Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

OK! Takk for svar! :)

 

Det som er så forbannet, er at jeg har ekstremt mange spill på STEAM, og vet ikke hvordan jeg f.eks kunne lagt Modern Warfare 2 på SSD'en og Bioshock på Raptoren, da alt legger seg under STEAM-mappen.

Er det noen som vet om det går an å splitte STEAM på flere disker?

 

Følg atrax sin anvisning... Og for oss som sitter med MW2 på SSD er det tortur dette host systemet, sitter jo mer å venter på hosten sin freesbee disk enn å spille synes det som (og en masse annet BS da seff :cry: ), så jo fler som får MW2 på SSD jo bedre...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For oss med bærebare og små SSD er, eller kan det være et problem med USB 2.0. Surfet litt rundt i natt, og fant ut at det meste innen USB 3.0 nå er klart, og snart i butikkene.

 

Aller først vil en behøve USB 3.0 porter. Der er det mange produsenter som er klare med USB 3.0 porter over ExpressCard.. Her en docking stasjon som tar både 2,5" og 3,5" SATA snurredisker. De med stasjonær PC får USB 3.0 porter med en slik. Buffalo er den første på markedet med ekstern USB 3.0 harddisk. Altså tilstrekkelig lagringskapasitet og hastighet med bærbar og SSD disk er ikke lenger et tema.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å slå til på en SSD. Etter min mening er markedet svært umodent, og det er ikke rette tiden for å kjøpe. Men den vanvittige ytelsen, gjør at jeg ikke vil vente lenger.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å bruke ca 1 000kr på dette, for å så oppgradere senere. Har endel spørsmål.

 

Er det noe forskjell på 40Gb og 64Gb, bortsett fra det åpenbare?

Hva med Desktop/notebook utgave? Ser at det er endel diskusjon rundt intel G1 og G2. Hvordan ligger Kingston i løypen her? Hvordan er det med Firmware og TRIM?

 

Er dette et greit kjøp, eller har noen et bedre konkret tips i samme prisleie. Om det er vesentlige ulemper her, så venter jeg heller et år.

 

Denne ligger an til å bli kjøpt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479295

 

EDIT: Det så langt blitt fortalt at denne er mye bedre: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518169

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar
Det som er så forbannet, er at jeg har ekstremt mange spill på STEAM, og vet ikke hvordan jeg f.eks kunne lagt Modern Warfare 2 på SSD'en og Bioshock på Raptoren, da alt legger seg under STEAM-mappen. Er det noen som vet om det går an å splitte STEAM på flere disker?

Det har jeg faktisk gjort selv. Jeg installerte Steam på SSD-en og kopierte kun CoD4-filene over fra snurredisken. De andre spill-filene fikk ligge igjen, med linker til seg:

 

mklink "base source engine 2.gcf" "D:\spill\steam\SteamApps\base source engine 2.gcf"

mklink "episode 1 shared.gcf" "D:\spill\steam\SteamApps\episode 1 shared.gcf"

osv.

 

Du kan naturligvis gjøre det omvendt også; installere Steam på snurredisken og bare lagre akkurat de spillfilene du vil ha opp ytelsen på på SSD-en.

For enkelhetsskyld lagde jeg meg en en batch-fil som mklink-er hele sulamitten. Den er vedlagt, men ikke kjør den, den er kun ment for å se syntax.

 

Forresten har jeg jo gjort det samme med brukermappa mi: C:\Users\<minbruker> peker til en egen brukermappe på en snurredisk. Ah, deilig med plass på c:!

Takker så mye for svar :) Dette må prøves!

Lenke til kommentar

Helt utrolig. Har lest 40-50 sider her, og følger med semi-jevnlig. Alikevel så er det så lett å trå feil. Tusen takk for tipset. Er det noe annet jeg bør tenke på?

 

Er svært takknemlig for forumet og brukerne her akkurat nå. Hehe.

 

Da er det altså denne som seiler opp som kandidat: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518169

 

Har jeg skjønt riktig at rimeligste Intel alternativ vil koste meg ca 1800kr?

 

Har Indelix noe alternativ jeg kan vurdere rundt 1000kr, og som er på lager NÅ? Link please..

Lenke til kommentar
Det er MYE viktigere at brikkesettet støtter AHCI enn om det er SATA 1,5Gbps eller 3,0Gbps.

Intel x25-M kan bare levere ca 1/6-1/8 av IOPS leseytelsen i IDE-mode. Send mail til forhandleren og spør om den støtter AHCI, hvis ja så er det ingen ting i veien med å bruke x25-M i den. Den lesebåndbredden du mister på toppen fra 140-150 MB/s opp til 220-250 som du kan få har ganske lite å si i praktisk bruk sammenlignet med 5000 vs 30000 IOPS.

 

Prøvd å google litt, men skjønte ikkje heilt kva AHCI faktisk er for noko. Kva har det å seie i praksis? Og dette er noko f.eks. komplett burde vite?

 

Ein anna ting, viss eg faktisk set inn ein SSD-disk i PCen så sit eg igjen med ein ubrukt harddisk. Er det ein måte å kunne bruke denne som ein slags ekstern harddisk?

Endret av LMH
Lenke til kommentar
Merkelig nok finnes det ingen 40 GB SSD i veikartet. Det kan dermed tyde på at Intels eneste 40 GB SSD kun vil selges gjennom Kingston.

 

Intel selger den selv, merkelig at den ikke var oppført. Link

(litt drøy pris enda)

 

Hvis roadmappen du linket til er korrekt blir det ingen 320GB :( men derimot en 300GB som ikke kommer før Q2 2010. Det blir i en refresh av 34nm.(Next Generation)

X25-E kommer heller ikke før Q2 2010 men den kommer da helt opp i 256GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Helt utrolig. Har lest 40-50 sider her, og følger med semi-jevnlig. Alikevel så er det så lett å trå feil. Tusen takk for tipset. Er det noe annet jeg bør tenke på?

 

Er svært takknemlig for forumet og brukerne her akkurat nå. Hehe.

 

Da er det altså denne som seiler opp som kandidat: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518169

 

Har jeg skjønt riktig at rimeligste Intel alternativ vil koste meg ca 1800kr?

 

Har Indelix noe alternativ jeg kan vurdere rundt 1000kr, og som er på lager NÅ? Link please..

Det finnes en 64GB Indilinx fra ca 1400-1500kr, Corsair x64. Jeg anbefaler heller å gå for den Intel-baserte 40GB kingson V om du klarer deg med plassen til OS + Programmer.

 

 

Det er MYE viktigere at brikkesettet støtter AHCI enn om det er SATA 1,5Gbps eller 3,0Gbps.

Intel x25-M kan bare levere ca 1/6-1/8 av IOPS leseytelsen i IDE-mode. Send mail til forhandleren og spør om den støtter AHCI, hvis ja så er det ingen ting i veien med å bruke x25-M i den. Den lesebåndbredden du mister på toppen fra 140-150 MB/s opp til 220-250 som du kan få har ganske lite å si i praktisk bruk sammenlignet med 5000 vs 30000 IOPS.

 

Prøvd å google litt, men skjønte ikkje heilt kva AHCI faktisk er for noko. Kva har det å seie i praksis? Og dette er noko f.eks. komplett burde vite?

 

Ein anna ting, viss eg faktisk set inn ein SSD-disk i PCen så sit eg igjen med ein ubrukt harddisk. Er det ein måte å kunne bruke denne som ein slags ekstern harddisk?

Jeg lagde en lang og utfyllende post der jeg forklarte fordelene med AHCI, men jeg finner ikke ut hvor den blei av. Les wikipedia AHCI, den forklarer mye. Les også wikipedia NCQ. Prinsippet blir litt forskjellig på SSD, men teknologien virker faktisk bedre.

Kort sagt lar AHCI OS'et ta i bruk NCQ mot SATA enhetene. Dette tillater SSDen å selv administrere køen av forespørsler og mette alle de interne flash-kanalene med forespørsler. Dette gjør at Intel som har full støtte for ACHI og NCQ klarer å utnytte kanalene veldig bra, og lett drar 30-35.000 IOPS les, mens Indilinx klarer rundt 10-15.000.

EDIT: Du tar selvfølgelig den vanlige interne harddisken din og bruker den til lagring. Maskinen har ingen problemer med å ha fler harddisker. HDD er perfekt for lagring av mediafiler, og klarer seg greit til spill og dokumenter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opplevelsen min sålangt (2 dager) med Intel X25-M 80 GB G2 er at oppstart av OS og oppstart av programmer går utrolig mye kjappere enn før. Å starte tunge programmer går på 3 sekunder og sånn, istedet for 20-30. Å ha data (dokumenter, musikk, bilder osv) på en vanlig HDD, merkes nesten ikke, for det er programmet i seg selv som tar tid å starte opp. Installasjon av programmer går også en del kjappere (jeg bruker SSDen til OS, programmer og foreløpig litt spill, fortsatt 23 GB ledig). Har passet på at AHCI er aktivert, og også at jeg får alle mine 4 GB i Win7 64-bit (begge er innstillinger i BIOS). Har slått av defrag og indeksering. Ikke rørt noe særlig av andre innstillinger.

 

Angrer ikke på å ha brukt 2000,- på 80GB. Ikke foreløpig i alle fall. :-)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg (og alle andre med SSD) å i tillegg sjekke denne guiden fra OCZ om optimalisering av Windows 7 med SSD. Sjekk spesielt i post #2 der det står "Disable the Unwanted Visual Effects", "Disable Unwanted Startup Programs", og "Disable the Unwanted Services".

Maskinen føles mye raskere når animerte menyer og tooltips blir deaktivert. Guiden beskriver grundig hvordan dette kan gjøres, så alle som finner veien inn på dette forumet burde greie det, og de fleste burde også skjønne hva de ønsker å skru av og hva de har lyst til å beholde på.

Lenke til kommentar
En kort video fra Micron om deres nye 34nm NAND

Nå er det også lagt ut en video med hastighetstester på deres disk med den nye 34nm NAND. Starter produksjon av disse i 1Q 2010.

 

http://www.micronblogs.com/

 

Bla. 45277 poeng i HDD suite i PCmark Vantage.

 

Spesifikasjoner:

34nm NAND (MLC)

SATA 6Gb/s

355 MB/s read

215 MB/s write

 

Edit: Rettet en skikkelig stor skrivefeil :blush:

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Maskinen min har begynt å fryse iblant. Spesielt hvis den har stått urørt en stund. Tenker å bare installere win7 på nytt. Men det var slik at jeg burde erase ssd'en(x25 160gb) først? Hva program bør jeg velge, og er det flere ting jeg bør tenke på?

Hva mener du med å fryse! 1 sek eller 2 eller enda lengre?

Hvis det bare er "napping" kan det være at du må skru av at diskene skal gå i dvalemodus!

Lenke til kommentar
http://www.micronblogs.com/

 

Bla. 45277 poeng i HDD suite i PCmark Vantage.

 

Spesifikasjoner:

34nm NAND (MLC)

SATA 6Gb/s

355 MB/s write

215 MB/s read

Du mener vell 355 read, 215 write?

Jeg så klippet nå og har postet noen spørsmål der for å få mer klarhet i ytelsen, blir spennende å se om han svarer. Jeg har fått svar noen ganger på micron bloggen før, så spørsmålet blir vell hvor mye han har annledning til å svare på.

45k poeng i PCmark vantage er vell ca som x25-E og SandForce SLC?

 

Han som har postet bloggen nevner 40K skriv og 50K les 4KB IOPS. Dette er 10K skriv mindre enn x25-E og 10K mer les enn x25-M. Det er også ca det samme som SandForce SLC.

Jeg er egentlig litt skuffet over at de ikke klarte å få mer ut av en 128GB SATA 6Gbps enhet.

EDIT: Men dersom dette er sustained write og sustained write IOPS og det er for MLC er det jo berre lekkert.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...