Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Lyst til å dele med oss, så andre kan få samme gode deal? :)

 

Den dealen var i stedet for dette;

 

 

Hei, jeg er rimelig grønn når det gjeler SSD, og er blitt tipset om den her tråden etter at jeg nevnte at jeg hadde bestilt en bærbar med OCZ SSD med 250 GB

 

Jeg har altså bestilt en Multicom Xishan W760 en Clevo maskin, med følgende spesifikasjon;

 

- 15.6" Wide HD+ LED 1600x900 matt overflate

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 4GB SO-DIMM 1333MHz DDR3 (2x2GB)

- OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write

- BluRay spiller og DVD-brenner

- Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

- Windows 7 Professional 64-bit Norsk

Total pris 14 054,-

 

Så blir det antydet at SSD disken jeg har valgt ikke er noe særlig, men jeg trenger noe kapasitet til USB 3 diskene og kontrollene er å få. Alternativet slik jeg ser det er 320/7200 HDD. Noen som har råd til meg?

 

 

Og hvor GullLars svarte dette;

 

Protest, avbestill med en j*** gang!
OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write [+2 805,-]
Å kjøpe OCZ Core v2 250GB for 2805kr er ingen ting annet enn EPIC FAIL. (selv om det var en veldig god pris pr GB) OCZ Core V2 er kjent for å gi systemfrys og krever masse arbeid for å få brukbar ytelse i det hele tatt.

 

Enten velg Intel x25-M gen.2 80/160GB (er disse som er i systemkonfigurator gen1 eller gen2???), eller bestill den med vanlig harddisk og bytt til en Indilinx basert SSD (OCZ agility/vertex, Supertalent Ultradrive ME, G.skill Falcon, Corsair X, Patriot Torqx).

 

Før du eventuelt bestiller med Intel så pass på at du får Intels 2. generasjon enheter og ikke 1. generasjon enheter som ligger igjen usolgt.

 

Dermed forsvant den disken ut av hyllene :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å mase, men jeg postet akkurat om misbruk av quote mekanismen på forgie side, og det virker som jeg blir ignorert. Venligst følg de oppdaterte regler/guidelines for tråden og ikke sitèr unødvendig mye tekst, og bruk spoilere ved sitering av mye nødvendig tekst.

 

(Edit: [rant]det jeg irriterte meg over er folk som siterer posten før seg når de svarer, spesielt om hele denne er lang. Ellers sitering av det man svarer på om det ikke er åpenbart har jeg ikke noe problem med, men det er fint om man bruker spoilere ved sitater som blir over en side i høyden, og unngår å bruke sitater med mange sitater inni.[/rant] da har jeg fått irritasjonen om spilermisbruk ut av systemet og vi kan gå tilbake til SSD ;))

 

Så multicom har fjernet OCZ Core v2 fra hyllene sine endelig alså? :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette blir pokkers off topic, men å quote et innlegg man ønsker å svare på, når nevnte innlegg ikke er rett ovenfor, ser jeg ingen problemer med.

 

Når innlegget man svarer på derimot er rett ovenfor, så er det over the top.

 

Ignorert blir du derfor ikke.

 

Kommer du over unødvendig quoting, rapporter innlegget, så fikser vi moderatorer opp. Send evt en trivelig pm til den det gjelder. Men la oss hindre unødvendig diskusjon i tråden :).

Lenke til kommentar
Innkjøpspris fra hvilken grossist? Fra hvilken leverandør? Og til hvilken kunde av denne leverandøren med hvilken rabatt?

 

Er -mye- som avgjør hva slags pris de ulike butikkene kan ta for den ut, så at du får den til 2500,- (som jeg antar er eks mva), er ikke nødvendigvis det samme som å si at de ulike butikkene skummer fløten :).

 

Jeg reserverer meg mot å gå i detaljer. Men dem som har mulighet, så er det bare å sjekke Intels 160GB SSD hos leverandørene som har den i sortimentet. Den ligger på prisnivået jeg nevnte.

 

Det er inkl. mva.

Lenke til kommentar

Får slenge inn et lite spørsmål her :)

 

Er i vurderingsfasen for å kjøpe meg ein ny bærbar og tenker då kanskje på å slenge inn ein SSD-disk. Men så la eg no merke til at PCen eg vurderar å kjøpe, Asus UL30, i følge komplett støttar Serial ATA-150, medan det på f.eks. Intel X25-M står Serial ATA-300. Kva vil dette ha å seie for meg? Er det gode SSD-diskar som støttar 150? Burde eg heller gå for ein PC med 300 når eg først er gira på å investere i ein SSD-disk?

Lenke til kommentar

Jeg bare grubler litt :hmm:

 

Kjøpte et digitaltkamera i 1998/1999. Kom over et røverkjøp på en Agfa ePhoto CL30. Den hadde en oppløsning på 1152 x 864, eller 1440 x 1080 interpolert. Ikke noe zoom, og slukte strøm. Det fulgte med en CF brikke på 4 MB! Husker ikke helt, men jeg mener at jeg fikk kjøpt kamera til bare ca. kr. 2.800 hos Lefdal. I USA kostet den glatt ca. 4.000.

 

Nok om kameraet. Vurderte å kjøpe mer minne, da 4 MB var i minste laget - altså 6 bilder i høyeste oppløsning! Droppet det da et slikt veldig stort kort på 16 MB kostet langt over kr 2.000!

 

Hadde jo en laptop som jeg kunne bruke til å tømme minnekortet. Hadde en "superrask" løsning via PCMCIA sporet. Kan nevne at min Toshiba Satelitte 430 CDT hadde hele 4 GB harddisk, 64 MB RAM og T sto for TFT 12" skjerm med 800x600 oppløsning. Hele moroa kostet kr 18.000!

En real desktopkiller!

 

I 2001/02 kjøpte jeg en Canon S40 med en TwinMos kort på hele 128 MB. Senere ble det også en Canon S60 før jeg kjøpte en Nikon D70 i mai 2004 med hele 512 MB kort. Klarte å prute prisen på det kortet ned til kr 1.400.

 

Her forleden så jeg JapanPhoto reklamere med et CF Extreme III kort på hele 32 GB til Kr 995,-. Nå blir det en Intel SSD 160 GB til kr 2.700.

 

Hvorfor denne posten, jo, for at jeg spør meg hvor vi er hen om ett år når det gjelder, pris, ytelse og størrelse på flashminne. Eller for ikke si om 10 år. Jeg regnet ut forleden hva jeg har opplevd av det, og kom til 8000X i flasminne størrelse til omtrent samme pris i løpet av 10/11 år, og for ikke si ytelsen. Om kort til har vi USB 3 produkter i butikkene.

Lenke til kommentar
Får slenge inn et lite spørsmål her :)

 

Er i vurderingsfasen for å kjøpe meg ein ny bærbar og tenker då kanskje på å slenge inn ein SSD-disk. Men så la eg no merke til at PCen eg vurderar å kjøpe, Asus UL30, i følge komplett støttar Serial ATA-150, medan det på f.eks. Intel X25-M står Serial ATA-300. Kva vil dette ha å seie for meg? Er det gode SSD-diskar som støttar 150? Burde eg heller gå for ein PC med 300 når eg først er gira på å investere i ein SSD-disk?

Alle SATA-300 SSDer kan også brukes på SATA-150. Den eneste forskjellen er at man ikke oppnår fullt så bra sekvensiell ytelse. I ditt tilfelle ~150/70 MB/s i stedet for ~220/70. Jeg tror ikke SATA-hastigheten vil utgjøre noe merkbart ytelsetap.

 

Asus UL30 + Intel X25M høres altså ut som en fin kombinasjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er MYE viktigere at brikkesettet støtter AHCI enn om det er SATA 1,5Gbps eller 3,0Gbps.

Intel x25-M kan bare levere ca 1/6-1/8 av IOPS leseytelsen i IDE-mode. Send mail til forhandleren og spør om den støtter AHCI, hvis ja så er det ingen ting i veien med å bruke x25-M i den. Den lesebåndbredden du mister på toppen fra 140-150 MB/s opp til 220-250 som du kan få har ganske lite å si i praktisk bruk sammenlignet med 5000 vs 30000 IOPS.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å ta en HDDErase på SSD'en min , Intel X-25 M80 G1.

Det gikk ikke så bra.

 

Programmet klarte å gjenkjenne harddiskene mine , men ikke SSD'en.

 

Tok så å koblet fra alle disker , og reinstallerte OS'et på SSD'en.

OS'et (XP Pro x64) lot seg installere uten problemer.

 

Rebootet , og satte BIOS i IDE modus.

Programmet klarte heller ikke da å gjenkjenne SSD'en :

 

2wftzlu.jpg

 

 

 

Jeg har kjørt 8820 før , og det gikk bra.

Denne gangen klarte heller ikke den å gjenkjenne SSD'en :

 

24dhp8h.jpg

 

Den dukker opp i BIOS , og jeg har prøvd både RAID og IDE.

Lenke til kommentar

Jeg får SSD'en min i dag og lurer på et par ting.

 

Jeg har en Velociraptor 300GB som jeg skal bruke som "lagringsdisk". Jeg tenker å installere alle spill på denne. Det er muligens et dumt spørsmål, men får jeg ikke utnyttet noe som helst av ytelsen til SSD'en i spill hvis jeg gjør det på denne måten?

 

Hvordan sjekker jeg firmware-versjon på SSD'en? Vil dette vise i oppstarten når jeg har koblet den til?

Lenke til kommentar

Du får ikke utnyttet ytelsen til SSDen i spill når de er lagret på velociraptoren nei.

Hvis du finner ut at du har litt ledig plass når du er ferdig med å installere windows og programmer så vil jeg foreslå du installerer de spillene som tar minst diskplass og du bruker mest på SSDen. Jeg f.eks. har hatt CounterStrike: Source og Warcraft 3 på mine (60GB OS-partisjon...).

 

Det som hovedsaklig bestemmer ytelsen i spill er GPU, så lenge CPU henger med. Disk ytelse er hovedsaklig relevant for oppstart av spillet og maploading. De spill som laster textures in-game kan få noe høyere minimum FPS akkurat når textures lastes, men gjennomsnittlig FPS vil være så og si helt lik.

Lenke til kommentar
Det som er så forbannet, er at jeg har ekstremt mange spill på STEAM, og vet ikke hvordan jeg f.eks kunne lagt Modern Warfare 2 på SSD'en og Bioshock på Raptoren, da alt legger seg under STEAM-mappen. Er det noen som vet om det går an å splitte STEAM på flere disker?

Det har jeg faktisk gjort selv. Jeg installerte Steam på SSD-en og kopierte kun CoD4-filene over fra snurredisken. De andre spill-filene fikk ligge igjen, med linker til seg:

 

mklink "base source engine 2.gcf" "D:\spill\steam\SteamApps\base source engine 2.gcf"

mklink "episode 1 shared.gcf" "D:\spill\steam\SteamApps\episode 1 shared.gcf"

osv.

 

Du kan naturligvis gjøre det omvendt også; installere Steam på snurredisken og bare lagre akkurat de spillfilene du vil ha opp ytelsen på på SSD-en.

For enkelhetsskyld lagde jeg meg en en batch-fil som mklink-er hele sulamitten. Den er vedlagt, men ikke kjør den, den er kun ment for å se syntax.

 

Forresten har jeg jo gjort det samme med brukermappa mi: C:\Users\<minbruker> peker til en egen brukermappe på en snurredisk. Ah, deilig med plass på c:!

makelinks.zip

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...