Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ser disse tallene ut mtp at SSD-en har vært brukt en god del? (Intel X25-M i Macbook målt med Xbench)

 

Disk Test 235.62

Sequential 166.25

Uncached Write 161.87 99.39 MB/sec [4K blocks]

Uncached Write 112.75 63.79 MB/sec [256K blocks]

Uncached Read 150.25 43.97 MB/sec [4K blocks]

Uncached Read 424.14 213.17 MB/sec [256K blocks]

Random 404.35

Uncached Write 397.30 42.06 MB/sec [4K blocks]

Uncached Write 175.32 56.13 MB/sec [256K blocks]

Uncached Read 1629.46 11.55 MB/sec [4K blocks]

Uncached Read 945.40 175.43 MB/sec [256K blocks]

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Hvor fikk du en kjempebra pris fra ? :mrgreen:

 

Var heldig og fikk til leverandørpris, og la meg si det slik, butikkene skummer virkelig fløten på 160GB utgaven.

 

Jeg prøver å lese meg til om TRIM følger med eller ikke, noen sier ja, andre sier nei, og noen har opplevd at å oppgradere til nyeste firmware fra Intel (02HA?) kan skrote disken. Så kan ikke si jeg er noe klokere enda.

Lenke til kommentar
Hvor fikk du en kjempebra pris fra ? :mrgreen:

 

Var heldig og fikk til leverandørpris, og la meg si det slik, butikkene skummer virkelig fløten på 160GB utgaven.

 

Jeg prøver å lese meg til om TRIM følger med eller ikke, noen sier ja, andre sier nei, og noen har opplevd at å oppgradere til nyeste firmware fra Intel (02HA?) kan skrote disken. Så kan ikke si jeg er noe klokere enda.

 

Firmwaren som skroter diskene er fjernet fra Intel sine sider så den får du (offisielt) ikke tak i lenger. Per nå får man ikke skrudd på TRIM.

Lenke til kommentar

Hei! Kan jeg spørre her?

 

Fikk nettopp min Intel GII80GB som jeg vil ha Vista på. Vista går i loop nesten umiddelbart i installasjonsprosessen, og det er kjedelig. Dette skjer når SSD'en er aleine som HD.

 

Dersom jeg har en annen HD i i tillegg, så kommer jeg frem til å bestemme hvor installasjonen skal foregå. Imidlertid vil ikke Vista legge seg der jeg vil fordi: "Windows could not determine if this computer contains a valid system volume," så får jeg anledning til å starte på nytt, ender på samme sted.

 

Hvor har jeg gått feil - kan noen peke meg til noe nyttig å lese - værsåsnill!

 

- Fikk løsningen i #5495 lenger nede på siden; ny BIOS - takk til ahpadt.

 

- Takk også til GullLars og Alastor for assistanse til en kløne.

Endret av enno12
Lenke til kommentar

Fint at noe av dette var kjent.

Problemet som oppstår når de andre diskene kobles bort er at innstallasjonen går i loop nesten umiddelbart; Laster noe materiale, behandler det (Viser grønn spiralfjær som flytter over skjermen.)og startes så på nytt.

 

SSD'en oppfattes som en slave, er det et problem?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Vær så snille ikke siter hele posten før dere når dere skal svare på hele posten generelt. Det blir rotete og tar mye plass, og det blir ikke bedre når dere siterer hverandre med sitater i sitater.

 

Jeg har nå lagt dette til i regler og rettningslinjer for tråden (post #1):

 

Ikke sitèr hele posten dere skal svare på med mindre den er mange poster imellom og alt innholdet er relevant, og unngå å sitere store sitater om det ikke er helt nødvendig. Det tar opp mye plass og gjør tråden uoversiktlig. Dersom det er nødvendig å sitere mye tekst så legg sitatet i en spoiler {spoiler}{quote}{/quote}{/spoiler} med [] i stedet for {}.

 

Lenke til kommentar
Hvor mye ligger innkjøpsprisen på da ?, hadde vært litt artig å vite.

 

Ca. 2500,-.

Innkjøpspris fra hvilken grossist? Fra hvilken leverandør? Og til hvilken kunde av denne leverandøren med hvilken rabatt?

 

Er -mye- som avgjør hva slags pris de ulike butikkene kan ta for den ut, så at du får den til 2500,- (som jeg antar er eks mva), er ikke nødvendigvis det samme som å si at de ulike butikkene skummer fløten :).

Lenke til kommentar

News:

RunCore's New SSD Speeds Smaller Netbooks

 

Editor:- November 30, 2009 - RunCore today announced availability of the Runcore Pro IV Light mini-SATA 50mm PCI-e SSD - a regular flash SSD design and small form factor - which is designed to accelerate smaller netbooks.

 

Capacity options include:- 16GB (32MB cache), 32GB and 64GB (64MB cache) with smaller capacity drives for oems available on request. Sustained R/W speeds are 125MB/s and 80MB/s. Random R/W speeds (4K blocks) are 18MB/s read and 5 MB/s respectively. RunCore says it's compatible with all major OSes and installs easily via its USB slave port.

 

Editor's comments:- Mobile computing blogger JKKmobile.com has created many videos about upgrading notebook PCs with SSDs - here's an example featuring an earlier model from RunCore.

Link til orginal artikkel.

Relevant artikkel denne refererer til: Fat/Regular/Skinny SSDs, RAM/Flash ratio.

 

Dette vil være en god enhet å få med en netbook så lenge 4KB random R/W specs oppgitt også er sustained. 125/80 MB/s sustained R/W er helt akseptable hastigheter, og med tanke på resten av hardware i disse maskinene vil det ikke være så mye poeng i noe særlig mer båndbredde.

18 MB/s og 5 MB/s random R/W blir 4500 IOPS les og 1250 IOPS skriv. Dette tyder på at kontrolleren bare benytter èn kanal av gangen til random R/W. Dette har en fordel i at kontrolleren kan designes mye enklere og bruke mindre strøm (lavere pris, mindre varmeutvikling, lenger batteritid (sansynligvis ikke merkbart)). Man slipper også å tenke på AHCI og NCQ.

Lenke til kommentar
Hvor mye ligger innkjøpsprisen på da ?, hadde vært litt artig å vite.

 

Ca. 2500,-.

Innkjøpspris fra hvilken grossist? Fra hvilken leverandør? Og til hvilken kunde av denne leverandøren med hvilken rabatt?

 

Er -mye- som avgjør hva slags pris de ulike butikkene kan ta for den ut, så at du får den til 2500,- (som jeg antar er eks mva), er ikke nødvendigvis det samme som å si at de ulike butikkene skummer fløten :).

 

Jeg har akkurat sagt ja til en deal, ikke langt unna den prisen med mva på nettopp den disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...