Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Litt nyttig lesestoff jeg vil minne de som henger i tråden på.

Dere som ikke har lest denne før kan lære en del nytt, og det er interresante linker til diverse tema videre fra denne. Dere som har lest den før, det har blitt lagt til mer nylig.

SSD jargon

Og en relatert artikkel SSD jargon and the need for standards.

I samme slengen vil jeg også linke raskeste SSDer på markedet etter formfaktor og tilkobling, og top 10 SSD selskaper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt off-topic, men jeg kom over en veldig interresant artikkel om verdien av grupper i nettverk, og det slo meg at dette var både relevant og nyttig lesestoff som samtidig kan beskrive hvordan denne forumtråden som ble startet for spesielt interreserte for ca et år siden har vokst til over 5000 innlegg og 190.000 leste. Dette er et perfekt eksempel på spontan gruppedanning etter interresser og behov med stor verdi i forhold til kostnad. Vi er vell ca 5-10 faste "moderatorer" eller hjelpere i denne tråden nå som bidrar med info, en fast lesergruppe noen få ganger større som deltar gjevnlig i diskusjonen, og en stor mengde brukere som bruker oss som informasjonskilde eller spør om hjelp i enkeltsituasjoner.

Den delte kompetansen i denne tråden pluss benchmark tråden, som i praksis er en datter- eller søster-gruppe til denne, leverer veldig stor verdi for alle norskspråklige som er interresert i SSD :)

 

Bare som en liten apropos, vi er resultat nr 15 på google søk "SSD" i norske sider, nr 1 i "SSD diskusjon" på vanlig google søk, og nr 2 (av mystiske grunner) i "SSD diskusjon" i norske sider. SSD benche-tråden er nr 2 i søk for "SSD benchmark" i norske sider.

 

Totalt OT: Jeg fant akkurat en extra med lakris smak i en boks av 60 extra mint jeg har stående på skrivebordet, WTF? :ph34r:

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Her er en artikkel fra legit reviews som omtaler intel firmware i forhold til ytelse.

02G9 er nest siste firmware, og 02H9 er siste. Oppgradering gir noe bedre skriveytelse, og muliggjør TRIM for å holde ytelsen som ca som ny.

OBS! Det har vært rapportert tilfeller der oppgradering av enheten har gjort den ubrukelig etterpå, og intel har trukket tilbake firmware. De jobber på en ny firmware som slippes snart. De fleste som opplevde problemer var under eller kort etter oppgradering av firmware på W7 64-bit.

 

Jeg vil anbefale deg å bare huske å installere windows i AHCI mode og bruke den firmware som følger med, og så oppgradere når intel slipper ny, det er tryggest.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg er rimelig grønn når det gjeler SSD, og er blitt tipset om den her tråden etter at jeg nevnte at jeg hadde bestilt en bærbar med OCZ SSD med 250 GB

 

Jeg har altså bestilt en Multicom Xishan W760 en Clevo maskin, med følgende spesifikasjon;

 

- 15.6" Wide HD+ LED 1600x900 matt overflate

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 4GB SO-DIMM 1333MHz DDR3 (2x2GB)

- OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write

- BluRay spiller og DVD-brenner

- Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

- Windows 7 Professional 64-bit Norsk

Total pris 14 054,-

 

Så blir det antydet at SSD disken jeg har valgt ikke er noe særlig, men jeg trenger noe kapasitet til USB 3 diskene og kontrollene er å få. Alternativet slik jeg ser det er 320/7200 HDD. Noen som har råd til meg?

Lenke til kommentar

Protest, avbestill med en j*** gang!

OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write [+2 805,-]
Å kjøpe OCZ Core v2 250GB for 2805kr er ingen ting annet enn EPIC FAIL. (selv om det var en veldig god pris pr GB) OCZ Core V2 er kjent for å gi systemfrys og krever masse arbeid for å få brukbar ytelse i det hele tatt.

 

Enten velg Intel x25-M gen.2 80/160GB (er disse som er i systemkonfigurator gen1 eller gen2???), eller bestill den med vanlig harddisk og bytt til en Indilinx basert SSD (OCZ agility/vertex, Supertalent Ultradrive ME, G.skill Falcon, Corsair X, Patriot Torqx).

 

Før du eventuelt bestiller med Intel så pass på at du får Intels 2. generasjon enheter og ikke 1. generasjon enheter som ligger igjen usolgt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte PC hos Multicom, sendte jeg epost og spurte om jeg kunne få Intel SSD levert med PCen (uten å betale for standard HDD). Det gikk fint.. Så send dem isåfall en epost der du sier klart at du vil ha gen 2. Bare pass på å ha det avklart tidsnok. Vanligvis tar det en stund å bygge PCer, så du har sikkert tid til å angre...

Lenke til kommentar

Tusen takk begge to for meget rask tilbakemelding

 

Protest, avbestill med en j*** gang!
OCZ 250GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, Core Series V2, 170/98MB's read/write [+2 805,-]
Å kjøpe OCZ Core v2 250GB for 2805kr er ingen ting annet enn EPIC FAIL. (selv om det var en veldig god pris pr GB) OCZ Core V2 er kjent for å gi systemfrys og krever masse arbeid for å få brukbar ytelse i det hele tatt.

 

Enten velg Intel x25-M gen.2 80/160GB (er disse som er i systemkonfigurator gen1 eller gen2???), eller bestill den med vanlig harddisk og bytt til en Indilinx basert SSD (OCZ agility/vertex, Supertalent Ultradrive ME, G.skill Falcon, Corsair X, Patriot Torqx).

 

Før du eventuelt bestiller med Intel så pass på at du får Intels 2. generasjon enheter og ikke 1. generasjon enheter som ligger igjen usolgt.

 

 

Da jeg kjøpte PC hos Multicom, sendte jeg epost og spurte om jeg kunne få Intel SSD levert med PCen (uten å betale for standard HDD). Det gikk fint.. Så send dem isåfall en epost der du sier klart at du vil ha gen 2. Bare pass på å ha det avklart tidsnok. Vanligvis tar det en stund å bygge PCer, så du har sikkert tid til å angre...

 

Jepps, sender over en mail med det samme og spør om løsning.

Maskinen min skal ikke være ferdig før til slutten av uka. De har ikke klart å levere matte-skjermer før nå, så jeg har ventet lenge. Dette har vært en langdryg prosess, da jeg gjerne vil ha både pose og sekk. Det har ikke vært enkelt. Den verste bøygen er å finne en maskin med skjermporten på venstre side, og dermed har jeg blitt å ofre skikkelig GPU. Et alternativ har vært Asus G51J, men den leveres først nærmere jul, og er rett og slett overpriset. Dermed slo jeg den fra meg.

Lenke til kommentar

x25-M med produktkode SSDSA2MH080G2R5 eller SSDSA2MH160G2R5 (hhv 80/160GB) har medfølgende adapter fra 2,5" til 3,5". Disse kalles Retail eller Boxed.

Tilsvarende finnes Bulk verson med kode som slutter på C1, disse er bare selve enheten, og koster vanligvis litt mindre.

 

Jeg sier som jeg har gjort i et år nå at gaffa teip er kjempekjekk for montering av SSD. Den er lett å få av/på, koster praktisk talt ingen ting, tar opp lite plass, og er like sikker som en ramme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...