Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Edit, alastor, les posten min over ;)

Anbefalt: Win7 + alle programmer + swapfile om du har lite RAM, og så WoW om du får plass til overs.

WoW og "responsivt os" er primærgrunnen til at jeg kjøper meg SSD, og de to sammen + swap fyller nok bare halvparten ^^. Så dette tror jeg blir grei skuring...gleder meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@turbo: Med 8GB minne er det ikke vits med pagefile med mindre du driver med spesielle ting som redigering av RAW bilder eller redigering av kjempestore videoer ol. Jeg har 8GB i min maskin, og har hatt pagefile deaktivert siden dag 1. Jeg har aldri sett RAM bruk over 60-70%, og det er med så og si alt av programmer åpne med fler spill ingame og en haug av youtube instanser.

Om du har maskinvaren din i signaturen din anbefaler jeg at du tar en x25-M gen2 160GB til OS, programmer og favorittspillene dine, og så plasserer spill du bruker en gang i blandt og nedlastningsmappa på Velociraptoren din, slik som jeg har gjort ;)

Jeg har forresten bare brukt 60GB systemdisk med 2x Mtron Pro 32GB som jeg kjøpte i fjor høst for ca 4500kr stykke... Pris og ytelse har forandret seg en del på et år, men jeg angrer ikke kjøpet :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt intel x25-m 160gb g2 en stund nå, ville eg bare dele min beste erfaring. Det var når eg putta den i bærbaren min. Eg gjorde ting, installerte, brukte, starta, avslutta.

Pcen var stille. Dønn stille, ikke en lyd å høre, vifta overdøvde ikke bakgrunnstøyen, og ingen harddisk som bråkte. Fy faen så herlig.

Samme på desktoppen, men der er viftene litt mer fremtredende. SSD er sublimt.

Lenke til kommentar

Det er andre maskina som har den Velociraptoren. Så denne disken skal i den nye som er under bygging. Kanskje jeg skulle tatt å hivd en Velociraptoren i den nye å til lagring av serier film musikk etc.. Takker vertfall for god veiledning til en bra disk.

Så da får jeg bare bestille meg en da en plass.. Og fjerne page fila.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å si hva prisen blir på 320GB men den trenger ikke å bli mer enn 6000-6500 hvis man ser prisen på 80->160->320

Jeg *skal* :) ha en slik, G2 med TRIM fungerer så bra at jeg faktisk sparer betydelig med tid og bekymring i forhold til en viss annen SSD som krevde alt for mye vedlikehold.

For meg er en slik 320GB verdt hver eneste krone, nesten uansett pris.

Lenke til kommentar
Har bestillt intel x25 gen2 retail-versjon fra amentio nå. Denne finnes ikke via prisguiden, og var vanskelig å finne på amentios egne sider, så kan kanskje være noe lagerfeil her?

Skal gi rapport på om jeg får disken (om dere vil, selvfølgelig).

Er jeg inne på noe om det eneste jeg burde ha på disken er Win7, WoW, Swap-fil og de programmene jeg bruker oftest?

Har klagd til Prisguiden selv ett par ganger om R5 uten at noe har skjedd. Kjøpte den selv for lenge siden og da hadde de over hundre på lagre mens folk klagde over tilgangen på C1 :lol:.

Du får fint plass til alt av programmer du trenger pluss 3-5 store spill og likevel ha en del GB ledig. Har du nok RAM, er page/swap helt unødvendig.

IDE 4GB SSD plug-in er fine greier for page/swap ;).

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:101083

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Det er ikke lett å si hva prisen blir på 320GB men den trenger ikke å bli mer enn 6000-6500 hvis man ser prisen på 80->160->320

Intel snakket tidligere om prisfall på X25M i 1. kvartal i forbindelse med at 320GB ble lansert, men med den populariteten vi ser nå så regner jeg med at prisfallet enten blir utsatt eller blir lite.

Jeg tipper på følgende norske priser i februar:

40 GB: 700 kr

80 GB:1500 kr

160GB:2800 kr

320GB:5500 kr

IDE 4GB SSD plug-in er fine greier for page/swap ;).

http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:101083

Er ikke ytelsen på de der elendige? (~10 MB/s)

1 kanal SLC eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Jeg håper flere bærbare blir utstyrt med 1,8" + 2,5" plass eller 2 stk 2,5" plasser dersom maskina er stor. Da kan man ha SSD systemdisk + intern HDD.

Et halvgodt alternativ er intern SSD systemdisk + ekstern HDD.

Tenkt samme tanke selv. SSD til OS/programmer og en HDD til andre ting. Men man må vel opp på 18" bærbar for at det skal være plass nok?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt X25-M (første generasjon)et års tid og er det noe man bør gjøre jevnlig for å opprettholde gode hastigheter på den ?

Jeg har egentlig ikke gjort noe som helst med den siden jeg begynnte å bruke den.

Tenkte jeg skulle legge inn W7 på den snart også. Er det bare å formatere og legge inn OS'et eller bør jeg gjøre noe med ssd'en før jeg legger inn W7?

Lenke til kommentar
Er det bare å formatere og legge inn OS'et eller bør jeg gjøre noe med ssd'en før jeg legger inn W7?

Skaff deg DOS på en CD eller USB minne pinne. Legg også på HDDErase 3.3 programmet. HDDErase sletter ALT på din SSD og ytelsen blir som ny. Deretter installerer du Win7 på den.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe 2 st intel x25-m 160gb g2 og lurer på om det går fint å bruke RAID-0 på samme måte på HK (Abit Quad GT) som med mine 2 WD Raptors som nå står i RAID-O.

Eller blir dette bare problemer?!? MÅ jeg ha egen kontroller og er dette vanskelig? :)Erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...