Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det er vel for mye å be om en 1.8" intel-ssd med zif-ide-tilkobling, ja?

 

Egentlig hadde jeg vel klart meg med en hvilken som helst 1.8" zif-ide ssd. Men tipper at jeg ikke kommer til å orke; må faktisk få et verksted til å bytte disk i laptopen min siden den er så utrolig kronglete å skru på.

 

Hvordan er tilstanden når det gjelder SD-kort av den heftige sorten? Er det noe man kan kjøre os fra om lydløshet og grei ytelse er en prioritet? (Linux booter lett fra sd-kort, og det er lettere å putte i et SD-kort enn å bytte harddisk.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det fler faktorer som spiller inn når du skal velge en SSD.

Den aller viktigste er kontrolleren som blir brukt i SSDen, siden det er denne som gir ytelsen. Deretter kommer firmware, og denne kan variere mellom leverandører som bruker samme kontroller.

Siden du absolutt vil ha 250GB står valget i praksis mellom Samsung basert og Indilinx basert, og tar man ytelse og pris i betraktning er Indilinx det klare valget.

Så kommer spørsmålet om hvilken produsent av Indilinx-basert SSD du vil kjøpe fra, her ser man hovedsaklig på pris og firmware.

OCZ arbeider direkte med Indilinx og får ny firmware først og har en egen custom firmware for GC (best for RAID eller om du ikke skal bruke TRIM), Supertalent er nesten like raskt ute med ny firmware, men begge disse er relativt dyre utgaver.

Corsair har en x-serie som er indilinx basert og disse er noe billigere, men er senere ute med ny firmware. G.skill har også Falcon, men jeg har ikke oversikt over pris på disse. Patriot har også en indilinx-basert SSD, men jeg kjenner ikke til om denne selges i norge.

 

Kort sammendrag, finner du 250GB corsair X er den billigst og de gir ut firmware med gode mellomrom, fordelen her er at de venter til firmware er verifisert stabil av andre produsenter før de gir ut oppdatering, og gir ikke ut mindre oppdateringer. Vil du ha nyeste firmware med potensialet for høyere ytelse men med noe ekstra risiko og arbeid går du for Vertex, eller muligens Ultradrive (som er et lite hakk etter med firmware). OCZ er de som har drevet fronten av firmware-utviklingen fra indilinx, og gir ut beta firmware.

 

 

Det er jammen mye å lære her ser jeg. Hadde ingen aning det var så teknisk.

Men hvilken som helst av dem 250GB diskene fra OCZ vil fungere greit.?

Eller er den SuperTalent 256GB noe bedre.. Det er jo nytt med ssd så må lære å feile.

Tror min gammle wd hdd holder på å klikke litt. Er ustabil som bare det.. Å den burde nesten være svart, for å passe inn i prosjektet mitt. Hørest kanskje litt dumt ut, gjemme den på baksiden :)

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar
1.8" har en helt annen tilkopling enn 2.5" og vil ikke passe.

Hvis du har 2.5" må du holde deg til det.

 

SSD'en er bare være å sette rett inn, den har akkurat samme størrelse og tilkopling som HDD'en.

Det kan vel bli litt skruing men det bør være minimalt.

(noen få skruer)

 

 

Takker og bukker :-)

 

Er bare en skrue.Det går fint. Så bare det sto noe i manualen om 1,8 SSD

Er sikkert det som blir levert om en bestiller maskin med SSD.

Denne er utstyrt med 2.5 hdd på lavt turtall. (Moped)

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert i forbindelse med Media Bay at de snakker om 1.8".

(du bytter ut CD/DVD med et egen Media Bay hvor man kan installere 1.8" HDD eller SSD)

 

Jeg kan gjøre det samme på min bærbare, Lenovos passer faktisk i en Dell :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Det er helt sikkert i forbindelse med Media Bay at de snakker om 1.8".

(du bytter ut CD/DVD med et egen Media Bay hvor man kan installere 1.8" HDD eller SSD)

 

Jeg kan gjøre det samme på min bærbare, Lenovos passer faktisk i en Dell :)

 

 

Dykka litt dypere ned i manualen.

 

Står der at maskinen blir levert med 1,8"SSD eller 2,5"HDD

Bør jo da være ok å bytte ut en 2,5"HDD med en 2,5"SSD?

Lenke til kommentar

Hvilken SSD er det du har i tankene?

 

edit:

Jeg kom til å tenke på at det finnes 9.5mm og 7mm høyde, du kan jo dobbeltsjekke HDD'en du har for å være sikker. Intel X25-M støtter begge høydene i en og samme SSD, enkelte andre SSD'er er 9.5mm og kan ikke tilpasses.

(på X25-M kan du skru av en "ramme" i plast som gjør at den er både 7mm og 9.5mm)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Fjodo: hvor bor du ? Kan sikker få en av en snill forumbruker :whistle:

 

Wow, ja du kan kalle deg en snill forumbruker ;) Bor i Haugesund.. Men du trenger nok ikke å stresse, eg stikker bare opp på clas ohlson (som noen foreslo tidligere) og ser om de har denne SATA kabelen der.

Viss du ikke bor i Haugesund selv da :p Men takk for tanken :D

Lenke til kommentar
Hvilken SSD er det du har i tankene?

 

edit:

Jeg kom til å tenke på at det finnes 9.5mm og 7mm høyde, du kan jo dobbeltsjekke HDD'en du har for å være sikker. Intel X25-M støtter begge høydene i en og samme SSD, enkelte andre SSD'er er 9.5mm og kan ikke tilpasses.

(på X25-M kan du skru av en "ramme" i plast som gjør at den er både 7mm og 9.5mm)

 

 

Åpna dekselet, så ut til at HDD en var ca.8-10mm. høy

 

Regner med at det blir en Intel X25-M

Dukker opp en gratis oppgradering til Win7 i posten snart.

Setter nok inn en SSD samtidig da. Ellers blir det to ganger samme jobben.

Burde være en grei deal det. Blir gøy.

Lenke til kommentar
Det er vel for mye å be om en 1.8" intel-ssd med zif-ide-tilkobling, ja?

 

Egentlig hadde jeg vel klart meg med en hvilken som helst 1.8" zif-ide ssd. Men tipper at jeg ikke kommer til å orke; må faktisk få et verksted til å bytte disk i laptopen min siden den er så utrolig kronglete å skru på.

 

Hvordan er tilstanden når det gjelder SD-kort av den heftige sorten? Er det noe man kan kjøre os fra om lydløshet og grei ytelse er en prioritet? (Linux booter lett fra sd-kort, og det er lettere å putte i et SD-kort enn å bytte harddisk.)

Du får Mtron Mobi i 1,8" med ZIF. Den er eldre og har ikke så god ytelse som Intel eller Indilinx, men den har bedre ytelse enn en Velociraptor. Specs på den er ca 100/80 MB/s sustained les/skriv, og 10.000 / ca 200 IOPS les/skriv @4KB random. Dette er godt nokk til at den ikke fryser og har stuttering. For oppgaver som er hovedsaklig les er den veldig god, og den har faktisk høyere sekvensiell skrivehastighet enn intel x25-M. Den bruker SLC NAND, så den koster noe mer enn konkurrerende løsninger i samme kapasitet.

Multicom har 16GB til 980kr og 32GB til 1500kr.

Jeg vet ikke om du er villig til å legge så mye i en gammel maskin for å gi den et par år ekstra levetid.

 

EDIT: Turbo_fever, du kan jo alltids prøve å RAIDe 2 Intel SSDer for å få nokk kapasitet, om du har råd til ca 5500-6000kr for 320GB med VELDIG god ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

EDIT: Turbo_fever, du kan jo alltids prøve å RAIDe 2 Intel SSDer for å få nokk kapasitet, om du har råd til ca 5500-6000kr for 320GB med VELDIG god ytelse.

 

Joa har jo råd. Er jo pc deler til ca 20k her som skal sammen, og samme pris er det vel på komponenter i den andre som jeg har. Så det begynner å bli dyrt nok :p

Men hva med denne da? http://old.prisguide.no/product.php?produc...68&cat_id=9

Er en 256gb samsung. Er ikke ute eter det ultimate av hastighet. Men kjekkt det er litt fart

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Du trenger ikke sitere hele inlegget før deg når du kun skal svare på det ;)

Hva er poenget med å kjøpe en SSD til en ny entusiast-rigg hvis det ikke er for ultimat ytelse? Samsung er et ikke-valg til en slik rigg. De leverer dårligst ytelse av alle alternativer og er ikke spesielt mye billigere.

 

Grunnen til å gå for SSD i det hele tatt er fart, ikke pris eller kapasitet. Det som tjener av å være på en SSD er hovedsaklig operativsystemet og programmene. Spill går noe raskere å åpne og får noe kortere maploading, og spill som laster textures in-game kan unngå noen FPS-dropps, eller gjøre disse droppene mindre.

Slik jeg har listet det før er prioriteringen for ting som burde på SSD slik:

1. OS.

2. Pagefile, loggfiler, temp (med krav til høy ytelse), databaser.

3. Programmer

4. Scratch-disk, arbeidsplass for større filer som behandles i musikk/bilde/video editing, 3D design, osv.

5. Små personlige dokumenter som arbeides med (alså ikke langtidslagring).

6. Spill som brukes mye og prioriteres.

7. Media og data som skal hostes.

 

Masselagring av media og data, og store spill som brukes skjeldent er ikke vits i å putte på en SSD.

Om man ikke har bruk for alle punktene i 1-7 over vil man ikke trenge så mye kapasitet. 4, 6 og 7 er de tingene som tar opp mye plass. Trenger man bare 1, 3, og 5 holder ofte 30-80GB, og med 1-3 spill er vi oppe i kanskje 80-160GB. Hvis du ikke har en hobby med musikk/bilde/video/3D-design ser jeg ikke hva du trenger 250GB til. Med nokk RAM trenger man ikke pagefile, og spill lever greit på vanlige harddisker, og om man ikke bruker mange timene om dagen holder en rask harddisk eller 2 vanlige SATA disker i RAID-0 lenge til scratch-disk også.

 

 

EDIT, om noe helt annet: her er forresten en artikkel om IDE SSD markedet, og linker til diverse annonseringer om IDE SSDer

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vel, greia med lette ultraportable maskiner er at de holder seg usedvanlig godt.

 

Den er 2 1/2 år gammel nå, men alikevel: 1kg, 1.2ghz c1d, go7200, 1gb minne, 10.6" oled - mer enn nok kraft i en linux-lettvekter i mange år framover.

 

Tror egentlig at et SD-kort er et like godt alternativ som ssd, til en mye hyggeligere pris; har tross alt ikke større behov enn 8GB+lydløs+lavt strømforbruk. Siden den er så alt for kompakt tør jeg ikke bytte harddisk selv i frykt for å bryte sund maskinen. Å bytte deler på meget kompakte laptoper er strevsomt, og å få noen til å gjøre det for meg er dyrt.

Lenke til kommentar

Hvorfor så stor disk. Jo, win 7 tar jo hva er det 14-20gigg.

Så er det nå program etc etc. Laste ned spill dem er jo ganske stor både pc og xbox.

Fil blir lastet ned i blue ray som regel. Og serier som jeg finner blir lett mange 10 talls gigg. Og er kjekkt å ha ett par ting istede for å slette for vær gang da.

 

Hadde det vært en entusiast rigg hadde jeg gått for I7 eller I9 og 2x5870 eller ett 5970.

Istede er det 775 q9650 + gigabyte ep45-ud3p som er en av det beste mixene for den cpu.

Går for vertfall 1 og får jeg det til 2 4870x2.

 

Så å ha en disk som vil gjøre systemet raskere til å startte, bytte mellom program å sjå endel serie film er jo kjekt.

Lenke til kommentar

Har bestillt intel x25 gen2 retail-versjon fra amentio nå. Denne finnes ikke via prisguiden, og var vanskelig å finne på amentios egne sider, så kan kanskje være noe lagerfeil her?

 

Skal gi rapport på om jeg får disken (om dere vil, selvfølgelig).

 

Er jeg inne på noe om det eneste jeg burde ha på disken er Win7, WoW, Swap-fil og de programmene jeg bruker oftest?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Beklager å påpeke det åpenbare, men det klart enkleste og beste for deg vil være 1stk 160GB Intel x25-M gen2 + 1stk 3,5" SATA harddisk på 500-1500GB. Da legger du nedlastningsmappen på harddisken og har alle filmer og serier der, og OS+programmer+spill på SSDen.

 

Dette er selvsagt om det er en stasjonær maskin du skal bruke. Om jeg har misforstått helt og det er en laptop du skal ha bruke som din eneste maskin er det en annen sak.

 

Edit, alastor, les posten min over ;)

Anbefalt: Win7 + alle programmer + swapfile om du har lite RAM, og så WoW om du får plass til overs.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Å komme til harddisken er ekspesjonelt jålete på den maskinen, man må bla. bøye plasten i ramma akkurat nok til at den løsner, uten å knekke den. Ikke noe man gjør for å spare hele 45g.

 

Har dårlig erfaring med billige kort fra Transcend. Bruker et 8GB CF-kort i serveren. Det er så grisetregt på skriving at det tar en halv dag å oppgradere os-et. 20MB/s lesehastighet, god søketid ved lesing, men helt elendig

 

Nevnte CF-kort gav meg en liten aha-opplevelse når det gjelder solid-state lagring. Bootet linux på desktopmaskinen min og det gikk mye kjappere enn raid0-et med snurredisker. Den trege skriveytelsen gjorde det desverre upraktisk. Hvis ikke hadde jeg fikset meg et fint 4x8GB raid0 for flere år siden.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...