Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg vil helst kjøpe fra netshop, håper det kommer dit snart :)

Du må huske at nettbutikkene driver på med forhåndssalg og at første leveransen kan være utsolgt. Tror det er viktig å stille seg i køen fortest mulig.

Men jeg finner ikke 30GB versjonen hos netshop, denne skal jeg ha 4 stk. av i RAID0 :innocent:

Svein.

hvilken kontroller skal du bruke til de 4 Vertex? Skal selv kjøpe 4 stk, men har ikkje bestemt meg om jeg skal sette det på Adaptec 31205 kontrolleren eller Areca 1680ix'en :)

Lenke til kommentar
hvilken kontroller skal du bruke til de 4 Vertex? Skal selv kjøpe 4 stk, men har ikkje bestemt meg om jeg skal sette det på Adaptec 31205 kontrolleren eller Areca 1680ix'en :)

Ettersom jeg har litt lite peiling og kun brukt RAID på hovedkort-kontroller, bestemte jeg meg for Highpoint RR3510 da denne er billig og har egen IO-prosessor.

The RocketRAID 3500 series of PCI-Express hardware RAID controllers leverage the ADMA architecture in the Intel IOP341(800MHz) to deliver the industry's leading RAID performance with sustained transfer rates over 780MB/s Read and over 685MB/s Write.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Sveinl: :)

4x 16GB STT MasterDrive PX SSD @ ARC1231/ASR5805/HRR3520/ICH10R

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207557

Link lagt til i favoritter, står endel nyttige tips lenger nede der ser jeg :)

Cache har mye å si på denne testen, det er tydelig. I forhold til mine 2 gamle frynsede og nervøse raptorer (RAID0), blir det nok stor forskjell med 4 vertex på RR3510. Raptorene var ikke bra nok til RR3510 da den periodevis kastet ut den ene disken. Prøvde å oppdatere TLER til 7 sekunder i disk-firmwaren, men måtte til slutt sette de på HK RAID istedet.

Vertex har medfødt RAID-support og da blir vel RR3510 kortet fornøyd håper jeg.

Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd ut begge kontrollerne og sett hva som er best. Men jeg holder en knapp på kortet med mest cache, spesielt etter å ha sett linken du postet.

Har sett på nettet at Adaptec anbefales framfor Areca, men jeg ville ha testet begge. Det tar ikke lang tid å installere Windows og så får man jo skrudd litt på PC'en med det samme. Skruhullene begynner å miste gjengene hos meg. Må vel til med gjennomgående bolter snart :p

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Sveinl: :)

4x 16GB STT MasterDrive PX SSD @ ARC1231/ASR5805/HRR3520/ICH10R

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207557

Link lagt til i favoritter, står endel nyttige tips lenger nede der ser jeg :)

Cache har mye å si på denne testen, det er tydelig. I forhold til mine 2 gamle frynsede og nervøse raptorer (RAID0), blir det nok stor forskjell med 4 vertex på RR3510. Raptorene var ikke bra nok til RR3510 da den periodevis kastet ut den ene disken. Prøvde å oppdatere TLER til 7 sekunder i disk-firmwaren, men måtte til slutt sette de på HK RAID istedet.

Vertex har medfødt RAID-support og da blir vel RR3510 kortet fornøyd håper jeg.

Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd ut begge kontrollerne og sett hva som er best. Men jeg holder en knapp på kortet med mest cache, spesielt etter å ha sett linken du postet.

Har sett på nettet at Adaptec anbefales framfor Areca, men jeg ville ha testet begge. Det tar ikke lang tid å installere Windows og så får man jo skrudd litt på PC'en med det samme. Skruhullene begynner å miste gjengene hos meg. Må vel til med gjennomgående bolter snart :p

Svein.

Har begge kontrollerene i samme maskin, så det skal ikkje bli noe problem med testingen :)

Lenke til kommentar
Har begge kontrollerene i samme maskin, så det skal ikkje bli noe problem med testingen :)

Har tenkt på 2 RAID løsninger jeg og (som jeg hadde tidligere). Hadde 2 raptorer i RAID0 som systemdisk og 2 wd 200GB RAID1 (lager).

Men kom fram til at RAID1-diskene var unødvendige da jeg har 1 ekstern 320GB USB-backup-disk.

I fremtiden blir det 4xVertex RAID0 og 1 stk wd200GB (lager). Den andre WD200GB setter jeg i TV'en istedet, får ta opp mange flere timer med filmer enn med den 80GB som står i TV'en fra før. Pluss at man kan glede seg over tregheten på SATA1-WD200GB ift. 4xVertex i RAID0 :D

Med HP RR3510 kan man kjøpe flere kort og raide flere kort sammen. Det blir jo aldri aktuelt, men mulig. Man skal aldri si aldri.

Du som kan litt mer om dette, er det mulig å sette opp flere RAID på et 4 kanalers kort? Tenkte litt på f. eks. 2 disker i R0 og 2 disker i R1. Mulig? Da kan det hende det blir flere kontrollerkort på meg og.

PS. Hva heter dama på avataren din? :blush:

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Har tenkt på 2 RAID løsninger jeg og (som jeg hadde tidligere). Hadde 2 raptorer i RAID0 som systemdisk og 2 wd 200GB RAID1 (lager).

Men kom fram til at RAID1-diskene var unødvendige da jeg har 1 ekstern 320GB USB-backup-disk.

I fremtiden blir det 4xVertex RAID0 og 1 stk wd200GB (lager). Den andre WD200GB setter jeg i TV'en istedet, får ta opp mange flere timer med filmer enn med den 80GB som står i TV'en fra før. Pluss at man kan glede seg over tregheten på SATA1-WD200GB ift. 4xVertex i RAID0 :D

Med HP RR3510 kan man kjøpe flere kort og raide flere kort sammen. Det blir jo aldri aktuelt, men mulig. Man skal aldri si aldri.

Du som kan litt mer om dette, er det mulig å sette opp flere RAID på et 4 kanalers kort? Tenkte litt på f. eks. 2 disker i R0 og 2 disker i R1. Mulig? Da kan det hende det blir flere kontrollerkort på meg og.

PS. Hva heter dama på avataren din? :blush:

Svein.

Man kan ha flere Array på èn kontroller ja :) Selv har jeg raid-0 med 2 disker + 4 disker med raid-5 på den ene kontrolleren. På adaptec kontrolleren kan man også koble til en dvdrom om man ønsker det :) Genialt hvis man har få porter på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Man kan ha flere Array på èn kontroller ja :) Selv har jeg raid-0 med 2 disker + 4 disker med raid-5 på den ene kontrolleren. På adaptec kontrolleren kan man også koble til en dvdrom om man ønsker det :) Genialt hvis man har få porter på hovedkortet.

OK. Da er det muligheter ute og går der. Det var det jeg tenkte, for jeg får velge diskene jeg ønsker når jeg skal definere array.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Jeg vil si OCZ Apex eller Vertex, eller G.skill Titan (128GB!) er gode valg til en grei pris. Vi venter fortsatt på benchmaks av vertex, men alt tyder på at den ikke vil ha problemene OCZ's SSDer har hatt før. Hvor god ytelsen blir derimot vet vi ikke ennå, men apex hadde gode resultater, og burde vertex bli bedre.

Lenke til kommentar

Hva gir best pris/ytelse faktor hvis jeg vil gå for en løsning på rundt 128GB? Har Asus P5Q Pro hovedkort:

Intel® P45 / ICH10R with Intel® Fast Memory Access (FMA) support

Southbridge

- 6x SATA 3Gb/s

- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 10 support

Marvell 88SE6111

- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices

Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)

- 2 x SATA 3Gb/s

- Supports EZ Backup and Super Speed functions

Vil da ha anbefaling til modell for 2x64GB i raid0 hvis onboard kontroller kan dra det, evt. en single 128GB.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 128GB fra 1 eller 2 SSD, tror jeg 2x Apex eller vertex 60GB i raid-0 vil gi best resultat i forhold til pris. Hvis du har en bursjettgrense vil det være billigere med 1 G.skill Titan 128GB, og de er også raske og uten problemer med frysing og hiccups.

Det kunne vært en fordel å vite hvor mye du vil bruke på dette, og nøyaktig hva slags bruk du skal ha det til. Og hva vektlegger du mest?

Når det kommer til kontrollerne på hovedkortet ville jeg gått for Intel ICH10R med nyeste driver. Men hvis du har annledning så kjør windows fra en vanlig harddisk og benchmark raidet/SSDen på begge kontrollerene og med forskjellige cluster størrelser, og forskjellige stripe størrelser hvis du skal ha raid. Hva som gir best resultat kan variere fra kontroller til kontroller.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å bruke maks 2.5k.

Vektlegger (tatt i betraktning at det er SSD):

1. Levetid

2. Stabilitet

3. Hastighet

Hva er reell ytelsesforskjell for spilling mellom 2x60 apex/vertex og 1xtitan? Tenker da selvfølgelig spill som laster fra disk utenom zoning.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Vertex vet vi ikke noe om ennå, annet enn at den skal være rettet mot områder som trenger høyere ytelse enn apex, og at den har 32MB cache (for 30/60 GB).

2 Apex i raid-0 vil yte bedre enn 1 Titan, hvor mye utbytte du får av det kommer ann på om spillet laster mange filer samtidig slik at man får følelse av hakking med harddisk (f.eks. som når man logger inn midt i AH på WoW og det tar lang tid å loade alle items...). Hvis det trengs å laste mye samtidig vil det være større nytte av 2 i raid, hvis det bare er kjappere responstid ved lasting av enkelt ting, eller noen få, så er det ikke stor forskjell.

Hvis budsjettet ditt er ca 2500 holder det akkurat til en G.skill Titan 128GB, mens 2x apex (eller vertex) vil gå en del over.

Ytelsesøkningen vil være såpass stor fra HDD til Titan at det burde holde i massevis frem til neste gang du skal oppgradere noe. Så kan du heller kjøpe ny SSD om et år eller halvannet og putte den gamle i en bærbar eller eldre stasjonær.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår da at du går for en SSD som kan levere mer IOPS og ikke fokuserer så mye på transfer-rates annet enn at de er over 100MB/s. Hva du burde velge kommer ann på hvor mye penger du har, og hva du skal bruke den til. Hva slags bruks mønster, hva skal du ha på den, og hva vektlegger du mest?

Kort sagt: Hvor mye penger vil du bruke på dette, og hva ønsker du å oppnå?

Lenke til kommentar
Jeg foreslår da at du går for en SSD som kan levere mer IOPS og ikke fokuserer så mye på transfer-rates annet enn at de er over 100MB/s. Hva du burde velge kommer ann på hvor mye penger du har, og hva du skal bruke den til. Hva slags bruks mønster, hva skal du ha på den, og hva vektlegger du mest?

Kort sagt: Hvor mye penger vil du bruke på dette, og hva ønsker du å oppnå?

Eksempel på slik ssd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...