Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å si hvor mye du vil merke 3 kontra 2, det du vil merke det mest på er økt ytelse ved sekvensiell skriving.

(som egentlig ikke betyr så mye med mindre du ofte kopierer store filer)

 

3 stk vil nok vare lengre, da tenker jeg på at du får litt mere plass å boltre deg på og utvilsomt noe morsomt å teste med i benchmarks.

W7 tar i utgangspunktet ~10GB hvis du skrur av hibernation og endrer på pagefile størrelsen. (den vokser litt etterhvert men ikke så mange GB)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har et problem med min Mac og Vertex 256 som ikke vil fungere sammen. OCZ anerkjenner problemet, men har stilt med en løsning, og jeg har funnet ut at dette er et generelt problem for SSD som bruker Indilinx Controller. Noen som vet om en god SSD som ikke har denne kontrolleren? Trenger 200gb+

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Har Intel sin x25-m disker fingjenget skruer eller er det grovgjenget? Standar 3mm skruer vel?

Er det skruefeste på undersiden av disken?

Ser ut i fra bilder at det er på siden men for min del hadde det vert topp med feste under.

 

Det er standardiserte skruer for 2.5" disker og de er fingjenget.

Det er fester både fra siden og under.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har et problem med min Mac og Vertex 256 som ikke vil fungere sammen. OCZ anerkjenner problemet, men har stilt med en løsning, og jeg har funnet ut at dette er et generelt problem for SSD som bruker Indilinx Controller. Noen som vet om en god SSD som ikke har denne kontrolleren? Trenger 200gb+

 

Takker for svar :)

 

Hvis du holder ut en stund til så er det sagt at Intel kommer med en 320GB utgave av X25-M nå i fjerde kvartal.

Det eneste andre alternativet er vel Samsung baserte men de er ikke på topp i ytelsestester.

Over jul kommer OCZ med SandForce kontrolleren og den ser ut til å bli interessant.

 

Hvis du klarer deg med 160GB så vet du vel hva som er mest anbefalt :)

 

Jeg har lagt min Vertex 250GB på hylla etter firmware problemene (1.4 og 1.41), jeg gidder rett og slett ikke mer før de kommer med noe som virker. Jeg ble derfor tvunget til å ta Intel i bruk selv om den har for lite plass for meg.

(må man så må man, + Intel er merkbart bedre)

 

edit:

Alternativer er da Corsair P256 og OCZ Summit som begger bruker Samsung kontrolleren.

Jeg anbefaler de ikke men det er en annen sak.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har Intel sin x25-m disker fingjenget skruer eller er det grovgjenget? Standar 3mm skruer vel?

Er det skruefeste på undersiden av disken?

Ser ut i fra bilder at det er på siden men for min del hadde det vert topp med feste under.

 

Det er standardiserte skruer for 2.5" disker og de er fingjenget.

Det er fester både fra siden og under.

 

Takker for svar!

Har så si aldri skrudd en 2,5" disk før så derfor jeg var usikker :)

Godt å høre at det er fester fra undersiden, tenker jeg fester den i hk brettet på et vis.

Lenke til kommentar
Fjodo: hvor bor du ? Kan sikker få en av en snill forumbruker :whistle:

 

Hmmm... så på en review av to Kingston 40GB RAID, de får en heftig lese-ytelse, men skriv var det dårlig med. Av en eller annen grunn gikk win-oppstart veldig sent også (Linky)

Denne testen er ikke helt god. Sjekker du IOmeter ser du de har klart å tyne ut hele 60 MB/s i 4KB random read fra 2 stykker i RAID-0, dette er under halvparten av hva ÈN slik enhet klarer. I benchmark tråden har vi screenshots av 2 stykker i RAID som klarer 240 MB/s 4KB random read, 4 ganger høyere enn disse tullingene har fått (sansynligvis pga QD). Og med tanke på at de har fått dårligere resultater visse steder med RAID enn singel disk, og generelt dårlig skalering tyder det på at de har noe surr med instillingene sine. Jeg har kommentert denne benchmarken tidligere.

 

EDIT: aGal, jeg sier bare gaffa jeg. Fest den i bunn av kabinettet eller i en av sidene. Det er en solid festemekanisme som funker bra og er rask å fjerne igjen om det trengs, pluss at det sparer mye plass.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takker for oppklarningen av den dumme benchmarken GullLars. Hva mener du at jeg skal gå for, 2x Kingston V 40GB eller Intel X25-M 80GB G2 ?

 

Hehe, gaffa er tingen, eller så kan du prøve med 3M dobbeltsidig teip. Husker jeg festa en PSU med det over hele undersiden en gang. Satt bra, men når jeg skulle fjerne den dro jeg av lakken på kabinettet :lol:

Lenke til kommentar

X25-M 80GB.

 

Ble lei av å vente på multicom som aldri fikk den på lager. (Og som ikke klarte å sende en Kingston 40GB på 5 dager.)

 

Ting som er på lager *skal* sendes samme dag eller neste virkedag. Alt annet er for dårlig. Bruker man eksterne lagre så bør det opplyses klart og tydelig.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
ALERT :)

 

DigitalImpuls har 20+ på lager av X25-M Gen2

 

Tenkte bare å informere de som er frustrerte av å vente på denne.

 

Link

 

Får jo 3 Kingston v 40GB for bare 105 Kr mer... Men uansett bra for de som har få sata porter eller frykter det store RAID-Vesenet :p

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Oppsiden ved å RAIDe flere Kingston V 40GB vs å kjøpe en større singel x25-M: Høyere ytelse for tilsvarende pris.

Nedsider: RAID gir fleir feilpunkt (både kontrolleren, flere enheter som kan feile, og drivere), man bruker flere SATA porter, tapt støtte for TRIM, krever noe mer kompetanse, mer arbeid å sette opp, tar opp mer plass (liten nedside :p).

 

Om det er verdt det må sees på individuelt fra tilfelle til tilfelle etter hvordan man vektlegger punktene over.

Lenke til kommentar

1.8" har en helt annen tilkopling enn 2.5" og vil ikke passe.

Hvis du har 2.5" må du holde deg til det.

 

SSD'en er bare å sette rett inn, den har akkurat samme størrelse og tilkopling som HDD'en.

Det kan vel bli litt skruing men det bør være minimalt.

(noen få skruer)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...