Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Det fler faktorer som spiller inn når du skal velge en SSD.

Den aller viktigste er kontrolleren som blir brukt i SSDen, siden det er denne som gir ytelsen. Deretter kommer firmware, og denne kan variere mellom leverandører som bruker samme kontroller.

Siden du absolutt vil ha 250GB står valget i praksis mellom Samsung basert og Indilinx basert, og tar man ytelse og pris i betraktning er Indilinx det klare valget.

Så kommer spørsmålet om hvilken produsent av Indilinx-basert SSD du vil kjøpe fra, her ser man hovedsaklig på pris og firmware.

OCZ arbeider direkte med Indilinx og får ny firmware først og har en egen custom firmware for GC (best for RAID eller om du ikke skal bruke TRIM), Supertalent er nesten like raskt ute med ny firmware, men begge disse er relativt dyre utgaver.

Corsair har en x-serie som er indilinx basert og disse er noe billigere, men er senere ute med ny firmware. G.skill har også Falcon, men jeg har ikke oversikt over pris på disse. Patriot har også en indilinx-basert SSD, men jeg kjenner ikke til om denne selges i norge.

Kort sammendrag, finner du 250GB corsair X er den billigst og de gir ut firmware med gode mellomrom, fordelen her er at de venter til firmware er verifisert stabil av andre produsenter før de gir ut oppdatering, og gir ikke ut mindre oppdateringer. Vil du ha nyeste firmware med potensialet for høyere ytelse men med noe ekstra risiko og arbeid går du for Vertex, eller muligens Ultradrive (som er et lite hakk etter med firmware). OCZ er de som har drevet fronten av firmware-utviklingen fra indilinx, og gir ut beta firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 1-2kr/GB mindre enn Kingston V 40GB, som har høyere IOPS tall...

Om man kjøper 3-4 Kingston 40GB enheter og RAIDer de fra ICH får man over 2x båndbredden i lesehastighet og omtrent lik skrivehastighet, samt 100-120k IOPS les og 30-40K IOPS skriv for 2200-3000kr.

Når jeg tenker over det kunne jeg tenke meg å se et "klipp og lim" PCIe kort fra Intel med 4x x25 kontrollere RAIDet av en enkel "dum" RAID-0 logic chip med 4KB stripe og med BIOS alà RAID kort for å kunne bootes. Dersom disse 4 kontrollerne kjøres på 5 kanaler hver (som Kingston V gjør) for 160GB kotal kapasitet ville et slik kort i en ideell situasjon klare 120K/40K IOPS (eller mer pga lavere latency) og båndbredde i området 750-800 les og 160 skriv dersom RAID logic chipen kunne holdt unna. ICH klarer å holde unna slik IOPS og ca 500-600MB/s, som beviser man ikke trenger noe fancy eller dyrt oppsett. Er det forresten PCIe-linken mellom ICH og CPU som er begrensende for båndbredde?

Forutsatt Intel klarer å levere x25 og NAND til samme pris som Kingston (duh) og tar det samme for RAID logic chipen som ICH10R og si 200-300kr for ASIC, BIOS og PCIe kontroller vil et slikt kort kunne komme på ca 3500-4000kr og GRUSE all konkurranse i forbrukermarkedet. 480MB/s ved 4KB random read og full skriv båndbredde (160MB/s) ved 4KB random write er ikke noe å fnyse av. Vi snakker da om ytelse omtrent i ioDrive klassen.

Ved å sette av noe ekstra provisjonert plass, si redusert kapasitet til 128GB vil man ha ca 25% provisjonert plass, tilsvarende x25-E har, og ha kraftig økt sustained random write.

Hva er deres meninger om mitt tanke-eskperiment om "x100-PCIe 128/160GB"? :p

Lenke til kommentar

En slik løsning fra Intel hadde gjort seg, både mtp ytelse og pris.

Det spørs bare om de tenker i de baner, de andre løsningene er enten for dårlige eller for kostbare.

Det kommer nok noe etterhvert men vi er enda tidlig i utviklingsfasen og har mye å glede oss over i årene som kommer.

Over til noe som finnes :)

Jeg har nå kjørt X25-M G2 med den nye firmwaren i snart en uke og jeg må si at det har vært en opplevelse av de skjeldne.

Degradering er nærmest ikke eksisterende og det har ikke vært noen symptomer ala de jeg opplevde på Vertex.

Jeg kjører den med bare 25GB ledig, alle cellene har dermed vært brukt noe jeg ser vha HDTune. Den er egentlig for liten til mitt bruk men jeg lever heller med for lite plass enn noe som ikke virker.

Konsekvensen av dette blir da at man slipper å kjøre HDDerase med jevne mellomrom for å holde ytelsen på topp.

Det var akkurat dette jeg håpte TRIM ville medføre og så langt har det innfridd.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er et godt alternativ. Særlig med tanke på at man får ~50% mer kapasitet, ~130% høyere sekvensiell lesehastighet og ~50% høyere sekvensiell skrivehastighet, for bare ~24% høyere pris dersom man ser på laveste pris i prisguiden.

For en uke siden ville det også vært et mye bedre kjøp på grunn av tilgjengelighet. Nå er begge dessverre like utilgjengelige.

PS. Jeg bytter gjerne 1 stk Intel X25-M G2 mot 2 stk Kingston V 40 GB, så fremt jeg kan gjøre det lokalt i Tromsø. (Jeg gidder ikke kjøre HDD som systemdisk i mange dager pga postgang og tar ikke sjansen på bytte uten å møte ansikt til ansikt)

Lenke til kommentar

Det høres jo kjempebra ut :) Ser de ikke er tilgjenglige nå, men regner med alle butikkene får fra samme grossist, så kanskje denne grossisten får inn et nytt parti om ikke lenge.. Men ville det lønne seg med en bedre kontroller en ICH ?

Hvordan ville to Kingston V 40GB blitt seg mot 1 Intel 80Gb G2 ?

Lenke til kommentar

@lars_era

ICH holder i massevis, du støter ikke på begrensninger før du har 4 stk eller mer. (da når du taket for SATA 3Gb/s)

Hvis du sjekker i SSD Benchmarktråden som er linket i signaturen min vil du finne en test av 2x Kingston V40GB på side 50. (innlegg #994)

Det er et utmerket alternativ til 1 stk X25-M 80GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Men ville det lønne seg med en bedre kontroller en ICH ?

Nei, ikke for bare 2-4 SSDer.

Hvordan ville to Kingston V 40GB blitt seg mot 1 Intel 80Gb G2 ?

Ganske lik ytelse, med unntak av sekvensiell lesing der Kingston V 40 GB i Raid0 ville vært en god del raskere.

ICH holder i massevis, du støter ikke på begrensninger før du har 4 stk eller mer. (da når du taket for SATA 3Gb/s

SATA er ikke noen begrensning. Det blir jo ikke mer trafikk til og fra hver enkelt SSD når man bruker Raid. Det er raidkontrolleren eller koblingen mellom raidkontrolleren og CPU som setter begrensningen.

Lenke til kommentar

Ikke for å spørre ett UTRULIG dumt spørsmål midt i diskusjonen her men: Eg kjøpte meg en 160 GB Intel X-25 M SSD der det ikke kom med ledninger. Og eg vet sånn ca ingenting om SSD'er eller ledningene mellom komponentene (men eg prøver å lære da! :p )i PC'en... Kan noen fortelle meg hva denne vidunder ledningen som skal koble opp SSD'en til pcen heter?! Eller helst hvor eg kan kjøpe den? Eg mener å se at eg har strømledningen, men denne SATA ledningen (viss det er navnet på den) mangler eg.

Viss noen hadde giddet og bare gi meg en kjapp pekepinn på hva den heter og hvor eg får tak i den, så hadde eg satt pris på det :D

Lenke til kommentar
ICH holder i massevis, du støter ikke på begrensninger før du har 4 stk eller mer. (da når du taket for SATA 3Gb/s

SATA er ikke noen begrensning. Det blir jo ikke mer trafikk til og fra hver enkelt SSD når man bruker Raid. Det er raidkontrolleren eller koblingen mellom raidkontrolleren og CPU som setter begrensningen.

Det var litt galt formulert, det er selvsagt ICH som stopper på ca 660MB/s og det når man med mellom 3 og 4 SSD'er avhengig av type, det er først og fremst sekvensiellt at man støter på begrensningen, iops vil skalere noe men begrensninger finnes her også.

En hardware basert kontroller løser noe av dette men det er egentlig ikke noe problem med mindre man har for få porter ledig til andre disker.

Lenke til kommentar

Linky - Den heter SATA eller Serial ATA kabel.

Synes forøvrig denne var svært dyr. Dette er slikt de sannsynligvis selger på Clahs (hvor skal nå den h'en?) og Biltema.

Du får også med en bråte slike hver gang du kjøper HK.

Edit:

Sent ute gitt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Linky - Den heter SATA eller Serial ATA kabel.

Synes forøvrig denne var svært dyr. Dette er slikt de sannsynligvis selger på Clahs (hvor skal nå den h'en?) og Biltema.

Du får også med en bråte slike hver gang du kjøper HK.

Edit:

Sent ute gitt.

Bråte og bråte, får vel 2 stk!

Men når man har bygget endel pc så har man opparbeidet seg en "bråte" av de ;-)

Lenke til kommentar
Hmmm... så på en review av to Kingston 40GB RAID, de får en heftig lese-ytelse, men skriv var det dårlig med. Av en eller annen grunn gikk win-oppstart veldig sent også (Linky)

Skal du bruke Vista?

Jeg booter på under 10sekunder med en single Kingston V 40GB.

At den skulle bruke noe særlig lengre tid i raid-0 har jeg vanskelig for å tro, det må være noe sært med oppsettet de har brukt.

(du finner dette på samme siden hvor jeg kjørte noen benchmarks, bar lengre opp lengre ned på siden)

Med mindre du har enormt mye installert vil jeg tippe mellom 10-20 sekunder med W7.

edit:

Ikke se deg blind på sekvensiell skriving, overvekten av skriving ved normalt bruk er små filer og random og her gjør den det godt.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...