GullLars Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Warning: Reading spoiler may cause; Dislocated jaw, extensive drooling, crying, erection. http://www.fusionio.com/press/Fusion-io-Ac...ined-Bandwidth/ Fusion-io Achieves One Terabyte per Second Sustained Bandwidth<...> Portland, Oregon November 17, 2009 – Today at SC09, Fusion-io announced that it will deploy custom installations based on its ioMemory technology at two presently undisclosed government organizations. Each deployment consists of hundreds of terabytes of solid-state storage capacity and is capable of sustaining over one terabyte per second (1TB/s) of aggregate bandwidth with access latencies under 50 microseconds. <...> Achieving a 1TB/s sustained bandwidth with existing state-of-the-art storage technologies requires close to 55,440 disk drives, 396 SAN controllers, 792 I/O servers and 132 racks of equipment. Fusion-io can achieve this same bandwidth with a mere 220 ioDrive Octal cards, housed in Infiniband-attached I/O servers running the Lustre parallel file system. This 1TB/s Fusion-io based solution requires only six racks <...> The ioDrive Octal is a custom PCI Express card designed by Fusion-io. The device holds eight ioMemory Modules - putting the equivalent capacity and performance of eight ioDrives into a single card. The ioDrive Octal fits any PCI Express x16 Gen2 double-wide slot, the same as those used for high performance graphics cards, and it is capable of saturating the full performance of that slot. <...> “We were eager to take on the challenge of creating a device that meets the intense demands of high performance computing. With this architecture, IOPS are easy. We achieved over a hundred million (100,000,000) IOPS, more than enough performance to meet our customer’s requirements. The real power in our architecture was the ability to also scale bandwidth,” said Steve Wozniak, Chief Scientist at Fusion-io. ioDrive Octal Details The following specifications describe a single ioDrive Octal: • 800,000 IOPS (4k packet size) • 6 GB/s bandwidth • 5 TB maximum capacity • x16 gen-2 double-wide PCI Express form factor Oppsummering: 220 ioDrive Octal som tar opp 6 racks yter over 1 TB/s og 100 millioner IOPS. Hentes fra hundrevis av TB med ioDrive lagring hostet av Infiniband I/O-servere som kjører Lustre parallel file system. Jeg er en smule skeptisk til hva folk skal med slike ting, spesielt når de ikke vil si hvem som kjøper disse oppsettene en gang. Men det er jo god butikke for Fusion-IO da. Bilde: Endret 21. november 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Faddn Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 ioXtreme er nå tilgjengelig i utenlandske nettbutikker. Herligheten koster $895. http://www.fusionio.com/products/ioxtreme/ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Pro koster $1,495 Hva koster da OCTAL? $15,000 ? $895 er jo nesten billig, synn den ikkje er bootbar. En så lenge får jeg bruke Areca'en. Hadde pro vært bootbar og kostet under $1000, så hadde jeg kjøpt den med en gang. Endret 21. november 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Oppsummering: 220 ioDrive Octal som tar opp 6 racks yter over 1 TB/s og 100 millioner IOPS. Hentes fra hundrevis av TB med ioDrive lagring hostet av Infiniband I/O-servere som kjører Lustre parallel file system. Jeg leste omtalen i går men glemte å poste linken. Når man kan kvitte seg med noen hundre rack så blir en slik løsning svært interessant men det sier seg vel selv at dette ikke er myntet på hjemmebruk. Ny test av Colossus på pcper. Link Endret 21. november 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Faddn Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Pro koster $1,495 Hva koster da OCTAL? $15,000 ? $895 er jo nesten billig, synn den ikkje er bootbar. En så lenge får jeg bruke Areca'en. Hadde pro vært bootbar og kostet under $1000, så hadde jeg kjøpt den med en gang. Det er ikke forskjell på ioxtreme og ioxtreme pro. Eneste er at du trenger 1 pro for å kjøre 2 i raid, og 2 pro for 3 i raid. Endret 21. november 2009 av Faddn Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 En liten ulempe med ioxtreme er at man må software raide dem, de yter selvsagt godt men det hadde vært bedre om de hadde vært styrt av kontrolleren i ioxtreme pro. Den er vanskelig å få tak i og litt liten men jeg ser ikke bort fra at jeg må prøve dette. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Ny test av Colossus på pcper. Link Jeg ble litt lei meg når jeg leste den testen. Det ser ut som det eneste disse vil gjøre seg som er scratch-disker. Det var ikke noen rene IOPS tester, men det ser ut som random read er lik det èn vertex klarer @QD=1, og det er for dårlig i forhold til konkurransen. Random write @4kb er sansynligvis heller ikke bra. Jeg synes det er ganske bortkastet å sette 4 Indilinx kontrollere bak èn SATA port når en av disse nesten metter den sekvensielle lesehastigheten til SATA 2. Om de raid brikkene her hadde støttet NCQ, TRIM forwarding, og vært optimalisert for 4KB IOPS pluss et SATA 3 grensesnitt så kanskje ting hadde gått bedre. 4 indilinx kontrollere vil gi 12 flash kanaler for NCQ å jobbe på, og optimalisert mot 4KB IOPS vil den reduserte båndbredden fra hver kontroller sansynligvis føre til at SATA 3 ikke blir fullstendig mettet. Men for èn SATA port og 64KB stripe på det interne RAIDet er dette et dårlig produkt for systemdisk og programmer pris tatt i betraktning, og sekvensielle oppgaver klarer fortsatt harddisker til en lavere pris. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 No er endeleg min første SSD installert, og eg kan til no ikkje forstå korleis eg har klart meg utan SSD til no. Program som vanlegvis tar minuttar å installere går no på sekundar, og Windows er meir responsivt enn eg nokon gong har opplevd det! SSD til folket Verda av SSD har no fått ein ny innbyggjar! PS: Eg skal køyre litt benchmarking etter kvart som eg får gjort ferdig alt anna som er naudsynt Lenke til kommentar
larsere Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Skal bestille en Intel 80Gb ASAP, men hva trengs det av optimalisering egentlig ?. Kjører Win7, men leser om flashing og bios-oppdateringer. Vil selfølgelig ha så bra ytelse som mulig og er villig til å bruke mye tid på det, noen som kan anbefale noen gode guider ? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 @tosha0007 Velkommen i klubben @lars_era Det er ikke mye man trenger å gjøre. -Slå av defragmentering -Justere eller fjerne pagefile (avhenger av hvor mye minne du har) -Slå av hibernate funksjonen (hvis du ikke har bruk for det) -Slå av System Protection (valgfritt, reduserer skriving betydelig) -les post 2 i SSD Benchmark tråden som er linket i signaturen min De viktigste tingene her er gjort på et øyeblikk og det er ingen grunn til å bruke så mye tid på dette. Lenke til kommentar
larsere Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Win 7 slår vel av defragmentering av seg selv når den detekterer en SSD disk. Hvordan er det egentlig med pagefile, skal den alltid være 1,5 ganger så stor som RAM ?. Det virker litt bakvendt hvis du har mye RAM, si 12GB, du trenger vel ikke pagefile da ? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Dette med 1.5 ganger er en gammel myte, selv med Hdd. Har man mye minne kan den skrus av helt, men noen programmer forvente å finne en pagefile uansett så jeg har satt en fast på 1 GB. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Win 7 slår vel av defragmentering av seg selv når den detekterer en SSD disk. Hvordan er det egentlig med pagefile, skal den alltid være 1,5 ganger så stor som RAM ?. Det virker litt bakvendt hvis du har mye RAM, si 12GB, du trenger vel ikke pagefile da ? Det er sagt at W7 skal slå av defragmentering når den ser en SSD men det fungerer ikke i praksis. Jeg har installert et betydelig antall ganger på Intel, Vertex og nå sist på Kingston V og det har aldri skjedd at W7 har skrudd av defragmentering. Uansett, det tar 20-30sek å gjøre den endringen. Jeg setter pagefile til 1-2GB litt avhengig av hva maskinen kjører. (jeg har stort sett 8-12GB på mine maskiner) Lenke til kommentar
larsere Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 ok, takker for svar. Har noen noe info om hvor det er lurest å bestille fra nå ? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) lars_era: Om du vil ha det billigst mulig, se i prisguiden. Da må du forvente at det vil ta noe tid å motta den. Ellers har amentio "tilbud"(faktisk dyrere, men på lager) her: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2538829 Endret 22. november 2009 av dabear Lenke til kommentar
larsere Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Har selvfølgelig sett i prisguiden, men om noen har erfaringer med butikker der det ikke tar for lang tid ?. Vet hvordan det fungerer med at de får inn et parti, men at det ikke står noe om det pga. forhåndsbestillinger. Hehe, Amentio har jeg egentlig ikke lyst å bestille fra, har noen dårlige erfaringer :/ Lenke til kommentar
turbo_fever Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Noen av dem 250gb ssd diskene som er bra og bootbar da?? Må nessten ha meg en slik til prosjektet mitt.. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Noen av dem 250gb ssd diskene som er bra og bootbar da??Må nessten ha meg en slik til prosjektet mitt.. Alle SATA baserte SSD'er er bootbare så det er bare å velge fritt. Hadde selv en 250GB Vertex i min bærbare og den har vært OK, har byttet den ut med en Intel X25-M 160GB G2 nå pga for mye styr med firmware på Vertex. (det er min egen feil at jeg byttet til en firmware som ikke virker som den skal, men det er ikke første gang det skjer desverre) Prismessig kommer du best unna det med en Intel X25-M 160GB i dag men må du ha 250GB bør du se etter Indilinx baserte SSD'er som f.eks Vertex. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) ok, takker for svar. Har noen noe info om hvor det er lurest å bestille fra nå ? Jeg bestilte i forrige uke 3 stk Intel X25-M 160GB bulk fra MPX, og hadde diskene to dager etterpå (frakt til Midt-Norge). 20+ på lager også [ http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109319 ] Endret 22. november 2009 av SilentNET Lenke til kommentar
turbo_fever Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Du har ikke en annbefaling av 250gb disk?? Er slik at di der vertex diskene er mye raskere iforhold til andre?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå