Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Panter,

 

Hvis du bruker 44sek på boot så er det noe galt, eller du har mye i oppstart. (ev. en treg maskin)

Hvis du ikke har gjort for mye siden du installerte ville jeg ha installert W7 på nytt. (hvis det ikke endrer seg kan du jo alltids klone en gang til)

 

Ja, jeg får kanskje installere på nytt.

Men Ssd'en kjører vel i Ide modus? Kan det være en grunn? Har ikke noe sted i bios til å endre mellom Ide og Ahci.

 

Som sagt så rapporterte Win at Avg brukte lang tid så det er noe av grunnen til høy oppstartstid.

 

Har forøvrig ikke mye i oppstart og bare ca 8GB totalt med data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som veit om macbookene kjører i ide eller ahci-modus? De har altså ingen bios(bruker efi), så litt usikker på hvordan det der fungerer.

Forøvrig meget spent på om ssden jeg bestilte blir tilgjengelig imorra, eta har blitt forskjøvet flere ganger. Nå står det at den derimot skal bli tilgjengelig imorra :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Du kan prøve å avinstallere AVG og sjekke hvor mye det utgjør før du går videre med full reinstallering.

 

edit:

jeg har brukt MSE ved mine siste installasjoner oh har vært godt fornøyd.

(Microsoft Security Essentials)

 

Uten Avg; 22.37 sec. Høres det bedre ut? Er vel som sagt Ide modus den kjører i?

 

Edit, 16.77 på neste forsøk.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Er det så lurt å deaktivere antivirusprogram ved oppstart ?

 

Trodde at det var viktig at slike programmer starter opp når man booter :hmm:

 

Selvsagt ikke men i et tilfelle hvor det tar så lang tid er det sannsynligvis noe galt med installasjonen og man bør reinstallere eller finne et annet AV program.

Lenke til kommentar
Er Intel X25E enda det hvasseste, eller har noen andre tatt over tronen, f.eks. Corsair Extreme X64?

Corsair X64 yter ikke i nærheten av X25-M engang, så navnet er veldig misvisende på den serien. På den annen side så yter den greit nok etter min mening, jeg merker ikke praktisk forskjell i alle fall (bruker både X128 og X25-M).

Lenke til kommentar
Noen som veit om macbookene kjører i ide eller ahci-modus? De har altså ingen bios(bruker efi), så litt usikker på hvordan det der fungerer.

Forøvrig meget spent på om ssden jeg bestilte blir tilgjengelig imorra, eta har blitt forskjøvet flere ganger. Nå står det at den derimot skal bli tilgjengelig imorra :)

Jeg vet ikke hvilken modus som blir brukt, men jeg kan love deg at den blir rask. Jeg har en Intel SSD 160 GB i min Macbook Alu, og det er som natt og dag. Alt reagerer lyn kjapt. Uansett så selger jo Apple Macbookene med SSD, så jeg antar at de allerede har gjort noe med EFI for at den skal fungere best mulig sammen med SSD.

Lenke til kommentar
Noen som veit om macbookene kjører i ide eller ahci-modus? De har altså ingen bios(bruker efi), så litt usikker på hvordan det der fungerer.

Forøvrig meget spent på om ssden jeg bestilte blir tilgjengelig imorra, eta har blitt forskjøvet flere ganger. Nå står det at den derimot skal bli tilgjengelig imorra :)

Jeg vet ikke hvilken modus som blir brukt, men jeg kan love deg at den blir rask. Jeg har en Intel SSD 160 GB i min Macbook Alu, og det er som natt og dag. Alt reagerer lyn kjapt. Uansett så selger jo Apple Macbookene med SSD, så jeg antar at de allerede har gjort noe med EFI for at den skal fungere best mulig sammen med SSD.

joda, men apple solgte ikke ssder da macbooken min blei lagd. Den er tross alt 2 år.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt SSD en stund så er jeg veldig fornøyd, men det er en ting som virker helt ulogisk. Firefox bruker fortsatt en del tid på å starte. Tar kanskje 1-2, sek mens alle andre tilsvarende programmer starter "instant". Jeg har satt hjemmesiden på nettleseren til blank, men den bruker fortsatt ett sekund og to på å starte. Safari derimot er ferdig å starte i det jeg slipper museknappen.

Lenke til kommentar
Hva er det som gir mest for pengene nå rundt fra 80-160GB hvis man skal bruke den i en SATA150 bærbar med Win7 og 2GB minne?

 

Jeg holder en knapp på 160GB, den er litt raskere og med den nye firmwaren får man som kjent økt sekvensiell skriving med rundt 20-30%.

160GB er lettere tilgjengelig og til rett pris, 80GB overprises til rundt 2000,- akkurat nå.

(160GB er lett tilgjengelig til rundt 3500-3600)

 

Jeg la inn den nye firmwaren på 2 av mine og har ikke hatt noen problemer og TRIM fungerer helt utmerket på min bærbare :)

Lenke til kommentar
Så ingen 128GB alternativer? Jeg snakker ikke spesifikt Intel :)

 

Vertex 120GB og tilsvarende med Indilinx kontroller er av de bedre men den koster like mye som 160GB Intel. (dvs godt over 3000 ihht prisguiden)

 

Hvis man er ute etter et billigere alternativ er det vel bare Kingston V 128GB jeg kan komme på som fungerer rimelig greit, den koster rundt 1800,-

(jeg har ikke prøvd den men den burde være bedre enn HDD på de fleste operasjoner)

Det finnes tester av den så det er bare å google litt :)

 

Jeg holder meg for tiden til Intel og ser egentlig ikke noen alternativer når man tar pris og ytelse i betraktning.

 

Link til prisguide for SSD i 120-128GB segmentet.

 

Test av Kingston V 128GB

Legit Review hvor den får Value Award.

Futurelooks

Bjorn3D

 

NB firmware kan ikke oppdateres.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...