Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Test av Fusion io-Xtreme.

Link til den testen har allerede vært postet og diskutert i benchmark tråden, her er mitt innlegg om saken:

<...>

Og angående ioXtreme testen som er linket til over, så skuffer det meg at mesteparten av testene er gjort med lav QD, og de som er gjort med høyere QD bare er 8, 64, 256, 1024. Den granulariteten sier ganske lite om IOPS skaleringen med QD for praktiske scenario for oss. Jeg sendte en mail til han som har postet artikkelen om CDM 2.2 og relevansen av å legge vekt på denne i tester av utelukkende SSDer, og nevnte samtidig QD kontra interne flash kanaler, og dette relativt til QD valget i ATTO. Blir spennende å se om jeg får svar, anand svarte meg ikke på mail tidligere, men det ble en fin diskusjon i kommentartråden rundt QD ved benchmarking av SSD :)

Lenke til kommentar
Jeg flashet min i går, gikk smertefritt det til tross for at jeg hadde Windows7 64bit på maskinen? :)

 

Ja, det er ikke noe likhetstegn mellom W7 x64 = trøbbel, det eneste som er sikkert er at det virker for noen men feiler for andre.

(årsaken er mao uklar)

 

Byttet du til IDE eller AHCI når du flashet?

Hadde du System Protection av eller på?

Lenke til kommentar
Er det noen god grunn for å ikke legge inn et image fra en 3 uker gammel Hdd-installasjon av Win7 over på ny Ssd vs. å installere alt på nytt på samme nye Ssd?

 

Med tanke på at f.eks Kingston legger ved Acronis klone-verktøy så skal man kanskje tro at det er like bra..

 

Hvis du mener at oppsettet ditt er greit så vil det selvfølgelig fungere.

I enkelte tilfeller kan det fungere bedre å legge inn et image så det er bare å kjøre på.

Bare husk å kjøre winsat på nytt og skru av defragmentering etterpå.

Lenke til kommentar
ArcticOC,

Det er ikke så enkelt, det finnes tilfeller hvor brukere som ikke bruker W7 x64 som har fått problemer.

Intel sier:

"This predominantly affected Windows* 7 (64bit) users during or immediately after the upgrade process..."

Jeg har ikke OS på noen av mine så det er mulig jeg ofrer en bare for å prøve :)

 

Merker du forskjell på din(e)?

Nei, har verken merket noe negativt men heller ikke så mye positive effekter etter flash ;) Fungerer greit, alt som før liksom.. er ikke helt ferdig med Win7 innstallasjonen mht drivere o.l.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Litt offtopic, men passer kanskje litt inn her.

Jeg merket i dag at jeg hadde vært litt uheldig. Jeg hadde glemt å fjerne minnepennen min fra bukselommen.

Det førte til at pennen havnet i vasken.

Jeg prøved den ut, men fikk opp feil melding, plugget ut og inn, forsatt feil melding.

Men utolig nok, 3. gangen var det funksjon i den og alt av data var forsatt lageret og inntakt:)

Lenke til kommentar

Kjøpte 2 stk Kingston 40Gb, 1 for å bruke i en tyngre stasjonær og 1 i en par år gammel bærbar.

Den sistnevnte har ingen spesiell innstillinger i bios for Hdd. Bruker få eller ingen tyngre programmer på den bærbare og var godt fornøyd med oppstartstiden og generell hastighet på den med Hdd, men ville prøve med Ssd. Hdd var en 80GB Seagate Momentus 7200.1.

 

Klonet da 8GB med data, Win 7 + div programmer. Slettet først Perfectdisk defrag-programmet og hiberfil.sys og satt pagefile til 0.

 

Kloningen gikk meget fort og disablet defrag, kjørt winsat, satt boottrap til 1, satt pagefile fast til 1GB og installerte Intel chipset_9.1.1.1020. Slett litt med å kjøre ny WEI, men fikk til slutt 6.9

 

Mitt inntrykk så etter å ha brukt den 1 times tid? Tja, trodde jeg skulle sitte med et bredt smil om munnen, det er nok fraværende.

Boot time er tvilsomt kortere og selv om start av programmer går noe forter er det langt fra instant. Det skal sies at jeg fikk melding om at Avg brukte lang tid i oppstarten, men lite jeg får gjort med det.

På plussiden er en kjøligere underside og stillere pc.

 

Men regner med at mitt inntrykk av Ssd blir noe helt annet når jeg får installert den i den stasjonære.

 

post-13574-1258499978_thumb.pngpost-13574-1258501283_thumb.png

Med No GUI boot: post-13574-1258502842.png

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Test av Kingston V 40GB i raid på pcper. Link

Det mest interessante med testen er prisklassen 1400-1800 kr (2x Kingston 40 GB Raid0 vs Intel 80 GB). Resultatene er litt blandede, men alt i alt virker det ganske jevnt.

 

I prisklassen 700 kr er Kingston 40 GB et enestående godt.

 

Jeg håper de følger opp med en test i prisklassen ~3000 kr:

4x Kingston 40 GB i Raid0 vs 2x Intel 80 GB i Raid0 vs 1x Intel 160 GB.

 

Denne Kingston 40GB V, er den i samme området som Intel sine X25-M på ytelse (til normalt bruk, ikke benchmark).

 

Er det denne det er snakk om? Link til prisguide

Som enkelt SSD yter den litt bedre enn halvparten så bra som Intels 80 GB. Hvilket vil si svært mye bedre enn snurredisker. Kingston 40GB er enestående bra i prisklassen under 1000 kr.

Lenke til kommentar
Litt offtopic, men passer kanskje litt inn her.

Jeg merket i dag at jeg hadde vært litt uheldig. Jeg hadde glemt å fjerne minnepennen min fra bukselommen.

Det førte til at pennen havnet i vasken.

Jeg prøved den ut, men fikk opp feil melding, plugget ut og inn, forsatt feil melding.

Men utolig nok, 3. gangen var det funksjon i den og alt av data var forsatt lageret og inntakt:)

 

 

Takk, greit å vite. :-)

Lenke til kommentar
Er Intel X25E enda det hvasseste, eller har noen andre tatt over tronen, f.eks. Corsair Extreme X64?

 

X25-E er det "beste" man får per i dag innenfor normal prisklasse.

 

Kingston er en rebrand så innmaten er identisk, det eneste avvik kan være hvilken firmware den kjører. (har minimal betydning på E)

Lenke til kommentar
Er Intel X25E enda det hvasseste, eller har noen andre tatt over tronen, f.eks. Corsair Extreme X64?

 

X25-E er det "beste" man får per i dag innenfor normal prisklasse.

 

Kingston er en rebrand så innmaten er identisk, det eneste avvik kan være hvilken firmware den kjører. (har minimal betydning på E)

 

Ok, så kontroller er den samme og ingen praktisk forskjell i antall minnebrikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...