Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jepp, har samme benevnelse som alltid i både BIOS og boot-lista mi hvert fall.

 

Nå skal jeg:

 

Kjøre Diskpart clean + formatering

Acronis Disk Wiper

HDDErase

Firmware flash

HDDErase igjen

 

For så å forsøke med en ny installasjon og krysse fingrene for at dette ikke gjentar seg!

 

 

Noen som vet om en måte jeg kan få integrert drivere i Windows7 installasjonen?

Kunne dette enkelt med nLite til WinXP og vLite til Vista! Grøsser bare av tanken på en ny runde med "load drivers" i starten av Windows7 installasjonen, som ikke engang godtar halvparten av mine drivere fordi de ikke er signerte / sertifiserte :no:

 

Mulig dette bare skjer hos meg, men nå har jeg to ganger i denne tråden skrevet innlegg som bare forsvinner når jeg trykker på "svar" knappen?

Jeg kjører da FireFox 3.6 BETA2, aldri hatt et liggende problem tidligere og da heller ikke med FireFox 3.6 BETA?

 

Er tydeligvis ikke min dag i dag :p

Irriterende med FireFox er jo at teksten ikke kommer tilbake når du trykker "back" heller :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For øvrig har jeg ikke hatt savnen etter nLite og vLite etter et jeg fikk SSD-en. Installasjonen går fortere. I grunn skal det faktisk være nok med å slette partisjonen ved å bruke «diskpart». Tror ikke det er nødvendig med tredjepartsløsninger.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
leifeinar og RamGuy,

 

Vises SSD'en som Intel Bootloader eller med korrekt benevnelse?

(har sett dette ved noen anledninger på Gen2 men det har forsvunnet av seg selv)

 

 

Ja, intel bootloader. men det er kun når jeg prøver og legge inn Win7 og i bios dette vises, men da kun med 8mb :) ikke med administrative tools, eller med "easyrecovery pro" finner jeg noen spor av disken

Lenke til kommentar

@RamGuy

Her er en som har prøvd Slipstreaming Windows 7 med det nye kommandolinje verktøyet DISM

Link

 

@leifeinar

Jeg har faktisk ikke noe råd for dette problemet, du kan prøve å kople den fra en stund og prøve igjen.

Jeg har aldri opplevd dette med Gen1 men har som sagt opplevd dette flere ganger med Gen2, som regel i forbindelse med at jeg har flyttet SSD'en fra en maskin til en annen.

(meget merkelig denne 8MB saken, man finner lite på nettet om den så det er ikke et utbredt "problem")

Lenke til kommentar
For øvrig har jeg ikke hatt savnen etter nLite og vLite etter et jeg fikk SSD-en. Installasjonen går fortere. I grunn skal det faktisk være nok med å slette partisjonen ved å bruke «diskpart». Tror ikke det er nødvendig med tredjepartsløsninger.

 

Nei dette behovet har ikke jeg heller, er bare det at jeg liker og ønsker at de siste og beste driverne er integrert i installasjonen og dermed blir lagt inn automatisk med engang, istedenfor å måtte overlappe dem med manuell installasjon av drivere etter installasjon, som både tar lengre tid, kan være mer knotete og faktisk i noen veldig få tilfeller by på uante problemer.

 

 

Men er bare jeg som ikke lenger finner noe firmware tool på Intel sine sider?

Ikke lett å flashe uten den ;)

 

Skal bytte power og sata kabel bare for å ha gjort det også!

Lenke til kommentar

Du får ikke lagt inn firmware på nytt på Intel.

Etter som jeg kan huske får du bare lagt inn ny firmware når den er nyere enn den man har. (man kan ikke nedgradere)

 

Jeg tror det skal være mulig å finne tidligere firmware på nettet, hvis ikke er jeg rimelig sikker på at jeg har de liggende.

(både den nye og forrige oppdatering)

Lenke til kommentar

Jeg sendte ArcticOC link til den nye firmwaren her om dagen (den finnes på XS) men det er på egen risiko, det virker som det er rimelig mange som lykkes men det er også mange som mislykkes. (da må den mest sannsynlig i retur)

 

Du bør høre med AcrticOC hvordan det gikk, jeg har ikke hørt noe fra han.

 

For min del venter jeg, jeg har hverken tid eller lyst til å være uten SSD selv om man kanskje er heldig og får ny i løpet av en liten uke.

Lenke til kommentar

Quote:

Intel® Solid-State Drive Toolbox Update

 

Microsoft* alerted Intel to an issue with the Intel® SSD Optimizer tool and Intel is working on a fix to the issue. After the SSD Optimizer is run, the SSD Optimizer renders all previously set Windows* system restore points unusable. However, user data is not affected. The SSD Optimizer tool is part of the Intel® SSD Toolbox (ver 1.1).

 

This applies only to users who meet all four criteria below:

Use Windows*7 or Vista and

Use the System Protection feature which sets system restore points (enabled by default in Windows*7 and Vista*) and

Have installed 02HA firmware and

Have used Intel SSD Optimizer (which was available from intel.com from 10/26 to 11/4).

A workaround for this issue and additional details are available here. Intel will give regular updates on this issue. Please note this issue is not related to the Intel SSD firmware update process covered in a separate announcement (Intel® Solid-State Drive Firmware Update).

 

*Other names and brands may be claimed as the property of others.

------------

Tydeligvis noe på gang nå siden de har oppdatert infosiden. Mon tro om ikke firmwaren er rett rundt hjørnet også..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Ny oppdatering fra Intel vedrørende firmware

 

quote:

To 34nm (G2) Intel® X25-M Solid-State Drive consumers,

• Intel has confirmed an issue with the firmware update process for 34nm (G2) Intel® X25-M SSDs (80GB and 160GB). This predominantly affected Windows* 7 (64bit) users during or immediately after the upgrade process to 02HA firmware using the firmware update tool (version 1.3). Intel plans to release a fix for this issue by the end of November 2009.

• Please see below to decide what you should do:

• If you have not upgraded to 02HA but using 02G2 or 02G9 – then use new tool when available to upgrade to new firmware to get Trim support and better sequential write performance (160GB)

 

• If you have successfully upgraded to 02HA - then continue using the SSD, there are no known issues.

 

• If you have received a SSD with 02HA pre installed – then continue using the SSD, there are no known issues.

 

If you have unsuccessfully upgraded to 02HA - then contact Intel Customer Support for instructions on how to recover the SSD via secure erase or return SSD to Intel for replacement or refund.

*Other names and brands may be claimed as the property of others.

 

Alan

NAND Solutions Group

Intel Corporation

 

-----------

 

Det er med andre ord mulig å reparere uten å sende den tilbake vha "secure erase".

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvilken SSD disk er å anbefale til OS? Skal jeg bare gå etter read/write speed? Eller andre ting jeg bør tenke på?

 

Det er lesehastighet og IOPS som teller til OS-bruk. Skrivehastighet er mindre viktig.

 

EDIT: Jeg ramser opp noen gode valg i stigende prisrekkefølge.

 

Kingston V 40GB (Har kontroller fra Intel) 6-700,-

Indilinx 64 GB feks fra Crucial. Ca 1200,-

Intel X25-M G2 80GB 1700-2000,-

Intel X25-M G2 160GB 3300-3600,-

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Jeg sendte ArcticOC link til den nye firmwaren her om dagen (den finnes på XS) men det er på egen risiko, det virker som det er rimelig mange som lykkes men det er også mange som mislykkes. (da må den mest sannsynlig i retur)

 

Du bør høre med AcrticOC hvordan det gikk, jeg har ikke hørt noe fra han.

 

For min del venter jeg, jeg har hverken tid eller lyst til å være uten SSD selv om man kanskje er heldig og får ny i løpet av en liten uke.

Som jeg nevnte tidligere er det ikke firmwaren det er noe problem med, men selve firmwareflash softwaren. Flashet opp min G2 med først å legge inn win XP før jeg kjørte updaten. Etterpå kjørte jeg HDDErase for så å legge inn Win 7 64bit etterpå.

 

Saken er bare at man ikke flasher disken når man har win7/64 på maskinen

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

ArcticOC,

 

Det er ikke så enkelt, det finnes tilfeller hvor brukere som ikke bruker W7 x64 som har fått problemer.

 

Intel sier:

"This predominantly affected Windows* 7 (64bit) users during or immediately after the upgrade process..."

 

Jeg har ikke OS på noen av mine så det er mulig jeg ofrer en bare for å prøve :)

 

Merker du forskjell på din(e)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...