Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke herlig når du klikker "svar" også forsvinner hele innlegget ditt :thumbdown:

-----

 

 

Jeg forsøker igjen!

 

I går utførte jeg en re-installasjon av både min bærbare og stasjonære maskin, slik at jeg kunne installere med de siste Windows7 driverne (har jo dukket opp endel nye siden oktober) og for å få installert fra min Windows7 Ultimate Retail disk.

 

Alt fungerte utmerket, bortsett fra endel irritasjon over hvordan du ikke kan laste inn "ikke WHQL-sertifiserte" drivere ved installasjon, liker å integrerte samtlige drivere før installasjon, kontra det å måtte legge inn samtlige i etterkant, og dermed gjerne måtte legge over eldre drivere osv.. Menmen, den nekter altså å ta imot ikke sertifiserte drivere, samtidig som den sliter noe voldsomt med å finne riktige drivere, men sånn er det nå engang.

 

Til slutt ble jeg jo ferdig, alt fungerte utmerket, alle de siste driverne var lagt inn, jeg fikk lagt inn alle mine vanlige applikasjoner, stilt inn all programvaren min, tweaked operativsystemet osv.. Fikk til og med spilt litt World of Warcraft, samt sett i-Robot i 1080P, kjørt en full Norton Internet Security 2010 scan, konfigurert brannmuren osv.. Alt fungerte helt strålende (som det pleier egentlig)

 

 

Og i natt starten NIS10 sin vanlige full-scan av hele systemet som jeg har satt til å kjøre hver dag klokken 04:00, når jeg våknet 08:00 så hørte jeg maskinen lage noe voldsomt til bråk, det var fordi jeg hadde glemt DVD-en med samtlige drivere til min stasjonære og bærbare maskin i DVD-drevet, så den sto å scannet igjennom den, noe som tar evigheter og lager noe grusomt til støy, til slutt valgte jeg bare å nappe ut DVD-en i det håpet om at NIS10 da automatisk ville gå videre, men den gang ei, da sto den bare helt stille helt til jeg bare avbrøt hele scannen. Og like før jeg dro på jobb startet jeg en ny full-scan som kunne holde på mens jeg var på jobb, og denne gangen uten noen DVD i drevet, men når jeg kommer hjem så står NIS10 på samme sted, den har ikke kommet igjennom en eneste fil, den står bare stille på et punkt hvor den visstnok ser igjennom noe system greier, så jeg tenker bare jaja og velger "shut down" og sier til Windows at den skal drepe NIS10 scannen for å klare å skru seg sev, for så å slå på maskinen igjen rett etter på.

 

Og til min ubehagelige overraskelse spør maskinen meg nå om at jeg skal sette inn en bootbar enhet i systemet, for meg virker det som om maskinen av en eller annen merkelig grunn forsøkte å boote fra DVD-spilleren, til tross for at det er min Intel X25-M 80GB Gen2 som står først i bootlista og til tross for det faktum at det ikke er noe i DVD-drevet, så jeg napper likså greit ut strømmen til drevet og forsøker på nytt, men samme meldinga kommer nok engang? Jeg tar men en tur inn i BIOS, og ser at alle innstillingene er som de skal være, bootlista stemmer osv.. Så nå kobler jeg til min minnepenn med Windows7 installasjonen for å forsøkte med en "startup repair", men denne klarte ikke å utføre noe som helst, men når jeg nå startet maskinen på nytt igjen får jeg meldingen "error loading operating system" og ikke at det jeg må koble til noen bootbar enhet.

 

Jeg forsøkte å koble til DVD-spilleren igjen, og putte inn DVD-en med driverne bare for å se om det kunne ha noe som helst å si, men logikken seiret og jeg fikk samme error loading operating system meldingen igjen.

 

 

 

Noen som har noen anelse om hva som kan ha skjedd her? Har nå kjørt minnetest, forsøkt med annet skjermkort, flashet / resatt BIOS, men ingenting ser ut til å gjøre noen forskjell? Kan virkelig det at jeg nappet ut DVD-en under NIS10 scanningen ha kunnet skapt alle disse problemene? Har veldig vanskelig for å tro det, men noe må jo ha skjedd fra da maskinen fungerte helt utmerket og slik som den skulle i går, til å ikke starte opp overhode nå? Kan det være noe galt med disken?

Lenke til kommentar

RamGuy: Det kan være at partisjonen OS skal være på, må være satt som primær og aktiv. Dette skal jo Windows 7 gjøre automatisk når installasjonen er i gang. Høyreklikk på My Computer, så Manage -> Disk Managament. Se info om C:/.

 

Ellers hadde jeg samme problem med korrupt data og Vista i sin tid, problemets kjerne var dette.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Det er jo en positiv ting (med en bismak riktignok) med at dette skjer dagen etter en re-installasjon, jeg har nå alt av drivere, backup osv.. osv.. liggende, så det er egentlig ikke noe problem å kjøre nok en re-installasjon, men det er jo selvfølgelig vannvittig irriterende, og spesielt når jeg ikke engang aner hva som er årsaken til problemet slik at jeg kan forsøkte å unngå det nå i forsøk nr2.

 

Når jeg skal se info på disk c så står det bare null, null og ikke noe verdi overhode, virker som hele partisjonen rett og slett ikke er noe mer?

Håper bare det ikke er noe galt med selve disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...