Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Forklaring på hvordan en SSD fungerer. (litt teknisk)

Link (fant den på OCZ forum)

Det var en fin teknisk forklaring på hvordan SSDer fungerer på celle-nivå, men korte innslag av page og block. Jeg putter den i første posten.

 

Anders, jeg fikk visst ikke med meg det, da fjerner jeg den som mulig RAID kontroller.

Jeg trodde det var 9260-i8 (som støtter RAID 6) som hadde begrenset IOPS, mens 9210-8i var en "dum" kontroller som ikke tullet med IOPS trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye fokus på høy IOPS her. I hvilke situasjoner vil en vanlig mann i gata klarer å generere så stort trøkk mot en SSD?

Finnes det noe program som logger størrelsen og antall filer som leses/skrives mot disk under normalt bruk? Kunne vært interessant å se siden det er om å gjøre å får høye random 4k-tall. Kanskje det ikke er relevant for alle, hvem veit..

Lenke til kommentar

Areca 1231ML bedre på IOPS. Men caper 900MB/s

 

Dette er med 4 Mtron Mobi 3000 16GB og Acard

 

 

92608ivs1231ml2gcompari.jpg

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=234374

 

 

Gamel test nå da. Har vel kommet new firemware etter det fra LSI. Men Areca 1231ML så PCI-E gen 2 har vært noe :D

 

 

Ser at intel hoster opp 1.25 bil USD til AMD :D

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig tatt steget. Bestilt 2 stk Intel X25-M 160GB disker som skal settes opp i raid0 på X58 hovedkortet mitt. Orker ikke noe hardware kontroller i første omgang. Skal bli godt å pensjonere min gamle X25-M 80GB G1. Sistnevnte skal få gi nytt liv til en bærbar maskin tenker jeg.

 

Håper bare ICH10 kontrolleren på hovedkortet mitt støtter raid nå da ;) Mener det skal være ICH10R på X58 baserte hovedkort.

Lenke til kommentar

Hmm, tenkte jeg skulle se om det kanskje var en liten guide til innstillinger og slikt man burde ordne når man monterer SSD for første gang, men fant ingenting.

 

Lurte på om dere som kan en del om SSD kunne sette sammen en liten guide om hva jeg bør gjøre før jeg monterer en SSD.

 

har forresten bestilt en kingston 40gb, tok en nå sammen med et nytt skjermkort jeg måtte anskaffe meg (gamle røyk) også tenkte jeg å oppgradere med en til og sette i RAID-0 etter jul når det er litt mer penger på konto, takker på forhånd for hjelp/svar.

Lenke til kommentar

Intel kommer snart med nye high end SSD'er :

 

Intel is also working a new line of enterprise-class SSDs including models that are 50GB, 100GB, and 200GB in capacity. The new series of SSDs would be a substantial boost from the company's currently available enterprise drives -- the X25-E -- which only ships in 32GB and 64GB capacities.

 

Meanwhile, Intel's less cost-prohibited enterprise SSD series will use SLC NAND flash chips, and should bring a 40% price cut (or about $6.50 per gigabyte), over the X25-E series. For instance, the upcoming 50GB enterprise drive is planned to have an MSRP of $350. Samples of the new lineup should ship in April and are expected to be available in July, 2010.

Link

Lenke til kommentar

Kuldesjokk, du finner ting som er lure å stille på i benchmark tråden i andre post.

Det eneste du trenger å tenke på før du installerer windows er å sette SATA kontrolleren til AHCI modus i BIOS. Dette gir et betydelig utslag i ytelse.

Om du skal bruke windows 7 kan du kjøre en maskin rating test (fra min datamaskin) så vil windows selv stille inn det meste. Ting som kan tweakes videre (eller om du har vista) kan du finne i benchmark tråden jeg linket til over.

Lenke til kommentar

Ny Indilinx ECO kontroller tas i bruk i G.Skill Falcon II

(støtter bla 34nm NAND)

 

Link

 

edit:

 

Litt mer spekulasjoner rundt nye Intel E og refresh av M serien til neste år.

Link

Det spekuleres i at Intel vil ta i bruk 3bit NAND i forbindelse av ny M utgave neste år.

Kapasitetene vil i få fall helt sikkert endres. I artikkelen antyder de 100/200/300GB varianter. Det snakkes også om at prosessen kan bli under 30nm.

Gen2 bruker nå 34nm og Gen1 brukte 50nm.

 

Husk at dette er spekulasjoner :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg har både SSD Toolbox og firmware liggende, har du tenkt å installere selv om det ikke er anbefalt?

Bare PM meg hvis ikke andre kommer med en lenke til en allerede nedlastbar utgave.

Det er bare under bestemte forhold fimwareoppdateringen gir problemer og tar forhåndsregler før flashing. Det er selve flasheprogramvaren som gir problemene og ikke firmware i seg selv.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke testet firmware på en OS-disk som var i bruk, det er tross alt en viss risiko for at noe fuzz kan skje. Mener ganske bestemt problemet er isolert til W7 64bit, men ikke ta meg helt på ordet der.

Har man imidlertid en ny ubrukt disk så kjør på. (jeg står imidlerdig ikke ansvarlig for negativt utfall.. ;) Det er i alle fall hva jeg ville gjort.

 

edit: Kliner til med en link til noe alle gutter i denne tråden bør ønske seg til jul: RamSan620 (mulig omtalt tidligere i denne tråden, rekker ikke å lese alt her heller..)

http://www.digi.no/828490/ssd-klynge-slaar-alle-rekorder

 

Highlights:

- fem millioner vedvarende, vilkårlige I/O-operasjoner per sekund ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Den er omtalt før mozze.

Texas Memory Systems som er produsenten av denne har nå også gitt ut en kraftigere sak i samarbeid med et annet selskap som lager løsninger for kompakte PCIe switch servere der man kan få mange kort i 2U som leverer 1,2 millioner IOPS, og satt i et rack kan dette gi 15 millioner IOPS. Jeg har postet dette som "NEWS!" et par sider tilbake. link

 

Kortene som brukes i disse er RamSan 10 eller 20 som leverer 120k IOPS (les, ca 55k skriv) og 700MB/s seq r/w, og opp til 450GB SLC pr kort. Prisene for disse mener jeg starter rundt $3000 og går en del høyere for høye kapasiteter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Intel kommer snart med nye high end SSD'er :

 

Intel is also working a new line of enterprise-class SSDs including models that are 50GB, 100GB, and 200GB in capacity. The new series of SSDs would be a substantial boost from the company's currently available enterprise drives -- the X25-E -- which only ships in 32GB and 64GB capacities.

 

Meanwhile, Intel's less cost-prohibited enterprise SSD series will use SLC NAND flash chips, and should bring a 40% price cut (or about $6.50 per gigabyte), over the X25-E series. For instance, the upcoming 50GB enterprise drive is planned to have an MSRP of $350. Samples of the new lineup should ship in April and are expected to be available in July, 2010.

Link

 

"Kommer snart med nye.." Juli 2010 er ikke snart da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...