Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes sånne kB/s diagrammer er vanskelige å lese siden de ikke viser IOPS direkte. Man må jo hoderegne for hvert enkelt tall for å få noe ut av det. For å gjøre det litt enklere har jeg skrevet tabellen inn i Calc og laget mine egne grafer basert på tabellen.

 

post-3851-1233707082_thumb.png

 

kB/s les og skriv er grønn og rød

IOPS les og skriv er lyseblå og mørkeblå

 

Legg merke til at antall IOPS stiger når filstørrelsen krymper. Midt i diagrammet er det et krysningspunkt. På høyre side er det båndbredden (kB/s) som begrenser hastigheten. På venstre side er det IOPS som begrenser hastigheten.

 

Ved 8 og 16 kB IO-størrelse er det noe som ikke følger mønstret helt.

Lenke til kommentar

Veldig fin oversikt simen1. Hvis det er du som har gjort denne benchmarken (eller du har info om det) så vil jeg gjerne vite hvilken lengde som ble brukt (alså lengden det ble testet på hver pakkestørrelse), og hvor mange kommandoer i kø det var (queue depth for NCQ). Standard testing er med 32MB eller 50 MB lengde og 4 QD hvis jeg ikke tar feil. Å bedømme fra random(?) write tallene som er høyere enn read så går dette gjennom en skrivebuffer. Hvis dette er tallene man får i praksis så vil Apex også være ypperlig til OS og programmer.

Det er faktisk også ganske imponerende random read tall til å være en såpass billig SSD beregnet mot upper mainstream.

Lenke til kommentar

Angående vertex (dette er sitert fra Tony hos OCZ sit offisielle forum):

 

Stores have vertex, they have been asked NOT to ship till we finalize firmware.

 

final firmware is in test now...soon all drives will be flashed and shipped.

 

All delays were due to firmware revision..OCZ are doing their own firmware and we have made many revisions.

 

When i get a firm date (which will be soon) i will post it.

 

Im getting mid FEB time frame for availability now...this is from the channel NOT from OCZ.

 

I will ask OCZ later tonight and post what i get back. Last time I asked I was told it was pending the firmware test.

Midten av februar.. det er med andre ord ikke umulig at vi har de om 2 uker (tar litt tid å shippe de til norge, vil jeg tro). Åh, sånn jeg klør i fingrene etter å skaffe vertex :p

Lenke til kommentar

Good news everyone!

Steve Wozniak Joins Fusion-io as Chief Scientist

Forhåpentligvis kan dette få enda mer fart i sakene. Det er veldig få ting på datamarkedet som vil glede meg mer enn å se Fusion-IO ta av og fly forbi alt av selskaper som selger store skap fylt av snurrende disker, og etterlate de i en liten haug av aske som blit tatt av vinden... :cool:

(dette gjelder da de som tilbyr det for ytelse, ikke for bulk storage)

 

EDIT: Ja JKJK, jeg kan teste med og uten når jeg får bestilt og mottar 2x vertex. Siden de ikke har kommet i butikker enda så venter jeg med å bestille til den første får de på lager.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å vente på å kjøpe SSD grunnet ioXtreme, jeg fikk akkurat svar på mail fra Fusion-IO:

Lars,

 

Thanks for contacting us again. We do plan on releasing the ioExtreme this year, but probably not for another 6 months. It will only be able to be purchased from our website, so keep checking the site for updates. That will be the time when it is bootable as well.

 

 

Thanks

 

Rich

 

--

 

Rich Vaules

 

International Partner Manager

 

Fusion-io

Så det ser ut som det blir Titan / apex / vertex som gjelder de neste par måndene i alle fall, og så kanskje nye som kommer fra samsung / bitmicro / mtron (3. gen med 200+ MB/s og 10k+ IOPS kommer til sommeren) / patriot?

Lenke til kommentar

Theo343: har ikke fått den enda. Multicom satser på å få den mot midten av neste uke (ref. tidligere post). Nevnte firmwareoppgradering da OCZ tydeligvis har firmwareoppgraderinger til sine ssd?

 

Hva vil cachevalget i windows _teoretisk_ utgjøre tror dere?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det er ingen vits i å vente på å kjøpe SSD grunnet ioXtreme, jeg fikk akkurat svar på mail fra Fusion-IO:
Lars,

 

Thanks for contacting us again. We do plan on releasing the ioExtreme this year, but probably not for another 6 months. It will only be able to be purchased from our website, so keep checking the site for updates. That will be the time when it is bootable as well.

 

 

Thanks

 

Rich

 

--

 

Rich Vaules

 

International Partner Manager

 

Fusion-io

Så det ser ut som det blir Titan / apex / vertex som gjelder de neste par måndene i alle fall, og så kanskje nye som kommer fra samsung / bitmicro / mtron (3. gen med 200+ MB/s og 10k+ IOPS kommer til sommeren) / patriot?

 

Har fusion io problemer med veldig stressende tester?

Ref:

http://forum.ssdworld.ch/viewtopic.php?f=4&t=50

http://forum.ssdworld.ch/viewtopic.php?f=1&t=59

 

eller er det bare buggy firmware/driver etc. (Testen er jo fra oktober 08)

Kan noen med god teknisk kompetanse se gjennom linkene? Jeg bare skumleste.

Lenke til kommentar
Har fusion io problemer med veldig stressende tester?

Ref:

http://forum.ssdworld.ch/viewtopic.php?f=4&t=50

http://forum.ssdworld.ch/viewtopic.php?f=1&t=59

 

eller er det bare buggy firmware/driver etc. (Testen er jo fra oktober 08)

Kan noen med god teknisk kompetanse se gjennom linkene? Jeg bare skumleste.

Fusion-IO's ioDrive er LAGD for stressende operasjon. Den er ment for databaser og high-demand filer i servere og high-end arbeidsstasjoner. Jeg må også si at over halvparten av de programmene det har blitt testet med der er bevist uegnede for SSD, og det programmet som har sylinderformede søylediagrammer kjenner jeg ikke til.

Her er en test av ioDrive gjort av Medusa Labs (uavhengig test lab). Denne rapporten viser at ioDrive faktisk yter mer enn oppgitt. Denne testen er av 160GB SLC versonen. De forskjellige størrelsene har varierende båndbredde og IOPS.

Her er specs for de forskjellige størrelsene.

Det er også mulig at maskinen testene er foretatt på ikke klarte å utnytte ioDrive fullt ut.

IBM har klart å lage et "Project Quicksilver" der de bruker ioDrives i cluster for å få over 1 million IOPS. REF: IBM press release 28/8-08, Cnet artikkel 28/8-08, The Register artikkel 15/10-08.

 

ioDrive leverer det den skal, den som har gjort de testene har gjort noe feil. Annet en at en del av benchmarkene er uegnet vet jeg ikke hva.

(edit: trykkleif)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Til info for de som klør etter vertex, PS.no sender vertex-diskene den 26.02.09. Jeg har hatt en bestilling der siden 23.01.09 med ubekreftet dato. Det kom endret ordrebekreftelse i dag der det står at 26.02.09 er bekreftet dato.

 

OCZ har offisielt oppgitt Netshop, PS og MPX som OCZ resellers i norge, forhåpentligvis kommer første ladning til disse nettbutikkene :roll: .

 

Svein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...