Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne testen viser at du bruker IDE mode på SATA kontrolleren, du må bruke AHCI. Om du ikke har hatt OS installert lenge er det lettest å installere på nytt. Om du har lagt inn alt skit så kan du prøve å installere AHCI drivere etter OS, lurer på om det ligger en guide til det i benchmark tråden.

Det er en tre år gammel HP Compaq nx6325, eneste valget i BIOS mht disker er LBA-mode eller Bit-assisted, hva nå enn det skal bety. XP startet i sin tid ikke (med OCZ Value) hvis jeg satte BIOS til "Bit-assisted", den måtte stå i LBA-mode. Hjelper nok heller ikke at jeg ikke finner drivere til diskkontrolleren til W7..

Installasjonen tok under 30min fra DVD, så det er ingen krise om jeg må kjøre på nytt.

Lenke til kommentar
Hva har det seg at Kingston V 40GB kan være over 50% billigere enn Intel x25-m 80GB? jeg mener, flashprisen er én ting, men begge enhetene har samme kontroller?

Fordi noen ønsker å tjene penger ;)

 

Ja, jeg vil tro det er dyrere å produsere 2 stk 40GB enn 1 80GB. Men de fleste produsenter ønsker å diffrensiere markedet og denne disken blir solgt i stort volum til andre segmenter enn akkurat high-end maskiner. Hadde prisene vært mer presset i high-end segmentet ville vi nok ikke ha sett så store prisforskjeller som nå. 40GB versjonen er faktisk over 10% billigere pr.GB. enn 80GB disken.

Lenke til kommentar

Mozze, da er det ikke noe du kan gjøre. Maskinen den står i tatt i betraktning ser jeg også at den kjører i SATA 1 mode. Uansett, om ytelsen er god er alt ting godt ;)

Om denne oppgraderingen til 700-800kr ga maskinen nytt liv til å holde 1-2 år til er det vell en god investering selv om du ikke får full uttelling av enheten. Den kan jo også flyttes over i andre maskiner senere hvor den sansynligvis vil levere mer av potensialet sitt.

 

ArticOC: Intel tar høyere marginer på de SSDene de selger selv fordi tilbud/etterspørsel tillater dem å gjøre det.

Kingston presser prisene lavere og tar lavere marginer for å levere et stort volum, og dette kan lønne seg enda mer siden Intel ikke har begynt å levere 40GB versoner av sin egen SSD ennå.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

News:

NextIO Opens Next Phase in PCIe SSD Market

 

Editor:- November 10, 2009 - NextIO has entered the multi-million IOPS rackmount SSD market via an oem agreement which leverages multiple 225GB / 450GB PCIe SLC SSDs made by Texas Memory Systems.

 

Available immediately, the 14 slot NextIO application acceleration appliance can be configured and reconfigured with any mix of servers and TMS SSD cards depending on system demands. Pricing for a basic configuration starts at $19,500, which includes implementation, training and onsite application or database tuning assistance.

 

NextIO will demonstrate a bundled storage appliance utilizing 8 or more TMS RamSan-10 PCIe SSD cards performing at 1.2M IOPs or greater next week at SC09 .

 

Woody Hutsell, President, Texas Memory Systems said - "Just a few months ago we announced a record-breaking 5 million IOPS in a 40U rack and now with a joint solution from NextIO, customers can realize over 15M IOPs in the same datacenter footprint. This partnership with NextIO provides our customers with a quantum leap in scalable performance by simply combining these 2 world-class technologies."

 

Editor's comments:- in a little over 2 years the PCIe SSD market first captured the imagination of server architects worldwide and then moved off the page into the datacenter overtaking 2.5" SSDs in blueprints for future enterprise class servers.

 

Today's announcement is significant. You may ask why? Haven't all the elements in this product mix been available for some while? In some ways that's true:- rackmount PCIe connected SSDs have been shipping since August 2007 (Violin Memory) and very fast PCIe SSDs cards for adding into server slots since March 2008 (Fusion-io), and rackmount SSDs based on multiple PCIe cards since March 2009 (Dolphin). But to my knowledge Dolphin's solution is not available as an unbundled card.

 

The new thing about today's announcement is it's the 1st time that an already market proven PCIe SSD card from one oem has also been offered in a supported (Dolphin style) rack product from another. That considerably reduces the risk for users - and provides an incremental upgrade path for users who aren't yet in a position to commit to multi-terabyte proprietary rackmount SSDs. For more discussion of open versus proprietary rackmount SSDs see - Market Trends in the Rackmount SSD Market

Relevante linker herfra:

Storagesearch.com/SSD.html, siden artikkelen er fra. Interne relevante linker i artikkelen:

PCIe-SSD

2.5" SSD

rackmount SSD

Markedstrender i rackount SSD

Link til kortet som brukes i oppsettet i artikkelen: RamSan 10/20

 

Så har dere som er interresert litt lesestoff i kveld eller de neste par dagene ;)

 

Og siden det har vært snakk rundt SandForce og OCZ i det siste, er en annen artikkel som ble postet i dag på samme siden her:

 

SandForce Announces $21 million C Round Funding

 

Editor:- November 10, 2009 - SandForce today announced that it has closed $21 million in Series C funding.

 

Led by new investor TransLink Capital, the round also included new investors UMC Capital, LSI Corporation, Red Maple Ventures, Darwin Ventures, and A-Data Technology as well as all of the existing SandForce investors –DCM, Storm Ventures, and Tier-1 storage OEMs.

 

"We have made rapid progress into the marketplace since our launch just 6 months ago, and we are now shipping silicon to top-tier SSD OEM customers," said Alex Naqvi, president and CEO of SandForce. "This new funding will help us through our expansion phase as well as accelerate our new products development that will help us maintain our market leadership."

 

Editor's comments:- SandForce has achieved remarkable brand recognition for a company which designs SSD SoCs. Here's a test... how many other companies in this category can you even name?

 

Reputation will become an important factor in buying SSDs next year. Newer SSD oems who haven't already established trusted brands in their own right - may have to start leveraging the reputations of their technology partners.

 

PS - SandForce says it's hiring. There are 13 jobs available on its website.

 

 

Edit: Ny oppdatering i førsteposten

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nizzen, jeg ville ikke tatt resultatene fra testfreaks så seriøst. Ved å se på instillingene de har testet med og resultatene de har fått ser det ut som de har tullet litt med noe.

I tillegg så skriver de feil om sine egne resultater:

If you look at those green bars on the Kingston SSDNowV you can see the read speeds are extremely fast coming in at almost 200MB/s. None of the other SSDs or drives even come close to those scores
dette er fra under ATTO testen, og om du sjekker ATTO ser du at Agility har høyere leseresultater som ligger over 200.

 

Utvalget de har testet mot virker også litt tilfeldig og lite representativt for reelle konkurrenter med untak av muligens agility.

Lenke til kommentar
Hvordan blir ytelsesforskjellen på to Kingston V 40GB i raid(ich10r) vs en stykk intel x25 80GB?

Sannsynligvis ganske likt på IOPS og sekvensiell skriving, men litt høyere sekvensiell lesehastighet på Kingston-raidet. (Teoretisk 340 MB/s minus litt for skaleringen til ICH10R)

 

1384 kr for et sånt Raid er mye hastighet for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden sett del feil i prisguiden både mtp lagerbeholdning og priser.

I tillegg er det nye interfacet veldig tungtgindt å bruke, heldivis går det an å bruke den gamle versjonen.

 

Anvil:

Du har helt rett i det med at jeg bør bruke VR til sekvensiell skriving. Først og fremst fordi SSDen min blir helt full på under timen. VR-raidet gjør en vel så bra jobb på dette og har 4xkapasiteten. Tror heller ikke det er noe vits i å kunne skrive mer enn 200 MB/s.

 

Hvis jeg skal ordne SSD-RAID0 så blir det for å få inntil 500 MB/s lesing (sweetspot for meg) og ikke for å skrive raskest mulig slik jeg trodde i utganskpunktet.

 

Simen1:

Du har nok rett i at Kingston V 40GB er en god og rimelig løsning både alene og i RAID0 med 2 eller 3 disker til bruk sammen med os og programmer eller andre oppgaver som vanligvis ikke krever høy skriveytelse. Størrelsen er perfekt til å kjøre OS fra, men bør nok ha RAID0 for å få nok kapasitet om man samtidig skal ha inn noen programmer eller spill.

 

Største minus blir at det går forholdsvis mange SATA-kontakter i forhhold til kapasitet. 3 SATA kontakter for 120GB er en del.

 

EDIT: Hvis jeg skal ha noe mer inn i denne boksen så blir jeg nok nødt til å gå for entil X25-M G2 160GB og sette i RAID0 da ICH10R med dette blir helt full 6/6 og de to øvrige portene går til optisk drev og snurrdisk.

 

Blir en kostbar løsning for meg >=7000,- vs. 3x V 40GB til ca 2000,- Bedre kapasitet og noe bedre ytelse, men 3,5x kostnad.

 

Spørs om jeg ikke bør begynne å snuse litt på en dedikert RAID-kontroller.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

GullLars' SSD RAID box:

Chieftech 4x 2,5" in 1 5,25" bay (430kr multicom)

+

4x Kingston V-series 40GB (x25-x) (692kr multicom x4 = 2768kr)

Sum: 3200kr for 160GB og teoretisk ca 680 MB/s les og 160 MB/s skriv. Og en shitload med IOPS.

Èn 4-pin molex trengs. Ved å skru av viftene i bakplanet (lettvint) får man en lydløs 5,25" boks. Om man har 4 porter ledig på ICHxR kan man få ca 600 MB/s les (der den makser ut).

 

 

Edit: Siden hver SSD støtter en QD på 32 gjennom NCQ vil dette RAIDet klare å ta i mot QD 128. Skaleringen vil derimot nå punktet for "diminishing returns" ved ca QD > 20 grunnet antall flash kanaler tilgjengelig, QD høyere enn det vil bare gi høyere mettningsgrad av kanalene, som fortsatt vil gi litt ekstra skalering av IOPS.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...