Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

En kjapp IOPS-kalkulasjon: 193609 kB/s delt på 4 kB store I/O-pakker = 48402 IOPS skriv ved 4k og QD=10.

Det er nummer fra ATTO, som betyr det ser sekvensielle pakker. Uansett ganske imponerende.

4KB QD32 nummerne fra crystal 3.0 for den samme enheten viser 209 MB/s les og 114MB/s skriv. Dette gir 52k les og 29k IOPS les/skriv.

X25-E som ourasi har postet samme bench av lenger ned i tråden får til sammenligning 160MB/s og 204MB/s les/skriv som gir 40k les og 51k skriv IOPS.

Jeg sier meg alså enig i at ytelsesmessig er sandforce litt seine til markedet, men ytelsen er langt fra alt de spiller på. Det største poenget med disse skal være kvaliteten, datasikkerheten og driftssikkerheten.

 

 

Jeg venter også på noen gode PCIe SSDer ala ioDrive/ioXtreme som er laget som native PCIe uten noen SATA deler i det hele tatt. Foreløpig er det bare TMS som har en tilsvarende enhet i salg, men disse er rettet mot enterprice og koster flesk.

 

Jeg har lenge ønsket meg et bootbart PCIe kort med en native PCIe kontroller og "cluster"-kontroller. PCIe 2.0 x4 burde gi mer enn nokk båndbredde for å kunne gi gode bursts til/fra en RAM buffer/cache.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
X25-M 80 GB er på lager i mange nettbutikker. Riktignok med Kingston-klistremerke. Jeg er usikker på om det er Gen1 eller Gen2-versjonen.

 

X25-X 40 GB er også på lager i mange nettbutikker. Riktignok med Kingston-klistremerke.

 

Gen2 har fått nytt utseende også i rebrandet utgave så den skal være sølvfarget hos Kingston også (Gen1 var sort), i tillegg har den nytt varenummer. (SNM225-S2/80GB)

 

Kjøper man Kingston V 40GB (uten bundle) sparer man enda en 50 lapp.

(Multicom har den til rundt 730,-)

Link til Multicom

 

Er denne gen 1 eller 2 da...? http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36376%3br:pg

Lenke til kommentar

Brukte den nye SSDen min til å gjøre et opptak av hobbyen min. :blush:

 

Synes det var mer smooth å spille enn tidligere selv om den ikke-editerte filen ble på 26 minutter og en størrelse på 38GB. Dette var med komprimering så det hadde nok blitt en veldig stor fil uten komprimering. Tatt opp i 1440x900, 30 FPS.

 

Synes det var mindre hakkete å ta opp til SSD enn med VelociRaptor.

Usikker om det vil svare seg å gå for RAID0. Fint å kunne lese 500 MB/s og skrive 200 MB/s sekvensielt men CPU-utilization vil stige fra 2 til 10%

 

Lurer på om jeg ikke bare skal prøve å greie meg med SSDen i single og så kjøpe Kingston V 40GB eller X25-M G2 80 GB til OS isteden.

 

Her er en del av opptaket:

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om den virkelig er på lager eller om det er Webmercs som bare tror det. Grunnen til at jeg stusser på det er at disken ikke er på lager hos Newegg, ETA 11/11..

 

Den er på lager hos Komplett, Newegg er ikke alltid blant de tidligste som får inn til lager.

 

Jeg har en oppfatning at fra newegg så blir ting utslogt i turbotempo grunnet de har en slik "notify mail" når ting kommer inn på lager. Dermed forsvinner ting like fort som det kommer inn.

Lenke til kommentar

Dette kan bli rimelig spennende :)

 

Link

 

"SSD-spearheading company OCZ has signed an agreement with SandForce that will see it use the latter's controllers for its "next-generation" mainstream and enterprise solid state drives. Future OCZ SSD will make use of SandForce's SF-1500 and SF-1200 controllers as well as MLC (multi-level cell) and SLC (single-level cell) NAND flash memory in order to deliver a top-notch mix between high performance, reliability, endurance, and power efficiency.

 

"OCZ is committed to delivering SSD solutions to our enterprise clients and also has a strong following for our consumer solid state products; partnering with SandForce enables us to offer an even more robust offering to both these markets," said Ryan Petersen, CEO of the OCZ Technology Group. "Together with SandForce we are focused on making enterprise-class MLC-based SSDs which offer excellent reliability and performance coupled with superior total cost of ownership for all our customers."

 

The SandForce-powered OCZ SSDs, which are set to be announced in the weeks leading up to CES 2010 (which is in early January), will come in 50GB to 400GB capacities and in SATA 3.0 Gbps and SAS (Serial Attached SCSI) 6.0 Gbps flavors. It remains to be seen what this move will mean for OCZ's partnership with Indilinx (designer of the Barefoot controller)."

 

Pressemelding hos OCZ

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Dette kan bli rimelig spennende :)

 

"SSD-spearheading company OCZ has signed an agreement with SandForce that will see it use the latter's controllers for its "next-generation" mainstream and enterprise solid state drives. Future OCZ SSD will make use of SandForce's SF-1500 and SF-1200 controllers as well as MLC (multi-level cell) and SLC (single-level cell) NAND flash memory in order to deliver a top-notch mix between high performance, reliability, endurance, and power efficiency.Pressemelding hos OCZ

Så absolutt, syns Intel hadde litt for mye "overtak" på nærmeste konkurrent (Indilinx) og slik situasjonen har vært tjener det så absolutt ikke forbrukerene. Hvis OCZ/Sandforce klarer å matche Intel på ytelse og pris vil vi kunne få en ny prisreduksjon i markedet :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Konkurranse er alltid bra så jeg ser frem til dette.

Nå må vi vel vente enda en stund på priser men SF-1500 baserte SSD'er vil nok gå i rett i strupen på X25-E hvis de klarer å få fornuftige priser.

Intel/Micron er vel fremdeles de eneste som kan produsere "billig" NAND så her har OCZ en utfordring.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha en SSD +/- 80 GB med GOD lese og skrivehastighet, og som går an å få kjøpt i løpet av få dager, og som er av god kvalitet. Hva skal jeg da velge?

 

Hvis du bestiller en X25-M kan det ta alt fra 1 uke til flere uker før du får en, en ting er imidlertid sikkert, hvis du ikke legger inn bestilling nå vil du alltid ligge bakerst i køen.

(Komplett og flere får garantert inn men de går rett ut til de som har bestilt og vil derfor ikke vises som på lager)

 

Alternativ, tja,

1) Intel 160GB

2) Vente på 80GB

10) Vertex 60GB eller SuperTalent ME 60GB

:)

 

Den eneste som har hatt et (synlig) jevnt sig av X25 serien er DigitalImpuls, ta en telefon til dem og spør om det er noe poeng å stille seg i kø.

Lenke til kommentar

Intel SSD 40GB pakket inn i Kingston SSDnow ankom kontoret rundt lunch.

Satt den inn i den gamle bærbare og la inn W7. Som dere ser av bildet finner ikke W7 drivere til kontrolleren, ei ligger det noe hos HP jeg kan bruke..

Disken erstattet OCZ Value som er postet her før. Finner i farta ikke igjen det screenshotet så jeg aner ikke vhor stor forskjell benchingen viser. Denne nye SSD'n viser i alle fall ingen tegn til stuttering i motsetning til den gamle :)

post-26777-1257951867_thumb.png

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...