Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil slå meg sammen med Simen1 her og anbefale folk å vurdere 40GB enheten kingston har re-brandet som han linker til. For bruk der en 40GB systemdisk holder for OS og programmer vil denne yte gjevnt over bedre enn WD's Velociraptor, eller til og med et par slike i RAID. Nedsiden er skrivehastigheten, men for bruk som systemdisk sammenlignet med kapasiteten er denne høyst akseptabel når man kan fylle hele disken på 20 minutter.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan svare på det jeg spurte om tidligere?

Har en pc her med i7cpu og ICH10. I denne har vi puttet en stk x-25m G2 160GB og 2stk WD RE3 disker i Raid0 (for VM og annet stasj).

 

Siden hovedkortet bare har 1 kontroller så må ICH10R stå i raid-modus for å få raid på snurrediskene. Hvordan vil dette påvirke TRIM?

 

Merk at det ikke er SSD'en som står i et raid, men på en kontroller i raidmodus.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt et par Kingston SSD 40gb til jobben. Den ene kommer garantert til å erstatte OCZ Value disken jeg bruker idag (Den opplevde jeg som veldig positiv inntil jeg fikk meg Intel SSd hjemme..). Godt tidspunkt å kjøre en W7 test på jobben også. Noen fordeler skal man ha som IT-vaktmester på jobben. En stilling jeg kun har fått siden de andre ikke kan en dritt om data, ikke fordi jeg er så forbanna dyktig, hehe

 

Låner vel begge med meg hjem først så kan jeg evt teste de i raid.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Har en Crucial 128GB ssd, satt inn en 1,5Tb WD disk og fikk cola i halsen da jeg kjørte siste crystal disk mark, alle scorene var normale uten om Read/Write

Read: 12Mb

Write: 15Mb

Pc: Win 7 ultimate, ich10

 

Satt den i en annen PC, der fikk den Read 102 write 70 dette er mer normalt.

Noen som har peil hva dette skyldtes.

Ikke store farten når jeg fører filer mellom Hd og SSd, samt, mediaspilleren Twix sliter når den henter filmer som ligger på den disken.

Har byttet sata kabel + port

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
X25-M 80 GB er på lager i mange nettbutikker. Riktignok med Kingston-klistremerke. Jeg er usikker på om det er Gen1 eller Gen2-versjonen.

 

"Specs" på M Series hos Kingston linker til et 34nm spec-papir fra Intel, og har sett flere nettbutikker oppgi blant annet 34nm i info på Kingston M Series.

 

Er derfor ganske sikker på at følgende fra Kingston er Intel Gen2:

 

SNM225-S2/80GB

SNM225-S2/160GB

Lenke til kommentar
Er det noen som kan svare på det jeg spurte om tidligere?

Har en pc her med i7cpu og ICH10. I denne har vi puttet en stk x-25m G2 160GB og 2stk WD RE3 disker i Raid0 (for VM og annet stasj).

 

Siden hovedkortet bare har 1 kontroller så må ICH10R stå i raid-modus for å få raid på snurrediskene. Hvordan vil dette påvirke TRIM?

 

Merk at det ikke er SSD'en som står i et raid, men på en kontroller i raidmodus.

 

TRIM skal ikke virke når kontrolleren står i RAID modus.

(har ikke prøvd selv så du må gjerne prøve)

Det vil heller ikke virke om du bruker Intels drivere, det virker bare med original driverne som følger med Windows 7.

Lenke til kommentar
X25-M 80 GB er på lager i mange nettbutikker. Riktignok med Kingston-klistremerke. Jeg er usikker på om det er Gen1 eller Gen2-versjonen.

 

X25-X 40 GB er også på lager i mange nettbutikker. Riktignok med Kingston-klistremerke.

 

Gen2 har fått nytt utseende også i rebrandet utgave så den skal være sølvfarget hos Kingston også (Gen1 var sort), i tillegg har den nytt varenummer. (SNM225-S2/80GB)

 

Kjøper man Kingston V 40GB (uten bundle) sparer man enda en 50 lapp.

(Multicom har den til rundt 730,-)

Link til Multicom

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det finnes flere tester som sammenligner V+ og V og resultatene er litt blandet men det er som forventet.

 

Noen av testene

futurelooks.com

Hexus

Legitreviews

 

V 40GB har Intel kontrolleren og yter dermed godt på alle punkter men er begrenset ved skriving til ca 40MB/s. (V+ benytter en Samsung kontroller)

Bortsett fra denne begrensingen yter den forbausende bra.

 

edit:

Kingston har uttalt at V40GB skal få TRIM støtte.

Samsung baserte SSD'er støtter ikke TRIM per i dag så vidt jeg vet, en annen svakhet med flere av de Samsung baserte SSD'ene er at man ikke kan oppgradere firmware.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

40GB kingston enheten (Heretter referert til som Intel x25-X) har faktisk veldig mye bedre spesifikasjoner enn 64GB Samsung enheten. Det eneste intel taper stort på der er sekvensiell skriving, som likevell ikke spiller så stor rolle for bruk som systemdisk.

x25-X enheten klarer også 35 MB/s 4KB random skriving, mens 64GB samsung baserte enheten klarer under 1 MB/s.

4KB random lesing klarer 40GB enheten over 100 MB/s, mens 64GB klarer ca 20MB/s

4KB random har mye mer å si for bruk som systemdisk enn båndbredde, og nettop derfor gjør x25-X (og M) seg mye bedre som systemdisk. Den samsung baserte enheten derimot gjør seg ypperlig som scratch-disk ol.

Lenke til kommentar

ENDELIG har windows 7 dumpet ned i postkassen...

 

Det jeg nå funderer på er om jeg skal installere win7 på SSD nå i kveld, eller om jag skal klare å vente til intel slipper en fungerende firmware med TRIM... (25M 80Gb 2.gen)

Egentlig lurer jeg på om TRIM kommer til å gjelde allerede brukt plass(OS) når man oppdaterer Firmware, eller om TRIM kun blir gyldig på ubrukt plass... (husker noe om dette nevnt i en eller annen ssd tråd)

 

((Off topic : lurer jeg på om jeg skal ta bryet med å gjøre engelsk Home Premium om til Norsk før jeg installerer... Kun hatt norske OS til nå.. ))

Lenke til kommentar

Tore,

 

Automatisk TRIM gjelder selvsagt fra det blir aktivert på maskinen og vil ikke "trimme" andre områder enn det den får beskjed om.

Du kan imidlertid bruke SSD Toolbox til "manuell" trimming og skal den ha noen hensikt må den fungere på hele SSD'en.

(man får både i pose og sekk)

 

@Agrophel

Solidata har vært diskutert tidligere :) men den er fremdeles interessant.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...