Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det skal komme en ny oppdatering av X25 serien til neste år, allerede første kvartal om jeg ikke husker feil. (skal sjekke roadmap) Kan ikke finne artikkelen der jeg mener det var omtalt så glem dette, det kan ha vært snakk om en mindre refresh.

Jeg venter også på 320GB utgaven og håper den kommer nå før jul men det har vært svært lite informasjon rundt den.

Man kan vel håpe at ytelsen på den går enda et hakk opp :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt SSD teori kombinert med noen interresante ATTO bilder i benchmark tråden førte meg akkuratt til å sette et par streker under et svar jeg har mistenkt lenge:

 

Intels x25 kontroller arbeider utelukkende med 4KB blokker internt. x25-E klarer så og si maks hastighet ved 4KB blokker sekvensielt med QD=10. 191/217= 88% av full skrivehastighet og 214/284= 75% av full lesehastighet. Avviket fra full hastighet her kommer av ufullstendig mettning av flash kanalene. Etter min beregning vil man klare ca maks hastighet ved 4KB blokker sekvensielt med QD rundt 30-40. Dette er ekstrapolert ved å annse 8KB ved QD=10 som stripede 4KB blokker tilsvarende QD=20 for 4KB, og tilsvarende for 16KB der enheten når omtrent peak (99% skriv og 94% les).

 

Bare for å legge frem litt fler interresante tall tok jeg IOPS tallene fra samme x25-E's IOmeter i førsteposten.

Forhold 4KB random read @QD=64 til peak sekvensiell read (128KB @ QD=10). 159,8MB/s / 284,8MB/s = 56%

Forhold 4KB random write @QD=64 til peak seq write (2MB @ QD=10. 16KB @ QD=10 er 99% av dette...). 173,4MB/s / 217,4MB/s = 80%.

 

Forhold random til seq peak på 56% for les og 80% for skriv er ikke værst. Sammenlignet med Indilinx og spesielt Samsung er dette en annen liga. Om jeg ikke husker feil gjorde jeg det samme regnestykket for x25-M også og fikk tilsvarende tall. x25-X (40GB -M med halvparten flashkanalene i bruk) viser også lignende resultater, men høyere prosent for les om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Begynner å angre på at jeg har investert i så mange snurredisker i år :cry:

RAID'et ditt med VR300 diskene kan du jo bruke å pakke ut rar filer til f.eks. Driver du med videoredigering, så kan du også dumpe filene dit. To VR300 i RAID 0 gir jo bra sekvensiell skriveytelse! De andre harddiskene dine bruker du til arkivering/backup. Så helt bortkastet er dem ikke! ;)

Lenke til kommentar

Er på tur til å skru sammen to nye maskiner på jobb, hvor vi blant annet skal dytte inn 2 x X25 160GB gen2 i raid0. Har lest både denne tråden, benchmarkresultat-tråden, all verdens tester og anbefalinger, så nå ser jeg snart ikke skogen for bare trær.

 

Bruksmønsteret er først og fremst programmering (VS2010), database og office-programmer for maskin 1, og office-programmer, programmering og noe billedbehandling for maskin 2. Innspill på hvordan vi bør konfigurere raidet for optimal ytelse?

 

Andre komponenter:

  • Asus P6T Deluxe V2
  • Intel Core i7 920
  • 2 x CORSAIR i7 6GB PC3-12800
  • Windows 7 64-bit

Lenke til kommentar

 

Er på tur til å skru sammen to nye maskiner på jobb, hvor vi blant annet skal dytte inn 2 x X25 160GB gen2 i raid0. Har lest både denne tråden, benchmarkresultat-tråden, all verdens tester og anbefalinger, så nå ser jeg snart ikke skogen for bare trær.

 

Bruksmønsteret er først og fremst programmering (VS2010), database og office-programmer for maskin 1, og office-programmer, programmering og noe billedbehandling for maskin 2. Innspill på hvordan vi bør konfigurere raidet for optimal ytelse?

 

Andre komponenter:

  • Asus P6T Deluxe V2
  • Intel Core i7 920
  • 2 x CORSAIR i7 6GB PC3-12800
  • Windows 7 64-bit

 

Er SSD'ene de eneste "diskene" i maskinene?

Lenke til kommentar
Oppdatering fra Intel. (nylig postet på Intel forum)

Virker i alle fall som de har tatt problemstilling seriøst. Det liker vi.

Toolbox finner forøvrig IKKE SSD'n min så lenge kontrolleren står i AHCI, men bare når den stor å IDE-mode. Altså klin motsatt av hva Intel skriver i readme-fila. Samme problem da jeg forsøkte å oppdatere FW. Den fant ikke SSD'n på 750SB kontrolleren, men bare på Gigabyte's egen kontroller i AHCI-mode. Hvilket resulerte i meldingen "Pre production firmware" og så ville den ikke lenger.

Kortversjon: Håper den nye firmwaren løser 'endel' problemer.. ;)

 

Du kan selvsagt lage partisjoner på SSD og backup/restore av image er vel forsåvidt en grei grunn til å gjøre det.

Windows7 har egen 'snap-shot' funksjon. Ta snapshot av nyinstallert OS-disk og legg imaget over på ekstern disk eller sekundærdisk. Brenn ut restore-CD og så er plutselig alt oppe å kjører igjen i løpet av kort tid. Synd jeg ikke fant denne funksjonen før etter jeg hadde fylt SSD'n klin full, men kanskje dere lærer av mine feil..

Lenke til kommentar

 

Er på tur til å skru sammen to nye maskiner på jobb, hvor vi blant annet skal dytte inn 2 x X25 160GB gen2 i raid0. Har lest både denne tråden, benchmarkresultat-tråden, all verdens tester og anbefalinger, så nå ser jeg snart ikke skogen for bare trær.

 

Bruksmønsteret er først og fremst programmering (VS2010), database og office-programmer for maskin 1, og office-programmer, programmering og noe billedbehandling for maskin 2. Innspill på hvordan vi bør konfigurere raidet for optimal ytelse?

 

Andre komponenter:

  • Asus P6T Deluxe V2
  • Intel Core i7 920
  • 2 x CORSAIR i7 6GB PC3-12800
  • Windows 7 64-bit

 

Er SSD'ene de eneste "diskene" i maskinene?

 

Ja, lagring har vi i servere og på eksterne disker.

Lenke til kommentar

Betroz: Nei, helt bortkastet er det ikke, men jeg har flere forseglede snurredisker her som jeg kjøpte for halvannen måned siden. Trodde rett og slett ikke jeg kom til å kjøpe SSD før om 1-2 år.

 

Bå har jeg ikke testet så grundigj ennå, men det virker som det er en del operasjoner her som går omtrent like greit eller bedre på VR300ene mine. Blir vel ikke helt rettferdig å sammenligne single mot RAID0 men. Kan ikke si jeg merker store forskjeller annet enn på filsøk og formatering.

 

Har lyst på RAID0 SSD men er usikker på om jeg skal gå for en 80 dediker til os og en til 160 for RAID0 eller om jeg skal bruke 160en til system og kjøpe 2x Crucial M225 64 GB RAID0.

 

5000,- vs 2400,- Blir vel muligens litt over 5k for det er vel urealistisk i disse tider å få X25 til laveste pris. Evt går det også å få 3x Crucial M225 64 GB for 3600,-

 

Vil ikke få plass til mer enn 3 Crucial M225 64 GB isåfall med mindre jeg kjøper en dedikert kontroller.

Lenke til kommentar

Synes de der er et dårlig kjøp. Halv pris, halv kapasitet, lavere ytelse.

 

Hadde vært noe annet om det var halv kapasitet eller lavere ytelse, men både halv kapasitet og lavere ytelse gjør det til et dårlig kjøp IMO. Kan jo være man ikke trenger skriveytelse eller bare trenger 40GB SSD for til under 1k så isolert sett så kan det jo være aktuelt for noen.

Lenke til kommentar

Jeg bør kanskje minne om at Kingston SSDNow V Series 2,5" 40GB (Intel X25-X) grisebanker Velociraptor i de fleste ytelse-grener av reelle bruksmønstre. Typisk OS-bruk er mye IOPS, mye lesing, lite sekvensielt og lite skriving. Det er kun på sekvensiell skriving den er svak. På IOPS skriv er den sterk, på IOPS les er den sterk, på sekvensiell les er den sterk.

 

Den har absolutt et marked. Både prisen, effekten (0,09 watt), kapasiteten og hastigheten. Det er jo ikke alle som trenger over 40 GB OS-partisjon. ;) Per i dag er mine to OS-partisjoner på ca 9 og 5 GB inkludert alle de programmene jeg trenger og en god del til.

 

Men det er lite poeng i Raid0 med denne. (Det bare bruker opp SATA-portene på kontrolleren)

 

Komplett tar 845kr.

Prisen er vist helt nede i 85 $ (476 kr) på Newegg. Jeg tipper den koster 699 kr eller mindre i prisguiden innen to uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...