Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriveytelsen er et godt steg over Intels E, leseytelsen ser ut til å bære litt bedre også men nå vet jeg ikke hvilket oppsett han har brukt. (bortsett fra det han har opplyst)

 

Intel ligger på ~200MB/s ved skriving, Solidata er i yttergrensen av hva 3Gb/s grensesnittet kan levere dvs rundt 270MB/s +

Lenke til kommentar

Akkurat fått lagt inn Vista64 nå, og jammen går alt mye kjappere!

 

Det jeg lurer på før jeg installerer alle programmene igjen er:

er det noe spesielt jeg bør gjøre?

f.eks

1 Sidevekslingsfil, grunn å flytte den på vanlig HDD, eller vil jeg da

gå glipp av ytelse.

2 Temp mapper, flytte disse til vanlig HDD?

3 Cache mapper Firefox og IE8, flyttes til HDD?

 

andre ting jeg ikke nevner som bør gjøres?

Lenke til kommentar

Du burde IKKE gjøre de tweakene du nevner der med mindre du får veldige plassproblemer.

Har du 4GB+ med RAM trenger du sansynligvis ikke sidevekslingsfil, og kan deaktivere den.

 

Edit: for å forklare, de tweakene der er for SSDer med elendig random write, og intel har som kjent veldig god random write. Angående levetid kan du bare se bort i fra, da dette utslaget er lite relevant.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tipset mitt er å legge spill som tar liten plass og som du bruker mye på SSDen. De fleste spill klarer seg greit på HDD, så se på det som luksus etter du har plassert OS og programmer på SSDen om du har plass til overs for spill.

Jeg vil anbefale å ha noen få GB ledig på SSDen, spesielt når du får TRIM støtte når firmware kommer ut igjen. Den ledige plassen gir SSDen mer rom å jobbe med, og lar den gjøre mer optimal write attenuation og garbage collection. Det har et utslag på levetid, men det er lite relevant, så det er hovedsaklig noe bedre skriveytelse som vil være fordelen med dette, spesielt for sammenhengende skriving med en del random write over noe tid (installasjoner av større programmer f.eks)

Lenke til kommentar

Hvordan blir SSD-ytelsen (X225-M G2 160GB) på Jmicron JMB363? Er det ubrukelig?

 

Tenkte jeg skulle bruke den der midlertidig til jeg har en dag til å plukke ned hele systemet slik at jeg får frigjort to plasser på ICH10R, tatt backup av MySQL oppsettet og applikasjonene mine med mer og reistallerte OS med RAID/AHCI.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke helt til detaljene på JBM363 men den burde vel være grei nok for en periode i alle fall på en single SSD.

Spørsmålet er om hvor bra den støtter AHCI.

 

Du får bare prøve, det vil være interessant informasjon for flere.

(er uansett ikke i tvil om at ICH yter bedre)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kontant blir vanlig oppkrav. Er fornøyd med Digital Impuls. Mottok min x25-M G2 160 GB 2 dager etter bestilling og jeg bestilte sent på ettermiddagen.

 

Skal nok ha den på ICH etter hvert, men det vil ta en del timer å forandre på oppsettet her og det har jeg ikke mulighet til før om noen uker, men jeg kan alltids ta meg 10 min til å speile OS-installasjonen og kjøre den inn på JBM363.

 

Når det gjelder ledig plass på SSD har jeg hørt at det er anbefalt å ha >=20% ledig plass mtp skriveytelse.

 

EDIT:

Hvordan bør man partisjonere en 160 GB SSD?

Tenkte jeg skulle ha 30 GB til Xp x64, temp og pagefile og resten til applikasjoner.

Per i dag er OS-installasjonen min 8,5GB og pagefilen ligger på en egen partisjon.

 

Har i tillegg 2x VR300 RAID0 + 1x Samdung F3 500 GB til scratch disker og 2x Samsung F2 1TB i RAID 1 til arkivering.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Oppdatering fra Intel. (nylig postet på Intel forum)

 

Link

 

 

 

Dear User of the Intel® SSD Communities:

 

Thank you very much for your blogs on Intel Support Community related to updating the firmware on your Intel® 34nm High Performance SSDs. Intel is committed to its customers and its products and is taking this issue very seriously.

 

 

We have been contacted by users with SSD issues after using the firmware upgrade tool (version 1.3) in a Windows 7* 64bit environment. Intel has replicated the issue on 34nm SSDs (X25-M) and is working on a fix. If users have downloaded 02HA firmware and not upgraded, Intel recommends they don’t upgrade until further notice. Intel is pursuing the resolution of this as a high priority. No related issues have been reported by users who have successfully upgraded to 02HA firmware via the firmware upgrade tool (version 1.3).”

 

 

You should know that Intel is seeking direct feedback on this issue from members of the Community. In fact, we have communicated with selected users of the blog “Trim Update Hosed my Windows 7 Install”, asking them to send their drives directly to Intel to expedite the analysis of the issues. This action will enable us to more quickly generate a resolution for this issue.

 

 

We appreciate your patience in this matter. And thank you for participating in the Intel Support Community.

 

 

rgds,

 

Alan

 

NAND Solutions Group

 

 

 

Lenke til kommentar

Bør vel ha egen partisjon til OS så lenge jeg har behov for å ha speilbilder for hurtig gjenoppratting.

 

Jeg har testet uten pagefil, får masse feilmeldinger. Selv med pagefil får jeg en og annen beskjed om at den er for liten. Ikke minst bruker jeg noen ganger 8 GiB til RAMdisk.

 

Jeg orker ikke bytte os så lenge det jeg har virker utmerket. Det vil bare være bortkastet å gå over. Jeg testet Win7 RC. Vil bruke tiden på det jeg skal og ikke til å tweake eller feilsøke for at applikasjoner skal virke.

 

EDIT: Fikk skviset den inn på ICH likevel. Satte 32 GB til OS-partsjon. Kommer ikke til å bli så mye slitatsje om jeg bruker 10-15 GB av hele partisjonen.

 

Fornøyd med ytelsen. Tok bare en rask HDTach for å teste at installasjonen gikk ok.

 

Random acess: 0.0ms

CPU utilization: 2%

Average Read: 245.1 MB/s

Burst: 263.6 MB/2

 

Mener jeg så en review der de fikk 230 average og 255 burst så regner min yter som den skal. Dette er nok en ytelse jeg kan lære å like:)

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Jeg var tidligere tilhenger av egen partisjon for OS osv men har helt sluttet med det. (har SSD på alle maskiner)

 

Du kan selvsagt lage partisjoner på SSD og backup/restore av image er vel forsåvidt en grei grunn til å gjøre det.

Når jeg reinstallerer på SSD kjører jeg HDDerase for å få den så fresh som mulig og da forsvinner alle data på hele "disken", ergo er det bortkastet for min del.

Så snart TRIM virker vil kanskje HDDerase falle bort men jeg kommer nok neppe til å begynne å partisjonere av den grunn.

 

20% ledig er en god regel og den vil nok være nødvendig selv med TRIM på plass.

Lenke til kommentar

Tror jeg fjerner partisjoneringen og heller bare tar ukentlig kopi av filene til RAID1 / ekstern harddisk. Da gjør det ikke noe å ta en wipe nå og da.

 

Fikk lyst på RAID0 SSD, men tror jeg drøyer den til neste år når 300GB-utgaven kommer slik at jeg får mer for pengene og bedre kapasitet. Vil ha en litt langsiktig løsning. Blir dyrt å bytte komponenter hvert år.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...