Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal ha ny PC, og har sjølvsagt satt av litt til SSD. Det blir utan tvil Intel x25-m, spørsmålet er: Bør eg gå for 80 GB eller 160 GB når eg har ein god del program, no ca 70 GB, som skal installerast der? I tillegg høyrer eg at 160 GB skal få auka skriveytelse i ny firmware... Bør eg berre kasta meg i det og velja 160 GB versjonen sjølv om eg "sprenger" budsjettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det.

Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker.

 

80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer)

Lenke til kommentar
Skal ha ny PC, og har sjølvsagt satt av litt til SSD. Det blir utan tvil Intel x25-m, spørsmålet er: Bør eg gå for 80 GB eller 160 GB når eg har ein god del program, no ca 70 GB, som skal installerast der? I tillegg høyrer eg at 160 GB skal få auka skriveytelse i ny firmware... Bør eg berre kasta meg i det og velja 160 GB versjonen sjølv om eg "sprenger" budsjettet?

Istedenfor 1x160GB, er ikke 2x80GB i Raid 0 et bedre valg ytelsesmessig?

Lenke til kommentar
Noen som har forslag til SSD til en Asus EEE? Noen som har puttet inn en god ssd i en Asus EEE her?

I min netbook har jeg Vertex 30GB. Funker knall.

Litt off topic: Er det ikke sånn at de fleste netbooks foreløpig har SATA 1,5Mb? (Intel 945). Sånn sett er ikke de råeste lese og skrive hastigheter nødvendig.

Lenke til kommentar

Om det er verdt bryet å sette opp RAID-0 av 2 80GB x25-M vs 160GB i forhold til ytelsen vil komme helt ann på bruksområdet og datakunskapene til brukeren. For "vanlig bruk" hos folk som ikke er entusiaster eller "geeks" vil singel 160GB være anbefalingen. Har du behov for å flytte store mengder filer fra og til systemdisken ofte eller skal ha et ekstrem-oppsett er det RAID som gjelder.

 

Jeg burde kanskje nevne dette i den første posten, men RAID er generelt ikke vært bryet for de fleste med mindre man gode datakunskaper (hardware sådan). Overgangen fra HDD til SSD er mange ganger større enn SSD til SSD RAID.

Lenke til kommentar
Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det.

Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker.

 

80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer)

Samme sjedde med den siste FW til Crucial M225 også, trukket fra siden.

Lenke til kommentar
Da fikk jeg x25-m 80GB gen2 i posten i dag, var mye mindre enn jeg trodde. Og så var det med et "tøft" klistremerke som det står "My SSD rocks!" på.. :p

 

Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld!

Hvor bestilte du ifra? Finner ingen som har den på lager:S

 

jeg bestilte fra digitalimpuls, de hadde 4 for noen dager siden, men jeg tror alle forsvant samme dag. Nå har de kun 160GB SSD'en. Står at de får flere inn igjen 12.11, men det er vel noe usikkert

Lenke til kommentar
Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det.

Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker.

 

80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer)

 

 

Oh! Har du kilde?

Lenke til kommentar

Jeg tror det var i denne tråden jeg leste at firmwaren fungerer på 80 GB også og gir tilsvarende prosentvis ytelseøkning.

 

Istedenfor 1x160GB, er ikke 2x80GB i Raid 0 et bedre valg ytelsesmessig?

Jeg tror det blir ganske likt fordi:

- Vanlige kontrollere klarer ikke å doble ytelsen med 2x i Raid0.

- 160 GB-varianten er raskere enn 80 GB-varianten.

- Trim-funksjonen fungerer ikke med dagens Raid-kontrollere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...