Tosha0007 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Skal ha ny PC, og har sjølvsagt satt av litt til SSD. Det blir utan tvil Intel x25-m, spørsmålet er: Bør eg gå for 80 GB eller 160 GB når eg har ein god del program, no ca 70 GB, som skal installerast der? I tillegg høyrer eg at 160 GB skal få auka skriveytelse i ny firmware... Bør eg berre kasta meg i det og velja 160 GB versjonen sjølv om eg "sprenger" budsjettet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det. Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker. 80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer) Lenke til kommentar
legofred Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Leter etter det samme, snakket med Multicom idag som sier at de regner med å ha den på lager 09.11.2009 Jeg fikk mail i dag fra Multicom: "Leveringsdatoen (fra underleverandør, anm.) varierer fra 9/11 til 22/12, og det er ikke bekreftede datoer." Så ville ikke vært for optimistisk, men vi får krysse fingrene! Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Er klar over at firmwaren som nyleg blei lansert no er vekke frå marknaden ja. Er det offisielt stadfesta at 80 GB og vil få auka skriveytelse slik som 160 GB? Det har eg ikkje fått med meg, men no skal det ikkje seiast eg er for oppdatert heller Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Noen som har forslag til SSD til en Asus EEE? Noen som har puttet inn en god ssd i en Asus EEE her? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Noen som har forslag til SSD til en Asus EEE? Noen som har puttet inn en god ssd i en Asus EEE her? Ville ventet på dan nye intel modellen som kommer. 40 gig ca 700,- kommer plutselig Lenke til kommentar
blinc Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Skal ha ny PC, og har sjølvsagt satt av litt til SSD. Det blir utan tvil Intel x25-m, spørsmålet er: Bør eg gå for 80 GB eller 160 GB når eg har ein god del program, no ca 70 GB, som skal installerast der? I tillegg høyrer eg at 160 GB skal få auka skriveytelse i ny firmware... Bør eg berre kasta meg i det og velja 160 GB versjonen sjølv om eg "sprenger" budsjettet? Istedenfor 1x160GB, er ikke 2x80GB i Raid 0 et bedre valg ytelsesmessig? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Noen som har forslag til SSD til en Asus EEE? Noen som har puttet inn en god ssd i en Asus EEE her? I min netbook har jeg Vertex 30GB. Funker knall. Litt off topic: Er det ikke sånn at de fleste netbooks foreløpig har SATA 1,5Mb? (Intel 945). Sånn sett er ikke de råeste lese og skrive hastigheter nødvendig. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Om det er verdt bryet å sette opp RAID-0 av 2 80GB x25-M vs 160GB i forhold til ytelsen vil komme helt ann på bruksområdet og datakunskapene til brukeren. For "vanlig bruk" hos folk som ikke er entusiaster eller "geeks" vil singel 160GB være anbefalingen. Har du behov for å flytte store mengder filer fra og til systemdisken ofte eller skal ha et ekstrem-oppsett er det RAID som gjelder. Jeg burde kanskje nevne dette i den første posten, men RAID er generelt ikke vært bryet for de fleste med mindre man gode datakunskaper (hardware sådan). Overgangen fra HDD til SSD er mange ganger større enn SSD til SSD RAID. Lenke til kommentar
joerntp Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Vil det være noen betenkeligheter med å sette gen.2 av X25-M på dette hovedkortet : ASUS P5Q-EM, G45, Socket-775 DDR2 Det har brikkesett: Intel G45 Express / Intel ICH10R Husker det var noe snakk om redusert hastighet med ICH10R....? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Eg kan vell ikkje karakterisere meg som "vanleg" brukar, men sidan eg ikkje har noko erfaring med RAID trur eg det blir 1* 160 GB no. Etter som prisen på SSD fell kan det bli aktuelt å setje inn fleire og gå over til RAID på eit seinare tidspunkt. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Tror du gjør lurt i å kjøpe 160 GB, for det første er den raskere, og for det andre er er den på lager Link Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det.Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker. 80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer) Samme sjedde med den siste FW til Crucial M225 også, trukket fra siden. Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da fikk jeg x25-m 80GB gen2 i posten i dag, var mye mindre enn jeg trodde. Og så var det med et "tøft" klistremerke som det står "My SSD rocks!" på.. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld! Lenke til kommentar
Petter Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da fikk jeg x25-m 80GB gen2 i posten i dag, var mye mindre enn jeg trodde. Og så var det med et "tøft" klistremerke som det står "My SSD rocks!" på.. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld! Hvor bestilte du ifra? Finner ingen som har den på lager:S Lenke til kommentar
krist2 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da fikk jeg x25-m 80GB gen2 i posten i dag, var mye mindre enn jeg trodde. Og så var det med et "tøft" klistremerke som det står "My SSD rocks!" på.. Da vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld! Hvor bestilte du ifra? Finner ingen som har den på lager:S jeg bestilte fra digitalimpuls, de hadde 4 for noen dager siden, men jeg tror alle forsvant samme dag. Nå har de kun 160GB SSD'en. Står at de får flere inn igjen 12.11, men det er vel noe usikkert Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Luksus-svaret er: Ja, kast deg uti det.Spare-svaret er: Kjøp 80 GB og prioriter hvilke programmer som får lov til å ligge på SSDen og hvilke (sjeldent brukte og lite krevende) som kan ligge på HDD, i tilfelle behovet for plass øker. 80 GB får også økt ytelse, når og hvis firmwaren relanseres i bugfikset utgave. (Firmwaren for både 80 og 160 GB ble trukket på grunn av problemer) Oh! Har du kilde? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg tror det var i denne tråden jeg leste at firmwaren fungerer på 80 GB også og gir tilsvarende prosentvis ytelseøkning. Istedenfor 1x160GB, er ikke 2x80GB i Raid 0 et bedre valg ytelsesmessig? Jeg tror det blir ganske likt fordi: - Vanlige kontrollere klarer ikke å doble ytelsen med 2x i Raid0. - 160 GB-varianten er raskere enn 80 GB-varianten. - Trim-funksjonen fungerer ikke med dagens Raid-kontrollere. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 80GB utgaven får ikke samme økning i oppgitt skriveytelse som 160GB utgaven får. Den får selvsagt ytelsesøkningen firmwaren gir i form av TRIM og SSD Toolbox. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Takk for nyttige svar, då sprenger eg budsjettet og går for 160 GB versjonen. SSD her kjem eg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå