Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Med mindre det står at 2.5" > 3.5" medfølger så gjør du vel det.

 

I tilegg så står det på "Utvidet Info":

"Kompatible brønner 1 x intern - 2.5" x 1/8H"

 

Så ja.

 

Edit: Personlig kjøpte eg OCZ sin bracket, ikke den billigste, men matt svart og fin og se på. Av det man ser av disken da xD..

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger strengt tatt ikke brakketter til SSDer. De har ingen bevegelige deler, vibrerer ikke, og tar ingen skade av å ligge løst i kabinettet eller å festes med McGyver oppsett.

I maskinen til foreldrene mine festet jeg SSDen med gaffa, og det funker fett. I min egen maskin lot jeg SSDene mine ligge løst oppå velociraptoren min i litt over et halvt års tid før jeg kjøpte meg en 2,5" drivebay. Alså 4x 2,5" slots i en 5,25" brønn. Dette var hovedsaklig for organisering og fordi den kun krevde èn 4-pin strøm for å drive 4 2,5" enheter, så mindre ledninger. link til prisguiden.

 

Med mindre man skal drasse med seg PCen på LAN hver helg og er uforsiktig med kabinettet under transport er det ingen fare ved å ha en SSD liggende løst. Skal man transportere kabinettet og være hardhendt med det holder gaffa lenge. Mas om braketter er veldig overdrevet.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt 1x160 G2 til systemdisk.

 

Tror igrunnen jeg greier meg med VelociRaptor 300 i RAID0 til programmer og spill utover det som blir på SSD, men dersom jeg får bruk for noe utover dette så kan jeg ordne RAID0 4x64 GB Indilinx og montere i drivebay i 5,25" brønn. Det vil gi flott sekvensiell ytelse for 5000,-

 

EDIT: Har allerede fått sendingsnummer :)

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

blinc, det er egentlig et spørsmål for benchmark tråden, men du kan forvente ca 200 les og 70-80 skriv sekvensielt, og 20 les og 40 skriv 4kb random.

Om du ikke har AHCI burde du enten reinstallere eller følge guiden som ligger i benchmark tråden for å få installert AHCI drivere uten å reinstallere (det krever mer jobb).

Ytelsesforskjellen fra IDE mode til AHCI vil kunne være merkbar når det skjer mye mot disken samtidig.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt 2 stk x25-m 80GB. Vet dette sikkert provoserer litt, men har hatt en Vertex 60GB liggende i en skuff siden april (det er vel egentlig verst for meg :) ). Til systemdisk og installasjon av Windows 7, bør jeg heller vente på Intel x25-m?

 

Er det noen spesiell produksjonsmessig årsak til at Intel ikke klarer å levere nok enheter? Syns det hele virker litt rart. Er også litt urovekkende at nettbutikken jeg bestilte de i, ikke har den minste anelse om når de får inn nye forsyninger. Håper det blir innen få uker.

 

Redigert: Har ingen planer om RAID.

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Da vart det ny innmat i Lian-li cabben gett :-)

 

EVGA X58 3xSLI

Intel Core i7 920

OCZ DDR3 6 GB Blade Series CL9 Edition

Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2

 

Grafikk kort venter vi med til nvidia "fermit" kommer i salg...

 

Skulle vel være ok dette oppsettet? setter SSD`en tel Windows 7 system disk og en vanlig 7200 HD som programmer?

 

Noen andre tips før je trøkke på Enter, hos Netshop ofc?

Lenke til kommentar

Ville personlig ha valgt et annet hovedkort, men det kan nå være så.

 

Det jeg vil kommentere er følgende:

Jeg hadde BLADE 2000 CAS7 som da kostet 3500 kr og jeg synes det gav dårlig ytelse i forhold til kostnaden og ikke minst middelmådig ytelse generelt sett. Jeg kan ikke tenke meg at CAS9 settet yter noe bedre. Kan vel hende dette vil variere noe mellom ulike hovedkort. Riktig nok koster det settet du har valgt 1500 kr, men ytelsen er likevel ikke god i forhold til andre merker til lik eller rimeligere kostnad.

 

Jeg fikk flere hundre poeng mer i 3DMark06 med Corsair XMS3 1600MHz CAS7-7-7-20 1T enn med BLADE 2000MHz CAS7 og dette var med BLADE både på 2000-7-8-7 24 1T og 1600-7-7-7-20 1T.

BLADE fikk bittelitt bedre forsinkelse i syntetisk test, men i praktisk bruk og spill gav det dårligere ytelse.

 

For 1500 kr kommer du nok ikke til å angre, men det finnes bedre sett for lik eller lavere pris. Det er ikke sikkert en gang du greier kjøre 2000 MHz med minnekontrolleren og for å i det heletatt greie det må du kjøre unødvendig høy VTT-spenning. På 1600 MHz kjører jeg 1.24 V fordi jeg har 12 GiB, med 6 GiB greide jeg 1600 MHz på 1.21v. Med BLADE derimot måtte jeg ha VTT på 1.36v for å greie 2000. Det er unødvendig høyt for det gav ikke noe bedre ytelse i praksis. Jeg greide faktisk å kjøre 1 sett XMS3 på 1600 6-7-6-20 1T og det gav nesten like god båndbredde som BLADE på 2000 7-8-7-24 1T og bedre praktisk ytelse. Med 2 sett som jeg kjører til daglig så går det ikke med CAS6 pga ustabilitet. Blir vel mer press på minnekontrolleren osv. På BLADEN greide jeg ikke kjøre på CAS6 på 1600 uansett innstillinger. Jeg synes det var latterlig at et Corsair-sett til 1400,- gav bedre ytelse enn et BLADE-sett til 3500,- Fin varmespreder på BLADE-settet, og lite annet IMO.

 

Jeg brukte angrefrist på det BLADE-settet jeg kjøpte, men det er mulig du blir fornøyd med ditt sett til en pris av 1500. Du er iallefall advart, så ikke forvent deg allverden av ytelse:p

Lenke til kommentar
Ville personlig ha valgt et annet hovedkort, men det kan nå være så.

hehe... er ikke alle som har fått opp øya for Evga ennå.

Det hadde ikke jeg heller før jeg prøvde ut det jeg har nå.

Jeg valgte det grunna bla omtanken på det kortet på dette , og andre forum, men blir litt spent på om PSUèn min holder mål (550W mist)

 

Jeg brukte angrefrist på det BLADE-settet jeg kjøpte, men det er mulig du blir fornøyd med ditt sett til en pris av 1500. Du er iallefall advart, så ikke forvent deg allverden av ytelse:p

 

Det der synes jeg ser rart ut fordi dette settet kommer opp som en vinner på hw`s test, samt at jeg brukte Evga`s side for minnesjekk på dette kortet

Lenke til kommentar

Jeg bygde en maskin med den første Intel X25-M (da var den svinedyr) og den har vært knallbra.

Nå skal jeg bygge en maskin (HTPC) til en kompis og har laget dette oppsettet med Intel X25-M gen.2.

Noen komentarer til dette ?

En stund siden jeg fulgte med i denne tråden, men var det noe å ta hansyn til når

det er brikkesett ""Intel G45 Express / Intel ICH10R"" ?

 

Kabinett : Antec Fusion HTPC Enclosure Black

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775

Prosessor kjøler: Scythe CPU-kjøler Ninja Mini rev.B

Hovedkort: ASUS P5Q-EM, G45, Socket-775 DDR2

Skjermkort: XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5

Minne: OCZ DDR2 4 GB Platinum Edition Dual Ch.PC2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.18 )

Strømforsyning: Corsair strømforsyning, VX450W

Systemdisk: INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

Harddisk : Western Digital Caviar GP 1,5TB S-ATA II

 

NetShop har ikke SSD'en på lager og nå hoppet antatt levering til 18.11

Noen som vet om noen har denne på lager ?

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Får håpe lagerstatus hos multicom stemmer. Nå blir det ssd på meg :D

 

Har egentlig ventet ganske lenge på dette. Husker jeg bootet linux fra et 8GB CF-kort engang for lenge-lenge siden. KDE4 beta logget inn etter reboot på kun noen få sekunder.

 

Når jeg alikevel må reinstalere W7 om senest 16 dager så er det like greit å legge det inn på en ssd.

Lenke til kommentar

Pitbullberg: Jeg mente ikke EVGA i helhet, men 3xsli-kortet. Jeg har masse EVGA-produkter.

 

BLADE-minnet gav ekstrem ytelse i syntetiste tester, som Sandra og Everest. Memtest 86 fullførte en syklus minutter raskere med BLADE og det gav marginalt bedre ytelse i SuperPi.

I praktisk bruk var det ikke like bra. Var flere spill som kjørte bedre på det andre settet.

Fikk dårligst praktisk ytelse på 2000 MHz, antakeligvis pga forholdet mellom Uncore og QPI.

Med begge settene på 1600 7 7 7 20 1T så var det rimelige settet fra Corsair hakket foran. Det var bedre latency med BLADE men i paksis så var det ikke bedre.

 

Jeg syntes dette var rart selv så jeg var hos to bekjente og testet på 2 hovedkort der samt mine egne 2 kort, så i alt totalt 4 fabrikater. Synes ikke BLADE-settet overbeviste på noen av kortene (DFI T3eH8, ASUS Rampage II, MSI Eclipse, Gigabyte UD5). Det er chips fra Elpida i begge settene. For min del så var jeg ikke i tvil om at det var bedre å gå får et sett til med XMS3 for totalt 12 GiB til en kostnad av 2800,- mot BLADE-sett til 3500,-

 

Du kommer nok ikke til å rive av deg håret pga BLADE-settet men ikke forvent deg noe ytelse over et 1600-sett. Du vil få bedre praktisk ytelse med et 1600 sett som greier CAS6 enn du vil få med 2000 MHz pga forhold mellom uncore og QPI om du i det heletatt greier å få opp 2000 MHz med minnekontrolleren.

 

Jeg har ALDRI vært så skuffet over et produkt som dette i noen av de 20 årene jeg har drevet med komputere og det er ikke ofte jeg bruker angrefrist for å si det slik.

Lenke til kommentar

Koselig å se mange nye folk her i tråden som har kjøpt eller er i prosessen å kjøpe SSD, velkommen etter ;)

 

Storagesearch.com annonserte i dag at de vil gi ut 3 store grundige artikler om SSD markedet og SSD teknologi i løpet av denne månden, og etter å ha lest titlene gleder jeg meg. Jeg legger ut link her fortløpende når jeg ser de blir postet.

-"Pros and Cons of ASAPs (Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage )"

-"the Problem with SSD Write IOPS."

er de jeg gleder meg mest til, men -"Experienced SSD Buyer Seeks Trustworthy Partner." blir nok også interresant. For å se en kort beskrivelse av hva artiklene vil inneholde sjekk http://storagesearch.com/ssd.html

 

For de av dere som ikke kan så mye om SSD men ønsker å lære mer sjekk linkene i signaturen min og i første posten i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg sitter å skal kjøpe meg ny PC og har funnet ut at hovedkortet blir et med AMD 790 chipset. Funker dette bra til SSD?.

Yepp, har det selv. Det er kun marginal forskjell på 750SB-kontrolleren og de Intel-baserte. Skal du banke top-lista på benche-tråden må du nok jobbe litt, men tviler sterkt på at det er mulig å merke noe forskjell i praktisk bruk. Klin til!

Hvis du ikke trenger Crossfire så gå for 790XT, da sparer du 4-500 spenn på HK mot 790FX. Der kjøpte nemlig jeg feil ;) Bare sjekk at south-bridge har 750SB-kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg sier det samme som Mozze, i alle fall så lenge du kun skal kjøre en singel SSD. Ved RAID leverer intels chipset bedre ytelse.

 

Anbefalt SSD nå for tiden er x25-M 80GB gen2, og husk å sette AHCI i BIOS før du installerer windows for å få optimal ytelse. Forskjellen med og uten AHCI er merkbar i følge de som har prøvd det, og det går tydelig frem i benchmarks at det er en betydelig forskjell i tilgjengelig ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...