Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper du SSD for å få mest mulig GB per krone eller for å få mest mulig ytelse per krone? Hvis det første er tilfellet så vil jeg heller anbefale deg en vanlig roterende harddisk. Hvis det siste er tilfellet så vil jeg anbefale Intel 80 GB Gen2, eller vente på Intel 40 GB X25-X eller Kingstons rebrand av den.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har latt meg forvirre av noen innlegg her...

 

Men X25-M er vanlig 2.5" S-ATA som også passer i bærbare???

 

Så at en tidligere i tråden her ventet på X18-M Gen. 2 til sin bærbare. Er kanskje MacBook eller andre som bruker 1.8" ?

 

Har veldig lyst på en SSD for ytelse på systemdisk på stasjonær og som disk på bærbar jobb-pc :)

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Du kan se på en av de som er basert på Indilinx kontrollerne, f.eks Vertex, Agility eller SuperTalent ME serien.

 

X25-M Gen1 *er* fremdeles et utmerket valg hvis prisen er rett.

(hvilket inkluderer Kingston SSDNow M som det var linket til)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

ok, får vente litt å se når gen2 80GB havner på lager igjen. Kan jo bli i løpet av de neste dagene hvis opplysningene hos webbutikkene er korrekte...

 

er ofte slik at når man har bestemt seg for å kjøpe ny hardware så klarer man ikke å vente mange dager på å bestille, selv om man kanskje har brukt uker på å bestemme seg ;)

Endret av krist2
Lenke til kommentar
krist2 : Vent på Intel du. Den er verdt det mener jeg.

+1

 

Indilinx leverer sammenlignbar last ved tilnærmet idle systemlast og arbeid med store filer, men taper ved høy intensitet mot lagringsmediet, som ofte skjer i bursts, og vil være merkbar forskjell, Dessuten er prisen såpass lik at forholdet pris-ytelse-kapasitet heller godt i intels favør.

Lenke til kommentar
krist2 : Vent på Intel du. Den er verdt det mener jeg.

 

Satte inn bestilling på x25-m 80GB gen2, så får se når den kommer.

Måtte jo nesten høre på det overveldende flertallet som anbefaler Intel!

 

Får vel bare smøre meg med litt tolmodighet til en kommer på lager. :D

Lenke til kommentar

Noen deler av førsteposten er nå oppdatert. Disse er merket.

Anbefalte SSDer har nå litt innhold.

 

Det hadde vært kjekt med litt hjelp til innhold i linker til interresante poster i denne tråden og youtube klipp dersom noen kommer over det. Bare post her eller PM meg. Om jeg skal skumme hele denne tråden etter interresante poster og linker vil det fort ta en hel dag eller to, og det har jeg ikke tid til nå.

 

EDIT: Til de som eventuelt måtte lure på det, jeg har lest denne tråden i sin helhet og har vært oppdatert daglig de siste 11 måndene, snart 5000 innlegg :D

Om dere poster noe her leser jeg det, og vil ta det med om det hører hjemme i førsteposten.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Noen deler av førsteposten er nå oppdatert. Disse er merket.

Anbefalte SSDer har nå litt innhold.

 

Det hadde vært kjekt med litt hjelp til innhold i linker til interresante poster i denne tråden og youtube klipp dersom noen kommer over det. Bare post her eller PM meg. Om jeg skal skumme hele denne tråden etter interresante poster og linker vil det fort ta en hel dag eller to, og det har jeg ikke tid til nå.

 

EDIT: Til de som eventuelt måtte lure på det, jeg har lest denne tråden i sin helhet og har vært oppdatert daglig de siste 11 måndene, snart 5000 innlegg :D

Om dere poster noe her leser jeg det, og vil ta det med om det hører hjemme i førsteposten.

 

 

Da er det rart at du ikkje har hatt mere tid til å fylle inn litt info i første post. :dontgetit:

Lenke til kommentar
da har jeg lagt inn bestilling på digitalimpuls...

 

Da burde du få din ganske snart for de har nå fått den inn igjen.

Det var 3 stk på lager sist jeg sjekket. (nå nettopp)

 

Ja, la merke til det jeg også. Fikk ordrebekreftelse nå, så da kommer den vel om ikke så lenge. Blir fint, lenge siden jeg har kjøpt ny hardware nå, det siste var vel det andre HD3870 til crossfire. Men det er jo 1,5 år siden. Må si at 5870 er interessant, selv om 3870 i crossfire drar alt av spill jeg spiller tilfredsstillende..

Lenke til kommentar

NEWS!

To oppslag på storagesearch:

Foremay Ships Fastest 2.5" SATA SSD

 

Editor:- November 2, 2009 - Foremay announced it is shipping the world's fastest 2.5" SATA flash SSDs.

 

The SC199 Cheetah Y-Series has R/W speeds up to 290/280 MB/s in 2.5" and 3.5" SATA form factors - which approaches the theoretical speed limit of the SATA-II protocol. It also delivers impressive R/W IOPS of up to 50,000/45,000 respectively.

SATA II har nå blitt bunnet av fler og begynner å bli for trangt interface for kraftigere nykommere. :cool:

IOPS tallene her (og de sekvensielle) er høyere enn intels x25-E. Disse er ikke beregnet på oss forbrukere, så prisene vil bli deretter.

 

En del av dere husker sikkert også at jeg har snakket om SandForce som annonserte sine kontrollere i våres, nå har det kommet noen som tar disse i bruk:

 

Unigen Signals 2.5" SAS SSD Intent

 

Editor:- November 2, 2009 - Unigen announced it will manufacture a new range of flash SSDs using SSD processors from SandForce.

 

The 2.5" SSDs will be available with SATA or SAS interfaces.

De vil sansynligvis sette SAS interface på den kraftigste (SF-1500) modellen og SATA på den svakere (SF-1200). Den svakere enheten er ca gjevn med x25-M i ytelse, men med en del høyere skrivehastighet. Jeg ser de har posted oppdaterte spesifikasjoner på siden deres siden i våres, så her er et sitat fra ytelsesspesifikasjonene av SF-1200:
* Sequential Read Transfer: Up to 260MB/s (@128K blocks)

* Sequential Write Transfer: Up to 260MB/s (@128K blocks)

* Random Read IOPS: 30,000 (@4K blocks)

* Random Write IOPS: 10,000 (@4K blocks)

* PCMark05: 40,000 (HDD test suite score)

* PCMark Vantage: 35,000 (HDD test suite score)

Alså IOPS rett under x25-M, seq read omtrent lik, seq write 3x høyere. PCmark Vantage scoren glir rett inn rundt resultatene av x25-M i benchmark tråden (fresh state).

Etter måten denne kontrolleren/firmware er bygget skal ikke SSDen ha nevneverdig ytelsesdegradering i "brukt" tilstand.

En annen godnyhet er at den har NCQ og støtter QD opp til 32. Den vil sikkert ikke miste ytelse ved høyere QD, men skaleringen går nok ikke lenger.

 

Linker:

http://storagesearch.com/ssd.html

http://www.sandforce.com/index.php?id=19&a...tId=2&top=1

 

EDIT2: kontrolleren skal visstnokk klare 30K IOPS sustained R/W og 250MB/s sekvensiell båndbredde sustained R/W. Write IOPS for SF-1200 er sansynligvis lavere pga strøm-begrensning eller antatt brukt MLC brikker...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...