Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg poste det noober og intetvitere som megslev lurer på når det gjelder SSD...

Er SSD egentlig noe kjappere.?

 

Her er en standard vanlig mekanisk harddisk..

Spesifikt en Western Digital 500Gb 3,5" 7200rpm (~500kr)

 

 

 

Og her er en SSD disk...

Spesifikt en Intel X25-M 80Gb Gen.2 (~2000kr)

 

 

SSD er nesten 3 ganger raskere på Sekvensiell lesing

SSD er over 4 ganger raskere på 512kb lesing

SSD er 42 ganger raskere på 4kb lesing

 

SSD er 16% raskere på Sekvensiell skriving

SSD er 42% raskere på 512kb skriving

SSD er 3200% raskere på 4kb skriving

 

(Testet med HD Tune)

HDD Western Digital 500Gb har access time på 12,5ms

SSD Intel X25-M 2.Gen 80Gb har access time på 0,0ms

 

Notat: Dette må være så feil å missvisende som det nå bare vil, men jeg synes nå det svarer godt på spørsmålet.

ER egentlig SSD så mye bedre en HDD?

Som bevist i dette inlegg, svaret er JA..

Men er det verd 2000kr?

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Som sindre sier, det kommer an på hva du skal med den. Om du skal lagre dokumenter og media på den er det klart ikke verdt det pga pris pr GB. Om du derimot skal plassere operativsystem eller programmer på den vil ytelsen lett gjøre opp for prisen.

Folk flest trenger ikke mer enn 80GB til windows (7) og programmer.

 

Forresten er den benchmarken du viser screenshots av der ikke representativ for SSD, siden den gjør alle tester ved QD=1, alså maskinen sender kun èn dataforespørsel til SSDen av gangen, mens windows generelt sender i området 10-100 avhengig av belastning. Derfor gir crystal urealistiske tall for 4kb (random) testen for SSDer, harddisker er den ganske nøyaktig for.

 

Hvis du ser på tester fra AS SSD Benchmark tester denne sekvensielt, 4kb ved QD=1, og 4kb ved QD=64. Dette gir et godt overblikk av ytelsen som er tilgjengelig. For SSDer er 4kb ved QD=1 WORST CASE SCENARIO, alså det dårligste du vil kunne se, og det samme gjelder også for harddisker.

 

Intel har faktisk tall nærmere 140-150 MB/s for 4kb random read når man får bygd en kø på 64 forespørsler, dette er middels diskbelastning i windows, som åpning av programmer. 4kb random write havner rundt 60-65 MB/s, som crystal også viser.

 

Intels x25-M 80GB gen2 er alså ikke 42 ganger raskere enn WD's 500GB disk, men 280 ganger raskere når det kommer til 4kb random read.

For å forklare litt til kjapt er mesteparten av det OS og programmer gjør annet enn når de leser store filer sentrert i område 4-32kb, med hovedvekten rundt 8-16kb, og QD (kølengde) i området 10-100 dynamisk varierende med belastning og multitasking.

 

For real life bruk er x25-M flere ganger raskere enn harddisker om du tar tiden på ting med stoppeklokke, og jo tyngre belastning jo større blir forskjellen. Ting du må vente noen få sekunder på fra harddisker virker som de går øyeblikkelig (under 0,5 sekunder føles øyeblikkelig). Og ting der man vanligvis er vant til at harddisklampen lyser i vei og høre knitring virker som de spoler forbi i 8-16x FF.

 

Dette fører til at en maskin til f.eks. 4000kr + en x25-M til 1700kr vil føles mange ganger raskere enn en maskin til 10-15.000 med en snurredisk ved vanlig generell bruk (windows, kontorprogrammer, surfing, og generelle enkle programmer). Kort sagt alt som ikke er spilling eller tallknusing (foto/video redigering, kryptering, en/dekoding, zipping...), alså ting som praktisk talt KUN avhenger av prosessoren.

Jeg kan selv skrive under på at dette merkes godt selv med SSDer hakket sløvere enn intels, men intel er såpass mye bedre i forhold til pris at den glatt anbefales over konkurrerende SSDer.

Lenke til kommentar

Du har oppdatert firmware.?

Min disk er helt frezh partisjon, ingen bruk enda..

Vet ikke om det har noe å si...

 

Så i verste fall så er mine printscreens det dårligste resultatet for en SSD, så forskjellen er enda mye større sett mot mekaniske HDD... :)

 

Håper Win7 går glatt gjennom tollen så jeg får brukt SSD'n snart, og at TRIM faktisk kommer ganske så kjapt, dårlig å ikke klare å rulle ut TRIM samtidig med Win7 lanseringen...

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Om dere vil ha hjelp til å tweake ut mer ytelse av systemene deres så les første side i SSD benchmark tråden, og spør der etterpå om det dere fortsatt lurer på.

Det er såpass mange nå som har x25-M på ICHxR chipset at dere burde få raske svar der.

Det havner også innenfor denne trådens tema, men i løpet av disse snart 250 sidene har jeg svart på lignende spørsmål såpass mye at jeg synes spørsmål for optimalisering av ytelse på kan taes i benchmark tråden der de spesialiserer seg på det. (jeg er aktiv der også, men det er greit å flytte disse spørsmålene dit for å spare plass i denne tråden)

Lenke til kommentar

Da har jeg også blitt frelst og bitt av SSD-basillen hehe. La in Windows 7 på en Intel X-25 gen2 80gb disk i helgen. Herlig ytelse. Natt og dag i forhold til snurredisken...

 

Eneste jeg opplevde som noe negativt var at det virket som om den frøs av og til i et par-tre sekunder av gangen. Men etter jeg fiklet litt med strøminnstillingene i Windows ser det ut til at det løste seg.

 

Forresten, er det noen tweaks jeg bør gjøre i Windows for å få maks utnyttelse av SSD? Eller ble alt det gjort under installeringen av win7...

Lenke til kommentar

Dere husker kanskje nyheten om at Samsung har investert betydelige summre i Fusion-IO og har startet et samarbeid, her kommer en litt utvidet artikkel:

Samsung invests in Fusion-io

 

Editor:- October 20, 2009 - Samsung has invested in Fusion-io .

 

These 2 leading SSD companies have also agreed to jointly evaluate technology for new SSD applications.

 

Samsung's strategic financial investment will drive further solid-state innovation at Fusion-io, which is expected to result in a steady evolution of state-of-the-art storage media.

 

"In securing these agreements, Samsung is furthering its working relationship with Fusion-io," said Jim Elliott, VP, Memory Marketing, Samsung Semiconductor, Inc. "We continue to be impressed with the technology Fusion-io is creating and are now taking our relationship with them to a new level."

 

"Samsung's superior quality, product consistency and close working partnership have been important contributors to our success to date," said David Flynn, president and CTO of Fusion-io. "We are honored by Samsung's recognition of our potential and are gratified that these agreements will ensure that our products use the best NAND flash on the market today."

 

Editor's comments:- not all flash memory is created equal - and an important part of the competitive advantage in an SSD controller is the brainpower which the SSD designer has invested into understanding the personalities of the flash he/she is using. These supplier specific personalities arise from architecture and process differences in flash memory and they yield unique distributions of parameters which are often not explicitly specified in the datasheet. But a good SSD designer can use this proprietary knowledge to design an SSD which is more economic, or faster, or more reliable than using generic assumptions.

 

But those technology insights can only succeed in the market if the SSD vendor can ensure that they will get a continuous supply of raw memory products tweaked or batch tested to fit their controller model. Why should the memory maker restrict their freedom to innovate their products for the whole market - compared to guaranteeing features for a single customer?

 

To make this work the collaborators have to share confidential technology and market information. That's how this type of investment agreement starts.

 

3 years ago Samsung invested in SiliconSystems - the background to that was a market in which SLC flash was expected to be in short supply. Today's investment in Fusion-io has a different market background - but it demonstrates the 2 companies think they can do better by working together. Fusion-io said it will be demonstrating new products based on this collaboration next month.

Vi kan alså forvente å høre om et nytt produkt fra Fusion-IO i løpet av november :)

 

Industriens PR-folk har nå blitt klar over at det kan være en betydelig forskjell på "fresh" og "brukt" SSD ytelse. Her er en artikkel til fra storagesearch.com:

pureSilicon Unveils New Military SSDs

 

Editor:- October 26, 2009 - pureSilicon says it will start shipping its Renegade R2 Series 2.5" SATA SLC flash SSDs later this week.

 

Sequential R/W speeds are 255MB/s and 180MB/s respectively. IOPS performance is:- 18,000 IOPS random read: (4K) and 1,200 IOPS random write.

 

The drives are available immediately in a wide range of densities (4GB, 8GB, 16 GB, 32GB, 64GB, 128GB) in a low profile (9.5mm height) 2.5" form factor and -40°C to +85°C operating temperature.

 

256GB, PATA, 1.8", and encryption versions will start shipping in Q1 2010.

 

"pureSilicon is dedicated to providing high-performance, rugged storage solutions to the defense, military, industrial, and government markets," said Jason Breakstone, founder and CEO of pureSilicon. "While many SSD manufacturers are focusing their efforts on the mass consumer markets, pureSilicon is committed to designing and delivering technologies that will provide significant benefits to our customers such as full-disk encryption and data declassification methods. Renegade R2 is designed to operate in the harshest conditions."

 

pureSilicon says the specs it publishes are "steady-state performance" results. These are achieved by performing proper preconditioning, which prepares the drive for real-world usage scenarios and yields realistic performance benchmarks. Other SSD manufacturers claim 'clean' (new) drive performance specifications on a new drive, and users should expect to see performance reductions in real world use as a clean drive settles into its stabilized (steady) state — once the drive is nearing capacity and is consistently performing garbage collection, wear leveling, and bad-block management.

Dette er ikke radikalt høye tall, men til å være i rugged/military klassen er det veldig gode tall. Dette er også sustained tall i brukt tilstand. x25-E klarer sikkert noe høyere, men for å kvalifisere i de markedene disse enhetene rettes mot kreves et hakk høyere driftssikkerhet og trygghet rundt produktene.

 

Jeg orket ikke å legge inn linkene i artiklene, dere kan finne de selv på http://storagesearch.com/ssd.html

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...