Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

<...>Samsung is the primary supplier of flash for Fusion-io's products, though Fusion-io has qualified other vendors' chips, Flynn said. While the companies work together, they also compete, as Samsung makes its own solid-state storage devices

Samsung leverer NAND brikkene i ioDrive ja, men å si at de konkurrerer er helt bak mål. Det er som å si at en Lada Samara konkurrerer med en McLaren F1. Annet enn at begge er kjøretøy med 4 hjul som brenner flytende fossilt brensel har de ikke mye til felles. Samsungs SSDer er ikke i samme liga som Fusion-IO, de er ikke en gang i neste liga, eller de neste par under. Samsungs eneste fortrinn i 2,5" SSD-markedet er deres OEM kontrakter, ytelsesmessig og teknologimessig får de bank av både Indilinx og Intel, som realistisk sett er deres konkurrenter når man regner bruksområde og prisnivå.

 

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakompon...8124243,4057%29

 

Dette er jo andre generasjon, sant. Hvorfor har den ikke oppføring i prisguiden?

Den står oppført i prisguiden: https://prisguiden.no/product.php?productId=112606

 

 

Samsung og Fusion-io har sikkert litt å lære av hverandre så dette bør være positivt for begge.

Kankje det kommer en folke-io etterhvert.

Fusion-IO har sansynligvis lite å LÆRE av Samsung, men det kan godt hende de kan gjøre nytte av noen patenter. Samsung kjører grovt sagt et RAID av NAND brikker med noen få ekstra funksjoner og en harddisk SATA kontroller. Fusion-IO bruker cluster-teknologi for å maksimere parallellitet og ytelse, spesielt for små blokk tilfeldig ytelse, og har en egen native PCIe kontroller med DMA og egne custom drivere. Ytelsesforskjellen i tilfeldig last er ca 10-20x på les og i området 100x på skriv. Accesstime og båndbredde er også en del bedre. Men dette vet du jo, det var bare en liten rant av meg for de her som ikke vet det.

En "folke-io" har vært annonsert i over et år, og ble lansert i slutten av sommerferien, den heter ioXtreme. Det ser desverre ut til at det ikke er god tilgjengelighet på den.

Jeg håper vi får se en krympet versjon av ioXtreme som benytter seg av samme cluster teknologi, men med ONFI 2.1 (eller bedre) standard, PCIe x4 eller x8, en flash kanal pr 1-2 NAND brikke® og BIOS for boot støtte. Det burde være mulig å presse noe slikt ned i pris til 30-40 kr/GB (eller under) ved bruk av nyere prosess MLC flash. Størrelsemessig burde noe slikt kunne lages omtrent som en DIMM med dobbel høyde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ioXtreme er vel et lite nivå over det jeg vil kalle en folke-io, den markedsføres da også som en løsning for eXtreme Users :)

(det finnes et nivå under som er stort, per i dag er det vel bare OCZ som prøver seg på PCIe-SSD til forbrukere og det ser ikke bra ut så langt)

 

Det er ikke bare teknologi de kan utveksle, spennende blir det uansett, forhåpentligvis gir dette Fusion-io muligheten til å komme ut med noe. (det virker som det står litt stille)

Lenke til kommentar

Fusion-IO jobber godt med utvikling av både teknologi, utvidelser av det de har, oppdateringer til det, osv. Du hører bare ikke mye om det. Siden høsten 07 har de laget ioDrive, ioSAN, FlashBack protection (selvreparerende firmware som finner og retter datafeil og gir paritet og mer ytelse), ioDriveDuo, ioXtreme, aksellerator for HP, sertifisering av IBM, og har arbeidet mye med bleeding edge prosjekter med store aktører.

 

Om jeg skal gjette arbeider de nå med å få laget en ny generasjon ioDrive som gir høyere IOPS tall, lavere responstider, en del høyere båndbredde, og muligens interresante cache/buffer løsninger eller andre kjekke triks for å hindre ytelsestap av svakheter i NAND arktitektur. Jeg tror også de vil gi ut et mer omfattende kontrollpanel enn de har i dag for administrering gjennom drivere, og bootbar FW/drivere.

 

Jeg vil også håpe de jobber med noe mot upper mainstream (du har rett i at ioXtreme er deep pocket enthusiast). Et mini-ioDrive kort på 4x PCIe 2.0 på 40-80GB som er bootbart med 50k+ IOPS R/W (@4kb random QD <=64), 400+ MB/s++ båndbredde og lav accesstime. Det er lov å drømme om noe slikt med priser på ~2000kr for 80GB. 34nm NAND med ONFI 2.1 og en krympet ioDrive kontroller vil kunne klare den saken.

Lenke til kommentar

Jeg venter i spenning på når det blir tilgjengelig og har registrert meg der, har du meldt deg inn i community eller for å få tidlig tilgang?

 

At det er bootbart betyr ikke noe for meg, jeg vil uansett kjøre VM på en ioXtreme, den er for liten egentlig men det hadde vært morsomt å prøve. Hvis den dukker opp på rett tidspunkt og det ikke dukkker opp noe annet spektakulært er jeg mer enn fristet til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Er helt rystet over hvor mye kunnskap en del av våre forumbrukere har tilegnet seg innen emnet SSD.

Takk for att det finnes slike folk som kan så mye, og er villig til å dele med oss dødlige !

Det er koselig å høre at vi blir satt pris på.

Det er en ting man kan stole på, og det er at geeks kunskapshunger.

En del her arbeider også som systemansvarlige eller lignende.

 

En liten ufordel for "vanlige dødelige" er at mye av det som kommer her i tråden eller i benchmark tråden er såpass langt over hodet på de med kun generelle datakunskaper at man må lese seg litt opp i terminologi og grov arkitektur før man kan bli ordentlig med i diskusjonen. Resultatet er som regel at man blir hektet og kjøper seg SSD når det går opp for en hvor mye real life ytelse det er å hente med en forholdsvis liten oppgradering. Det er også de som blir med i tråden(e) etter å ha kjøpt SSD og får hjelp, råd, og tips.

 

Jeg har hatt en del å gjøre i høst med 2 labber på NTNU, men jeg skal se om jeg kan få gjort et skippertak med førsteposten så den kan bli en god guide til SSD-kunskaper. Det er allerede noe der, men det skal komme en del mer.

Lenke til kommentar

Seagate med SSD og, men bare vent se hvor "bra" dem er :D

 

 

Seagate Quietly Initiates Shipments of Its First Solid-State Drives.

 

Seagate Has Strong Plans for SSDs

 

Seagate Technology, the world’s largest maker of hard disk drives (HDDs), has quietly started ro ship its first solid-state drives (SSDs). Even though the firm has not released any details about its new product line, it claimed that its initial SSDs will be aimed at servers and will be optimized for endurance, reliability and performance.

 

“Seagate's SSD program is progressing on schedule: we began production and shipped for in September and customer response has been very favorable. To meet customer requirements, the initial product in Seagate's SSD portfolio is targeted at the broad volume server market and has a Serial ATA interface,” said William Mosley, executive vice president of sales, marketing and product line management.

 

So far, Seagate has been very quiet about its solid-state drives. In fact, earlier this year the company even had to deny the rumours that it planned to delay the first SSD shipments substantially. But while, the company started to supply its flash-based storage devices for revenue last month, it released no specifications of the units and even did not unveil their brand-names.

 

“Our product development plan enables us to emphasize endurance, reliability and performance for SSDs at the same level of enterprise expertise that customers have come to expect from Seagate,” added Mr. Mosley.

 

Seagate does see a lot of opportunities for SSD on the market of enterprise storage. The company is now working with customers to develop solid-state drives with interfaces like Fibre Channel or Serial Attached SCSI that meet their performance requirements.

 

“We are actively engaged with our enterprise customers and are developing additional products with the entire spectrum of interfaces and performance options required to fully serve this market,” explained Mr. Mosley.

 

For the first quarter of FY2010 (ended October 2, 2009), Seagate shipped 46.3 million hard disk drive units and earned revenue of $2.66 billion as well as net income of $179 million and diluted earnings per share of $0.35. The financial results for the quarter include $10 million of purchased intangibles amortization, $46 million of restructuring and a write down of long-lived assets of $64 million. The aggregate impact of these items is $120 million or approximately $0.23 per share.

 

During the first fiscal quarter, Seagate reduced short-term borrowings and long-term debt by approximately $465 million primarily with the maturity of its $300 million floating rate senior notes and by paying down its revolving credit facility by $150 million. Subsequent to the end of the first fiscal quarter, Seagate paid off the remaining balance of its revolving credit facility of $200 million and made open market purchases of $20 million, bringing the total debt reduction during fiscal 2010 to approximately $685 million

.

 

http://www.xbitlabs.com/news/storage/displ...ate_Drives.html

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar
Har fått med meg at Intel X25-M er verdt å satse på, men finnes det også andre merker som er 2.generasjon, tilgjenglig "idag" eller nærmeste ukene? (80 - 120 GB elns.) som anbefales?

Hva mener du med "andre merker 2. generasjon"? Intels 2. generasjon av x25-E?

Intel har 2 SSD linjer, x25-M, og x25-E, der M har kommet i 2. generasjon, E kommer senere i år eller tidlig neste. Senere i år kommer det også en ny serie fra intel som heter x25-X.

 

Om man skal regne SSDer fra alle produsenter kan man ikke generalisere 1. generasjon, 2. generasjon osv. Det er alt for mye å ta hensyn til, men her kommer en forenklet oversikt over hvordan jeg ser for meg generasjonene av SSDer basert på tid de ble lansert og teknologien brukt, dette er basert på kontrollerne som er brukt:

0. Generasjon :p (14GB SCSI SSD fra 2001)

 

14G Byte, Highest Capacity 3.5" SCSI Flash Drive Now Shipping

 

PHOENIX, AZ. June 11, 2001 - The highest capacity 3.5" SCSI Flash Drive is now available from Adtron Corporation.

 

This manufacturer of high reliability data storage solutions adds two new capacities, 12.8 GBytes and 14.3 GBytes, to its S35PC line of SCSI Flash drives. Designed for harsh environment applications requiring reliability, durability, long life, and high capacity, the Adtron S35PC storage system is a form-fit-function drop-in solid state replacement for SCSI 3.5" disk and DAT drives. Adtron's SCSI command set delivers consistent system operation and can be factory configured to a specified geometry and command set to meet system specific operating parameters.

 

Alan Fitzgerald, President of Adtron stated: "Adtron can now meet higher capacity rugged storage requirements as found in pipeline inspection systems, airborne surveillance, shipboard fire control systems, and mobile mapping systems. Over the past year Adtron shipped 9.6 GByte Flash drives to these applications; this new capacity enables additional capabilities."

The S35PC product line offers capacities of 5.1 GBytes, 9.6 GBytes, 12.8 GBytes and 14.3 GBytes in commercial (0 to 60 °C) and enhanced (-25 to +75 °C) temperature ranges for applications that must operate in high shock and vibration environments. Additional characteristics include easy firmware upgrade for the addition of new features, 0 dB sonar signature for submarine systems, low power and 5 VDC-only operation for mobile applications.

 

The 14.3 GByte capacity, S35PC-14GC, is priced at $42,000 USD per unit in quantities of 25. Lead time is stock to 8 weeks ARO. ...Adtron profile

 

1. Generasjon: Jmicron 602 (OCZ CORE), samsungs 1. generasjon, og andre tidligere SSDer som ikke har Garbage Collection, Wear Leveling, Cache, osv. Enkel firmware optimalisert for båndbredde uten tanke på random read/write, 4 flash kanaler.

2. Generasjon: Jmicron 602B (CORE V2), Samsungs 2. generasjon, og andre SSDer som har Wear leveling men ikke Garbage collection osv. Enkel firmware optimalisert for båndbredde, 4-8 kanaler.

3. Generasjon: Jmicon 603, Indilinx Barefoot orginal firmware ved lansering, samsungs 3. generasjon (den nyeste de har), Mtron Pro 3500/7500. (SSDer hovedsaklig fra 2008). Begynnende optimaliseringer for tilfeldig ytelse, og 8 flash kanaler. Mer avansert Wear leveling og garbage collection.

4. Generasjon: Indilinx Barefoot nyere firmware, Memoright GT, WD Silicon Drive III. God wear leveling og garbage collection. Optimalisering for ballansert sekvensiell og tilfeldig ytelse. Memoright GT.

5. Generasjon: Intel x25-M gen 1 og 2, Intel x25-E, SandForce SF-1000, STEC Zeus-IOPS, BitMicro E-Disk, DTS Platinum HDD (Flash-RAM hybrid), Foremay SC199 Cheetah, Solidata SS. Optimalisert kraftig for tilfeldig ytelse, men fortsatt god sekvensiell ytelse. Avansert Wear Leveling og Garbage Collection, Write Attenuation, og mer teknologi som kraftigere ECC og CRC for å sikre dataintegritet.

6. Generasjon: Fusion-IO ioDrive, ioDriveDuo og ioXtreme, Piliant Technology Lightning EFD, Density Dynamics DDR2 jet.io, TMS RamSan 20, Vionlin Memory Violon 1010. Disse er high-tech enterprise enheter med cluster teknologi, intern dataparitet, custom drivere, egne management-kontrollpaneler, og lignende kjekke saker.

 

Dere lurer kanskje på hvorfor dere ikke ser Z-drive eller RAID-drive, det er fordi disse er pasert på Indilinx med nyere firmware spleiset med et standard hardware RAID kort.

 

 

Hva størrelse på tildelingsenhet bør jeg ha når jeg formaterer min intel x25?
Standard, 4096 bytes = 4KB.

 

 

Da kom det SSDer ;)

 

 

 

IMG_0266.jpg

 

Jeg håper du vet at p128 har en samsung kontroller og yter betydelig dårligere enn x-seriern som har en Indilinx kontroller på tilfeldig les/skriv, og begge disse blir slått grundig av intels x25-M.

Uansett, en koselig pakke å få i posten ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sa ikke Intel at TRIM FW skulle være tilgjengelig til Win7 launch da, synes de snart bør komme med den om de mente dette på alvor (har ikke veldig mye tillit til dem etter Gen. 1 "skandalen" med null TRIM)...

 

Blir ikke noen Gen.2 handel på meg før FW er klar og virker 100%..

Noen på XS sier de har hørt rykter om at den er rett rundt hjørnet, mens andre sier den er veldig langt unna... Noen med "inside" info er velkommen med siste nytt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, den vil jeg tro med høy grad av sikkerhet kan flashes uten tap av data som alle de andre FW fra Intel, noe annet ville overraske meg veldig... Så du trenger nok ikke uroe deg for dette...

 

Hittil har det ikke vært noe problem, dvs ingen Intel fw oppdateringer har krevd at man renser den. Jeg er rimelig sikker på at den nye heller ikke krever dette.

Men, ser man på Vertex så sliter de med akkurat dette nå på FW'en med TRIM støtte.

Grunnen er at OS bare "trimmer" filer som slettes etter at TRIM har trådt i kraft på SSD'en.

Alle gamle synder ligger dermed begravd og LBA "status" er da ukjent på områder som er ledig og tidligere brukt.

En løsning på dette er da å fylle opp "disken" med en stor fil og deretter slette den slik at TRIM får gjort sitt, den andre er HDDerase.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ang. Trim (og evt. andre ønsklige features) til Windows 7, -vil det si at pr. idag finnes det ikke SSD'er tilgjenglig i butikkene som har har alt dette på plass ennå, utenom å gå veien om firmware-oppdateringer etc.?

 

Hvilken ssd/model/produsent er i såtilfelle rett rundt hjørnet med å lansere nye modeller med alt dette på plass i utgangspunktet, forventet lanseringsdato?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta en titt her på forumet før jeg kjøper min første SSD. Fikk jo bakoversveis når jeg leste i denne tråden! Dere SSD-guruer er bare helt utrolige! :w00t:

 

Over til mitt spørsmål: Hva er den beste SSD disken jeg kan få for 2000kr?

Har snust litt omkring og sett meg ut en disk: Kingston SSDNow V Series

Håper noen av dere kan hjelpe meg, da jeg er helt nybegynner på området. :blush:

Lenke til kommentar
Hva er den beste SSD disken jeg kan få for 2000kr?

Om det ikke har gått klart frem de siste ca 20-30 sidene her:

Intel x25-M gen2. 80GB er den beste SSDen du får til under 2000kr. x25-M er også den SSDen for forbrukermarkedet med best ytelse, så for å finne noe som yter bedre må du opp i 5 siffrede beløp.

 

Indilinx-baserte SSDer (OCZ Vertex og Agility, Supertalent Ultradrive, G.skill Falcon, Corsair X-serie) yter også bra, men intel har 3-5x høyere ytelse på tilfeldige lese/skrive operasjoner, og siden prisene er ganske gjevne er derfor valget enkelt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...