Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Med Windows 7 -lansering om få dager så sitter jeg å sitrer etter SSD...

Men prisen og tilgjengligheten på Intel X25 om dagen så er ikke den disken aktuell...

 

Corsair SSD Extreme X64 220MB/135MB sec

kr 1.795,-

 

Transcend SSD 128GB MLC 300/163MB sek

kr 1.750,-

 

WD VelociRaptor® 300GB 10000RPM, 16MB, 3 GB/s

kr 1.795,-

 

I følge noen tester og inntrykk jeg finner på nett så er den mekaniske Raptor'n et like så godt kjøp som billige SSD....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med Windows 7 -lansering om få dager så sitter jeg å sitrer etter SSD...

Men prisen og tilgjengligheten på Intel X25 om dagen så er ikke den disken aktuell...

 

Corsair SSD Extreme X64 220MB/135MB sec

kr 1.795,-

 

Transcend SSD 128GB MLC 300/163MB sek

kr 1.750,-

 

WD VelociRaptor® 300GB 10000RPM, 16MB, 3 GB/s

kr 1.795,-

 

I følge noen tester og inntrykk jeg finner på nett så er den mekaniske Raptor'n et like så godt kjøp som billige SSD....?

 

 

x25-m er iallefall på lager på digitalimpuls i dag, som mange andre dager. Den var iallefall på lager før i dag.

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=36283

 

Siden du vurderer andre ssd til nesten 2k, så er jo valget lett ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
VelociRaptor er laaaaaaangt unna X25-M i ytelse!

Til ære for Tore skal jeg gjenta min forenklede ytelseskala:

 

0 -- HDD -- HDD Raid0 -------------------------------------------------------------------------- SSD -- SSD Raid0

 

Eventuelt:

 

0 -- normal HDD -- high end HDD --------------------------------------------------------- billig SSD -- dyr SSD

 

Kort sagt er det et hav av forskjell i SSDenens favør, uansett om man sammenligner high end mot low end eller omvendt.

Lenke til kommentar

Takk for link Nizzen, da er det en på vei i posten til meg.

Jeg har lett en stund, men har ikke sett den på lager noen sted.

 

Mangler bare 5870 så har maskinen fått seg en solid opptur, og Lommeboken det stikk motsatte :D

 

Var det ikke en her som hadde funnet en fin 3,5" ramme til dem?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Sitter og lurer på kjøp av den Chieftek'en selv., men kan man skru viftene helt av?

Har endelig rota meg til både kabinett og CPU-vifter i 120m Noctua, så da blir det klønete med to 40mm vifter som skal ødelegge hele greia.

 

Du kan velge Low eller High med en jumper bak. Fjerner du jumperen går ikke viftene i hele tatt.

Lenke til kommentar
Sitter og lurer på kjøp av den Chieftek'en selv., men kan man skru viftene helt av?

Har endelig rota meg til både kabinett og CPU-vifter i 120m Noctua, så da blir det klønete med to 40mm vifter som skal ødelegge hele greia.

Det er ganske fort gjort. Om du er av DUI typen skrur du lett av backplane, røsker ut viftene, og setter det sammen igjen på 5-10 minutter. Jeg gjorde selv dette med min ene i helga. Om jeg ikke er helt på jordet nå så var det 40mm deltavifter, og på high lagde de bra lyd, testet aldri low, men har ikke behov for vifter når jeg har 4 SSDer i den. Den passive luftflyten som vil komme gjennom der vil være nok, om ikke selve varmeoverføringen fra metallet SSDene ligger på.

 

 

Edit:

@Betroz: de grafene du viser fra anand der er sansynligvis QD 1-4 en plass, husker ikke i farta. Ved QD 64 og høyere skalerer Intel x25-M til 140-150 MB/s, mens Indilinx stopper skaleringen rundt 4 og flater ut til ca 64, før så å droppe igjen. Samsung er omtrent som indilinx men noe lavere, spesielt for random write.

 

@Anvil: Den nye 34nm flashen fra Micron ser jeg frem til, ikke bare pga høyere antall skrivesykler, så lenge produsentene av SSD-kontrollerne benytter ECC, CRC, GC, god wear leveling, og forhåpentligvis write attenuation, så har ikke skrivesykler noe særlig å si for vanlige forbrukere. Det jeg setter pris på er ONFI 2.1 støtte, og som de sier høyere skrivehastigheter. Pris vil sansynligvis også bli en del bedre grunnet krympingen.

Pressemeldingen nevner ingen ting om arkitekturen, men jeg håper på en fortsettelse av trenden for optimalisering av lavere latency av forespørsler over 4kb, og muligens bedre interne in-package og on-die kopieringer. En liten 16-256kb buffer for å kunne lage en liten kø i nand-brikken og holde interface båndbredden kontinuerlig mot maks og slippe å vente på intern les/skriv/slett før ny transaksjon kunne også vært kjekt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Samsung has invested in Fusion-io, deepening the relationship between two significant players in the fast-growing flash-storage business.

 

The South Korean company, a major supplier of NAND flash silicon, invested "millions" in Fusion-io, said Fusion-io President and Chief Technology Officer David Flynn, though he declined to give a more specific figure. Also as part of the announced deal, the two companies will jointly evaluate technology for new applications of solid-state storage, he said.

 

Flash storage, widely used in consumer electronics, is playing a growing role in enterprises because it offers a more efficient alternative to HDDs (hard disk drives) for high-speed access to data. It is also emerging as a fast, power-efficient storage alternative for mobile PCs.

 

Fusion-io specializes in storage devices that plug directly into PCI Express (PCIe) slots in servers, rather than SSDs (solid-state drives) that use traditional HDD form factors or interfaces, Flynn said. Founded in 2007, it has continued to win funding despite a tight investment environment. In April, the company took in US$47.5 million in funding from Lightspeed Venture Partners and other investors, including Dell Ventures. Earlier this year, Apple cofounder Steve Wozniak, already a member of Fusion-io's board, became its chief scientist.

 

Samsung is the primary supplier of flash for Fusion-io's products, though Fusion-io has qualified other vendors' chips, Flynn said. While the companies work together, they also compete, as Samsung makes its own solid-state storage devices

 

 

http://www.pcworld.com/article/173990/sams...p_fusionio.html

 

Kan hende den kommer + blir billire :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...