Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Gikk ikke det gitt, Netshop vil ikke selge PC'er de ikke får testet, og heller ikke aktuelt å teste PC med harddisk, og så ta ut harddisk, før de sender den til meg.

Angivelig pga. 3 års garanti, de kunne ikke gå god for den, hvis ikke de fikk testet, og levert med harddisk. :hmm:

I lolled :thumbdown:

 

Er det forresten noen her som har hørt om harddisker som har drept andre komponenter?

Aldri, er vel helst hk, psu eller en karamell via strøm nettet ville jeg tro er det "vanligste" årsakene som tar livet av, f.eks HD :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har, som nevnt tidligere, OCZ's billigste tulleSSD i den bærbare på jobben. Kjøpte den mot alle anbefalinger litt på faan, litt for moro. Systemet starter kjapt, men installasjoner osv er litt trått. Imidlertid har jeg vært plaget av MYE stuttering og det hjalp heller ikke å dra gjennom hele tweak-guiden på OCZ-forumet.

Men så lukket jeg Chrome for å teste Opera10.

Åheisan, det var ny maskin! Lurer på hva i all verden Chrome faktisk gjør siden disken må skrive hele forbanna tida under surfing. Opera funker som en drøm, selv med nedlasting av sider på flere tabs samtidig.

Dette er ikke ment som noen browser-reklame, men jeg fikk så utrolig ny tillit til SSD. Nå er riktignok Intel'en foreløpig bekreftet ankommet nettbutikken i morgen, så hjemme blir det uansett velkomstkomite.

Jeg bare fatter ikke hvordan en enkelt applikasjon kan knele ett helt system på den måte, på den annen side vitner det vel også om at en billig SSD lever litt på marginalen.

Lenke til kommentar

Med 8 random write IOPS yter core mellom 1/10 og 1/20 av harddisker på random write, og for å gjøre forskjellen større har harddisker cache som tillater bursts under cache størrelsen å bli håndtert uten stuttering.

Jeg har mistanke om at opera (og muligens firefox) skriver kun sekvensielt i sin cache, mens chrome ikke nødvendigvis gjør det. Det er også mulig opera er flinkere i bruk av RAM som cache før det dumpes til disk.

Lenke til kommentar

Må du ha 256GB?

Hvis det holder med 160GB bør du vente på Intel, hvis ikke er Vertex et bedre valg enn P256 etter min mening.

Corsair's P serie er basert på Samsung kontrolleren og den er ikke like bra som kontrolleren i Vertex.

Corsair kommer med en X serie som har samme kontroller som Vertex men det ser ut til at det tar litt tid. (ihht Komplett)

 

Alternativt kan du se på Vertex 120GB som koster rundt 3000.

Lenke til kommentar
Med 8 random write IOPS yter core mellom 1/10 og 1/20 av harddisker på random write, og for å gjøre forskjellen større har harddisker cache som tillater bursts under cache størrelsen å bli håndtert uten stuttering.

Jeg har mistanke om at opera (og muligens firefox) skriver kun sekvensielt i sin cache, mens chrome ikke nødvendigvis gjør det. Det er også mulig opera er flinkere i bruk av RAM som cache før det dumpes til disk.

Ingen kvass 'disk' akkurat, men den er vesentlig bedre enn HDD som stod i tidligere. Støtter teorien om skriving av cache, forskjellen var helt enorm.

post-26777-1254816451_thumb.pngpost-26777-1254816440_thumb.png

--

Leveringsdatoen for Intel'en ble idag flyttet ut til 20/10 (Datakjeden). Dette gjelder desverre ikke bare nybestillinger, men også min som har ligget et par uker i ordre. Det sugde greit!

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
...

Noen grunn til å ikke kjøpe den du linker til?

 

Forskjellen mellom C1 or R5 (de siste tegnene i varenummer) går bare på forpakningen R5 er retail og har en "penere" forpakkning. SSD'ene er akkurat de samme så kjøp gjerne R5 hvis den er lettere tilgjengelig.

 

Digitalimpuls har 160GB inne (har selv kjøpt mine der), utmerket service og bor du i Oslo området kan du vel bare stikke innom dem, hvis det haster.

(de koster litt mere der men det er vel et resultat av at de umulige å få tak i og bor du i området sparer du frakt og da er prisen grei)

 

Har man litt is i magen blir de garantert lettere tilgjengelig i løpet av en måned.

Intel har en enorm etterspørsel etter disse så det er vel ikke så rart at de er mangelvare.

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke den slags logikk de styrer etter i næringslivet. Økende etterspørsel på et produkt fører som regel til høyere pris.

 

De tar den høyeste prisen de kan få for varen sin uten å bli sittende igjen med usolgte lagre. Sistnevnte er jo svært usannsynlig med X-25M-serien så da kan de egentlig ta høyere priser enn de allerede gjør.

Lenke til kommentar

Reklame, la inn flightsim på SSD, bakoversveis, loadet første flytur og pang inne

Så ikke loademenyen en gang, ofte 4-5 sek før. Mer om disken måtte spinne opp.

 

Lurer på om overføringer går kjappere på TG da 99% sitter på SSD, eller laster de rett til snurrdiskene? Gleder meg til all lagring er SSD og alle sitter med 1TB SSD til 590kr.

Lenke til kommentar
...

Ingen kvass 'disk' akkurat, men den er vesentlig bedre enn HDD som stod i tidligere. Støtter teorien om skriving av cache, forskjellen var helt enorm.

post-26777-1254816440_thumb.png

--

 

Mozze,

 

Ser du har kjørt AS SSD på OCZ Solid, med blandede resultater :)

Det hadde vært utrolig bra å hatt dnne med i benchmarktråden, ikke som en skrekk og advarsel men som en pekepinn på hvordan SSD har utviklet seg.

 

Hadde du orket å kjøre noen av dem, tar ikke mye tid, noen av testene tar bare 10sekunder.

Om ikke annet kunne du ha kjørt BootTimer og CrystalDiskMark.

(du finner noen gode tips på side 1 for å forbedre boot tiden)

 

Tråden finner du her Link

 

Til alle dere andre så er dere hjertelig velkommen og spesielt hvis dere har SSD'er som det ikke går mange av på dusinet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...