Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beklager hvis denne har vært postet her før:

 

"Samsung SSD Awesomeness"

Den har vært postet før. Det er faktisk 3-4 her på forumet som har oppsett som slår det du ser på videoen i real life ytelse. Nizzen, Anders Jensen, og Anvil. Sansynligvis også Ourasi med hans 35k workstation IOPS.

 

 

Hm... hva bruker min win 7 plassen til?

Eneste jeg har lagt til er router/firewall/switch-software noen få kb.

3dmark 06 og vantage.

 

Har ingen win.old mappe heller. Kanskje det er målefeil.

 

<...>

(den youtubevideoen kom da SSD kostet mye mer enn i dag, og etter den kom her på HW eksploderte salget av ssd virker det som. Alle som skulle ha ny pc hadde plutselig ssd i handlekurven)

Som sagt av andre over: PAGEFILE, HIBERNATE, SYSTEM RESTORE. Disse 3 alene kan fort ta 10GB eller mer.

 

Når det gjelder eksplosjon i salget av SSD har det vært 2 slike i år. En i våres med OCZ Vertex, og en nå i høst etter intel senket prisene på x25-M. Disse har praktisk talt ingen ting å gjøre med videoen av RAID fra samsung. De samsung SSDene som bli vist på videoen har faktisk ganske dårlig random write sammenlignet med Vertex og x25-M, men du ser det ikke pga cache på RAID kontrollerne. Faktisk vil 2 x25-M i RAID-0 fra ICH10R gi sammenlignbar ytelse med dette RAIDet i alt som ikke er båndbredde-begrenset, alså sekvensiell les/skriv, og det sier litt når 2 SSDer fra HK kan konkurrere med 24 fra 2 hardware RAID kort.

Lenke til kommentar

johome, det er en VELDIG dårlig nyhet for samsung. Dette kan koste dem en stor del av SSD-kaka. Grunnen til at deres nåværende SSDer er OEM i de fleste maskiner som blir solgt med SSD er driftssikkerhet og ikke ytelse, men om 32nm brikkene deres ikke klarer å levere vil de slite siden intel da vil knuse de på ytelse og pris/margin. Jeg vil ikke bli alt for overrasket om vi rundt nyåret vil se maskiner som selges med x25-M OEM, eller som et alternativ som systemdisk i selvbyggeroppsett fra nettbutikker.

 

Jeg lurer på hvor det ble av 3. gen Mtron som skulle komme i år. De lovde dobbel båndbredde av 2. gen og lavere priser, samt optimalisering for random write også, men de ser ikke ut til å komme :(

 

Jeg lurer også på når vi vil se SandForce-baserte SSDer med 32nm flash, det kan bli spennende.

 

Jeg sikler også litt på ioXtreme (som skulle være i netthandler nå)

Lenke til kommentar
Patriot Torqx testet

Hvorfor tester de med kontrolleren i IDE mode? Ellers virket ytelsen absolutt grei den.

Får en corsair x128 til jobb pc'en min i morgen, skal bli bra tror jeg :)

 

Han hadde vel Vertex disken allerede i IDE mode som OS disk, og da var det vel for mye jobb å legge inn OS på nytt på den testede SSD'en kanskje..

 

Uansett, bra QD#1 random read, trist å ikke kunne se ytelsen på realistisk QD#64 med AHCI/Raid og NCQ, men den er vel indilinx basert, og da kjenner vi jo resultatene, som avsløres litt av HDTune 3.5 Pro Random Access testen..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Når det gjelder eksplosjon i salget av SSD har det vært 2 slike i år. En i våres med OCZ Vertex, og en nå i høst etter intel senket prisene på x25-M. Disse har praktisk talt ingen ting å gjøre med videoen av RAID fra samsung. De samsung SSDene som bli vist på videoen har faktisk ganske dårlig random write sammenlignet med Vertex og x25-M, men du ser det ikke pga cache på RAID kontrollerne. Faktisk vil 2 x25-M i RAID-0 fra ICH10R gi sammenlignbar ytelse med dette RAIDet i alt som ikke er båndbredde-begrenset, alså sekvensiell les/skriv, og det sier litt når 2 SSDer fra HK kan konkurrere med 24 fra 2 hardware RAID kort.

 

Takker for oppdatering. Noen som forresten har testet PCI-E løsninger her? Jeg har vært klar for å droppe IDE/SATA så lenge jeg kan huske.

 

Lenke til kommentar
Hvordan vil SSD gjøre seg via FW-800. Noen som har gjort seg noen tanker på det?

 

Den vil gjøre seg mye bedre med eSata ;-)

 

Bruk av FW-800 vil jo selvsagt redusere båndbredden men er ikke helt sikker på hvor mye overhead det vil gi på IOps.

Har du muligheten er det jo bare å prøve men jeg ville nok ikke ha investert i noe utstyr bare for å teste.

 

Jeg bruker denne til eksternt bruk.

Har 2 slike og er meget godt fornøyd.

(estetisk sett er det vel ikke den peneste løsningen men man kan jo gjemme den litt)

Lenke til kommentar

Gunder1,

 

Nei, har ikke sett den før.

Du kan imidlertid finne lignende på NetShop til lavere priser enn den jeg linket til.

(den jeg har kan man plassere 2 enheter i og er sikkert grunnen til at den koster litt mere)

 

Jeg bruker min ofte for å kopiere til/fra SSD'en i den bærbare.

Hastigheten er som om den var i PC'en, det går mao kjapt.

 

edit:

Denne er billig på NetShop, aner ikke hvordan kvaliteten er.

Ellers har de flere, det er bare å se igjennom denne listen. Link

Lenke til kommentar

Begynner å bli smått irritert på Intel's manglende evne til å dekke etterspørselen..

 

Bestilte ny PC med Intel 80GB X25-M GEN2 21.september, da hadde Netshop "Ubekreftet 23.09" eller 24 var det kanskje.

Et par dager senere sto det "ubekr. 15.10", før den senere stod på "27.10", hoppet tilbake på 15.10, opp på 27.10 igjen, og nå står det "Ubekreftet 03-11-2009".

 

Er jo ingen andre som har den inne, eller ser ut til å få den inn med det første heller. :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, til 500 kroner mer enn Netshop, dyreste i prisguiden.. er ikke helt über-l33t first adopter heller. :p

 

Og når jeg først har bestilt hele PC'en hos Netshop, er det jo greit å slippe å rote med avbestilling.

 

Fikk svar fra Netshop nå: "Jeg har i dag snakket med Intel, og de har desverre ingen bekreftet dato for levering av denne disken desverre."

Lenke til kommentar

Oy, stod "2295,–" i prisguiden, var vel ikke helt oppdatert den da.. da tar jeg en telefon til Netshop med en gang, og bestiller fra Digital Impuls. :thumbup:

 

Edit: Ser det er retail-versjonen som er 2295 og ubekreftet levering.. ble 140 kroner ekstra i frakt, og Netshop måtte sette inn en annen harddisk for å kunne teste at PC'en fungerer, så ble en drøy tusing ekstrautgift totalt, men men, får i hvertfall en ekstra harddisk med.

Endret av Jome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...