Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD news!

Pillar's CEO Has Strong Views About SSDs

Editor:- September 29, 2009 - a lot of raw (and sometimes emotional) SSD soundbites emanating from DISKCON are quoted in an article written by Stephen Lawson and published yesterday in Techworld.

These colorful phrases are not the kind of toned down polite things which appear in a typical press release. There is real passion here.

My take is - when companies haven't braced themselves for a new market they are more likely to be disturbed by the waves which hit them. Human nature hasn't changed in the 97 years since that unsinkable ship went down - so why should hard diskophiles (lovers of hard disks - a new word I invented - so no need to look it up) be any different?

Flash Hype Leads to SSD Myopia - Says Solid Data

Editor:- September 29, 2009 - Steve Topper, CEO of Solid Data Systems today commented on market perceptions about RAM SSD versus flash SSD positioning in a press release about the company's updated range of FC compatible terabyte class RAM SSDs.

"There is a market perception that only NAND flash is solid-state storage and that DRAM is too expensive and too volatile," said Steve Topper. ""The market is being told that flash drives are the way to go as they are cheaper and can best deliver enterprise-class performance and reliability. This simply is not true. While flash is somewhat less expensive than DRAM, they cannot beat us on latency and performance, and large numbers of customers have told us that the endurance of these products simply is not there. In many cases, these drives wear out after only days of use."

Editor's comments:- while I wouldn't agree exactly with all the details in these comments. I do agree with some of it. It's important to realize that the most competitive RAM SSDs are best regarded as part of a product continuum which starts with flash and extends up to RAM. If a flash SSD can do the job - it generally will be chosen because of the lower cost.

But in some applications access-time replaces random-IOPS as the key determinant of application performance.

Let's say for example that a critical bottleneck in your application looks like a small table resident on the SAN which involves 5 consecutive R/W modify cycles to the same block of memory. At the system level - a RAM SSD can be 10x to 20x faster than a flash SSD - even if it has the same nominal random IOPS* and data throughput. It's an undeniable fact that RAM SSDs do a better job at application speedup for a small group of applications - regardless of the 9x higher typical cost for the same capacity. That's why customers still buy them.

* There are rare exceptions. Violin Memory has patented a non blocking write in their flash SSD array - which enables a read operation to immediately follow a write on the same block (without waiting for the erase write to complete). But I don't know how many consecutive operations would be speeded up in that architecture - maybe just the next one in the sequence - but not the whole set.

Jeg orket ikke sette inn linkene her i dag.

Det er linker til noen fine press release og whitepaper i orginal artiklene. Link her

Lenke til kommentar

KjellV,

Enten er det en begrensning med SATA 150 på hovedkortet eller så kjører du balansert eller "Power saver" modus.

På bærbare må man nesten uten unntak kjøre "High performance" for å få maks resultater. (strømsparingen slår ut på mange plasser)

Lenke til kommentar

Sitter og venter på at x25 80GB skal komme inn for fullt på lager, men det ser jo ut til å bli tomt tvert. Er det etterspørselen som er stor, eller får de inn for lite av de? Kan jeg regne med at de faller mye i pris når de blir lagervare hos alle leverandører? Hvordan trur dere prisen blir til jul?

Hvordan vil den ta seg ut på macbooken min? Den har Sata 1,5Gbit/s, vil det være en begrensning?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

JA!

1,5Gbps gir ca 150 MB/s praktisk maks fart når overhead er regnet med.

x25-M klarer opp til ca 270 MB/s les fra en god hardware kontroller. Selv ved 4kb random read klarer den 120-150 MB/s (sammenlignet med 0,5-1 MB/s for harddisker...). Med 150 MB/s som absolutte maks, og muligens strømsparingsfunksjoner vil du få en del redusert ytelse, men fortsatt himmel og hav forran harddisker.

I praksis tror jeg ikke du vil merke alt for mye, men du vil se det veldig fort i benchmarks.

Lenke til kommentar

Når blei det vanlig med 3Gbit/s sata interface på laptoper da? macbooken min er fra late 2007. Ellers bryr jeg meg ikke så veldig om benchmarks, det er jo opplevelsen som er greia. Har uansett en stasjonær jeg kan sette disken i etterhvert også.

Men altså, dette blir jo bare et personlig prosjekt for å teste ut ssd-teknologien. Jeg kan godt vente fram til jul, men vil det blir mye billigere da?

Lenke til kommentar

Etter utsiktene kan du kanskje spare 100-200kr ved å vente til jul, og er det noe vits?

Du kan fint bruke laptopen din som et prosjekt for å teste ut SSD, og du vil få oppleve hvor stor forskjellen er, men enheten du bruker vil ikke gå med full utnyttelse.

Jeg vet ikke hvorfor SATA2 ikke er vanlig på litt eldre laptopper, kanskje fordi 2,5" harddisker ikke yter i nærigheten av at det vil være merkbart. Det er mulig de kan spare noen penger på det, eller evt strøm -> batteritid.

Lenke til kommentar
Men altså, dette blir jo bare et personlig prosjekt for å teste ut ssd-teknologien. Jeg kan godt vente fram til jul, men vil det blir mye billigere da?

Hvis du synes 1800 kr er for mye til et personlig test-prosjekt, har tid til å vente, samt at 80GB er langt mer enn nødvendig, så kan det være kjekt å vite at det har dukket opp rykter om en lansering av Intel X-25V 40GB før jul. V-en skal stå for Value og prisen bør bli rundt halvparten av 80GB-varianten. Forhåpentligvis 750-850 kr og forhåpentligvis ca 75% av ytelsen (IOPS og sekvensielt) til X-25M.

Lenke til kommentar

War,

Windows 7 i seg selv bruker 10-12GB, resten er da pagefile, system restore og ev. hibernate fil.

Ved å redusere de ovenfornevnte kan du dermed fjerne betydelig antall GB. (avhengig av hvor mye minne du har)

Jeg kjører W7 på en X25-E 32GB og har akkurat nå 18,4GB ledig.

Resten lagrer jeg på andre partisjoner.

Lenke til kommentar

War: Hva går all plassen til? Jeg har W7rc på en bærbar med 40 GB harddisk og jeg har da installert ~10 nytteprogrammer på den. Likevel er det godt med plass igjen (jeg har ikke mulighet til å sjekke plassforbruket nøyere nå)

Ellers så har jeg ingen planer om W7 etter mars fordi jeg ikke gidder å kjøpe lisens. Da installerer jeg heller Ubuntu eller Mint + en XP-lisens jeg har fra før. Jeg regner med at begge OSene inkludert fyldige programpakker (ikke spill) skal gi godt med ledig plass på 40GB-en. Dette er den foreløbige planen for 2 stasjonære og 1 bærbar PC. Evt. 2 bærbare til dersom det kommer PATA-versjoner.

Lenke til kommentar

Hm... hva bruker min win 7 plassen til?

Eneste jeg har lagt til er router/firewall/switch-software noen få kb.

3dmark 06 og vantage.

Har ingen win.old mappe heller. Kanskje det er målefeil.

Virker ut som windows bruker mer av alt

Husk at det er forskjell på

" å bruke mye minne, OMG win suger "

Og det at win ser at det er mye ledig minne og dermed fyller minnet med programmer/ting su ofte bruker så totalopplevelsen burde bli raskere.

Dette gjør den pga den kan, og det er jo bare smart? Hva skal man med ubrukt ram?

Den gir fra seg plassen om et annet program trenger den.

(den youtubevideoen kom da SSD kostet mye mer enn i dag, og etter den kom her på HW eksploderte salget av ssd virker det som. Alle som skulle ha ny pc hadde plutselig ssd i handlekurven)

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...