Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Gulllars har du fått fått den CHIEFTEC HotSwap saken enda?

Litt interisert om du synes kvalitet er ok, og om det er fint mulig ha alle 4 ssd i den uten dem småviftene.

Nei, men den er i posten. Jeg får den enten i fredag eller lørdag.

Før jeg får vertex så har jeg bare 2 SSD, men jeg skal komme med en kommentar om den, og oppdatere når jeg får vertex også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

256GB Patriot Extreme Flash Warp SSD Solid State Disk SATA V.3

 

256GB Ultra-fast Patriot Warp V.3 SSD Solid State Disk. Read speed up to 240MB/sec and write speed up to 160MB/sec, this is one of the fastest SSDs available today. SATA II interface.

 

Denne er i samme kaliber som Titan, og koster også det samme.

Lenke til kommentar
Men den har jo ingen lagerdato?

 

 

Kan jo bestille selv om det ikke er noen lager dato.

 

Han sier jo ikke noe om naar han regner med og faa den.

Han sa ingenting om han regnet med å få den nå eller ikke, derfor så jeg det som viktig å påpeke.

 

Personlig liker jeg ikke å bestille noe som bare er lagt ut i varesorrtimentet men som ikke har noen formening om lagerdato.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg her, av erfaring er ikke akkurat benchmarks noen riktig gjengivelse av personlig oppfattelse. Hva slags nytteverdi har det utenom å tilfredsstille suget, og skrytefaktoren?

 

HVIS jeg kjøpte en SSD disk, hvorfor skulle jeg valgt SLC fremfor MLC, hvor ville jeg merket forskjellen under normal bruk og spilling? Hvor ville jeg merket forskjellen mellom en 64gb disk til 1200 fremfor en til det dobbelte?

 

Hovedkortet mitt er Asus P5B-E PLUS og har derfor Intel SB.

 

Jeg har lyst på SSD, men klarer ikke se for meg at det er verdt i nvesteringen ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som den ikke klarer gå la 4x intel SLC komme til sin rett ja. Men om det er kontrolleren eller resten av riggen lurer jeg veldig på. Jeg ble skeptisk med èn gang jeg så PENTIUM 4 i testoppsettet... HDtach gir heller ikke riktige resultater grunnet spot-testing, som er nevnt i "benchmarking av SSD" linken i bunn av første post.

 

Ut fra de testene de hadde laget selv som de kjørte i starten der virker det som om praktisk talt alt de gjør er CPU-bound, alså man ser ikke forskjell på om det brukes en i-ram eller en WD caviar... Så disse testene er det bare å se bort i fra med èn gang.

 

I tillegg så er alle sammenlikninger av enheter her annet enn raid og singel drive av Intels SSD totalt feil. Alle RAM-SSD'ene er tydelig begrenset av ICH7, og hvis de hadde vært testet på raid kortet hadde de gitt mye bedre ytelse. Jeg fant forresten noe veldig interresant når jeg leste denne testen som blir en liten smule OT, men dette er en SSD tråd, og SSD omfatter også RAM-drives. ACARD 5.25 inch SATA x 2-to-DDR2 RAM Disk. 400MB/s (200 x 2) og 260k IOPS (130k x 2), opp til 64GB DDR2 (non-registered, non-buffered. ECC eller ikke, begge er støttet). Backup til CF kort ved strømbrudd. Tenk deg å raide et par-tre slike fylt med 1-2GB RAM enheter (for å senke prisen) på Areca kortet ditt nizzen ;)

 

@Mixy: Det er vell verdt investeringen, men jeg ville ventet et par uker og sjekket reviews av de nye MLC SSDene som kommer nå med ~200MB/s overføringshastigheter. Hvis de har fikset skriveproblemene (Titan og Intel MLC har) så skal de være helt trygge å kjøpe for OS-disk også. Jeg ser jeg må oppdatere SLC vs MLC posten nå med Titan også, og kanskje snart Vertex etter jeg får benchet den.

EDIT: Der du vil merke forskjellen fra vanlige disker er hovedsaklig når du skal åpne ting, eller loade maps eller annen informasjon som må hentes fra filer til RAM. Mens du er inne i et spill og løper rundt og skyter har det ikke noe å si hva slags lagring du har (med unntak av spill som laster textures mens du løper rundt). Hvis du velger gode SSD vil du også merke at det går mye raskere å installere programmer. Og det vil også gå raskere å kopiere ting.

Det som vil føles forskjellig er at maskinen blir mye mer responsiv, og ting du gjør i windows vil føles som om de går øyeblikkelig i stedet for at du må sitte å vente litt på at maskinen skal hente ting.

 

EDIT2: En kommentar til review av 4x Intel x25-e. Det de har gjort kan sammenliknes med å putte en (suzuki GSX-r 1300cc)hayabusa-motor i en Mini Cooper, og så sammenlignet den med diverse sportsbilmotorer og vanlige motorer i en Volvo 240 ved å kjøre drag-race og kappkjøre på diverse veityper. :p Alså en interresant test, men den sier ikke så mye nyttig informasjon til sammenlikning.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det stemmer....

Jeg regner heller ikke med å få den før den kommer på lager. :tease:

Noe som kan ta uante mengder tid altså, men jeg håper du er mer tålmdig enn meg. Men jeg skal krysse fingerne for at det kommer raskt siden jeg også vil ha denne disken.

 

 

Hva slags nytteverdi har det utenom å tilfredsstille suget, og skrytefaktoren?
Det er ikke et behov som styrer et SSD kjøp, det er den beste oppgraderingen man kan gi en ellers god PC.
Lenke til kommentar
Hva slags nytteverdi har det utenom å tilfredsstille suget, og skrytefaktoren?
Det er ikke et behov som styrer et SSD kjøp, det er den beste oppgraderingen man kan gi en ellers god PC.

Med mindre du er en FPS-freak som ikke har det nyeste skjermkortet :p

Men det er utrolig hvor mye ytelse det frigjør i en maskin som allerede er rask, men har lagringsmedie som flaskehals. Det blir som å sette i en større dyse i en kraftig bil som hadde alt for liten/strupet fra før. (Beklager masse bil-metaforer i dag :p)

Lenke til kommentar

Ja harddisken er en flaksehals og SSD er velbekommen.

 

EDIT:

Og er du en FPS freak vil du også få nytte av bedre lagringsmedia

Det blir ikke bra på crysis, kjører der maks 2xAA da mer en det skyter harddiskforbruket opp i himmelen. Dvs kortene har forlite ram.

Men i for eks 1600x1200 mer resten på maks directx10 så er det iallefall ca 80 Fps

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mixy: det er nettopp dette jeg skal sjekke nå. Average laptop, single SSD drive.

 

Jeg bruker laptopen til stort sett til surfing og noe annet småtteri, men også en del jobbing i photoshop, litt videokomprimering, osv. Det er ingen plattform jeg jobber med veldig tunge oppgaver fast på, så det blir ingen god benchplattform, men det er nettopp det om hvor mye det utgjør på en "vanlig pc med vanlig bruk" jeg vil se på laptopen.

 

Stasjonærpc'en min kjører alt fra mediacenter til spill, virtuellpc'er, tunge videokompringeringsjobber og mer mellom himmel og jord, så der skal jeg legge i litt ekstra, men ikke "uanstendig mye" heller. Begynner nok med en kontroller og en singledrive der tenker jeg.... 2 i raid0 hvis jeg får råd.

 

Det kan nok ta lang tid før disken kommer, men den som venter på noe godt; osv. Var det slik at multicom har hatt 2 på lager tidligere?

 

Har svidd av 8lapper på frontsett til bilen, disker til filserver og ssd denne uka... normalt har jeg ikke råd til slike utskeielser, men sitter her med brukket ankel, og da har man ikke mulighet til å dra på byn å drekke seg full heller :!: ... også sparer man penger på bensin også. Nei, sykmeldt er tingen!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Man får ikke lov å gå på ankelen på et par uker fordi det ofte er et komplisert brudd som må heles riktig. Etterhvert kommer man på krykker på jobb *erfaren fotballspiller*

 

Putt en skritteller på en tekniker så vil du se at han flyr like mye som alle andre på et kontor, og en del mer om han er konsulent.

 

Derimot en programmerer utvikler fort sittesår på rumpeballene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...