Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

raid vil ikke gi deg TRIM-støtte.

 

Det har jo ikkje noe å si da f.eks intel ssd fikser seg selv med firmwaren. Det samme gjør vel Vertex med nyeste firmware ?

Syns hele greia med TRIM er idiotisk, for det første krever det OS støtte og for det andre kontroller støtte (som f.eks vil gi enkelte RAID oppsett problemer).

 

Det virker for meg som helt ulogisk å gjøre ting så komplisert når det er mye bedre at disken selv kan ta seg av hele greia. Tror TRIM er noe som vil forsvinne ganske raskt fra markedet etterhvert som produsentene legger inn kode i firmwaren som "rydder" minnecellene selv. Og skulle ikke TRIM forsvinne helt fra markedet, tror jeg uansett at TRIM vil få liten betydning framover..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
raid vil ikke gi deg TRIM-støtte.

 

Det har jo ikkje noe å si da f.eks intel ssd fikser seg selv med firmwaren. Det samme gjør vel Vertex med nyeste firmware ?

Syns hele greia med TRIM er idiotisk, for det første krever det OS støtte og for det andre kontroller støtte (som f.eks vil gi enkelte RAID oppsett problemer).

 

Det virker for meg som helt ulogisk å gjøre ting så komplisert når det er mye bedre at disken selv kan ta seg av hele greia. Tror TRIM er noe som vil forsvinne ganske raskt fra markedet etterhvert som produsentene legger inn kode i firmwaren som "rydder" minnecellene selv. Og skulle ikke TRIM forsvinne helt fra markedet, tror jeg uansett at TRIM vil få liten betydning framover..

TRIM til håndtering av NV-RAM kan nok tenkes å bli en liten flopp. Det spørs hvor lenge vi kommer til å bruke en NV-RAM teknologi med større blokker for programmering enn for lesing. TRIM har imidlertid bruksområder utenfor SSD og er allerede i bruk i SAN til å implementere thin provisioning.

Lenke til kommentar

Da falt jeg for fristelsen og slengte en 160GB Intel i handlekurven. Har fått med meg en del her har bestilt fra Digital Impuls: pleier de være kjappe til å sende ut ting?

 

SSDen skal i laptopen som har ICH7-M-sørbro. Regner med dette vil gå smertefritt, men andre mener kanskje noe annet? Ikke akkurat den nyeste sørbroen, så har ikke hørt så mye om den her i tråden.

Lenke til kommentar
NEWS. (for dere admins og g33ks)

STEC whitepaper "Key Differentiators and Competitive Aspects of Enterprise SSDs"

Denne artikkelen forklarer hvorfor det er et stort skille mellom "consumer" og "enterprise" SSDer. Den går ikke mye i dybden, men fokuserer på "reliability" og "sustained performance".

Det var litt tynt ja. Har du sett noen god teknisk forklaring på hvorfor det er problematisk å skalere random IOPS på LSI kontrolleren. Kan det ha noe å gjøre med SATA overhead indusert av at kontrolleren er native SAS? De fomler jo rundt med noen hint om at SAS er mer effektiv på random IOPS i den blekka, men det er alt for tynt til å kunne bygge en sløv hypotese...

 

Skulle likt å sett om LSI 9260 kunne klare mer enn ca 50k random IOPS med SAS basert SSD. Sekvensielt klarer den nemlig mye mer. 270k++ IOPS. Skal prøve å løse denne gåta i arbeidsloggen. Link i signatur.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Fått disken idag :) Står på nett at den ikke er sendt. :p Kom med DHL av alle ting.

 

 

ser også at mine er sendt med DHL, kommer de på døren? isåfall er det litt krise, har handlet i smug.....få nok ingen forståelse fra sammboer :D

 

 

ble lei av og vente på 80 gig, så bestillte en 160 gig, men da jeg skulle avbestille 80 gig var den på tur så nå får jeg en disk for mye...

Lenke til kommentar
Fått disken idag :) Står på nett at den ikke er sendt. :p Kom med DHL av alle ting.

 

 

ser også at mine er sendt med DHL, kommer de på døren? isåfall er det litt krise, har handlet i smug.....få nok ingen forståelse fra sammboer :D

 

 

ble lei av og vente på 80 gig, så bestillte en 160 gig, men da jeg skulle avbestille 80 gig var den på tur så nå får jeg en disk for mye...

He he

Raptoren min røk, så jeg sa at jeg måtte ha en slik (viste da linken til en helt annen ssd disk, som kostet mye mindre :whistle:

Og for non geeks, er alt som har med en datamaskin og gjøre, noe å gjøre med "harddisken"

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar

Her er en interresant sak jeg fant. Dere kan sikkert huske jeg har vært ivrig på at PCIe er et mer egnet grensesnitt enn SATA for SSD når det gjelder ytelse, her var en glad nyhet.

PCIe SSDs Snatch #1 Storage Search Crown

 

Editor:- September 24, 2009 - StorageSearch.com disclosed today that search volumes for PCIe form factor SSDs have surpassed that for 2.5" SSDs for the 1st time.

 

"This is a tsunami warning event for SSD vendors addressing the enterprise server acceleration market" said Zsolt Kerekes, editor of StorageSearch.com.

 

"In the 25 years that I've been involved in the enterprise storage - there were just 3 great waves of user mass adoption for new disk form factors - starting with 8.5", moving onto 5.25", then 3.5" and finally 2.5".

 

"In contrast, after 3 decades of sleepy stealth mode development the SSD market is now streaming ahead on SSD time. Users have woken up to what the SSD market can do for their servers - and for new systems they don't want to plow through their data fields dragged down by the clutter and dead weight baggage of the rotating disk peddlers. A year ago interest in 2.5" SSDs was an order of magnitude higher than PCIe SSDs. Both have grown in search volume - but PCIe SSDs seem to have captured the imagination of this market to a degree which only its most optimistic supporters would have predicted."

Lenke til kommentar
Jeg blr vel disket av moderatorene snart.

Det blir det samme som blondiner som kaller skjermen for pcen.

 

Om du blir disket av moderatoren, gjør han deg rund da tro? :p

 

Spørsmål:

Har bestilt meg pc, men 80GB X25M 2.gen må jeg vente sårt og lenge på. 160GB X25M 1.gen kan jeg få ca nå, det samme med G.skill Falcon 128GB. Noen tanker? Skal sitte i en Multicom Kunshan D900 sammen med en i7 975 cpu, 6gb ram og et par 500GB disker. Tanken er å ha OS og standardprogrammer på den, og kanskje et spill eller to. Resten på diskene. Her var det så mye aktivitet at jeg regner med et svar eller tre i rask rekkefølge! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...