Agrop Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Toshiba and SanDisk to produce 20nm-class NAND flash in 2H 2010 Cheaper SSD prices on the way Back in April, we reported about Toshiba commenting on production of memory in the 20-30 nanometer range around late 2010 or early 2011. Just recently, Toshiba and SanDisk have jointly announced plans to introduce the world to the first massively produced sub-30nm NAND flash process in the second half of 2010. According to industry sources, the joint-venture semiconductor facility in Yokkaichi, Japan is expected to ramp up its monthly capacity to around 200,000 wafers by the end of this year. In other words, this means great news for SSD prices, as the cost structure of the technology would be positively influenced for consumers with NAND flash chips on a 20nm-class fabrication process. Toshiba has stated that mass production of 32nm chips is already in effect, and it had originally expected over 50 percent of total output to be at 32nm by the end of 2009. However, there are two independent variables to the situation. Intel and Micron have jointly announced that they expect to introduce 20nm-class NAND flash by the end of 2009. At the same time, Toshiba has stated that its 32nm ramp-up schedule is a little behind and this means that Intel and Micron may be the first to market with feasible products. Samsung has also been said to be improving its efforts in the SSD market specifically. The company is moving to upgrade its 8-inch fab in Austin, Texas to a 12-inch fab for producing more NAND flash chips beginning in 2H 2010 as well. With the rise of sub-30nm competition on its way, the benefit for consumers interested in investing in Solid State Disk technology can only be positive and more reasonable at best. http://www.fudzilla.com/content/view/15588/1/ Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Ingen snurre disk, et m-ITX system som hadde 2,5" snurre disk. denne havarerte men avbestillte 80 gig og bestillte en 160 gig som var på lager Jepp, 160GB er tilgjengelig i godt antall enda.. Amentio.no tar bare 3422kr. for retail og de har 212stk. på "lager", forøvrig 400kr. mindre enn de andre tar for retailversjonen http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2538830 Endret 21. september 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Forstår det er Intel 80GB gen.2 som er tingen nå, men hvordan er denne opp mot 2 30GB Vertex turbo i raid 0? Da snakker vi 20 GB mindre og en pris på ca 700 kr i tilegg. Jeg skal ikke kjøpe helt enda, men greit å vite om det finnes gode alternativ dersom lagerstausen er like knepen som i dag. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvordan blir opplegget med begrepene nå? SSD er jo ingen harddisk Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Du sier SSDer, aldri disk brukt til å beskrive det. Men om du har en SSD som C: kan du godt si du lagrer ting på disken Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Flashdrive er ett enkelt og godt begrep. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 War, Evt.: "jeg lagrer på C-drevet" SSD = Solid State Drive (ikke disk) Riktig: SSDen er knallbra Riktig: SSD-en er knallbra Feil: SSD-disken er knallbra Feil: SSD-drevet er knallbra (Drev-drevet blir smør på flesk) Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Eller SSD'en ? ___ Ubuntu 9.10 booter opp på 5 sec med SSD. Endret 21. september 2009 av johome Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Riktig: SSDen er knallbra Helt enig (quotoe-mining FTW) Det beste er vell å referere til det som SSS, alså Solid State Storage. Drive hentyder jo til noe mekanisk. Men det kan bli litt upraktisk, og SSSen høres bare dumt ut. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Man sier jo SSDen, det har blitt et utrykk fra dag 1 i grunn. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hele "hvilken harddisk skal jeg velge?" Velg en SSD. Hele begrepet på lagring må endres. I nettbutikker osv ligger SSD under Harddisk Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hele "hvilken harddisk skal jeg velge?" Velg en SSD. Hele begrepet på lagring må endres. I nettbutikker osv ligger SSD under Harddisk Men "hard" i harddisk henspeiler vel på at data ligger trygt uten strøm, ikke at den har spindel. Sånn sett er SSD å anse som en harddisk. Problemet er vel at siden snurredisken har vårt den dominerende typen harddisk så har den på en måte monopolisert hele begrepet. Jeg vil tro at personbil het automobil en gang i tiden også, helt til folk innså at begrepet var alt for bredt og at en måtte forvente at veldig mange andre konsepter enn personbil vile komme på markedet og teknisk sett passe inn under begrepet automobil. Burde SSD egentlig hete hardram? Det tekniske samlebegrepet er NV-RAM (non-volatile RAM). Endret 22. september 2009 av Anders Jensen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Men "hard" i harddisk henspeiler vel på at data ligger trygt uten strøm, ikke at den har spindel. Sånn sett er SSD å anse som en harddisk. <...>Burde SSD egentlig hete hardram? Det tekniske samlebegrepet er NV-RAM (non-volatile RAM). Det er ikke "hard", men "disc" som er feil i uttrykket. Det er ingen sirkelformede plater i en SSD. På samme måte kan "drive" bli feil, siden det ikke er noen ting som beveger seg (tror det refererer til motoren i harddisker). Alternative navn til SSD; Solid State Storage Device Flash Storage Device Solid State Storage Eller til bruk som cahce/buffer for systemet, NV-RAM. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Å forsøke å redefinere hva SSD skal stå for blir noe rart. SSDen er greit nok Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Det er ingen sirkelformede plater i en SSD. Eller til bruk som cahce/buffer for systemet, NV-RAM. Takk for tipset , men den siste der gir ingen mening. At et lager er benyttet som cache, buffer eller direkte adressert har jo ingenting med navnet på teknologien å gjøre. Eller sier du SRAM for cache og hva med all SRAM som ikke er cache og all cache som ikke er SRAM? Endret 22. september 2009 av Anders Jensen Lenke til kommentar
oldis Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Nå synes jeg det begynner å bli vel mye opptenningsved. Om det kalles disk eller ikke betyr vel mindre, og ikke så mye å spikke fliser av egentlig. Ikke nødvendig å kverulere så veldig over det (selv om det sikkert kan være morsomt nok)... Eller hva? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det viser bare at det skjer for lite Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Det viser bare at det skjer for lite Kødder du eller? Sitter med 3 Nehalem maskiner her som er halvbygde. Venter på at den andre halvparten av komponentene skal ankomme. Får heldigvis besøk av en av julenissene til Hitachi snart så da blir det litt å jobbe med. 15k rpm FC Endret 22. september 2009 av Anders Jensen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 <...>men den siste der gir ingen mening. At et lager er benyttet som cache, buffer eller direkte adressert har jo ingenting med navnet på teknologien å gjøre. Eller sier du SRAM for cache og hva med all SRAM som ikke er cache og all cache som ikke er SRAM?Jeg mener flash direkte på hovedkortet ala intels TurboMemory. Flash som sitter på en buss, og ikke er tilgjengelig for bruk som lagring, men til systemaksellerasjon. Med en grei kontroller tror jeg dette kan være en fin løsning for systemer som tradisjonelt har lite RAM. Jeg leste en whitepaper der de hadde testet Flash SO-DIMM sammen med RAM og en snurredisk i en laptop, og det viste seg at 1GB RAM og 8-16GB Flash (brukt som nevnt over) ga høyere ytelse til en lavere pris enn 4GB RAM. Nå slo det meg akkurat at det kunne være morsomt å se hvordan en HTPC med 1GB DDR2 RAM og en 30GB vertex som eneste lagringsmedie, og med pagefile på vertex, vil yte som en billig løsning. For morro skyld satt jeg opp en handlekurv på komplett, og med 2GB RAM ble prisen 3350kr for komplett system. Dette var selv med en 2,8Ghz Athlon II. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Tror jeg skal bygge meg en HTPC med den "gamle" intel 80GB disken min og Xeon L3426 etter hvert. Må bare forhandle litt med sjefen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå