Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har en anbefaling til en mounting bracket?

 

Tro det eller ei, OCZ's mouting bracket, som jeg etter preliminær testing var klar for å hive, viste seg å være gull verd ved nærmere ettersyn...

Endte opp med å montere diskene i den ene siden av 3.5" kabb, der en side av monting braketten ble brukt på hver disk, der den brede siden ble skrudd opp i diskenes underside, og vinkelen inn i siden på 3.5" plassene. Dvs. at en enhet som er til en disk, holder da til to disker, og resultatet ble fortreffelig, sitter som støpt og ser meget pent ut i helsort...

 

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert :thumbup:

Forstod ikke helt hva du mente her... så det hadde vært fint med bilder.

Lenke til kommentar

Da var Windows7 RTM lagt inn på min Intel X25-M 80GB Gen2 også! Var på tide, ettersom jeg i flere uker nå har måtte vente på mer diskplass da Vertex sine 30GB ikke strakk helt til på slutten.

 

Venter fremdeles på at Intel X18-M 80GB Gen2 skal dukke opp hos Norek, TechData, Actebis eller noen av de andre leverandørene til andre butikker her i Norge enn Nextron :(

 

Nå skal min ThinkPad T400s til reparasjon uansett, men blir borte maks fem dager og skulle gjerne fått en SSD inn i den snart, nokså merkbart å gå fra en ThinkPad SL300 med Intel X25-E 30GB over til en ThinkPad T400s med en tradisjonell 5400RPM 1.8" harddisk, alt annet med T400s fungerer supert sammenlignet med SL300 bortsett fra disk-ytelsen og responstiden som overhode ikke kan sammenlignes..

Lenke til kommentar
Har en asus eee 1000H, den er etter det jeg har skjønt begrenset bå 100/1000 les/skriv. vil jeg kunne ha nytte av en SSD. eller vil begrensnigen ligge i atom prosessoren?

Hvilken test/oppgave er det du tenker på nå?

 

ha sett litt på Kingston ssd now, fin pris og 100 les 80 skriv. HER

Ytelsen på de der er visstnok ikke så veldig bra. PS. Ikke la deg forvirre av sekvensielle hastigheter. Du finner vanlige harddisker med like bra sekvensiell hastighet, men det er et hav av forskjell i ytelse på grunn av aksesstider og IOPS. Det er aksesstid og IOPS som er hensikten med å kjøpe SSD fremfor vanlige harddisker. Sjekk heller de to ytelseparameterne i stedet for sekvensiell hastighet.

Lenke til kommentar
Hvilken test/oppgave er det du tenker på nå?

 

tenker på generell bruk, oppstart er tregt, åpnig av programmer er tregt. leste på et eee forum at sata var begrenset til 100 les/skriv. så tenkete det ville funke likegreit med en budsjett disk.

 

og at det kanskje ikke var noen vits med ssd hvis det er tregt pga atom, eller at en X25-M ikke ville merkes over en kuingston pga atom.

Lenke til kommentar
Hvilken test/oppgave er det du tenker på nå?

tenker på generell bruk, oppstart er tregt, åpnig av programmer er tregt. leste på et eee forum at sata var begrenset til 100 les/skriv. så tenkete det ville funke likegreit med en budsjett disk.

 

og at det kanskje ikke var noen vits med ssd hvis det er tregt pga atom, eller at en X25-M ikke ville merkes over en kuingston pga atom.

Oppstart og åpning av programmer vil nok gå raskere med SSD, i hvert fall i starten. (Hastigheten degraderes over tid). Generell bruk kan være så mangt, men i hvert fall diskintensiv bruk vil gå vesentlig raskere. Noen oppgaver er CPU-begrenset, andre er IOPS-begrenset. Det vil si at ytelsegevinsten vil variere fra oppgave til oppgave.

 

Asus EEE 1000H har Intel 945GSE brikkesett som har SATA 3Gbps. Det vil si at SATA-porten er begrenset til 300 MB/s. Uansett så er det ikke sekvensiell ytelse som er poenget med SSD. Det er IOPS-ytelse. Kingston sin V-serie er ikke spesielt god på det, selv om den er milevis foran alle snurredisker. Intel X25-M er flere ganger så rask som Kingston sin.

Lenke til kommentar
Komplett er ganske kjipe med dato på den disken.

Utsetter hele tiden, han sa de hadde solgt over 60 og fått 0 på lager.

Dvs det er kø om over 72 bestiller

De utsetter ikke, men det er så mange som kjøper at de er utsolgt allerede når de får de inn på lager. Bare å bestille så får du etterhvert. :p

Lenke til kommentar

Datakjeden oppgir 22/9 på X25M G2 på produktsiden, men oppgir ingen dato på ordrebekreftelsen. Vi får se hva som stemmer. Må uansett vente en uke på ny cpu-vifte, så jeg håper ikke SSD'n havner i postkassa før det. Det blir et mareritt å ha disken liggende på pulten og ingen mulighet for å bruke den.. ;)

Nå er jeg i alle fall med i klubben!

Lenke til kommentar

Bestilte min Intel 80GB gen2 04.08 (betalt med visa) på amentio og har ikke fått den enda, lager status der står nå som 16.10

Satser på å få den innen juletider ihvertfall :p

 

Det som er kjipt er også at den er over 100kr billigere nå, men gidder ikke akkurat å få visa pengene tilbake for å så bestille på nytt, da havner jeg jo bakerst i køen.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...