Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Min er sendt i dag, helg imellom OMG
Jaja, du får drikke for å roe nervene da vet du ;)

 

Jeg har en utfordring til alle nye stolte SSD-eiere: Stikk en tur over i SSD-benchmark tråden og les litt om tweaks, optimaliser litt for ytelse, og lag en video av BOOT + launch-script og post på youtube. Dette er spesielt interresant om vi kan få folk med forskjellig hardware til å gjøre det og sammenligne. Hva er egentlig forskjellen mellom en C2D, Athlon II, Phenom II, og en i7 rigg med samme SSD i boot + launch?

 

Som en liten side-effekt kan dette være evangelisering for SSD om mange poster på youtube ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min er sendt i dag, helg imellom OMG
Jaja, du får drikke for å roe nervene da vet du ;)

 

Jeg har en utfordring til alle nye stolte SSD-eiere: Stikk en tur over i SSD-benchmark tråden og les litt om tweaks, optimaliser litt for ytelse, og lag en video av BOOT + launch-script og post på youtube. Dette er spesielt interresant om vi kan få folk med forskjellig hardware til å gjøre det og sammenligne. Hva er egentlig forskjellen mellom en C2D, Athlon II, Phenom II, og en i7 rigg med samme SSD i boot + launch?

 

Som en liten side-effekt kan dette være evangelisering for SSD om mange poster på youtube ;)

 

Hva mener du med launc-script? Må man scripte oppstarten for at SSD'en skal virke optimalt? Er det slik at det kreves tweaks til døden for å få en SSD til å yte slik den skal? Må jo bransjen sparkes litt i rompa og lure på hva man bedriver med. Hvis det er tilfellet altså.

Lenke til kommentar
Hva mener du med launc-script? Må man scripte oppstarten for at SSD'en skal virke optimalt? Er det slik at det kreves tweaks til døden for å få en SSD til å yte slik den skal? Må jo bransjen sparkes litt i rompa og lure på hva man bedriver med. Hvis det er tilfellet altså.

Med launch-script mener jeg et program som starter alle programmene på PCen samtidig med en gang windows er lastet.

 

Det er ikke nødvendig å tweake en SSD for å få god ytelse, men om man skal drive med benchmarking eller tung load kan det være ytelse å hente i å optimalisere.

F.eks. kan man halvere oppstartstiden ved å bare starte det som er nødvendig, og man kan også redusere tid ved å aktivere multi-core BOOT (som ikke er aktivert som standard).

Lenke til kommentar
Hva mener du med launc-script? Må man scripte oppstarten for at SSD'en skal virke optimalt? Er det slik at det kreves tweaks til døden for å få en SSD til å yte slik den skal? Må jo bransjen sparkes litt i rompa og lure på hva man bedriver med. Hvis det er tilfellet altså.

Med launch-script mener jeg et program som starter alle programmene på PCen samtidig med en gang windows er lastet.

 

Det er ikke nødvendig å tweake en SSD for å få god ytelse, men om man skal drive med benchmarking eller tung load kan det være ytelse å hente i å optimalisere.

F.eks. kan man halvere oppstartstiden ved å bare starte det som er nødvendig, og man kan også redusere tid ved å aktivere multi-core BOOT (som ikke er aktivert som standard).

 

Takk for det! Fulgt tråden en del og det er utvilsomt spennende å se at man bryter rekorder å rekorder. Er vel ikke lenge før SATA3 må gjøre sin inntreden for å unngå å bli flaskehals.

 

War: Takker for linken, selv om den er gammel, er den nyttig for meg vaffal ;)

Lenke til kommentar

 

Gammelt nytt og er nok noe Ourasi snart inkluderer i sin "boot tweak" guide.

 

Dette er nok ikke noe reelt triks. Poenget med denne funksjonen er hvis man skal begrense antall kjerner. By default er den ikke aktivert og da kjører den alle kjernene uansett.

 

For å illustrere:

 

Intel Core i7 920 (stock speed) + Corsair P64 SSD

 

Boottid uten multicore enabled:

1. 47.05

 

Boottid med multicore enabled (8):

2. 47.51

3. 46.72

 

Boottid uten multicore enabled:

4. 47.14

 

Boottid med multicore enabled(1):

5. 51.75

 

Så det eneste som er forskjellen i oppstartstiden her er hvor presis jeg er til å starte stoppeklokka.. Ellers merket jeg en markant forskjell i ytelse ved å bruke kun én kjerne. Både de 4 sek ekstra i boot og alt går mye tregere. Så denne funksjonen er bogus i forhold til å forbedre ytelsen og kun til bruk hvis man skal begrense antall kjerner i bruk.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

 

Gammelt nytt og er nok noe Ourasi snart inkluderer i sin "boot tweak" guide.

 

Dette er nok ikke noe reelt triks. Poenget med denne funksjonen er hvis man skal begrense antall kjerner. By default er den ikke aktivert og da kjører den alle kjernene uansett.

 

Så det eneste som er forskjellen i oppstartstiden her er hvor presis jeg er til å starte stoppeklokka.. Ellers merket jeg en markant forskjell i ytelse ved å bruke kun én kjerne. Både de 4 sek ekstra i boot og alt går mye tregere. Så denne funksjonen er bogus i forhold til å forbedre ytelsen og kun til bruk hvis man skal begrense antall kjerner i bruk.

 

Når jeg postet denne "tweaken" for evigheter siden, var det lite info om verdien av dette, men det skadet ikke å ha den på, med riktig antall cores. Tiden etter dette har det kommet frem at OS'et bruker alle kjernene under boot, og derfor har den ikke kommet med i Tweak Guiden i SSD Benchtråden.

Men, det er annet matnyttig å finne der, og den er fremdeles et stykke unna ferdig :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hm

 

Jeg startet "BootTimer.exe" med min gammle harddisk, ville bare se hvor fort PCen bootet.

Når jeg da åpnet Boottimer.exe ba den meg restarte PCen, jeg gjorde det, men jeg fikk ikke opp noe resultat eller noenting når jeg kom meg inn i windows igjen.. noe jeg gjorde galt?

 

Hadde vel et lignende problem i Server 2008, husker ikke hva jeg gjorde for å løse det, unblocke det i firewallen kan være en mulighet, eventuellt sett bootimer.exe i varig admin mode.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Noen som har en anbefaling til en mounting bracket?

 

Tro det eller ei, OCZ's mouting bracket, som jeg etter preliminær testing var klar for å hive, viste seg å være gull verd ved nærmere ettersyn...

Endte opp med å montere diskene i den ene siden av 3.5" kabb, der en side av monting braketten ble brukt på hver disk, der den brede siden ble skrudd opp i diskenes underside, og vinkelen inn i siden på 3.5" plassene. Dvs. at en enhet som er til en disk, holder da til to disker, og resultatet ble fortreffelig, sitter som støpt og ser meget pent ut i helsort...

 

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd å kombinere Intel X25-M G1 og G2 i samme raid? Det burde i utgangspunktet ikke ha noe som helst å si, men man vet jo aldri.

 

Ytelsen på G1 og G2 (80GB) er jo uansett stort sett identisk, så raidet ville vel neppe ha lidd noen nød akkurat.

 

Noen som kan svare meg på hvor jeg kan få tak i intel x25 g2??

 

Ser fler her som får de stadig, og kamerater som får de.. men altså, de står jo aldri på lager?? :S

 

Takk!

 

Problemet er at butikkene har "ventelister" som er lengre enn antallet disker dem får inn. Så når det da ser ut som datoen blir forskøvet bakover hele tiden er det rett og slett fordi alle diskene er solgt allerede før dem kommer inn.

 

Så bare bestill på den butikken du liker best, også kommer nok disken(e) til å dukke opp før du aner det.

Lenke til kommentar
Noen som kan svare meg på hvor jeg kan få tak i intel x25 g2??

 

Ser fler her som får de stadig, og kamerater som får de.. men altså, de står jo aldri på lager?? :S

 

Takk!

 

Problemet er at butikkene har "ventelister" som er lengre enn antallet disker dem får inn. Så når det da ser ut som datoen blir forskøvet bakover hele tiden er det rett og slett fordi alle diskene er solgt allerede før dem kommer inn.

 

Så bare bestill på den butikken du liker best, også kommer nok disken(e) til å dukke opp før du aner det.

 

Ok, da bestiller jeg asap: D ty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...