Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal kjøpe meg ny pc og skal ha meg ssd disk. Jeg har sett meg ut Corsair SSD Performance 64 gb og intel X25-M 80 gb. Hva ambefales?

Les gjerne LITT i tråden før du spør om ting da...

 

Anbefaler deg Intel X25-M Gen2.

 

Edit : Til lagring av dokumenter, bilder, filmer og slikt så bruker du god gammeldags harddisk.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Det er vel en grunn til at SSD diskene Dell selger med serverene sine er SLC og på 25/50 gb. Dvs at ca 20% ekstra av disken er satt opp til å håndtere dårlige sektorer... ;)

Nei, SLC vil ikke si at 20% ekstra er satt av til dårlige sektorer. SLC er at hver flash celle kun lagrer 1 bit. MLC lagrer 2 bits og får derfor 4 spenningsnivåer der maks er høyere enn for SLC og får derved er slitasje på floating gaten og kortere levetid.

 

Grunnet bare et spenningsnivå tar det kortere tid å programmere en SLC celle (ca halvparten), men lesing går omtrent like fort.

Dell seller SSD-akseleratorer fra FusionIO også i serverne sine, og disse kommer fra 80GB-160GB SLC og 320GB MLC.

 

Samsung-baserte SSDer er ytelsesmessig underlegne i forhold til x25-M og Indilinx, random write i brukt tilstand er mellom en vanlig harddisk og velociraptor. Alså: @QD=3 (veldig lett load) har samsung ca 0,7 MB/s random write, Indilinx har i området 10-12 MB/s, og intel har 30-40. Forskjellene blir enda større ved tung belastning.

Lenke til kommentar

High-end bruker også STEC Zeus IOPS, Sandforce er på vei inn der også.

 

Store datasenter eller selskaper benytter seg også av Texas Memory Systems RamSan, Violin Memory Violin 1010, og Solid Access Technologies USSD.

 

Pliant Technologies Lightning SSDer er jeg ikke sikker på hvor vil havne, men det blir nokk enten som SAN/server accelerator, eller i rack.

 

EDIT: NEWS!

OCZ Finally Ships Z-Drive

 

Editor:- September 16, 2009 - OCZ announced immediate availability of its Z-Drive PCIe SSDs available with SLC or MLC flash.

 

Editor's comments:- This product was originally unveiled in March 2009 at CeBIT. The IOPS performance of the SLC version is an order of magnitude lower than that of true enterprise acceleration products from Fusion-io and Texas Memory Systems which does beg the question - what applications are really viable for this product?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tips til første post, kort om ssd:

 

SSD

SSD er forkortelse for Solid State Drive. På disse lagringsenhetene er platene du finner på alle andre harddisker, byttet ut med minnebrikker som er koblet sammen. Resultatet er en lagringsenhet som er uten bevegelige deler og dermed helt lydløs. Foreløpig så har tradisjonelle harddisker et solid forsprang når det gjelder kapasitet og pris, men prisene vil synke.

 

Fordelene til SSD fremfor vanlige disker er følgende: Lynrask aksesstid, lavt strømforbruk, lydløs og god evne til å takle rystelser. Det siste vil da være mest aktuelt for bærbare pcer. Selv om dette er rimelig nytt på markedet, har allerede produsenter av bærbare pcer tatt i bruk teknologien.

Lenke til kommentar
Hei, jeg skal kjøpe meg ny pc og skal ha meg ssd disk. Jeg har sett meg ut Corsair SSD Performance 64 gb og intel X25-M 80 gb. Hva ambefales?

Les gjerne LITT i tråden før du spør om ting da...

 

Anbefaler deg Intel X25-M Gen2.

 

Edit : Til lagring av dokumenter, bilder, filmer og slikt så bruker du god gammeldags harddisk.

 

 

Hei igjen. Jeg leste ca 2 sider bakover før jeg postet. Jeg orker ikke lese 200++ sider. Stod mye om at intel var best. Men siden Corsair er litt billigere så tenke jeg kanskje den var et alternativ. Jeg kommer egentlig bare til å ha opperativsystem + programmer på disken. Skal ha ny pc, så da vil jeg ha noen gode komponenter

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Her var en post jeg har oversett:

En liten godsak for de som har råd til det :

 

Super Talent's RAIDDrive er til salgs fra Oktober. Link eller fra hjemmesiden

Read : 1400 MB/s

Write : 1200 MB/s

Leveres opptil 2TB

Kommer i flere versjoner. En av dem, RAIDDrive GS er designet for gamere.

 

supertalentraiddrive-sg.jpg

RAIDDrive GS er den eneste aktuelle for oss her på forumet i alle fall. Prisene for de andre blir for høye.

Jeg er spent på hvor disse havner prismessig, kanskje rundt 8000-10000 for 256GB (4x64 + RAID kort). Jeg er også spent på hva SUSTAINED R/W og IOPS blir på disse. Ved måling av IOPS på RAID er det en nødvendighet å ha litt QD (4++) for å få hentet 4KB blokker fra alle enhetene i parallell, og videre høyere QD for å få hentet 4KB blokker fra alle flashkanalene i parallell (16-32++), så sider som tester med QD=3 vil ikke gi pålitelige resultater. Om benchmarks av single ultradrive er pålitelige kan vi regne med IOPS på rundt 50-60k read og 10-15k write. Dette er fortsatt lavere enn 2 x25-M i RAID-0 fra ICH10R... Båndbredden på over 1GB/s er derimot sweet :D

Det blir spennende å se om denne blir en konkurrent for Z-Drive frem mot jul :)

 

 

SSD i acer one.

38 MB/s read and 10 MB/s write

For ikke å nevne shitty IOPS. Dette burde ikke være noen bombe prisen tatt i betraktning...

 

Hva er grunnen til at de pcene kommer med slike crappy ssd-drives da?
Som nevnt, det er de billigste SSDene som kan produseres, og å kunne sette "SSD" på spec listen gjør at folk vil betale mye mer enn enhetene er verdt siden de ikke undersøker benchmarks. Gode minnekort er bedre på alt enn de billigste SSDene som følger med netbooks. Om du derimot kjøper en god aftermarket mini-PCIe SSD (IKKE SAMSUNG!) fra f.eks BitMicro eller SanDisk vil du få en del bedre ytelse. BitMicro har noen enheter med 200/100 MB/s r/w og IOPS i området rundt Indilinx.

 

 

Tips til første post, kort om ssd:

 

SSD

SSD er forkortelse for Solid State Drive. På disse lagringsenhetene er platene du finner på alle andre harddisker, byttet ut med minnebrikker som er koblet sammen. Resultatet er en lagringsenhet som er uten bevegelige deler og dermed helt lydløs. Foreløpig så har tradisjonelle harddisker et solid forsprang når det gjelder kapasitet og pris, men prisene vil synke.

 

Fordelene til SSD fremfor vanlige disker er følgende: Lynrask aksesstid, lavt strømforbruk, lydløs og god evne til å takle rystelser. Det siste vil da være mest aktuelt for bærbare pcer. Selv om dette er rimelig nytt på markedet, har allerede produsenter av bærbare pcer tatt i bruk teknologien.

Dette sto i førsteposten i ca 8 månder. Nå lager jeg en remake der jeg skal ha en kort definisjon av SSD, ord og uttrykk, og linker til gode kilder for mer info. Det er et godt forslag, og "hva er SSD" i førsteposten vil nok høres lignende ut når jeg poster oppdatering. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...