Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at første posten ikke er oppdatert, og at tråden har 4000 sider.

Litt heftig med andre ord.

Skal kjøpe en SSD nå da WD 10k disken døde.

Den må kjøpes på komplett.no pga den skal oppi en finanspakke som ikke er min.

Da har jeg bare disse å velge i.

Noen tips? Evt utelukke?

Skal brukes til spill. Ser han over meg bestillte en nettopp.

Hvorfor akkuratt den?

 

Evt specs jeg må se etter som 2 gen , MLC/SLC? min les/skriv? osv.

 

Denne ser ikke så ille ut?

3300kr ca har jeg tilgode.

 

Intel® X25-M SSD 160GB 2,5"

SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

Er ikke 70 litt slappt når man kan få 200? Eller er det en mening med det?

Endret av War
Lenke til kommentar

Er det kun Intel's disker som gjelder for tida eller kommer man unna med f.eks Crucial M225 diskene, eller hva med A-DATA osv?

Virker som entusiastene er blinde for alt annet enn Intel og maksimal iops, til tross for at (så vidt jeg skjønner) iops ikke nødvendigvis er det viktigste for normalt hjemmebruk. Ikke alle bryr seg om syntestiske testresultater ;)

Håper du får lagt inn et par-tre anbefalinger i førsteposten snart Gullars, samt dato for siste endring.

Lenke til kommentar

War og Mozze : Intel sine SSD'er anbefales ikke bare fordi de har bedre IOPS enn konkurentene, men også fordi random read og write ytelsen er bedre. Det er random ytelsen som betyr mest, ikke sekvensielle ytelsen som nettbutikkene oppgir! X25-M Gen2 er den jeg og de fleste andre anbefaler om du vil ha topp ytelse. Hvis ikke ytelse er så viktig for deg, så er jo OCZ Vertex en god SSD den (eller andre tilsvarende).

Lenke til kommentar
Intel® X25-M SSD 160GB 2,5"

SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

Er ikke 70 litt slappt når man kan få 200? Eller er det en mening med det?

Førsteposten skulle vært oppdatert tidligere, men jeg har hatt mye å gjøre for å si det sånn :p

Jeg kommer til å legge i noen timer på og få den sykkevis i orden igjen, og jeg har allerede sagt fra at det bare er å komme med materiale hvis det er noe dere ønsker å ha i førsteposten så skal jeg få jobbet det inn.

 

Som Betroz sier er det ikke sekvensiell ytelse som er viktigst for systemdisker, men tilfeldig les/skriv. Siden SSDer generelt sett har en skalerende ytelseskurve så pleier de som har mest 4KB IOPS på les eller skriv også å være best på det i alle størrelser.

70 MB/s skriv er en kunstig grense intel har satt for at ikke x25-M skal konkurrere direkte med x25-E i high-end segmentet. I praksis får de fleste rundt 80MB/s, og dette er omtrent på gjennomsnittet til nye harddisker, men SSD har en konsekvent båndbredde mens harddisker har en kurve. 250 MB/s les (varierer fra ca 200-270 avhengig av kontroller) er kos.

 

Grunnen til å gå for Intel er at de har samme pris som andre SSDer pr GB men yter en del bedre under tung last. Sekvensiell skriv begrensningen vil du ikke merke noe særlig i praksis så lenge du ikke skal bruke SSDen som en temp-disk der du flytter mange GB gjennom daglig til og fra RAID arrays eller drive med mediaproduksjon.

Indilinx-baserte enheter (vertex, agility, falcon, ultradrive) yter også helt fint, og er i mange tilfeller gjevne med x25-M i vanlig bruk, men ved tyngre diskintensiv multitasking viser forskjellene seg.

 

Ønske om en anbefalingsliste av SSDer er hørt. Skal se om jeg får sett på det i ettermiddag/kveld etter lab, men tror det må vente til i morgen.

 

EDIT: Du trenger ikke lenger vurdere SLC til personlig bruk, MLC SSDer holder i massevis. Prisforskjellen er for stor til at det kan rettferdiggjøres uten spesielle bruksområder.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skal bare ha til spilling så a regner jeg med at

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" er like god som 160GB.

 

Edit: Så din edit nå.

Hva med det at MLC er rævva og SLC er mye bedre som alle tester trekker frem? Der bare SLC i 10-30gb disker uansett.

Vil ikke firmwaren i en MLC fordele skrivingen så den blir likt slitt

evt isolere ødlagte "sektorer"

 

Funker det å kobble denne rett i hovedkortet eller er en egen kontroller et "must" ?

Endret av War
Lenke til kommentar

War,

 

Du trenger ikke egen kontroller så lenge du ikke skal ha mer enn 2-3 SSD'er, dette gjelder uansett om du kjører raid-0 eller bare single.

 

Som GullLars sier, X25-M er et opplagt førstevalg pga random ytelsen.

Forskjellen på 80GB vs 160GB er marginal, du vil ikke merke forskjell i praksis.

 

Jeg har både Vertex og X25-M og du klarer deg selvsagt godt med en Vertex eller tilsvarende SuperTalent etc.

Forskjellen mellom Vertex og X25 er ingenting i forholdt til forskjellen mellom HDD -> SSD.

(så lenge man velger rett SSD vel og merke, det finnes dårlige)

 

Hvis prisen på Vertex 60GB hadde stått i forhold til prisen av Intel 80GB hadde jeg ikke hatt noen problemer med å anbefale den.

(ikke foran Intel ytelsesmessig men som et alternativ med en lavere pris)

Lenke til kommentar
Ønske om en anbefalingsliste av SSDer er hørt. Skal se om jeg får sett på det i ettermiddag/kveld etter lab, men tror det må vente til i morgen.

 

vanslkelig dette, har lest mye rundt og det er liksom ingen "vinner" der ute. STOR TEST på toms HW konkluderer ikke men en vinner.

 

 

ser selv i mitt bruk er det meget sjelden jeg skriver store filer, kan være at det flyttes en x264 fil eller ett dvd image.

 

 

Haddevært attig og fått prøvd selv de forskjelige diskene. :)

Lenke til kommentar
Ønske om en anbefalingsliste av SSDer er hørt. Skal se om jeg får sett på det i ettermiddag/kveld etter lab, men tror det må vente til i morgen.

 

vanslkelig dette, har lest mye rundt og det er liksom ingen "vinner" der ute. STOR TEST på toms HW konkluderer ikke men en vinner.

 

 

ser selv i mitt bruk er det meget sjelden jeg skriver store filer, kan være at det flyttes en x264 fil eller ett dvd image.

 

 

Haddevært attig og fått prøvd selv de forskjelige diskene. :)

 

Det er mye dårlige reviews der ute, langt mer enn dårlige SSD'er, så det å finne en brukbar reviewsite bør prioriteres om du leser mye reviews før du handler... Tom's kommer ikke godt ut på SSD testing, mye rart for å si det forsiktig....

Lenke til kommentar

Er vel egentlig bare 3 typer SSD som er brukbare.

Intel sine egne, Indilinx baserte og samsung baserte.

 

Intel på topp, men finnes bare i 80 og 160 GB (og snart 320).

Har man for stramt budsjett til Intel 80 GB er en 30 GB indilinx et godt alternativ.

Er man begrenset til ca 3000 kr og vil ha mest mulig GB er 120 GB indilinx å anbefale.

Over 160 GB har vi 250 GB indilinx og snart 320 GB Intel.

 

Samsung baserte er jeg litt usikker på om egentlig er å anbefale over noen av de andre.

 

Ser ikke det bra ut?

 

Edit:

En liste over indilinx baserte ssd burde kanskje vært med i førsteposten.

OCZ Vertex (Turbo)

OCZ Agility

Super Talent UltraDrive ME

Corsair SSD Extreme

Crucial M225

A-Data SSD S592

Asax Leopard-Hunt II

 

er de jeg finner i farta. Sikkert flere, og alle er vel ikke like lett tilgjengelig i Norge.

 

Samsung baserte:

Corsair Performance

OCZ Summit

Kingston SSDNow V+

 

Sikkert flere her og.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
Skal bare ha til spilling så a regner jeg med at

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" er like god som 160GB.

 

Edit: Så din edit nå.

Hva med det at MLC er rævva og SLC er mye bedre som alle tester trekker frem? Der bare SLC i 10-30gb disker uansett.

Vil ikke firmwaren i en MLC fordele skrivingen så den blir likt slitt

evt isolere ødlagte "sektorer"

 

Funker det å kobble denne rett i hovedkortet eller er en egen kontroller et "must" ?

Eneste store forskjell på MLC og SLC er at SLC tåler ca 10 ganger mer skriving. Ytelsen er stort sett den samme med marginalt bedre responstider på SLC. Videre er kontrollerne på Intel sine MLC disker begrenset til 70MB/s skriving av en eller annen grunn. Antagelig kunstig begrensning.

 

Skrive slitasjen er ikke noe problem på en desktop maskin. Har imidlertid hør skrekk historier der bedrifter har lagt database log til SSD og endt opp med å måtte bytte ut diskene hver 2. til 3. måned. Men dette er i hovedsak et kroneksempel på feil verktøy til jobben heller enn noe annet. SSD til vanlig sluttbruker blir nok kastet lenge før de nærmer seg slutten pga skrive slitasje.

Lenke til kommentar
Skal bare ha til spilling så a regner jeg med at

Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" er like god som 160GB.

 

Edit: Så din edit nå.

Hva med det at MLC er rævva og SLC er mye bedre som alle tester trekker frem? Der bare SLC i 10-30gb disker uansett.

Vil ikke firmwaren i en MLC fordele skrivingen så den blir likt slitt

evt isolere ødlagte "sektorer"

 

Funker det å kobble denne rett i hovedkortet eller er en egen kontroller et "must" ?

Eneste store forskjell på MLC og SLC er at SLC tåler ca 10 ganger mer skriving. Ytelsen er stort sett den samme med marginalt bedre responstider på SLC. Videre er kontrollerne på Intel sine MLC disker begrenset til 70MB/s skriving av en eller annen grunn. Antagelig kunstig begrensning.

 

Skrive slitasjen er ikke noe problem på en desktop maskin. Har imidlertid hør skrekk historier der bedrifter har lagt database log til SSD og endt opp med å måtte bytte ut diskene hver 2. til 3. måned. Men dette er i hovedsak et kroneksempel på feil verktøy til jobben heller enn noe annet. SSD til vanlig sluttbruker blir nok kastet lenge før de nærmer seg slutten pga skrive slitasje.

Det er vel en grunn til at SSD diskene Dell selger med serverene sine er SLC og på 25/50 gb. Dvs at ca 20% ekstra av disken er satt opp til å håndtere dårlige sektorer... ;)

Lenke til kommentar
Det er vel en grunn til at SSD diskene Dell selger med serverene sine er SLC og på 25/50 gb. Dvs at ca 20% ekstra av disken er satt opp til å håndtere dårlige sektorer...

 

Juks og fanteri!

---------------------------------------------------------

OT fra GNU tråden...

Algific

 

Vil bare "informere" om at etter SSD disken i Eee'n min gikk i stykker installerte jeg på nytt på et minnekort. Minnekortet har bedre ytelse.

Endret av War
Lenke til kommentar

Da er X25 160GB diskene tilgjengelige i stort antall igjen

https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax=

 

Men synd alle har skrudd opp prisene etter de er lagervare igjen.. men dette er bare forbigående til bulkversjonene også er lagerført i stort antall :)

 

Amentio skrudde prisen opp med 350kr. da de fikk den inn på lager.. pris før: 3451kr. Etter: 3791kr.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...