Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Jepp, og folk betalte i sin tid like mye for en Raptor 74GB som for en vanlig 300 GB harddisk. Altså 4 ganger mer for den "rå" ytelsen. Raptor var fra ca 50% raskere til dobbelt så rask som vanlige disker. Litt morsomt å se dette i perspektiv nå.

Omtrent som å tenke tilbake på de som kjøpte Pentium4 3,06 GHz for 9000 kr når man samtidig fikk Pentium4 2,4 GHz for 1800 kr.

Utrolig hva enkelte betaler for ganske lite ekstra ytelse. SSD vs HDD er i den sammenhengen en helt annen sak. 5-10 ganger høyere ytelse i ett hopp skjer ikke hvert år i denne bransjen.

Synes du bommer litt når du antyder at det var bortkastede penger å kjøpe raptor. Den kostet ikke 4 ganger så mye, det var faktisk ikke mulig å få slik ytelse uten å betale så mye (eller mer, tenker da på raid, scsi etc.). Ikke alle som regner kroner pr gigabyte som det viktigste.

Følger deg kanskje litt mer på prossessor-sammenligningen....

Er ellers strålende fornøyd med overgang fra Raptor 150GB til Intel X25-m 160GB. Maskinen flyr! Og jeg har ikke vært misfornøyd med mine raptorer, snarere tvert i mot. Synes det for meg har vært vel anvendte penger. Selv om overgangen til SSD stiller i en annen divisjon enn overganng fra vanlig 7200 rpm til 10k rpm raptor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nizzen og Anvill, jeg har allerede postet disse :p

Både info om SAS 6.0Gbps versonen av Zeus IOPS og 2 videoer av sammenligning med 15k SAS RAID.

Prisen på en 160GB Zeus IOPS er ca $15.000 om jeg ikke husker feil. Dette er ikke hovedsaklig pga ytelsen, men pga sikkerheten og at tallene de oppgir er SUSTAINED og ikke peak. Disse er monstre av SSDer som har 50% overprovisjonering av flash (alså en 160GB SSD har egentlig 320GB flash), de kjører ekstremt kraftig ECC som gir en feilrate enhver admin vil sikle over, alle komponentene brukt er av høyeste kvalitet, og de produserer ASIC in-house. Og ikke minst tester de enhetene sine grundig mot alle enterprise kontrollere og gjør grundige burn-in tester for å unngå infant deaths.

Hvis du skal sammenligne relativ kvalitet blir det et like stort hopp fra Intel x25-E til Zeus IOPS som fra OCZ Core v1 til x25-E.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

NEWS:

Intel har gjort en intern evaluering av SSD og vil begynne å gi sine egne ansatte laptops med SSD i år. Hittil anslått 10.000 maskiner/SSDer i år. Link

(kilde storagesearch.com/SSD.html)

Pliant Samples Fast 2.5" 3.5" SAS SSDs

Editor:- September 14, 2009 - Pliant Technology started sampling its Lightning family of 2.5" (150GB) and 3.5" (300GB) skinny flash SAS SSDs.

The SLC drives deliver R/W rates upto 525/340MB/s and 160,000 IOPS (for a 90% R, 10% W mix).

"The exceptional performance and reliability features of Lightning Enterprise Flash Drives allow IT managers to address the most significant challenges they're facing today, namely, keeping up with continually increasing storage demands with fixed budgets, limited data center floor space and the ever growing cost of power," said Amyl Ahola, CEO of Pliant Technology.

Editor's comments:- the realistically addressable market for native SAS SSDs in disk form factors looks a lot smaller today than 3 years ago when Pliant was founded. That's because SAS SSD opportunities have been shunted aside by PCIe SSDs and squeezed from below by fast SATA SSDs.

The result has been that SSD vendors have been reluctant to enter this part of market. But the good news for the handful of companies actually shipping such products is they don't have to worry about dozens of competitors going for every design slot. That means higher margins for the forseeable future.

Alså ser vi allerede SSDer som begynner å nærme seg grensene for 6Gbps SAS for lesehastighet. 160.000 IOPS 90/10% R/W er også ganske villt for en SKINNY flash SSD (skinny = lite cache), det er omtrent som en ioDrive Duo! Og omtrent det samme som Nizzens RAID på Areca kontrolleren med 5 Vertex :p (men hans klarer kanskje ikke det sustained i timesvis?)

Jeg lurer på hva de klarer i sustained 100% random write... Det er skinny flash SSDs svakeste side.

Jeg har sett 90/10 til 70/30 sitert som typiske R/W forhold i servere, så det er ikke det viktigste for de fleste.

Prisen på disse er sansynligvis i samme område som Zeus IOPS ($15k for 160GB), men forestill dere et RAID array av slike på en LSI 9260-8i (eller 9210-8i som er bedre på throughput, responstid og u-cachet IOPS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...