Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsåvidt enig i det Gullars, dog ville jeg installert alle programmer utenom C:, og kun hatt et skrapet OS på C:. Ergo en liten billig singledisk som OS og Raid0 på programmer, spill, baser osv. Det som er viktig for OS er accesstid, ergo er Raid0 unødvendig.

 

Ellers er ikke planen feil, den er god slik sett, det spørs hvordan man ser på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
For å få til dette benyttes det en intern quad raid0 kontroller. Det må også brukes SATA3 , da SATA 2 har en grense på mellom 250 - 300 MB/s

Man ikke bruke SATA 6 Gb/s (SATA 2 og SATA 3 er feilaktige navn). Man kan også bruke dagens SATA 3 Gb/s siden det er kompatibelt. Sekvensiell hastighet vil selvsagt begrense seg til i underkant av 300 MB/s, men man vil oppnå samme IOPS på små filer. Det som betyr mest for ytelsen i praksis (slik det er ment at SSD skal brukes nå).

 

For n-te gang i diskusjon om grensesnitt og SSD. Å bruke protokoller for harddisker på SSD er bare tull (med tanke på ytelse). SSD hører hjemme på en buss nært knyttet til prosessor og RAM.

Helt enig. Fordelen med SATA SSD er hovedsaklig at de er bakoverkompatible med bærbare PCer som ikke har plass til mini PCIe SSD (egen intern port eller Expresscard-port). Bortsett fra det så er ikke SATA. Gleder meg til Micron får ferdig sin enhet. Hvis jeg ikke har kjøpt SSD før da og prisen ikke er for gal så kjøper jeg en sånn.

Lenke til kommentar

Ikke glem ioXtreme da. Jeg lurer på hvordan ytelsen på den blir. Kan den slå 2-4x 30GB vertex på en god HW raid kontroller? For det er ca der den vil havne prismessig.

Trolig vil den knuse de på IOPS, og på det meste av tilfeldig arbeid, men på sekvensielt arbeid vil det være ganske gjevnt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har snappet opp mange nyttige tips fra denne tråden. Skal bygge ny PC og venter nå blant annet på 4 stk. vertex 30GB som jeg tenkte på å sette opp i RAID 0.

 

Jeg har skrudd sammen noen av de nye delene som er kommet AM2+ Phenom II X4 940BE, 8GB RAM + annet småtteri.

 

Så har jeg testet 2 av mine gamle disker for å teste at Highpoint-kortet (3510) fungerer. Brukte crystal mark.

 

Testresultat:

Image1.jpg

 

Er ikke dette litt mye? Eller er det cachen på Rocket 3510 kortet den måler? På diskene i testen er write cache satt på.

 

 

Når mine 4 vertex kommer, lurer jeg på hva slags cache policy som er riktig å bruke. Write back eller write through? Dette vet sikkert dere ;)

 

Svein.

Lenke til kommentar

Det der er cache tall uten tvil. Hvis du vil vite (tilnærmet) ytelsen på diskene må du sette testlengde til 1000MB og ikke 100MB.

Du vil alikevell få litt høyere tall enn du egentlig skulle hatt pga xMB cache som blir lest/skrevet ganske fort før det er diskene som må ta over.

Når du bencher harddisker fungerer HDtune / HDtach veldig bra, siden disse ser bort fra harddisk cache og buffer. For SSD derimot er disse benchmarkene upålitelige.

 

Spørsmålet ditt avhenger av hvilket raid-nivå du skal bruke. For raid-0 ville jeg anbefalt write-through. For raid-5 anbefales normalt write-back.

EDIT: Men det er mange i raid-tråden som har mye mer peiling på dette enn meg

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Heisann, lurka en del her nå.

 

Gulllars har du fått fått den CHIEFTEC HotSwap saken enda?

Litt interisert om du synes kvalitet er ok, og om det er fint mulig ha alle 4 ssd i den uten dem småviftene. Lite lysten begynne dytte slike vifter inn igjen, brukt år på og kvitte meg med alt under 120mm.

 

Fikk Intel X25-M min her om dagen, så langt veldig fornøyd. Har win7 64 på den ,eneste som er gjort i win7 er skru av pagefile. Den sitter på en ICH10 Intel X58. Se seinere om jeg prøver den på onbourd sas controller men tviler på at det har noe for seg.

Første bilde cpu 2.93 lock ghz andre trottle cpu fra 1600 til 2.93

post-61143-1233256653_thumb.jpg

post-61143-1233255240_thumb.jpg

Endret av Yuppe
Lenke til kommentar

@Yuppe:

Jeg hadde satt stor pris på om du kan gjenta crystal diskmark med 1000MB som testlengde. Grunnet onboard cache på SSDen er det mulig de random tallene du har der er litt for høye når testlengden bare er 100MB. Jeg har ikke sett noen Intel MLC SSD benchet med så lang lengde før.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ikke glem ioXtreme da. Jeg lurer på hvordan ytelsen på den blir. Kan den slå 2-4x 30GB vertex på en god HW raid kontroller? For det er ca der den vil havne prismessig. Trolig vil den knuse de på IOPS, og på det meste av tilfeldig arbeid, men på sekvensielt arbeid vil det være ganske gjevnt.

2500-5000 kr? Jeg tror den blir dyrere selv om den skulle bli utsatt til i høst.

 

 

Her virker det som det er rimelig mange flashbrikker på kortene (16-32) og to ganske effektkrevende kontrollerbrikker (viftekjølingen passer ca 5-20 watt.) Antallet flashbrikker tyder på at kapasiteten blir 256 - 512 MB (MLC) eller 128-256 MB (SLC). Kontrollerbrikken er neppe billig den heller.

 

Det som vises frem står i en server med 2 stk firekjerne Xeon-prosessorer. Det viser nok hvilket marked de sikter seg inn mot. De vil også bli direkte konkurrenter mot FusionIO. De legger seg nok lavere i pris enn det, men jeg tror ikke de kommer helt ned mot 5000 kr. Mitt stalltips er ~10000 kr for et 256 GB-kort med én kontroller.

Lenke til kommentar

2-4x vertex på et godt kontrollerkort = ca 10.000kr, det var i alle fall det jeg siktet mot. ioXtreme har blitt oppgitt til å ha 80GB, omtrent samme specs som ioDrive, pris <$1000, og shipping Q1 09.

 

Jeg håper virkelig de får fart på sakene med PCIe SSD. Du har jo også en av linkene jeg hadde et par sider tilbake fra CES der det var noen som hadde PCIe SSD til netbooks og som også kan passe stasjonære.

 

Edit: jeg har sett den videoen der for lenge siden, og jeg håper den kommer snart. Tror faktisk det er en link til den tidligere i denne tråden. Han fyren er litt creepy :ph34r:

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det virker som det er en del her, spesielt de som har hengt seg på tråden den siste uka, som ikke har lest det som står tidligere her. Det er veldig mye bra info, gode linker, og bra diskusjoner som står spesielt fram til side 12-13. Det vil også gjøre at vi slipper å diskutere eller ta opp igjen ting 3-4 ganger :p

Lenke til kommentar
Det virker som det er en del her, spesielt de som har hengt seg på tråden den siste uka, som ikke har lest det som står tidligere her. Det er veldig mye bra info, gode linker, og bra diskusjoner som står spesielt fram til side 12-13. Det vil også gjøre at vi slipper å diskutere eller ta opp igjen ting 3-4 ganger :p

 

Kanskje det er smart å legge ut SSD tweak i første post? Det er jo et klassisk spørsmål :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke legge ut tester og kommentarer i første post slik at det blir lettere å orientere seg ?

 

De aller fleste gidder rett og slett ikke å bla gjennom 23 sider , for å finne frem til tester og linker.

 

 

Fra første side :

 

test33.jpg

 

 

Her kan du jo f.eks legge ut relevante opplysninger om Intel i spoiler. (linker , tester, bilder kommentarer osv. )

Bruk helst spoiler , da posten ellers vil bli unødvendig stor.

 

SanDisk

 

.......osv.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...