Ravusy Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Intel sine disker har vel etter det jeg vet aldri slitt med disk lag (stuttering). Det er det bare de andre og "billige" diskene som har. Og selv de har vel blitt bedre den siste tiden. Jeg gikk fra 7.2k rpm HDD til SSD, da med tanke at ting tar tid med HDD. Endret 8. september 2009 av Svedge Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Å gå fra 7200rpm disk til x25-M er som å gå fra en orginal moped til en (ca) 500cc R-sykkel. Anvil, Ourasi, og Nizzen har dragracere. Endret 8. september 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Goddag! Kan noen anbefale en god SSD-disk på rundt 100-120 GB? Egenskaper om lesing/skriving og strømforbruk er vel hovedfokusene. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Goddag! Kan noen anbefale en god SSD-disk på rundt 100-120 GB? Egenskaper om lesing/skriving og strømforbruk er vel hovedfokusene. Intel X25-M Gen2. 80 eller 160GB. Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Intel X25E før wipe: Etter wipe: OZX før/etter wipe (ga ingen forskjell): Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Prøvde å søke (her og google), men ble ikke så mye klokere: Hva er "wipe"? Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nulle ut hele disken. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 "Wipe" er HDD Secure Erase. Dette nullstiller SSDer til "fresh" tillstand siden det tømmer alle blokker. Dette er ikke noe man trenger å gjøre regelmessig om man har en kontroller med OK garbagecollection eller TRIM, og om man skriver mye til disken er det upraktisk å gjøre ofte siden det tar kort tid å fylle alle blokker. Det er derimot en fordel å gjøre i perioder med mye benchmarking eller før installasjon av operativsystem på en brukt enhet. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Skal prøve å få gjort et par SSD og RAID kontroller tester om ikke lenge. Har forhåpentligvis følgende komponenter tilgjengelig, om leveransene kommer relativt raskt, og det ikke blir alt for travelt på jobben: 10x Intel SSD 160GB G2 2x ARC-1680ix-24 m/ BBU, og 4GB cache upgrade 2x LSI MRSAS9260-i4 m/BBU Supermicro X8DTL-iF hovedkort (singel 5520 chipset) Det blir ikke tid til mange tester per oppsett. Noen spesielle ønsker? Endret 9. september 2009 av Anders Jensen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Kanskje ta dette i benchmark-tråden, men jeg ønsker meg følgende tester: RAID-0 med [antall enheter]*4kb stripe og de to neste stripene over for å sammenligne hva som gir best tall i IOmeter (/ASS) og PCmark vantage (om du har det). RAID-0 med software RAID-0 over to kontrollere (alså 5 SSD på hver) for å sammenligne med singel kontroller. RAID-5 og RAID 6 for å sammenligne. Og RAID-5 på to kontrollere med 5 enheter som igjen står i software RAID-0. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg ser Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 ikke er på lager noensteder. Er dette en SSD disk som kommer iløpet av ukene som kommer? Isåfall er det fastsatt noen dato? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Jeg ser Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 ikke er på lager noensteder. Er dette en SSD disk som kommer iløpet av ukene som kommer? Isåfall er det fastsatt noen dato? Det ryktes at ganske mange paller er på vei ut fra Intel, og at mangelen vi ser idag er straks en saga blott. Noen dato har jeg ikke, men vi snakker om kun kort tid.... Endret 10. september 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Aha. så den har vært i salg før altså, bare utsolgt? Hos netshop er det ubekrefta 13-09-09, så håper de får inn til mandagen da. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Aha. så den har vært i salg før altså, bare utsolgt? Hos netshop er det ubekrefta 13-09-09, så håper de får inn til mandagen da. Jau, det er mange som har fått sine G2 disker, så det er bare å legge inn bestilling så dukker den nok opp ganske kjapt. Ofte er det slik at man ikke ser at det kommer inn disker, siden butikken har flere bestillinger på den enn det antallet de får inn... Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 2 80GB X25-M gen2 i raid0 er det noe og satse på eller blir det overkill? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 2 80GB X25-M gen2 i raid0 er det noe og satse på eller blir det overkill? Da får du jo omtrent samme ytelse som jeg har, og jeg synes det er ganske passe ytelse jeg Så mitt råd er løp og kjøp Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Man kan ALDRI få for mye ytelse. Hadde likt å hatt 1000 stk i RAID 0 jeg, men visse fysiske begrensninger er det jo :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 2 80GB X25-M gen2 i raid0 er det noe og satse på eller blir det overkill? Da mister du TRIM-funksjonen. Jeg ville heller satset på 160GB versjonen. Den skal ha høyere ytelse enn en 80GB versjonen. Samtidig slipper du å balle med Raid. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 2 80GB X25-M gen2 i raid0 er det noe og satse på eller blir det overkill? Da mister du TRIM-funksjonen. Jeg ville heller satset på 160GB versjonen. Den skal ha høyere ytelse enn en 80GB versjonen. Samtidig slipper du å balle med Raid. Foreløpig finnes ingen TRIM firmware for Intel diskene, og det skulle forundre meg mye om ikke denne Raid problematikken snart får en løsning, for det er endel ting som tyder på dette. Men er enig i at for folk flest, er det enkleste en singel 160gb enn et raid0 av 2 80gb SSD'er. Selv jeg, som er villig til å gå mange omveier for å beholde ytelsen, ønsker meg TRIM og ender nok opp med singel SSD G2 til OS dersom TRIM i raid lar vente på seg... Men, om det blir slik at man kun kan kjøre AHCI for å få TRIM i en lang periode, så spørs det om ikke jeg driter i dette.. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvordan mener du raidproblematikken snart får en løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå