Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Syns så absolutt det hadde vært en god ide å lage en egen tråd med benchmarking.

Jepp, enig i det. Det hadde vært fint med en slags rangering av de mest populære SSDene i første innlegg så man får en viss oversikt over hvor bra ulike SSDer yter enkeltvis, i Raid0 med X antall osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høh jeg starte en benchmark tråd? Jeg og Ourasi har ganske likt oppsett, så ikke noe poeng at både han og jeg poster et resultat som er nesten identisk. Dessuten har han mer peiling enn meg ;)

Jeg foreslo Ourasi men det betyr jo ikke at han ønsker å gjøre det ;-)

Jeg mener fremdeles at han kan være trådstarter men da må vi jo få en avklaring.

Hvis ikke får vi prøve å finne en annen.

Syns så absolutt det hadde vært en god ide å lage en egen tråd med benchmarking.

Jepp, enig i det. Det hadde vært fint med en slags rangering av de mest populære SSDene i første innlegg så man får en viss oversikt over hvor bra ulike SSDer yter enkeltvis, i Raid0 med X antall osv.

Jeg skal se om jeg av en eller merkelig grunn får litt energi og inspirasjon til å mekke en førstepost i en slik tråd i helgen, men jeg lover ikke noe, siden den bør inneholde såpass mye, en tweak Vista/win7 seksjon (kan bli lang bare den), og benche seksjon med top - 10 singel disker - top 10 Raid0 2 disker - top 10 ekstrem - på endel forskjellige bencher som skal oppdateres ved gjevne mellomrom, så blir det endel jobb...

Får jeg ånden så er det kanskje en god idé å poste den her først, eller?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

My bad, mente ourasi. Var litt trøtt når jeg postet :p

Jeg har et annet forslag til benchmark tråden også:

Etter Ourasi har postet første post tar alle vi andre entusiastene som er aktive her og poster en *reservert* post der vi kan bidra til starten av tråden med egne segmenter.

Hva synes dere?

Ourasi, du kan jo også egentlig bare lage en førstepost der du skriver *under konstruksjon* (eller noe sånt) i i første post, og så begynner å fylle inn med segmenter etterpå.

Og når det gjelder å starte ny SSD tråd, så tror jeg det blir bedre om jeg bare legger en kommentar i første post om at alle nye lesere bare kan hoppe til slutten av tråden og eventuelt lese de siste sidene for å komme inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar
har gigashops 80 gig gen2? eller er det bare tull? noen som har bestillt derifra?

http://www.gs.no/produkt.php?id=35281

hvilken benchmark er det som er mest "real life" ??

PCmark vantage, men den koster penger i fullverjon. (hint; ARRR)

PCmark 05 kan også bidra med en del info.

Ellers kan du prøve timing av launch av diverse programmer (husk at prosessor også slår ut her), og boot + launch script.

Benchmarker fra review sider (Tom's Hardware, AnandTech ol.) med IOmeter I/O-pattern "workstation" gir også et ganske realistisk bilde av tyngre bruk (bilde/videoredigering, multitasking, start av programmer, virtualisering, ol.).

Lenke til kommentar
Jeg skal se om jeg av en eller merkelig grunn får litt energi og inspirasjon til å mekke en førstepost i en slik tråd i helgen, men jeg lover ikke noe, siden den bør inneholde såpass mye, en tweak Vista/win7 seksjon (kan bli lang bare den), og benche seksjon med top - 10 singel disker - top 10 Raid0 2 disker - top 10 ekstrem - på endel forskjellige bencher som skal oppdateres ved gjevne mellomrom, så blir det endel jobb...

Får jeg ånden så er det kanskje en god idé å poste den her først, eller?

For å komme i gang er det vel bare å gjøre som GullLars sier, lag en førstepost med "under konstruksjon" og ev. reserver noen ekstra som kan brukes til generell info og TOP 10 eller hva man ender opp med.

Etter Ourasi har postet første post tar alle vi andre entusiastene som er aktive her og poster en *reservert* post der vi kan bidra til starten av tråden med egne segmenter.

Hva synes dere?

Enig.

Lenke til kommentar

Da er det bare å vente på at Ourasi leser dette og lager en førstepost ;)

Jeg byttet akkurat navn på tråden fra "Guide/diskusjon for bruksområder av SSD" til "SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD"

Og jeg går nå i gang med et nytt segment i starten av førsteposten med regler og guidelines for posting i denne tråden.

EDIT: sitat fra regler og guidelines i første post, se om dere er enige.

Regler og guidelines for å poste i denne tråden:

I denne tråden kan vi ta opp og diskutere alt som er relatert til SSD, men SSD skal helst være et sentralt poeng.

Diskusjonen i denne tråden er for det meste blandt brukere som har erfaring med og/eller eier SSD, men alle er velkomne til å delta, og ingen spørsmål er for dumme. I værste fall blir du referert tilbake til første post (denne).

Denne tråden har gått lenge, og mye av informasjonen tidlig i tråden er utdatert eller irrelevant, så det er bare å lese første post, og muligens de nyeste sidene og bli med eller bryte inn i diskusjonen.

Om det er noe veldig spesifikt for deg og din maskin relatert til SSD du lurer på eller vil ha mye hjelp med kan du lage en egen tråd i lagringsmedier og poste en link til den i denne tråden, du vil da sansynligvis få hjelp fra de som er aktive i denne tråden.

Dette gjelder også dybdediskusjon av èn spesifik SSD.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da har jeg satt 6 stykk Intel 160GB G2 og en 4 port LSI MRSAS9260-i4 i bestilling. Så får vi se hva det duger til. Skal teste 4 av diskene i en HP z600 hvis jeg får tid... Skal konfigurere opp 15 stk 146GB 15k RPM FC disker i SAN samt en Areca 1680ix-24 med 24 stykk WD 2TB RE-4GP disker også så det blir en travel høst...

Lenke til kommentar
Da har jeg satt 6 stykk Intel 160GB G2 og en 4 port LSI MRSAS9260-i4 i bestilling. Så får vi se hva det duger til. Skal teste 4 av diskene i en HP z600 hvis jeg får tid... Skal konfigurere opp 15 stk 146GB 15k RPM FC disker i SAN samt en Areca 1680ix-24 med 24 stykk WD 2TB RE-4GP disker også så det blir en travel høst...

Hadde du hatt dette hjemme som privatperson hadde det vært konge :D

Lenke til kommentar

Hadde du hatt dette hjemme som privatperson hadde det vært konge :D

og 250 høvdinger fattigere :p

Lenke til kommentar

Mail fra gs.no. Gjelder intel x-25m 80 GB

Jeg har nå fått sjekket opp hva som skjer med levering av disse SSD-ene.

Disse kommer fra eksternlager, som normalt betyr 1-3 dager. Vi har en del forskjellige eksternlagre/distributører som har forskjellige varer.

Disse kommer fra en av de største som igjen har flere lagre rundt omkring i Europa. Allikevel er det normalt snakk om 1-3 dager.

Dessverre gjelder ikke dette for lagrene hvor disse SSD diskene nå ligger.

De venter levering av disse 16-18/9.

Jeg har pushet på distributøren, men det er dessverre ikke noe de får gjort med dette.

Beklager dette. Dette er et spesielt tilfelle som ikke ”vises” på vår produktimport og gjelder tydeligvis bare dette ene lageret.

Endret av btbtbt
Lenke til kommentar

Fant ut det du sa der jeg og da jeg sendte mail å spurte. Så henta en Corsair P64 på komplett i Oslo i dag. Ble den da jeg følte den hadde mest b4b av de SSDene de faktisk hadde på lager. Bare måtte få en inn i maskinen for å teste. Så får man heller oppgradere rundt juletider. Eneste som er "drit" er at Samsung ikke klarer å bekrefte når, eventuelt OM, de kommer med verktøy som gjør det mulig for brukerne å oppgradere firmware så de støtter TRIM. Men til gjengjeld har den en "self-healing" funksjon som fikser tomme blokker når maskinen er idle :) Hvorvidt/hvor godt det fungerer er en annen sak, men har lest i reviews at det skal fungere med den firmware versjonen min disk har. Tok en kjapp AS SSD bench.

483407.jpeg483408.jpeg483409.jpeg

Er fullstendig grønn på området, så lurer på om det er noen smarte tweaks for å forbedre ytelsen eller om de tallene jeg får er optimale utifra specsa på disken (220/120 r/w, 128MB cache). Merker ytelsen er bedret i Windows generelt, men oppstartsidentiden (Win 7 Pro med fresh install) var i grunn ikke så imponerende, tok ikke tiden, men den var ikke mye kortere enn med en 1 mnd gammel windows på snurredisk.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Har aldri ventet på noe data utstyr så intenst som på den JÆ... 80gig intel gen2 disken som bare aldri kommer på lager.

Har hørt rykter om at et stort parti heroin (X25-M Bulk) kommer til Norge fra og med den 16.sept.. Ryktene kommer fra en av de større importørene. Etter denne datoen skal ikke X25 bli utilgjengelig igjen og etablere seg godt som lagerført vare.

Så mye mulig alle SSD junkies får "heroinen" dere har ventet på da ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Fikk min X25-M G2 (retail) idag, Win7 installeringen tok noen få minutter, drivere og andre nytteprogrammer gikk inn på ett blunk. Alt starter lynraskt og ingen disk lag. :)

Intel sine disker har vel etter det jeg vet aldri slitt med disk lag (stuttering). Det er det bare de andre og "billige" diskene som har. Og selv de har vel blitt bedre den siste tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...