Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er interresert i å se IOPS resultatene av det raidet der jeg.

Det er klart optimalisert for båndbredde, men hva gir det av IOPS?

Og hva vil yte best i f.eks. PCmark Vantage av optimaliseringer for maks båndbredde, balansert (alså stripestørrelsen 1-2 hakk under maks båndbredde), eller maks IOPS (4KB x [enheter] stripestørrelse, eller så liten stripe som mulig).

Lenke til kommentar

7 x Intel (4 Gen1 og 3 Gen2)

Det er ikke noe problem å komme opp i rimelig OK throughput ;-)

Skulle hatt 8 stk Gen2 men det skjer ikke, tror jeg.

post-137664-1252091360_thumb.png

edit:

Kjørte en runde til

post-137664-1252091657_thumb.png

Random read

post-137664-1252091858_thumb.png

Full runde med Linear Read

post-137664-1252092412_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
7 x Intel (4 Gen1 og 3 Gen2)

Det er ikke noe problem å komme opp i rimelig OK throughput ;-)

Skulle hatt 8 stk Gen2 men det skjer ikke, tror jeg.

post-137664-1252091360_thumb.png

edit:

Kjørte en runde til

post-137664-1252091657_thumb.png

Random read

post-137664-1252091858_thumb.png

Full runde med Linear Read

post-137664-1252092412_thumb.png

Hell Yeah! :w00t:

"bestille fra nextron"

Lenke til kommentar

Joda de kan nok trygt reklamere med høy throughput ;-)

Everest er litt optimistisk i forhold til HD Tune men det er ikke stor forskjell, høyt blir det uansett.

Hadde jeg hatt 8 SSD'er hadde kansje snittet vært over 2000, har en Vertex 120 i en laptop som jeg kan presse inn, får se om jeg gidder.

Sist jeg blandet Intel og Vertex ble det bare rot.

Lenke til kommentar
Hva skjer med 4k iop fetish Gullars? Tipper du skriver og leser 4k filer hele dagen bare for göy :D

Er det egentlig så fryktelig mye 4k filer som blir skrevet og lest nå til dags?

Anders Jensen????

Jeg så en artikkel der (jeg tror det var) microsoft hadde gjort en I/O-trace i windows XP og vista. Konklusjonen var at selv om mesteparten av antall MB som ble lest var sekvensielt så var det største antallet I/O-operasjoner liten block og random. Det var noe ala en normaldistribusjonskurve der 16-32kb var toppunktet med en spike på 4kb og mindre (kurven traff nesten bunn ved 128kb) grunnet diverse logger, indekser og databasoppføringer. Siden 4kb er det minste windows skriver (cluster) var 4kb og under slått sammen.

Om man tenker på accesstime og IOPS ved blokker på 0,5-64kb og det store antallet av disse som ofte kommer i bursts, kan det være ytelse å hente i en del situasjoner kontra optimalisering mot båndbredde. Spesielt ved åpning av programmer og bruk av databaser, men også diverse multitasking og virtualisering. Hvis man skal lage en brife-video der man gjor en boot + launch av alle programmer kan det være mye å hente på å optimalisere for 16-64kb IOPS kontra båndbredde over 500 MB/s. Dette vil selvfølgelig avhenge av programmene, men veldig få programmer er over 100-500 MB på disken, og de tar mange ganger lengre enn den sekvensielle ytelsen skulle tillsi å åpne. Dette er spesielt åpenbart ved RAID av WD GP disker uten shortstroke eller lignende, selv med 1000 MB/s sekvensiell hastighet vil boot + launch ta flere minutter å fullføre.

Bare for å gå enda dypere inn i det, jo raskere prossesor og jo flere tråder denne kjører, jo mer har IOPS og accesstime å si ved slike ekstreme multitask-eksempler som boot + launch av alle programmer samtidig via script.

Hadde ikkje trodd at LSI snakket sant på nettsidene sine at det var opp til 2700 MB/s lesehastighet :p

Men de hadde rett :mrgreen:

Her er en benchmark fra Tom's hardware som kanskje vil gjøre deg litt fuktig nedentil: http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-6gb-raid,2388-4.html

2 stk LSI 9210-8i kort i RAID-0 via software med 16x x25-E, 3432 MB/s gjennomsnittlig throughput.

2 stk LSI 9260-8i kort i RAID-0 via software med 16x x25-E, 3005 MB/s gjennomsnittlig throughput.

Man kan si de dro en 1-up av den forgie testen de gjorde med 16x x25-E på 2 stk Adaptec 5805 som makset ut ved ca 2200 MB/s. Dette var tidligere i år.

Men fortsatt, disse er jo klart inspirert av Mtron Battleship fra 2007.

@Anvil:

Jeg er VELDIG nyskjerrig på å se hvordan det vil se ut med 64kb stripe, eller til og med 32kb stripe om kontrolleren din støtter det, med alle dine 7 intel SSDer i RAID-0 med boot + launch script. En W3520@4ghz burde klare å gjøre nytte av ekstremt med både båndbredde og IOPS i et slikt tilfelle.

Jeg vet dette sikkert er veldig mye bry, men om du har et digitalkamera du kunne filmet BOOT + launch script på RAID med 32, 64, og 128KB stripe for sammenligning hadde dette vært noe som har potensiale til å bringe mye matnyttig til diskusjon her (eller i benchmark tråd som vi venter på at Betroz? skulle starte). Pluss at det selvfølgelig vil få alle g33ks på hele diskusjon.no til å sikle både oventil og nedentil :p

Om du ønsker kan vi godt bidra til idèer til launch script.

EDIT: om du har noe fra Cooler Master i riggen din kunne noe slikt kanskje vunnet denne konkurransen ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Høh jeg starte en benchmark tråd? Jeg og Ourasi har ganske likt oppsett, så ikke noe poeng at både han og jeg poster et resultat som er nesten identisk. Dessuten har han mer peiling enn meg ;)

Jeg foreslo Ourasi men det betyr jo ikke at han ønsker å gjøre det ;-)

Jeg mener fremdeles at han kan være trådstarter men da må vi jo få en avklaring.

Hvis ikke får vi prøve å finne en annen.

Lenke til kommentar
@Anvil:

Jeg er VELDIG nyskjerrig på å se hvordan det vil se ut med 64kb stripe, eller til og med 32kb stripe om kontrolleren din støtter det, med alle dine 7 intel SSDer i RAID-0 med boot + launch script. En W3520@4ghz burde klare å gjøre nytte av ekstremt med både båndbredde og IOPS i et slikt tilfelle.

Jeg vet dette sikkert er veldig mye bry, men om du har et digitalkamera du kunne filmet BOOT + launch script på RAID med 32, 64, og 128KB stripe for sammenligning hadde dette vært noe som har potensiale til å bringe mye matnyttig til diskusjon her (eller i benchmark tråd som vi venter på at Betroz? skulle starte). Pluss at det selvfølgelig vil få alle g33ks på hele diskusjon.no til å sikle både oventil og nedentil :p

Om du ønsker kan vi godt bidra til idèer til launch script.

EDIT: om du har noe fra Cooler Master i riggen din kunne noe slikt kanskje vunnet denne konkurransen ;)

32KB stripe er ikke noe problem, kontrolleren går fra 16KB-1MB. (skal sjekke)

Jeg skulle definitivt hatt 8 SSD'er for å få mer tilpassede blokker, 7 går ikke opp i noe.

Båndbredde ved 32KB stripe size er fremdeles akseptabel, rundt 1 GB/s når man optimaliserer for det.

Det hadde vært morsomt å prøve, vi får se om tiden strekker til.

Lenke til kommentar
Er 2178,- for 2x Vertex 30 GB hos MPX. 1798,- for 60 GB hos Amentio. Verdt de 300 kronene mer for å kjøre to i RAID0?

Nei! Intel X25M Gen2 80GB koster det samme men har 20GB mer plass, TRIM-funksjon og yter generelt bedre enn 2x Vertex i Raid0. I tillegg slipper du å balle med Raid-oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...