Anv Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Prisen var 3514,- i går. Tenkte på det i løpet av skoledagen og kom frem til at jeg skulle bestille en nå da jeg kom hjem. Uaktuelt når de har hevet prisen med en tusenlapp, så da blir det ikke SSD på meg enda. Hvorfor kjøper du den ikke hos noen som har den billigere da? Digital Impuls, NetShop, Multicom har den til 3600-3700,- Det er enklere å få tak i 160GB enn 80GB'rn, har selv kjøpt og fått levert flere fra DigitalImpuls. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Ingen har den inne i følge prisguiden. Sjekket hos de du nevner, men ingen av de har den på lager. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Mulig jeg er litt ute og kjører, men hadde det ikke vært noe og satse på og basere SSD disker på RAM? lage SVÆRE moduler på 20 gig stykk, eller utnytta RAM hastighet på en annen måte? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det er en god idé, og det finnes. Men de har noe forskjellige egenskaper. Hovedtrenden er at de har mye høyere ytelse, mye høyere pris og mye lavere kapasitet enn flashbaserte SSD. Blant annet var Gigabyte iRam en lovende og mye omtalt ram-basert SSD for privatmarkedet for noen år siden. Men dårlig tilgjengelighet, høy pris og maksimal kapasitet på 4 GB begrenset populariteten. Det finnes noe lignende for high end bedriftsmarkedet, med høyere kapasitet, men der er prisen astronomisk. Ellers så er en mulighet å kjøpe mye ram til maskina og opprette en ramdisk via programvare. Man kan ikke boote OS fra ramdisk, men programmer vil starte rasende raskt. Maskina blir også litt sårbar for strømbrudd. (Bruk UPS) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Mulig jeg er litt ute og kjører, men hadde det ikke vært noe og satse på og basere SSD disker på RAM? lage SVÆRE moduler på 20 gig stykk, eller utnytta RAM hastighet på en annen måte? Det har vært gjort i mange år, og det har vært laget utgaver for entusiaster også: i-RAM Hyperdrive4 (rykter om hyperdrive 5 fra 2008. har ikke hørt mer) Acard ANS-9010 Men ingen av disse slår denne FLASH SSDen Bare for morro skyld kan du sammenligne benchmark tallene fra RAM-drive over mot disse. Jeg anbefaler også å lese hele artikkelen. Jeg vil også minne på at du kan finne de raskeste SSDene på markedet (RAM og Flash) på denne siden sotert etter form og grensesnitt hvis du vil ha noe å sikle på Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Når 4GB DDR2 lå på rundt 200,- (nå økt til 450,-) hadde det vært ideelt med iRam for DDR2, desverre var det ingen som laget det. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Da var Intel 80GB Gen2 diskene på lager i bøttevis hos flere butikker.. retailversjonen vel og merke! https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax= Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hva menes med retailversjonen her? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Hva menes med retailversjonen her? Du får penere innpakning og litt extrautstyr som 2,5" til 3,5" adapter for å nevne noe Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Da var Intel 80GB Gen2 diskene på lager i bøttevis hos flere butikker.. retailversjonen vel og merke! https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax= Eeeh...men dette er vel ikke Gen 2? Eller er det jeg som er full? MVH Tommy Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Det er nok bare du som er full ;-) SSDSA2MH080G2R5 er Gen2 Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Da er win 7 innstallert på en Crucial SSD M225 (128Gb) Har en sørbru ICH 8, her er resultatene: De er vel ikke helt maks, men det e vel kanskje brikkesettet! Noen som kan anbefale en "billig" god nok sata kontollerkort Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Okay, da vet jeg hva jeg skal bestille ikveld! Takker så mye! MVH Tommy Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Gunder1, Kjør den samme testen men med 1000MB, blir litt forskjell. Har du et Intel hovedkort er det ikke noe å hente på å ha en egen kontroller, snarere tvert i mot.(med mindre det er gammelt) Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 (endret) Gunder1, Kjør den samme testen men med 1000MB, blir litt forskjell. Har du et Intel hovedkort er det ikke noe å hente på å ha en egen kontroller, snarere tvert i mot.(med mindre det er gammelt) Ikke store forskjellen... 1000MB 100MB Edit: HK Gigabyte GA-965P-DS4 Endret 28. august 2009 av Gunder1 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Synes ikke det ser så ille ut, ville vært rimelig fornøyd i forhold til prisen. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Gunder1, Kjør den samme testen men med 1000MB, blir litt forskjell. Har du et Intel hovedkort er det ikke noe å hente på å ha en egen kontroller, snarere tvert i mot.(med mindre det er gammelt) Ikke store forskjellen... 1000MB 100MB Edit: HK Gigabyte GA-965P-DS4 Nå har jeg manuelt oppdatert chipsettet som ble nevnt tidligere i tråden er default fra 06! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Gunder1, hvis du virkelig vil teste hva SSDen din klarer, så kjør IOmeter (link i signaturen min til anbefalte oppsett). Crystal tester bare med QD=1, og det gir ikke realistiske resultater for hva du vil se i virkeligheten. Prøv QD 4 og 64 i IOmeter så får du se hva enheten vil klare ved lett og medium belastning. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Gunder1, hvis du virkelig vil teste hva SSDen din klarer, så kjør IOmeter (link i signaturen min til anbefalte oppsett). Crystal tester bare med QD=1, og det gir ikke realistiske resultater for hva du vil se i virkeligheten. Prøv QD 4 og 64 i IOmeter så får du se hva enheten vil klare ved lett og medium belastning. Vet ikke om jeg fikk dette helt til, fulgte guiden din. 4K 100% read 100% random 4K 100% write 100% random 4K 90% read 90% random Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 Her er en nyhetsartikkel fra 8 år tilbake for de av dere som synes SSDer har lav kapasitet eller koster mye... 14G Byte, Highest Capacity 3.5" SCSI Flash Drive Now Shipping PHOENIX, AZ. June 11, 2001 - The highest capacity 3.5" SCSI Flash Drive is now available from Adtron Corporation. This manufacturer of high reliability data storage solutions adds two new capacities, 12.8 GBytes and 14.3 GBytes, to its S35PC line of SCSI Flash drives. Designed for harsh environment applications requiring reliability, durability, long life, and high capacity, the Adtron S35PC storage system is a form-fit-function drop-in solid state replacement for SCSI 3.5" disk and DAT drives. Adtron's SCSI command set delivers consistent system operation and can be factory configured to a specified geometry and command set to meet system specific operating parameters. Alan Fitzgerald, President of Adtron stated: "Adtron can now meet higher capacity rugged storage requirements as found in pipeline inspection systems, airborne surveillance, shipboard fire control systems, and mobile mapping systems. Over the past year Adtron shipped 9.6 GByte Flash drives to these applications; this new capacity enables additional capabilities." The S35PC product line offers capacities of 5.1 GBytes, 9.6 GBytes, 12.8 GBytes and 14.3 GBytes in commercial (0 to 60 °C) and enhanced (-25 to +75 °C) temperature ranges for applications that must operate in high shock and vibration environments. Additional characteristics include easy firmware upgrade for the addition of new features, 0 dB sonar signature for submarine systems, low power and 5 VDC-only operation for mobile applications. The 14.3 GByte capacity, S35PC-14GC, is priced at $42,000 USD per unit in quantities of 25. Lead time is stock to 8 weeks ARO. ...Adtron profile Kanskje noe å tenke på for dere som tar en lang titt i lommeboka før dere betaler ~2000kr for en 80GB SSD med ytelse på et nivå harddisker ikke kommer i nærigheten av. Den enheten nevnt over tilsvarer alså omtrent 3x 640GB ioDrive duo i dag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå