Anv Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Nå er den nye firmwaren til Intel x-25-e kommet. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...nt&lang=eng Jeg iallefall èn som har ventet på denne Den støtter også M serien (G1 regner jeg med), lurer på om den er nyere den også? This download is also valid for the products listed below. Use the links below for additional product downloads: Intel® X18-M Solid State Drive, 160GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance Intel® X18-M Solid State Drive, 80GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance Intel® X25-E Solid State Drive, 32GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance Intel® X25-E Solid State Drive, 64GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance Intel® X25-M Solid State Drive, 80GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance edit: Den støtter alle This firmware update tool provides the latest firmware for the following Intel SSDs in all capacities: - Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 50nm (black case) - Intel® X25-E SATA SSD on 50nm (black case) - Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 34nm (silver case) Endret 26. august 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Er det ikkje slike ting som folk flest har brukt for? Hvem bruker eeeeeeeeevig random writes i windows f.eks når man ikkje har database på en heftig server? regner med at det er nettopp lesing som 99% bruker ssd til siden folk er så redde for at ssd diskene skal bli skrevet i stykker LOL Joda jeg er helt med på den. Og det er nok mange som kunne spart seg en del penger i sine SSD oppsett ved å bruke "dårlig" SSD med en av de billigste RAID kontrollerne med WBC. Jeg blir så trist når jeg ser folk betaler Areca summer for å kjøre RAID 0... Jeg kjører raid-6 med satadisker og raid-0 med ssd disker på samme kontroller. Jeg vet faktisk at selv med intel disker så får man performance boost med raid-0 på denne kontrolleren. Det er mange som undervurderer cache på kontroller. Man vet faktisk ikkje hvor mye det hjelper før man tester det selv. Dog er Areca overpriset deluxe, men slik er det desverre med entepriseprodukter Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Nå er den nye firmwaren til Intel x-25-e kommet. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...nt&lang=eng Jeg iallefall èn som har ventet på denne Den støtter også M serien (G1 regner jeg med), lurer på om den er nyere den også? This download is also valid for the products listed below. Use the links below for additional product downloads: Intel® X18-M Solid State Drive, 160GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance Intel® X18-M Solid State Drive, 80GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance Intel® X25-E Solid State Drive, 32GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance Intel® X25-E Solid State Drive, 64GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance Intel® X25-M Solid State Drive, 80GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance edit: Den støtter alle This firmware update tool provides the latest firmware for the following Intel SSDs in all capacities: - Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 50nm (black case) - Intel® X25-E SATA SSD on 50nm (black case) - Intel® X25-M/X18-M SATA SSD on 34nm (silver case) Litt rotete opplegg av Intel, det er altså Firmware Update Tool de beskriver her, og hva den støtter, og den støtter selvsagt alle SSD'ene i lineupen.... Det er ingen ny firmware til M G1 diskene, og neppe til G2 heller. Dette er E's firmware oppdatering Lenke til kommentar
Anv Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ourasi, Brenner den ut nå straks så prøver jeg og ser hva den sier på Gen1 og Gen2 ;-) E'en min er jeg mektig imponert over, ingen tegn til degradering men den er da bare en ren OS "disk". Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ourasi, Brenner den ut nå straks så prøver jeg og ser hva den sier på Gen1 og Gen2 ;-) E'en min er jeg mektig imponert over, ingen tegn til degradering men den er da bare en ren OS "disk". Du hadde vel heller vært skufft hvis den hadde blitt degradert siden den koster såpass mye ? Man betaler jo for at den ikkje skal bli degradert Lenke til kommentar
Anv Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Sant nok Nizzen, Upgrade gikk som vanlig raskt og problemfritt. Den rørte ikke G2'en, sa den var oppdatert så det er nok som Ourasi sier, men greit nok at de samler det på en ISO. Fikk ikke prøvd på G1 da jeg driver og reorganiserer raid-5'et mitt, legger inn en ekstra WD Black, må ha litt mere ytelse på den. Håper Nextron får fingern ut på LSI'en, den har fått utsatt leveringstid 2 ganger, ny dato i morgen. Har jeg litt flaks kan jeg kjøre både Perc 6/i og 9260-8i på samme maskin. (skal prøve iallefall) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Sant nok Nizzen, Upgrade gikk som vanlig raskt og problemfritt. Den rørte ikke G2'en, sa den var oppdatert så det er nok som Ourasi sier, men greit nok at de samler det på en ISO. Fikk ikke prøvd på G1 da jeg driver og reorganiserer raid-5'et mitt, legger inn en ekstra WD Black, må ha litt mere ytelse på den. Håper Nextron får fingern ut på LSI'en, den har fått utsatt leveringstid 2 ganger, ny dato i morgen. Har jeg litt flaks kan jeg kjøre både Perc 6/i og 9260-8i på samme maskin. (skal prøve iallefall) Jeg ser ikkje noen grunn for at du ikkje skulle klare å kjøre 2 kontrollere samtidig. JEg har kjørt adaptec,lsi og areca på samme hovedkort uten problemer Lenke til kommentar
Anv Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg ser ikkje noen grunn for at du ikkje skulle klare å kjøre 2 kontrollere samtidig. JEg har kjørt adaptec,lsi og areca på samme hovedkort uten problemer Det burde virke men man vet jo aldri. Har en 16x slot ledig så det er bare spørsmål om den liker kontrolleren eller ikke. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Er det ikkje slike ting som folk flest har brukt for? Hvem bruker eeeeeeeeevig random writes i windows f.eks når man ikkje har database på en heftig server? regner med at det er nettopp lesing som 99% bruker ssd til siden folk er så redde for at ssd diskene skal bli skrevet i stykker LOL Joda jeg er helt med på den. Og det er nok mange som kunne spart seg en del penger i sine SSD oppsett ved å bruke "dårlig" SSD med en av de billigste RAID kontrollerne med WBC. Jeg blir så trist når jeg ser folk betaler Areca summer for å kjøre RAID 0... Jeg kjører raid-6 med satadisker og raid-0 med ssd disker på samme kontroller. Jeg vet faktisk at selv med intel disker så får man performance boost med raid-0 på denne kontrolleren. Det er mange som undervurderer cache på kontroller. Man vet faktisk ikkje hvor mye det hjelper før man tester det selv. Dog er Areca overpriset deluxe, men slik er det desverre med entepriseprodukter Det er jo ikke så dumt å bruke Areca når en utnytter RAID 6 motoren i tillegg. Forøvrig ville jeg ikke blandet Areca inn i enterprise begrepet. De har verken den prisen eller påliteligheten. F.eks har de hatt litt frynsete rykte angående gjenoppretting av raid med defekt disk og det har dårlige løsninger for batteri på WBC hvor batteriet er festet til kontroller og ikke cache modulen. Ytelsen er heller ikke i enterprise området for den del selv om 4GB cache er helt ekstremt og du må ekstremt høyt opp i pris før det kan matches. For å forsvare prisen ved bruk av Areca i arbeidsstasjoner kan en vel si at å skrive til DRAM fremfor SSD er omtrent like stort hopp som å skrive til Intel SSD fremfor HDD. For å sette dette med enterprise segmentet litt i perspektiv kan jeg vise til fire alternativ på 40TB lagring jeg utarbeidet på jobben. Areca er tatt med som referanse i det billigste systemet som legger seg på 3k NOK per TB. Så kommer to HP systemer på 7k og 8.5k per TB hvor det første er SAS basert DAS og det andre et mini SAN med FC front end og SAS backend. Det siste er fra HDS og ligger på 15k-20k og per TB litt ettersom konfig. 99,999% oppetid, dette er mid-range enterprise, men ikke high-end enterprise system. Her snakker vi opp til 32GB speilet (2x16GB) DRAM WBC og 9.6GB/s backend SAS båndbredde. Software stack ikke med i regnestykket og det er ikke cluster oppsett heller. Endret 26. august 2009 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Nå er den nye firmwaren til Intel x-25-e kommet. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...nt&lang=eng Jeg iallefall èn som har ventet på denne Åhhh nå fikk du en gammel nerd som meg til å bli glad! Lurer på hva Intel har forbedret med nye E firmwaren...noen som vet? Endret 26. august 2009 av Betroz Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Nå er den nye firmwaren til Intel x-25-e kommet. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...nt&lang=eng Jeg iallefall èn som har ventet på denne Åhhh nå fikk du en gammel nerd som meg til å bli glad! Lurer på hva Intel har forbedret med nye E firmwaren...noen som vet? This firmware revision is for X25-E products only and has several continuous improvement optimizations intended to provide the best possible user experience with the Intel SSD Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ergo et kryptisk utsagn fra Intel om denne firmwaren. Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) OCZ Technology Unveils the Agility EX the Industry’s Most Affordable SLC-Based Solid State Drive San Jose, CA—August 26, 2009—OCZ Technology Group, Inc., a worldwide leader in innovative, ultra-high performance and high reliability memory, power supplies, and solid state drives, today unveiled the OCZ Agility EX Series which makes SLC (single-level cell) NAND-based storage truly affordable in a solid state drive for the first time. The Agility EX provides the best of both worlds —the performance and advantages of SLC NAND technology at an incredible value. Based on the quality Indilinx controller, the Agility EX Series delivers an enhanced computing experience with faster application loading, snappier data access, shorter boot-ups, and longer battery life. “Though SLC has traditionally been more expensive than MLC flash there are both performance and lifespan advantages to SLC based solid state drives, it is for consumers that require the extended reliability of single level cell flash that we are now introducing the Agility EX series of SSDs,” commented Eugene Chang, VP of Product Management at the OCZ technology Group. “The Agility EX offers consumers the most cost effective SLC solid state storage solution on the market, and when customers take all the benefits of SLC into consideration the total cost of ownership of these drives truly shines through.” With superior performance over both conventional hard drives and MLC (multi-level cell) SSDs, the SLC-based Agility EX features incredible sequential and random write speeds for an unparalleled computing experience across the complete spectrum of applications. In addition to exceptional performance the Agility EX series provides an improved total cost of ownership (TCO) with its superior write/erase cycle endurance. Agility EX SSDs feature industry-dominating speeds, up to 255MB/s read and 195MB/s write speeds, 64MB of onboard cache, and unique performance optimization to keep the drives at peak performance. OCZ will initially release the Agility EX in a 60(64)GB solution with an MSRP of $399 and a leading 3-year warranty and award-winning technical support, ensuring unparalleled peace of mind. PRESS RELEASE PRODUCT PAGE http://www.ocztechnology.com/products/soli...sata_ii_2_5-ssd Fin Pris Endret 26. august 2009 av Agrop Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Har bestilt 2 X25M Gen 2, én til meg og én til min far. Far min har en 4-5 år gammel laptop som er treg som sirup … Planen er å klone harddisken til SSD-en (han nekter forsåvidt å formatere), vil han oppleve noe særlig ytelsesøkning? Mtp 4 år gammelt rusk også følger med osv. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Du vet selvf. at laptopen har SATA og ikke PATA? 4-5 år gammelt er på grensen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Fin Pris 399$ for 64 GB? Det er riktignok SLC, men det er jo flere komponenter i regnestykket enn bare SLC/MLC. Det kan f.eks hende at Intel X25M 80GB Gen2 yter bedre og da er det den prisen den må konkurrere mot. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Med tanke på at man skal/kan/bør! disable ting når en bruker SSD, har noen prøvd: SSD Tweak Utility edit Endret 27. august 2009 av Gunder1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 når vi snakker pris, ser amentio har 160 gig gen 2 på lager og krever gode penger for den. 4 465,- Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 når vi snakker pris, ser amentio har 160 gig gen 2 på lager og krever gode penger for den. 4 465,- Var da voldsom pris de krever for den da! Trodde 160GiB Gen2 lå på rundt 3500 kr jeg... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Prisen var 3514,- i går. Tenkte på det i løpet av skoledagen og kom frem til at jeg skulle bestille en nå da jeg kom hjem. Uaktuelt når de har hevet prisen med en tusenlapp, så da blir det ikke SSD på meg enda. Forstår godt hvorfor de tar den prisen for den, men surt for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå