Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

kjøpte du dine to samtidig for å sette i raid, eller oppgraderte du til raid etterhvert? hvis sistnevnte.. merket du stor forskjell på lese/skrive og oppstarts tid?

Hadde en først og kjøpte den andre senere. Forskjellen er helt klart størst å gå fra en vanlig harddisk til singel SSD enn fra singel SSD til to i RAID 0. Jeg kjøpte ikke en X25-M til kun for ytelse, men for mer plass. Synes ikke programmer starter noe raskere med RAID 0 over singel, men kanskje map loading i spill er litt raskere.

Kan anbefale deg å vente på Gen2 av X25-M.

Edit : Jeg må advare mot Ourasi. Han har en extreme boot tid fetish uten sidestykke og han er en magiker på PC :!:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ourasi!

8 sekunder er drømmetid for oppstart.

Noen tips til hvordan jeg faktisk kan komme nedover mot dette tallet?

Når det kommer til å kjøpe en slik SSD, så er nok ikke jeg mannen til å oppgradere til raid osv.. en SSD disk til OS og de viktigste programmene er greit nok (nettopp derfor 80GB er bra, mens 60GB kan bli litt for lite..)

Takker for kjappe svar!!

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar
http://www.youtube.com/user/NapalmV5

Her er real-life tester som viser at en skikkelig kontroller har sinnsykt mye å si på ytelse. Dette er en Areca 1231ml kontroller med 2gb cache og 4x jmicron (dårlig ssd) i raid-0.

Ytelsen er sinnsyk. Ytelsen er faktisk så bra at det meste annet blir parkert. Dette er også en grunn for at faktisk vanlige harddisker på en god kontroller kan få heftig ytelse.

Quote Napalm fra Xtremesystems:

yes the controller does the magic.. no mater how slow/fast your storage is

and im not referring to bandwidth.. the better/smarter/capable/faster/etc the controller is the faster the system

Hvis det er noen som lurer, så er Napalm ekspert når det gjelder ytelse på server/workstation hardware.

Fett nok, men han demonstrerte kun leseytelse og to små bursts med skriving i den videoen. Så cachen tar de to bursts med skriving pluss OS book keeping lett og jmicron er ikke så veldig treg på lesing.

Ikke noe magi her altså. Hvis han hadde lagt på en rekke VM eller DB på den disken så ville den kontinuerlige skrivingen til slutt mettet cache og han ville vært nesten tilbake på jmicron ytelsesnivå for skriving. Det blir litt bedre fordi stor cache kan gjøre write coalescing som er gull verdt for dårlige SSD eller RAID 5 og 6 siden en får langt færre små random writes selv om det er hva workload egentlig utfører.

Jeg har selv erfaring med tilsvarende Areca kontrollere hvor jeg ser 1+ GB/s writes i starten alt ettersom mønster, men så dabber det fort av ned mot 5-6MB/s 4kB rnd write når cachen er full. Har da SATA disker på 7200rpm og RAID 6, og det er vel opplagt at raidet aldri ble bygd i den hensikt å håndtere rnd writes. :)

Bunnlinja er vel at det er lett å få gode resultater når du kun tester det du har optimalisert for...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
http://www.youtube.com/user/NapalmV5

Her er real-life tester som viser at en skikkelig kontroller har sinnsykt mye å si på ytelse. Dette er en Areca 1231ml kontroller med 2gb cache og 4x jmicron (dårlig ssd) i raid-0.

Ytelsen er sinnsyk. Ytelsen er faktisk så bra at det meste annet blir parkert. Dette er også en grunn for at faktisk vanlige harddisker på en god kontroller kan få heftig ytelse.

Quote Napalm fra Xtremesystems:

yes the controller does the magic.. no mater how slow/fast your storage is

and im not referring to bandwidth.. the better/smarter/capable/faster/etc the controller is the faster the system

Hvis det er noen som lurer, så er Napalm ekspert når det gjelder ytelse på server/workstation hardware.

Fett nok, men han demonstrerte kun leseytelse og to små bursts med skriving i den videoen. Så cachen tar de to bursts med skriving pluss OS book keeping lett og jmicron er ikke så veldig treg på lesing.

Ikke noe magi her altså. Hvis han hadde lagt på en rekke VM eller DB på den disken så ville den kontinuerlige skrivingen til slutt mettet cache og han ville vært nesten tilbake på jmicron ytelsesnivå for skriving. Det blir litt bedre fordi stor cache kan gjøre write coalescing som er gull verdt for dårlige SSD eller RAID 5 og 6 siden en får langt færre små random writes selv om det er hva workload egentlig utfører.

Jeg har selv erfaring med tilsvarende Areca kontrollere hvor jeg ser 1+ GB/s writes i starten alt ettersom mønster, men så dabber det fort av ned mot 5-6MB/s 4kB rnd write når cachen er full. Har da SATA disker på 7200rpm og RAID 6, og det er vel opplagt at raidet aldri ble bygd i den hensikt å håndtere rnd writes. :)

Bunnlinja er vel at det er lett å få gode resultater når du kun tester det du har optimalisert for...

Er det ikkje slike ting som folk flest har brukt for? Hvem bruker eeeeeeeeevig random writes i windows f.eks når man ikkje har database på en heftig server?

regner med at det er nettopp lesing som 99% bruker ssd til siden folk er så redde for at ssd diskene skal bli skrevet i stykker LOL :p

Lenke til kommentar
Er det ikkje slike ting som folk flest har brukt for? Hvem bruker eeeeeeeeevig random writes i windows f.eks når man ikkje har database på en heftig server?

regner med at det er nettopp lesing som 99% bruker ssd til siden folk er så redde for at ssd diskene skal bli skrevet i stykker LOL :p

Joda jeg er helt med på den. Og det er nok mange som kunne spart seg en del penger i sine SSD oppsett ved å bruke "dårlig" SSD med en av de billigste RAID kontrollerne med WBC.

Jeg blir så trist når jeg ser folk betaler Areca summer for å kjøre RAID 0...

Lenke til kommentar

Gunder:

Over til noe helt annet:

Jeg hadde en Mtron Mobi 3000 32GB liggende å slenge på jobben som jeg ikke har fått tatt i bruk ennå. Jeg har reinstallert en maskin med Win7RC på en 250GB HDD.

Jeg tenkte at før jeg gjør for mye med den Win7 installasjonen vil jeg prøve å få den over på Mobi disken. Jeg hadde dog gjort litt så jeg ville ikke uten videre reinstallere og jeg ville teste en slik flytteprosedyre.

Nåværende boot/system/act/C: etc var på SATA Port 1 (250GB HDD)

- Installerte Acronis True Image 2009 og lagde en backup av C: partisjonen til en annen disk i maskinen.

- Lagde en Acronis Rescue Disk og brant den til CD.

- Slo av maskinen og monterte 2,5" SSDen på SATA Port 2

- Bootet opp fra Acronis Rescue CDen og restoret imagefilen av C: til Mtron disken, alt ok.

- Gikk inn i bios og satte Mtron disken som første boot etter CD

- Tok ut CD og bootet og fikk "Missing bootmgr" på Mtron disken.

- Gikk inn i bios igjen og satte 250GB HDD til første boot igjen og fikk bootet opp i Win7 igjen.

Det jeg stusset på var at den ikke ville boot fra SSDen selv om jeg hadde brukt Acronis til å føre over alt sammen. Så kom jeg på at det måtte jo være fordi det var en del henvisninger til C: for boot som jo den gamle HDDen hadde og fortsatt hadde.

- Mtron hadde fått drevbokstav E:

- Alt innhold fra C: var ført over til E: (mtron) i acronis restoren.

- Jeg startet diskmanager og fikk selvf. ikke lov å endre C: vekk fra 250GB HDD

- De viste seg også at C: hadde en del "roller" som boot, dump osv selv om E: også var primary og active etter Acronis restoren.

Spørsmålet var nå, hvordan få E:(MTRON) til å bli boot++ og også gjort den om til C:?

Jeg skulle jo beholde denne 250GB SSDen så det var litt kinkig at det ble slik.

Hva må man så gjøre for å komme seg ut av dette? Jeg mente å huske at det skulle være forholdsvis enkelt å få alt over på en SSD, men betyr det at man da må fjerne den orginale boot disken fra systemet, formatere i en annen maskin den og så sette den tilbake?

Jeg fant etterhvert en metode som fungerte uten å fjerne HDDen fra maskinen, men det var jaggu mye styr. Så tips for enklere fremgangsmåte mottas gjerne siden dette ble i overkant klønete hehe. Lenge siden jeg har gjort slik og startet nok litt feil muligens.

EDIT:

Ellers gikk boottiden kun ned med 5 sekunder fra HDDen til SSDen. Målt med boottimer. Men systemet er ellers mer responsivt og filoverføring var bare helt rått, dog ikke det jeg kommer til å gjøre mye av. Har slått av Defrag og Indeksering men ellers ikke tweaket noe.

Lenke til kommentar

Den eneste nedsiden med Mtron er vell egentlig at de ikke er optimalisert for mer enn akkurat nødvendig random write. Mobi klarer ca 150-200 og PRO klarer grovt i område 200-300 om jeg ikke husker feil, men disse tallene er SUSTAINED. Når det kommer til 4kb (og mindre) random read er de faktisk bedre enn x25-M, og de slår denne også på sustained Seq write. Og dette tatt i betraktning at de ble sluppet på markedet over et år før. I tillegg bruker de SLC NAND, som desverre gir for høy pris i forhold til hva som kan rettferdiggjøres for private i dag.

EDIT:

Det jeg egentlig skulle poste var:

NANO SSD! Plugges rett i SATA-porten, 8-16GB kapasitet foreløpig, 75/30 MB/s r/w (opp til, ikke sustained), og ikke nevnt IOPS. Dette er kanskje greit for f.eks. en linux systemdisk i en server, men IMO er tallene litt for lave til systemdisk for vanlige folk, og det mangler relevant info.

Jeg kunne ønsket meg en lignende sak med litt mer størrelse på native PCIe 2.0 x1 med støtte for BOOT (på samme måte som HW RAID) og kapasiteter i området 8-100GiB med 200/100 MB/s sustained r/w og 5000/1000+ r/w IOPS @4k sustained.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

X25-E SSD 256GB planned in Q2

Intel is getting ready to quadruple the storage on its fastest SSD drive, the X25-E.

The X25-E is an SLC drive and comes really fast but it currently it only exists as 32GB or 64GB drive. Since there are no plans for first generation 34nm Y25-E drives, you will have to wait until Q2 2010 to see these bigger drives. Intel plans to introduce 128GB as well as a gigantic 256GB SLC drive.

We believe that they will end up very expensive, but if you need performance and excellent write and read times, this will be the device for you. The current generation in 50nm, and it delivers up to 250MB read and up to 170MB write, so the next generation of 34nm drives should be even faster but we still don’t know the numbers.

http://www.fudzilla.com/content/view/15225/67/

har dere tips til en god raidcontroler da? siden det er tingen :)

regner med det går greit og boote fra pci-e med controller?

LSI Megaraid SAS9260DE

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=22929

Eller Areca ARC-18xx (kommer slutten av 3q)

Kjøpe Raidkontroler med støtte for Sata 6. Så den holder stund.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
X25-E SSD 256GB planned in Q2

Intel is getting ready to quadruple the storage on its fastest SSD drive, the X25-E.

The X25-E is an SLC drive and comes really fast but it currently it only exists as 32GB or 64GB drive. Since there are no plans for first generation 34nm Y25-E drives, you will have to wait until Q2 2010 to see these bigger drives. Intel plans to introduce 128GB as well as a gigantic 256GB SLC drive.

We believe that they will end up very expensive, but if you need performance and excellent write and read times, this will be the device for you. The current generation in 50nm, and it delivers up to 250MB read and up to 170MB write, so the next generation of 34nm drives should be even faster but we still don’t know the numbers.

http://www.fudzilla.com/content/view/15225/67/

har dere tips til en god raidcontroler da? siden det er tingen :)

regner med det går greit og boote fra pci-e med controller?

LSI Megaraid SAS9260DE

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=22929

Eller Areca ARC-18xx (kommer slutten av 3q)

Kjøpe Raidkontroler med støtte for Sata 6. Så den holder stund.

LSI sas2

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=22825 denne er iallefall på fjernlager :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...