Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hmm da kjøper jeg muligens 128GB G.Skill Titan til 2600,- så fort den er på lager hos Multicom. Kan evt. kjøpe en 128GB til senere når markedet endrer seg.

 

EDIT:

Kan vel klare å få den til 1900,- om memoryc somler seg til å ta inn 128GB utgaven og ikke kun 256GB utgaven.

 

Memoryc er heldigvis flinke til å sette på 10€ verdi på pakken, så vi slipper moms :p. Jegn har aldri spurt om det, men de gjør det visst til alle nordmenn :w00t:

 

 

256GB Patriot Extreme Flash Warp SSD Solid State Disk SATA V.3 Er det ganske bra kaliber i også.

- Sequential Read: up to 240MB/s

- Sequential Write: up to 160MB/s

 

http://www.memoryc.com/products/descriptio..._V_3/index.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Titan ikke kommer mindre enn 128GB er sansynligvis at den allerede har internt Raid-0. Alså det som sitter inni den er 2x 64GB g-skill SSD som raides.

Både pris i forhold til ytelse og pris i forhold til plass ser i alle fall ut til å være bra. Og i følge et review jeg fant så var det ikke noen stuttering å merke ved bruk.

 

Nå er raid-kontrollere, UPS, ny mus, samt litt annet stasj bestilt. Jeg har på følelsen at forbrukskontoen vil ende på 4 siffer igjen når jeg er ferdig med alle innkjøp som kommer neste par ukene og husleie + strøm, nett, og tvlisens :(

 

 

EDIT: Har du noen IOPS data på den nizzen?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

UPS er viktig, jeg har en gammel trofast Onlne NetUPS stående i gangen som forsyner hele hjemmekontoret jeg sitter på med 3300VA. Har byttet litt vifter på den siden de gamle var mer industristandard og ble litt bråkete under trappa.

 

Den tar telefonlinjer, isdn telefon, adsl, routere, switcher, brannmur osv. også så når hele nabolaget har vært mørkt pga. blackout i høststormer har jeg sittet å surfet via ADSL heh. Og det i ganske så mange timer når jeg bruker laptopen trådløst og slår av alt annet utstyr så det ikke drar batteri fra UPSen.

 

Regnet også med at det var forklaringen på Titan SSDen ja og derfor kan jeg liksågodt kjøpe 128GB utgaven. Da slipper man jo også Raid0 utfordringer på HK osv :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke bare det Theo, den raid-ordningen intern gjør også så den kan lese og skrive samtidig uten stuttering. Problemet med den som ikke er titan er at kontrolleren bare har 16kb intern cache i følge noe jeg leste på et forum, og det er samme kontroller som OCZ hadde på core. Men titan raider kontrollerne på en måte som gjør at 16kb x 2 klarer å unngå stuttering, sansynligvis ved å bruke en som write buffer når det skrives og den andre til å lese.

 

Jeg fant forresten en interresant SS av crystaldiskmark av en Intel MLC fra ICH10R uten noen tweaks:

iw0rom.jpg

Dette er veldig imponerende tall for en enkelt SSD fra en kontroller uten cache. 500MB lengde er også mange ganger lenger enn SSD'ens interne cache. Jeg håper på et lignende resultat fra vertex, men det blir nokk noe lavere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Leste mesteparten av førstepost, men ble ikke noe særlig klok på MLC/SLC saken. For å gjøre det enkelt er vel egentlig spørsmålet 60/64gb SSD (og da eventuelt hvor mye jeg må ut med for å få noe som duger), eller 74gb raptor.

 

Dette blir for å bytte ut min 120gb IDE 7200gb OS disk. Trenger ikke mer enn 60/64 gb, men vil helle rikke at det skal koste for mye. Hvor stor forskjell vil jeg uansett merke? Min disk idag klarer bare 4.9 på Windows Vista Expirience rating.

Lenke til kommentar

Windows experience rating er ikke til å stole på...

Du vil merke veldig stor forskjell dersom du velger noe som er av god nokk kvalitet. Hvis du venter et par uker vil det være reviews av Vertex ute så det blir bekreftet, men hittil er alternativene dine i praksis 128GB G-skill Titan eller 60GB OCZ Vertex. Andre alternativer som er tilgjengelige er enten mye dyrere eller yter alt for dårlig. For en 60GB SSD til OS og programmer burde du beregne ca 2000-2500kr, men da får du ytelse som er veldig mange ganger raskere enn din nåværende harddisk. Å gå fra HDD til SSD er en natt og dag opplevelse som kan beskrives som å gå fra moped til 500cc+ r-motorsykkel.

Grunnen til at jeg sier 128GB G-skill Titan er at Titan kommer ikke i mindre utgaver, og G-skill SSD (som ikke er titan) hører til forgie generasjon og har problemer med at ting fryser og henger.

 

Det kommer flere bra SSD utover våren, men med tanke på ytelse og størrelse på disse i forhold til pris så vil det sansynligvis ikke være veldig mye å spare på å vente. Titan 128GB har blitt bekreftet noen kilder til å yte på nivå med Intels 80GB MLC i praktisk bruk, og benchmarks viser at den ikke vil ha problemer med frysing.

Vertex har ikke blitt testet ennå, og har potensiale til å yte en del bedre enn titan grunnet stor cache (1024 ganger mer cache faktisk for 30/60GB versonene), så jeg ville ventet og sett ann benchmarks av vertex før innkjøp av SSD.

Lenke til kommentar
Men Vertex koster vel også dobbelt så mye som Titan såvidt jeg husker?

Pr GB ja, men siden Titan ikke kommer mindre enn 128GB er minste prisen på titan 2600. Vertex får du i 30GB til 1300 og 60GB til 2300.

Grunner til at vertex koster mer er at den bruker Samsung kontroller, og har 32MB cache (64MB for 120/250GB versonene). Titan har bare 2 jmicron kontrollere i raid og ingen ekstra cache, bare 16kb x 2 som er innebygd i kontrollerne. Fordi det er to kontrollere så klarer den å holde unna random write så det ikke hakker og henger, men ytelsen kan bli betydelig bedre med større cache.

Lenke til kommentar
Men Vertex koster vel også dobbelt så mye som Titan såvidt jeg husker?

 

Yepp, derfor bestilte jeg Titan'en nå.

Det kommer alltid noe bedre og billigere, hvis man venter.

 

Intel har satt ned sin X25-M 80GB nå fra rundt 5' til rundt 3.5' men det er for lite plass for meg. Må ha 256GB, helst mere. Intel kommer med 320GB i løpet av året så da kommer det bare ann på prisen.

Lenke til kommentar

JA, grunnet random read fra SSD så vil du få en følt fartsøkning på ca ~5 ganger over en raptor dersom du har en intel sørbru som begrenser hastigheten, og du vil få mer dersom du har en kontroller som lar SSDen få fritt pusterom. (Det kan være spesialtilfeller der kontrollere er så lite samarbeidsvillig at SSD ikke gir noe særlig ytelsesøkning over velociraptor.)

Lenke til kommentar
JA, grunnet random read fra SSD så vil du få en følt fartsøkning på ca ~5 ganger over en raptor dersom du har en intel sørbru som begrenser hastigheten, og du vil få mer dersom du har en kontroller som lar SSDen få fritt pusterom. (Det kan være spesialtilfeller der kontrollere er så lite samarbeidsvillig at SSD ikke gir noe særlig ytelsesøkning over velociraptor.)

 

Ok. Da tror jeg at jeg tester med en titan i laptopen først. Den ser ut til å ha ICH8. Muligheter for hastigheter mot "5x raptor" er mer enn nok for å trigge visakortet mitt. :)

 

Blir det totalfiasko kjøper jeg kontroller og setter den i stasjonærpc'en. Blir det suksess kjøper jeg en til + kontroller i stasjonæren. I laptopen er jeg egentlig storfornøyd hvis jeg får ~velociraptorhastighet. Mere er bonus.

 

Har du foresten noen tanker om det jeg skrev tidligere, det å sette strømstyringa på en laptop med SSD til å "slå av harddisk etter 1 minutt"?

post-6583-1233183435_thumb.png

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Så langt jeg kan se så drar disse nye SSDene ca 0,2-0,3 watt når de er idle, i underkant av 1 watt i bruk. Du vil ikke spare mer enn noen få minutter batteritid på å skru av disk når den ikke er i bruk. Men hvis du vil så kan du jo gjøre noen tester ;) SSDer er jo på med en gang, så det vil ikke henge lenge hvis den stopper og starter igjen slik som det gjør med harddisker, men grunnet strømbruken ved idle og sleep sammenlignet med hele systemets strømforbruk så er det ikke noe stort utslag.

Lenke til kommentar
Så langt jeg kan se så drar disse nye SSDene ca 0,2-0,3 watt når de er idle, i underkant av 1 watt i bruk. Du vil ikke spare mer enn noen få minutter batteritid på å skru av disk når den ikke er i bruk. Men hvis du vil så kan du jo gjøre noen tester ;) SSDer er jo på med en gang, så det vil ikke henge lenge hvis den stopper og starter igjen slik som det gjør med harddisker, men grunnet strømbruken ved idle og sleep sammenlignet med hele systemets strømforbruk så er det ikke noe stort utslag.

Nei, det er ikke strømforbruket jeg tenker på i den forstand, men det er mer av nysjerrighetens del. Hva skjer hvis jeg velger skru av harddisk.... men ikke noe annet. Vil jeg merke noe som helst, eller... ja... Av ren nysjerrighet :)

 

Blir spennende å prøve. Har jeg penger til overs om en uke så blir det! :)

 

Ser dell selger SSD kit til Latitude D630 (til en horribel pris). Hvordan er utformingene på SSD i forhold til vanlig 2.5" disker? Har byttet mye disker i D630 og har hatt alle modeller mellom himmel og jord, og alle har passet i diskramma. Dette bør også gå fint med en SSD?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å finne reviews av OCZ sin Vertex disk. Det klarte jeg ikke.

 

Istedet kom jeg over dette :

OCZ har vist frem prototype på neste generasjons disk , Vertex 2.

 

Ytelsen er formidabel.

Read opptil 550 MB/s

Write opptil 480MB/s

 

For å få til dette benyttes det en intern quad raid0 kontroller.

Det må også brukes SATA3 , da SATA 2 har en grense på mellom 250 - 300 MB/s

 

Sjekk dette :

vertex2.jpg

 

Disken vil komme på markedet i løpet av første kvartal.

Sannsynligvis blir den vist frem på Cebit ( første uken i Mars )

Link

Lenke til kommentar

Etter det jeg klarer å se så skal angivelig SATA3/SATA 6Gb/s standarden være løssluppet rundt de tider også.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

 

Fortsettet utviklingen på dette viset tror jeg nye standarder for dataoverføring vil komme raskere enn de har gjort hittil.

 

Er nok ikke lenge til vi har infiniband som standard på high-end forbrukerkort :!:

 

Men, likevell... synes første kvartal 2009 virker litt tidlig i og med at apex/vertex "nettopp" har kommet i butikkene.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Men, likevell... synes første kvartal 2009 virker litt tidlig i og med at apex/vertex "nettopp" har kommet i butikkene.

 

Det spørs om de har noe valg.

 

Intel som hadde de beste diskene ifjor kommer snart med nye disker.

 

SanDisk har også noe rått på gang. Der loves det jo opptil 100X ytelse i write sammenlinet med dagens disker ( dog med 8-9 ganger bedre i gjennomsnitt ).

Endret av johome
Lenke til kommentar

For n-te gang i diskusjon om grensesnitt og SSD. Å bruke protokoller for harddisker på SSD er bare tull (med tanke på ytelse). SSD hører hjemme på en buss nært knyttet til prosessor og RAM. Alt som er mellom CPU/RAM og flash bortsett fra intern kontroller i SSD er unødvendig og skaper bare mer arbeid og lengre responstid. Et kjapt "bevis" på dette kan være den ekstreme ytelsen ioDrive klarer å gi over PCIe x4. 800/700 MB/s les og skriv @16kb random (med nyeste firmware), og 100k random 4k IOPS, over 150k random 512byte IOPS les. Og det med under 0,05ms (<50µs) tilgangstid for les og skriv. Ytelsesmessig er dette på nivå med rackmount som bruker utallige 2,5" SSD i raid med dedikerte kontrollere, og kan erstatte en SAN i transaksjon-intensive servere.

 

Bare tenk på hastighetene man kan få på en SSD som ikke fokuserer fullstendig på 100k IOPS men i stedet på båndbredde på et PCIe x16 (v2) kort... Micron jobber også på saken, med et kort med 1GB/s og 200k IOPS som de demonstrerte i labben sin i høst. Link til det ligger tidlig i denne tråden.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ser unektelig ut for at jeg ender opp på to 30 gig Vertex i raid 0 til OS disker og en 128 gig Titan til spille disk.

Tror det kan gjøre susen ja :)

Håper bare at HK takler det godt nok.

ASUS P5Q Deluxe

ICH10R chipset med Intel Matrix RAID controller.

6 x SATA 3.9 Gb/s ports

Skulle tro at det gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...