Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en Intel X25-M 80GB GEN1, med Kingston omslag :)

Er dette den forrige du linket oss til ourasi eller var det 1012?

Har vel ikke lagt ut noen Chipset Inf drivere tidligere i denne tråden tror jeg, Matrix Storage Manager/Option Rom's har jeg vel delt litt :innocent:

Uansett, Intel pusher chipset drivere ut til Win7, og allt man får se til dem er en setup som ikke legger inn noenting, og de Win7 driverne fra 2006 kan neppe være de beste. Har jo vært endel rumling angående bugs relatert til chipset drivere, også får vi noen til Win7, som bare er til pynt :hmm: Følger du anvisningen min forrige post, får du lagt inn det siste fra Intel iaff....

Alle de med Intel( R ) foran untatt den første får man oppdatert ved å velge update driver og peke på /All folderen:

Og der fikk jeg plutselig noe å gjøre på mine maskiner når jeg kommer hjem! :dontgetit:

Makan til skuffende jobb av Intel, Windows7 drivere som faktisk ikke gjør noe som helst? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Fusion-io vs Intel X25-M SSD RAID, Grudge Match Review

http://hothardware.com/Articles/Fusionio-v...D-Grudge-Match/

Denne ble lagt ut 8. juli, men jeg så den ikke før nå.

Nå har jeg bare skummet raskt gjennom, men det er jo tydelig at de ikke har klart å konfigurere et riktig RAID 0 med 4 disker. Om alt er riktig konfigurert uten flaskehalser på bussene så skal RAID 0 skalere lineært med antall disker så lenge du har lang nok kø. Dette har jeg selv sett på mange oppsett jeg selv har bygd med 36 disker + hot spares i det største tilfellet (Striping over 4 stykk RAID 5 a 9 disker).

Forøvrig er det jo opplagt at SSD bør flyttes nærmere CPU ettersom teknologien modnes. For billige systemer har jeg mer tro på integrering på NB i første omgang og senere direkte på CPU, men det er aktuelt først etter at RAM er integrert på CPU.

Edit: Jeg fant feilen. De har koblet 4 stykk Intel SSD til ICH10R. Det er ikke en brikke som er designet for 1GB/s båndbredde til disker. Videre tipper jeg de kjørte hardware RAID 0 isteden for software RAID 0.. tabbe! De har testet ICH10R ikke diskene.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Og der fikk jeg plutselig noe å gjøre på mine maskiner når jeg kommer hjem! :dontgetit:

Makan til skuffende jobb av Intel, Windows7 drivere som faktisk ikke gjør noe som helst? :thumbdown:

De nye WHQL driverne gjør faktisk absolutt ingenting, ikke pakker den ut noe, og ikke installerer den noe somhelst... Det ser man under setup, og kan skjekke etterpå via Device Manager der allt er like gammelt og traust. Dette har plaget meg lenge, og tok en tur tilbake på Server 2008 for å skjekke nøyere, og fikk bekreftet dette, samt fikk kloa i ferdig utpakket driver.... Event Viewer og Task Manager er de to systemverktøyene som etter manuell install viser veldig forbedring, ellers virker det nesten som om responstiden generellt har blitt kuttet ned og gir en mer direkte følelse når man ber om noe, noe som er typisk når man sitter på windows "safe" orginaldrivere.. Nå føles Win7 kjappere enn et pre .Net 3.5 SP1 Server 2008 og det er slettes ikke galt (med denne .Net pakken klabber Server 2008 noe så inn i hel****, og bør styres unna om man ikke absolutt trenger det, 3.5.1 i win7 sliter ikke med dette).......

Lenke til kommentar

Ourasi:

Jeg skjønner ikke det der. Jeg kjører Windows 7 RC 64bit build 7100.

Alle mine Intel drivere viser:

- 30.07.2008 v9.1.0.1005

- 27.05.2008 v9.1.0.1009

etc..

Hmm jeg fant kun to som hadde

- 21.06.2006 v6.1.7100.0 (firmware hub + pci bridge)

ICH10R SATA ACHI viser

- 10.04.2009 v8.9.0.1015

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fusion-io vs Intel X25-M SSD RAID, Grudge Match Review

http://hothardware.com/Articles/Fusionio-v...D-Grudge-Match/

Denne ble lagt ut 8. juli, men jeg så den ikke før nå.

Nå har jeg bare skummet raskt gjennom, men det er jo tydelig at de ikke har klart å konfigurere et riktig RAID 0 med 4 disker. Om alt er riktig konfigurert uten flaskehalser på bussene så skal RAID 0 skalere lineært med antall disker så lenge du har lang nok kø. Dette har jeg selv sett på mange oppsett jeg selv har bygd med 36 disker + hot spares i det største tilfellet (Striping over 4 stykk RAID 5 a 9 disker).

Forøvrig er det jo opplagt at SSD bør flyttes nærmere CPU ettersom teknologien modnes. For billige systemer har jeg mer tro på integrering på NB i første omgang og senere direkte på CPU, men det er aktuelt først etter at RAM er integrert på CPU.

Edit: Jeg fant feilen. De har koblet 4 stykk Intel SSD til ICH10R. Det er ikke en brikke som er designet for 1GB/s båndbredde til disker. Videre tipper jeg de kjørte hardware RAID 0 isteden for software RAID 0.. tabbe! De har testet ICH10R ikke diskene.

Et av poengene (og som de nevner selv) er at du må ha en high-end Hardware RAID kontroller for å frigjøre ytelsen fra 4 x25-M. De hadde testet hardware raidkontrollere de hadde liggende og de ble slått av ICH10R.

Skal du ha en Areca som nizzen har i tillegg til 4+ x25-M så kan du få lik ytelse som ioDrive, men du vil også komme opp i tilsvarende pris.

Det skal også nevnes at ioDrive er SLC når vi begynner å snakke pris, så det er mer riktig å sammenligne den med x25-E på det grunnlaget.

Jeg gleder meg stort til å se ioXtreme vs x25-M gen2 i ioMeter og PCmark Vantage.

En annen ting de ikke viser her er at selv om x25-M i RAID-0 kanskje kan komme i nærigheten av ioDrive (selv om den ikke var konfigurert for ytelse men kapasitet...) så har ioDrive fortsatt en del lavere latency, og om man kjører hele PCmark Vantage suiten vil dette gi utslag alle steder der det er korte disk-aksesser.

Som Fatal1ty sier, ioXtreme blir som en slags turbo, ikke bare øker den hastigheten på lagringen, men den frigjør ytelse i andre komponenter også siden de slipper så mange wait-sykluser grunnet disk-aksess.

Lenke til kommentar
Ourasi:

Jeg skjønner ikke det der. Jeg kjører Windows 7 RC 64bit build 7100.

Alle mine Intel drivere viser:

- 30.07.2008 v9.1.0.1005

- 27.05.2008 v9.1.0.1009

etc..

Hmm jeg fant et par som hadde

- 21.06.2006 v6.1.7100.0 (firmware hub + pci bridge)

Det er fordi denne driveren og de andre, mest sannsynlig ignorerer pre X58 fullstendig selv om den har allt i pakken..... Jeg har ikke X58, og får ikke testet dette, men samme driveren oppdaterer alle mine chipset enheter i Server 2008/Vista, og gjør absolutt null og nix i Win7... For de som har X58 er det bare å skjekke chipset enhetene i Device Manager, for å forsikre seg om at de blir oppdatert alle sammen via setup.

Går man inn på Intels nedlastings side, finnes ikke Win7 chipset driver til X38/X48/P45, så dette gjelder primært for eiere av disse hovedkortene, og denne inneholder som vanlig drivere for disse chipsettene også...

Har man X58 ordnes nok dette av seg selv, for alle andre kjører Intel sitt vanlige spill, og man må gå de sedvanlige omveiene...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ok, så filen du linker til er ikke for X58 HK.
  • Intel® 810 Chipset
  • Intel® 810E Chipset
  • Intel® 810E2 Chipset
  • Intel® 815 Chipset
  • Intel® 815E Chipset
  • Intel® 815EM Chipset
  • Intel® 815EP Chipset
  • Intel® 815P Chipset
  • Intel® 815G Chipset
  • Intel® 815EG Chipset
  • Intel® 820 Chipset
  • Intel® 820E Chipset
  • Intel® 830M Chipset
  • Intel® 830MG Chipset
  • Intel® 830MP Chipset
  • Intel® 840 Chipset
  • Intel® 845 Chipset
  • Intel® 845E Chipset
  • Intel® 845G Chipset
  • Intel® 845GE Chipset
  • Intel® 845GL Chipset

• Intel® 845GV Chipset
  • Intel® 845MZ Chipset
  • Intel® 845PE Chipset
  • Intel® 848P Chipset
  • Intel® 850 Chipset
  • Intel® 850E Chipset
  • Intel® 860 Chipset
  • Intel® E7205 Chipset
  • Intel® E7210 Chipset
  • Intel® E7500 Chipset
  • Intel® E7501 Chipset
  • Intel® E7505 Chipset
  • Intel® 852GM Chipset
  • Intel® 852GME Chipset
  • Intel® 852GMV Chipset
  • Intel® 852PM Chipset
  • Intel® 865G Chipset
  • Intel® 865PE Chipset
  • Intel® 865P Chipset
  • Intel® 865GV Chipset
  • Intel® 875P Chipset

• Intel® 915GM/PM/GMS/910GML
  • Intel® E7520
  • Intel® E7220/E7221
  • Intel® i94x/95x Serie
  • Intel® 915GL Express Chipset
  • Intel® 915PL Express Chipset
  • Intel® 975X Express Chipset
  • Intel® 5000 Series Chipset
  • Intel® 3000/3010 Chipset
  • Intel® 3000/3010/3100 Chipset
  • Intel® Q963 Chipset
  • Intel® Q965 Chipset
  • Intel® P965 Chipset
  • Intel® G965 Chipset
  • Intel® 946GZ Chipset
  • Intel® 946PL Chipset
  • Intel® 946GL Chipset
  • Intel® GM965 Chipset
  • Intel® PM965 Chipset
  • Intel® GL960 Chipset
  • Intel® Q33/Q35/G33/G31
  • Intel® P35/X38/48/58

Den er for alle de overnevnte chipsettene, inkludert X58, og er den nyeste med WHQL Win7 støtte, det er bare det at den ikke gjør noe for de fleste av disse chipsettene, som var mitt irritasjonsmoment nr. 1.....

Det er altså en unified driver, som ikke vil installere noe på det meste den sier den støtter, mest sannsynlig kun X58 den gjør noe som helst på i Win7....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ok, finner kun 1008 og ikke 1015 på sidene til intel, derfor jeg stusset. Er den lekket siden jeg kun finner den hos 3part filsteder?

EDIT.

Ellers greit å vite at siste ICH10R AHCI/RAID (Intel Matrix Storage) driver er v8.9.0.1023.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ok, finner kun 1008 og ikke 1015 på sidene til intel, derfor jeg stusset. Er den lekket siden jeg kun finner den hos 3part filsteder?

EDIT.

Ellers greit å vite at siste ICH10/R (Intel Matrix Storage) driver er v8.9.0.1023.

Neida, den er på Intel sidene den, men den/de ekskluderer alle som ikke har Intels egne kort med samme chipset.... http://downloadcenter.intel.com/filter_res...0&submit=Go!

Samme er det forøvrig med det meste av Intels drivere/Option ROM/Storage Manager, det går laaaaang tid før det blir tilgjengelig for oss andre om ikke vi går inn og rapper driverne og evnt. modder dem selv... Sliter du med drivere i Win7, så går du inn på Intel Desktopboards seksjonen og finner det du trenger...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Skal du ha en Areca som nizzen har i tillegg til 4+ x25-M så kan du få lik ytelse som ioDrive, men du vil også komme opp i tilsvarende pris.

Har brukt et par Areca kontrollere og de er finfine, men du trenger ikke disse for å få god RAID 0 ytelse. De kunne i det minste ha brukt et HK med en ekstra SATA kontroller i tillegg til ICH10R og kjørt RAID 0 i software.

Lenke til kommentar
Neida, den er på Intel sidene den, men den/de ekskluderer alle som ikke har Intels egne kort med samme chipset.... http://downloadcenter.intel.com/filter_res...0&submit=Go!

Samme er det forøvrig med det meste av Intels drivere/Option ROM/Storage Manager, det går laaaaang tid før det blir tilgjengelig for oss andre...

Takk for det tipset Ourasi, jeg har i likhet med Theo X58 så er ikke rammet av problemet, men trengte visst likevel hjelp til å finne frem hos Intel... ;)

Jeg kom forresten til skade for å sette igang en HD-Tune (gratis-versjonen) read benchmark rett etter at jeg hadde enablet AHCI i Vista. Den satte i gang med like under 100MBs så jeg stoppet den nokså raskt. Men med andre ord fikk jeg altså ca halve hastigheten med den MS driveren fra 2006 VS den fra Intel, så det var ikke småtteri.

Lenke til kommentar

Mitt X58 kort oppdaterte de 5-6 nederste intel devicene så du bør teste pcp160.

EDIT:

Den gjør ingenting på X58 HK fra Asus og andre, med unntak av Intel sine egne hovedkort, derfor må du gjøre det manuelt slik jeg og et par andre har gjort.

Den kjører en Dixx.exe utility(detect intel hk?) som virker som den identifiserer om du har Intels egne hovedkort, hvis ikke avslutter den.

Mao. den virker å være laget for å skape et konkuransefortrinn for Intels egne hovedkort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ourasi:

Ah for fasken, kjeltringer :p . Takker for oppklaringer.

Det var da så lite :innocent:

Samme er det forøvrig med det meste av Intels drivere/Option ROM/Storage Manager, det går laaaaang tid før det blir tilgjengelig for oss andre...

Takk for det tipset Ourasi, jeg har i likhet med Theo X58 så er ikke rammet av problemet, men trengte visst likevel hjelp til å finne frem hos Intel... ;)

Jeg kom forresten til skade for å sette igang en HD-Tune (gratis-versjonen) read benchmark rett etter at jeg hadde enablet AHCI i Vista. Den satte i gang med like under 100MBs så jeg stoppet den nokså raskt. Men med andre ord fikk jeg altså ca halve hastigheten med den MS driveren fra 2006 VS den fra Intel, så det var ikke småtteri.

Jau, hovedregel nummer en, er å få byttet ut MS driverne for slike vitale ting så fort som mulig...

Nå gjør den faktisk ikke noen verdens ting på min stasjonære som kjører Windows Server 2008 R2 (aka Windows7 Server) som har et Intel X58 brikkesett? Ei heller min bærbare sitt Intel GS45 brikkesett.

Jau, det er nok bare å få lastet ned den jeg postet tidligere, og få oppdatert manuellt.

Når det gjelder Intels politikk angående drivere, så forklarer dette litt: Matrix Storage Manager v8.9.0.1023 slapp intel for egne produkter 22/6-2009, for alle andre produkter slapp de den eksakt samme driveren 17/7-2009. Chipset driver med offisiell støtte for Win7/RC/RTM finnes kun for egne produkter, og det er kun 9.1.1.1015 som offisiellt støtter Win7, og den ble sluppet 12/7-2009, og det er fremdeles ikke kommet en for andre kort.

9.0.0.1008 støtter ikke Win7 i noen form offisiellt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...