Theo343 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Denne er tydelig fikset, jeg fant ut hvorfor jeg ikke fikk oppdatert min X25-M hvertfall.qck er da meg, som har postet http://communities.intel.com/thread/3923?tstart=0 Så løsningen var at du måtte laste ned en nyere firmware fra Intel? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Har også begynt å vurdere en ekstern disk med SSD løsning. Spørsmålet er jo da hvilken disk jeg skal ha, men nå har jeg bestilt opp en Intel X25-M 80GB Gen2 til den stasjonære, ergo vil jeg få en OCZ Vertex 30GB til overs som kan gå som en ekstern disk inntil videre hvert fall, den burde vell duge greit? Spørsmålet da blir hvilket eksternt kabinett jeg parer den med? Noen anbefalinger her? Har eSata muligheter både på den stasjonære og bærbare så dette er kanskje veien å gå? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Slenger ut nyeste Intel Option ROM til ICH9R/10R v8.9.0.1023 for de som vil modde egen bios med denne. Andre har fremdeles muligheten til å sende meg en PM om det ønskes oppdatert ICH uten å måtte sette seg inn i hvordan dette gjøres, dette gjelder da for de med AMI bios... Slenger samtidig ut en P5Q Deluxe bios med denne Option ROM v8.9.0.1023... PS: 8086_2822.zip er kun Option ROM fila for de som modder bios selv... P5Q_ASUS_DELUXE_2201.zip 8086_2822.zip Endret 11. august 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Denne er tydelig fikset, jeg fant ut hvorfor jeg ikke fikk oppdatert min X25-M hvertfall.qck er da meg, som har postet http://communities.intel.com/thread/3923?tstart=0 Så løsningen var at du måtte laste ned en nyere firmware fra Intel? Nja, både og. Caset var den, at bare for noen dager siden når jeg gikk til denne siden, lå det ute en .iso som het "04098820". Innholdet i denne filen var utilstrekkelig for å kjøre firmware update på disken, da den manglet 2 filer; henholdsvis "autoexec.bat" og "command.com". Når jeg lagde bootable cd med det image, så kom jeg kun til første side hvor det er noe info. om FreeBSD, samt 2 valgmuligheter "F5" og "F8" - begge disse gav en feilmelding som vedrørte "missing file command.com" elns. Som et resultat startet ikke selve firmwate update tool, for å oppdatere disken. Jeg ringte Intel igår og snakket med en tekniker og forklarte situasjonen, men ettersom jeg var på jobb og ikke hadde notert ned SA number eller ICN number, så fikk jeg bare et "case number" som jeg skulle henvise til i dag, for å snakke videre med han om problemet. Da jeg kom på jobb imorges og gjorde litt mer research, så tok jeg bare en kjapp titt innom nedlastningssiden og ser til min forundring at det er noe som er endret. Jo, en ny verisjon av updaten er lagt ut (v1.2 (tidligere v1.1)) ved navn "080902G98820.iso", og innholdet i .iso var annerledes enn den filen jeg lastet ned for noen dager siden. Jeg testet å brenne ut den nye filen og boote fra en jobb PC, og med dette image så fungerte det smertefritt, fordi den hadde korrekte filer. Ikke vet jeg om det var tilfeldigheter eller hva, men litt rart at folk tidligere har klart å oppdatere firmware med v1.1 filen, som ikke hadde "autoexec.bat" og "command.com" i seg. Den filen lå jo altså ute på intel sin offisielle "Intel® SATA SSD Firmware Update Tool" side. Ble wall-of-text det her, men ville bare forklare gangen i det som har skjedd fra mitt perspektiv. Så forhåpentligvis, vil oppdateringen av min X25-M gå smertefritt når jeg kommer hjem fra jobb Men ja Theo343 - løsningen var vel at jeg måtte få tilgang til en .iso, som ikke var korrupt eller manglet data, noe som de tydeligvis fikset på. Om du leser release notes for 080902G98820.iso, så er det ingen endringer i selve firmvare for G1 diskene, kun for G2 diskene. Verisjonen er bare oppdatert til 1.2 Btw: er det noen der ute som tidligere har oppdatert firmware, uten å miste/få korrupte data på sin SSD? Så man kan rett og slett bare boote i windows igjen etter oppdatering er utført? Vet det kan være smart å kjøre en backup på disken, i tilfelle det skulle skje noe - men bare interessert i høre om flertallet har klart seg uten? Endret 11. august 2009 av KimmiK Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hva er greia med AHCI på SSD disker folkens? Jeg ser at en del tester viser raskere transfer, og jeg lurer på hvorfor? Er det slik å forstå at det man vet om AHCI og NCQ nå må læres på nytt. Jeg tenker da spesielt på NCQ der det for meg virker til å være en gjengs oppfatning at denne typen kø-strukturering snarere er en ulempe enn en fordel på desktop maskiner med konvensjonelle platedisker. Jeg sjønner egentlig ikke hvordan NCQ kan ha noe som helst for seg på SSD, men det er kanskje andre ting i AHCI teknologien som gir denne boosten i transfer-ytelse? Har forresten pådratt meg et merkelig problem under eksperimentering med AHCI mode. Har to Raptorer som for noen mnds tid siden kjørte Raid0. Kun satt opp i P6T ICH10R boot rom. Siden har Vista blitt reinstallert på en WD640 i IDE mode, og raptorer vært programdisker. Når jeg nå gikk over til AHCI mode og med Vista på Intel 160G2 disken har jeg bare hatt den ene raptoren tilkoblet, men koblet til begge ved en feiltagelse under eksperimentering, og det rare nå er at selv om jeg da bare har en stk Raptor igjen, så dukker denne nå opp i Vista som en ikke initialisert 138GB spill-Raid (som var navnet på Raid tidligere). Har nå gått tilbake til IDE mode igjen, så filer på Raptor er tilgjengelige, men hvis noen har vært borti dette så hører jeg gjerne om det. Bios er naturligvis satt til AHCI og ikke RAID. Men lurer først og fremst på dette med AHCI fordeler og ulemper på SSD. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) pcp160 Jeg har sett flere gode forklaringer på hvorfor AHCI fungere så godt på SSD og det har utvilsomt noe for seg. Fant bare denne i farta. Link til pcper om AHCI og SSD Per i dag er det vel bare Intel's som virkelig drar nytte av AHCI, OCZ har slitt litt med AHCI og jeg er ikke sikker på om de har løst problemene enda. (OCZ kommer med ny FW denne uka, kanskje) edit: Har forresten fått min første 160GB Gen2, skal prøves nå. Endret 11. august 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Første test på SSD'en (ICH10R) Read Write Benchmark 64KB (legg merke til access tiden som er 0.0ms, det er nok bare avrundingen som lyver) ;-) 8MB ATTO CDM Endret 11. august 2009 av Anvil Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Første test på SSD'en (ICH10R) Benchmark 64KB (legg merke til access tiden som er 0.0ms, det er nok bare avrundingen som lyver) ;-) 8MB kommer Hadde du giddet å kjøre en HD Tach test? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) KimmiK, Skal kjøre mange tester, HD Tach kommer nok et stykke ut. edit: Oppdaterer posten over etterhvert. (blir en liten pause nå) Endret 11. august 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 KimmiK, Skal kjøre mange tester, HD Tach kommer nok et stykke ut. edit: Oppdaterer posten over etterhvert. (blir en liten pause nå) Er vel mer eller mindre speilbilde av mine disker, G1, så langt, med untak av litt høyere sekvensiell skriv, men det er litt bedre sekvensiell skriv på 160gb G2 målt mot 80gb G2 også... Du får fylle på med bencher etterhvert Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Kimmik: Takk for utfyllende svar, rare greier ja. TS/Alle: Kunne man laget et oppsett av standard tester man bør kjøre i første post, for å bruke som mal til å rapportere tilbake i tråden? Endret 11. august 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Da har de fleste nettbutikkene fått G2 80gb på lager, enten det eller så speiler de alle sammen samme lagerbeholdningen, for alle står oppført med - 1 - disk på lager hver.... : https://prisguiden.no/product.php?product_id=112606 Endret 11. august 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Flere av webshoppene speiler beholdningen til distributør, derfor har f.eks Amentio og Multicom mer eller mindre identisk beholdning. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Kimmik:Takk for utfyllende svar, rare greier ja. TS/Alle: Kunne man laget et oppsett av standard tester man bør kjøre i første post, for å bruke som mal til å rapportere tilbake i tråden? Har prøvd å få trådstarter til å oppdatere første post med masse nyttig info til INGEN nytte desverre Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Var det ikke en annen tråd? Vi kan jo forsøke å få til noe der? Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Har prøvd å få trådstarter til å oppdatere første post med masse nyttig info til INGEN nytte desverre Jeg savner også en skikkelig oppdatert første post , med relevante opplysninger angående SSD. Siden trådstarter ikke gidder å gjøre dette , kan en mulighet være å foreta en liten "dugnadsjobb " av de andre på forumet. Det er iallefall 4-5 stykker her inne som har veldig bra peiling på SSD , og hvis f.eks 1 tar for seg relevante tester av Intel SSD , en annen OCZ , en annen konfigurering av BIOS , Tweaking av SSD for best ytelse osv ,osv. Når det er gjort kan de jo bare sende en PM til trådstarter , hvor alt han trenger å gjøre er å copy-paste , og vips førsteposten er oppdatert. Dette nærmest bare for å komme igang. Har man først kommet igang er det jo lett å fortsette ... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Slenger ut nyeste Intel Option ROM til ICH9R/10R v8.9.0.1023 for de som vil modde egen bios med denne. Andre har fremdeles muligheten til å sende meg en PM om det ønskes oppdatert ICH uten å måtte sette seg inn i hvordan dette gjøres, dette gjelder da for de med AMI bios... Slenger samtidig ut en P5Q Deluxe bios med denne Option ROM v8.9.0.1023... PS: 8086_2822.zip er kun Option ROM fila for de som modder bios selv... Hvor finner jeg nyeste ROM fil til ICH7R? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Er det egentlig noen FusionIO enheter som er praktisk mulig å få kjøpt i dag? Skal vurdere nytteverdien av en slik til et prosjekt. Ja, du kan få tak i ioDrive 80GB importert privat til ca 20k. Skal du gjøre det i jobbsammenheng aner jeg ikke hva prisene blir, men du kan maile de på hjemmesiden, de svarer fort Når det gjelder oppdatering av førstepost så beklager jeg at jeg ikke har fått gjort det (ennå). Planen er å lage den ganske kort og oversiktlig med spoilere. Jeg har tenkt å forklare en del ord og bekrep, og så linke til artikler som går mer grundig tilverks. Jeg husker ikke hvem som lagde den, men det var en tråd for tilbakemeldinger på SSD tidligere, hvis noen får gravd den frem igjen kan dere poste link her og ta den i bruk igjen. Eller så kan vi jo lage en egen tråd for "benchmarking av SSDer" her på forumet Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Er det egentlig noen FusionIO enheter som er praktisk mulig å få kjøpt i dag? Skal vurdere nytteverdien av en slik til et prosjekt. Ja, du kan få tak i ioDrive 80GB importert privat til ca 20k. Skal du gjøre det i jobbsammenheng aner jeg ikke hva prisene blir, men du kan maile de på hjemmesiden, de svarer fort OK takker for svar. synes det var litt dryg pris.. Hvis vi finner at vi trenger så mye IOPS så blir det nok heller LSI 9260-8i pluss 8x x25-m. Kravet er nemlig minst en halv TB og den noe høyere lese forsinkelsen blir oppveid av lavere skrive forsinkelse og høyere IOPS. Må si jeg hadde forventet at 640GB versjonen skulle koste rundt 30k NOK. Mer enn det er jo ikke særlig konkurransedyktig mot ovenfornevnte alternativ. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Er det egentlig noen FusionIO enheter som er praktisk mulig å få kjøpt i dag? Skal vurdere nytteverdien av en slik til et prosjekt. Ja, du kan få tak i ioDrive 80GB importert privat til ca 20k. Skal du gjøre det i jobbsammenheng aner jeg ikke hva prisene blir, men du kan maile de på hjemmesiden, de svarer fort OK takker for svar. synes det var litt dryg pris.. Hvis vi finner at vi trenger så mye IOPS så blir det nok heller LSI 9260-8i pluss 8x x25-m. Kravet er nemlig minst en halv TB og den noe høyere lese forsinkelsen blir oppveid av lavere skrive forsinkelse og høyere IOPS. Må si jeg hadde forventet at 640GB versjonen skulle koste rundt 30k NOK. Mer enn det er jo ikke særlig konkurransedyktig mot ovenfornevnte alternativ. Ser ut som LSI har ganske høy latency, så her vil det faktisk være bedre med Areca, da den har lavere latency som igjen gir høyere IOPS. Areca 1680ix er også oppgraderbar til 4 gb cache. Men LSI er jo et billig alternativ da Ikkje missforstå meg med at LSI er en dårlig kontroller, fordi det er den ikkje med tanke på prisen. Jeg reklamerer ikkje for Areca fordi jeg har den, men fordi den har sinnsyk ytelse Hadde LSI vært noe bedre, så hadde jeg kjøpt den fra Nextron i går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå