Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisene går fort nedover nå ja. Om et halvår vil vi sikkert mene dette er latterlig dyrt :)

 

Ser ut til å ha meget god overall ytelse. Eneste jeg ser den feiler på sammenlignet med Intel er 4k write i Crystal Diskmark (2,9 MB/s). Uansett er det ikke dårligere enn en Velociraptor.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Nå vil jeg nok ikke få max utnyttelse av denne på laptopen (Dell D630), men har knerta en del laptopdisker før grunnet mye farting rundt om kring osv, så jeg kunne absolutt tenkt meg noe sånt. Får dessuten angst av trege 5400rpm disker, så selv om det fortsatt koster litt mer enn det smaker, så tror jeg det er verdt det.

Lenke til kommentar

Imponerende båndbredde han fikk fra 2 Titan ja. ca 450-480 les og 310-320 skriv med 2 i raid-0. Alså ca 225-240 les fra hver, og 155-160 skriv. Men med såpass stor stripe som 128k så gikk det ut over 512kb random ganske kraftig. Jeg hadde hatt lyst til å se 64kb stripe til sammenlikning for å se om det hadde gitt omtrent samme båndbredde men bedre random tall. For meg så var 64kb stripe og 32kb cluster optimalt fant jeg ut, men nå har jeg SLC SSD som er beregnet for servere da :p Benchmarks av Mtron viser at de gir høyere stor block random read enn sequential read dersom SATA-kontrolleren klarer å holde unna.

 

Gleder meg til å benche vertex og sammenligne med disse tallene. Jeg har bestemt meg for Adaptec 5805 som det kraftige raidkortet jeg skal bruke. Det støtter 1,2GB/s båndbredde og 250k IOPS om man skal tro specs, så det vil gi pusterom til hva det nå enn er av SSD jeg vil benche :D. Nå venter jeg bare på feedback for PCIe x1 kortet.

 

Jeg har bestilt 2x: CHIEFTEC HDD HotSwap cage for 4x2.5" SATA SAS-HDDs in 1x5.25" Slot Alumunium. De hadde bare èn igjen på lager nå, så jeg må vente en ukes tid på den andre :(

Lenke til kommentar

Jeg er meget fristet til å kjøpe 2 av denne nå og kjøre i Raid0 på en SAS integrert kontroller:

 

64GB G.Skill 2.5" SATA II Solid State Disk SSD (MLC Flash) 155/90MB/sec read/write speed

 

Får tak i den til ca. 1100,- stykket(euro), bare den går igjennom tollen. Den finnes ikke i norske nettbutikker ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har ikke intel-chipset, så da burde det vel gå bra. Driverene til sataportene er fra jmicron. Den andre SSD fra Mtron ble sendt fra england idag, så da har jeg den vel snart =)

 

EDIT:

 

Southbridge

1 xUltraDMA 133/100/66/33

6 xSATA 3 Gb/s ports NVIDIA MediaShield™ RAID Support RAID 0,1,0+1,5,JBOD span cross Serial ATA drives

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

2 xExternal SATA 3.0Gb/s port on back I/O (SATA On-the-Go)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Hvis hovedkortet ditt sier at det søtter raid, så kan du boote fra det.

 

Theo, G-skill som du snakker om har vært på multicom en stund. De har fått Titan i prislista også, 2600kr for 128GB! Titan har ca 2x IOPS ytelse av èn vanlig G-skill grunnet to kontrollere i internt raid-0. Titan har 200/160 oppgitt båndbredde, men den har blitt målt til mer i den linken som står over på sida her. (225-240 les)

Jeg har mistanke om at de fleste SSD levrandører av MLC SSD oppgir litt lavere specs enn det du kan få i best-case med optimaliseringer for å gi folk ca tall de får hvis de bencher fra den som OS disk med ikke fullt optimaliserte forhold.

 

I første omgang skal jeg benche vertex, men hvis jeg kan få henda mine på en Titan eller Apex senere gjør jeg gjerne det også.

Lenke til kommentar
Derfor er det fint å ha helt 3 stk integrerte kontrollere på hovedkortet som alle støtter SATA300 Raid0++, boot og har minimum 2 porter hver :) Asus Revolution... (straks på vei i posten)

 

 

Jeg har faktisk funnet en begrensning på hovedkort, som ikkje jeg hadde hørt om før. Et hovedkort med de biosene som finnes nå, støtter ikkje flere enn max 4 harddiskkontrollere. Dette gjelder iallefall på desktop siden. Ikkje at dette er et problem for folk flest, men begrensningen er der. Det hadde noe med minnet til biosen eller.no

 

3 pci-e kontrollere + ich10 + JMicron = for mye :p

 

Samme har jeg testet med 3 andre hovedkort. Asus p5k deluxe, Abit ix38, Asus p5q-e. Hvis jeg bare disabla en av de intigrerte kontrollerene, så går det greitt.

 

Tenkte jeg skulle nevne det iallefall :)

Lenke til kommentar

Hmm da kjøper jeg muligens 128GB G.Skill Titan til 2600,- så fort den er på lager hos Multicom. Kan evt. kjøpe en 128GB til senere når markedet endrer seg.

 

EDIT:

Kan vel klare å få den til 1900,- om memoryc somler seg til å ta inn 128GB utgaven og ikke kun 256GB utgaven.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...