Simen1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Intel X-25M G2 testet av Anandtech og skuffer ikke: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3607&p=1 Random read performance (4k Read): 58,5 MB/s -> 14625 IOPS (Intel oppgir 35000) Random write performance (4k Write): 34,5 MB/s -> 8625 IOPS (Intel oppgir 8600) Sequential read performance: 257,5 MB/s (Intel oppgir 250 MB/s) Sequential write performance: 78,1 MB/s (Intel oppgir 70 MB/s) Intel ser ut til å holde lovnadene og Anand ser ut til å klare å teste de slik Intel har ment det. Ett unntak er tilfeldig leseytelse. Den er under halvparten av lovnadene. Om det er Anand eller Intel sin skyld finner vi nok ut via andre tester. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) "Turbo" Vertexene i salg hos komplett fra i dag: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=OCZ+SSD+Vertex+Turbo+ read/write speed of up to 270MB/210MB sec Endret 23. juli 2009 av ArcticOC Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Et dummrian spørsmål... Vertex Turbo read/write speed of up to 270MB/210MB sec Hva er disse tallene på en vanlig standard HDD.? Eks.: Samsung F1 500Gb Dataoverføringshastighet 300 MBps (ekstern) Intern datahastighet 175 MBps om det er samme "måleenhet" så ser ikke SSD så imponerende ut, men tallene er sikkert fra forskjellige typer tester...? Endret 23. juli 2009 av Tore Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Hastighetene er ikke sammenlignbare, Seagate 7200.12 som er den "raskeste" SATA HDD på sekvensiell les/skriv har ca 100MB/s i snitt og har en søketid på 15-17ms mens VR som er den raskeste SATA HDD på søketid har en søketid på ~7ms. SSD er ikke sammenlignbart med søketider på ~0.1-0.2ms. Sekvensielle operasjoner er ikke noe man skal henge seg for mye opp i, det er bare i spesielle situasjoner at de kommer til nytte, f.eks ved kopiering av store filer. Det som teller er random operasjoner og her er SSD mange ganger raskere. Endret 23. juli 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Anandtech er en av de mer anerkjente på dette området, så jeg tviler på at han bommer på fakta her. Det står også i slutten av artikkelen at de kommer tilbake med en grundigere test da de kun mottok testeksemplaret noen timer tidligere. PC Perpective har også fersk test her: http://www.pcper.com/article.php?aid=750&type=overview Igjen, QD#3 som er det Anand tester random på, er piss og verdiløs. Fakta er at på OS nivå er det QD#30--50 ved selv moderat last.. At han har mye fornuftig å si, og har kommet med endel bra artikler, er det ingen tvil om. Men, på QD punktet og random ytelse tester han knapt hvor fort du kan åpne MS Calculator, ergo ikke mye smart.. .. Intel X-25M G2 testet av Anandtech og skuffer ikke: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3607&p=1 Random read performance (4k Read): 58,5 MB/s -> 14625 IOPS (Intel oppgir 35000) Random write performance (4k Write): 34,5 MB/s -> 8625 IOPS (Intel oppgir 8600) Sequential read performance: 257,5 MB/s (Intel oppgir 250 MB/s) Sequential write performance: 78,1 MB/s (Intel oppgir 70 MB/s) Intel ser ut til å holde lovnadene og Anand ser ut til å klare å teste de slik Intel har ment det. Ett unntak er tilfeldig leseytelse. Den er under halvparten av lovnadene. Om det er Anand eller Intel sin skyld finner vi nok ut via andre tester. Personlig tvilte jeg aldri på at tallene oppgitt i release notatene på random skriv på den nye disken var noe den klarte lett, det jeg tvilte på var IOPS tallene til Gen 1. Disse er feil, og det er her denne 2-2.5x forbedringen kommer fra, så mener du testen forteller at det Intel oppgir er riktig på 34nm så må du ta med deg at Intel bommer med ~200% på 50nm ifølge Anand.. Random les IOPS er testet på QD#32 av Intel, det er derfor Anand får under halve IOPS... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Håper min kommer i morgen så får vi svar på forskjellen. Ourasi, Du har vel noen "virgin" screenshots av gen1, mine står i raid og der blir de en stund til ;-) (har forsåvidt tatt vare på noen selv, må bare finne dem) Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Håper min kommer i morgen så får vi svar på forskjellen. Ourasi, Du har vel noen "virgin" screenshots av gen1, mine står i raid og der blir de en stund til ;-) (har forsåvidt tatt vare på noen selv, må bare finne dem) Legger ved en virgin Random Access HDTune, QD#64 test kan jeg hoste opp for deg ved å rappe bilde fra AS tråden, dog ikke mitt og ikke virgin da AS ikke var tilgjengelig da jeg kjørte med singel disk.. Men QD#64 testen er lite påvirket av litt bruk, det samme kan ikke sies om HDTune og deres lave QD.... Endret 23. juli 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Tore: Vertex Turbo har 270/210 MB/s sekvensiell ytelse over hele lagringsområdet. En ny harddisk har rundt 120/120 MB/s sekvensiell ytelse på starten av lagringsområdet og rundt 75/75 MB/s på slutten av lagringsområdet. Men det er ikke sekvensiell ytelse som er viktig for OS, spill og programmer. Det er random ytelse. 4 kB er en veldig relevant størrelse å måle random ytelse på. Det er på dette området SSD grisebanker harddisker. Jeg bruker Intel X25M som eksempel siden jeg husker tallene. En X25M 160 GB gir ca 35/8,6 MB/s random ytelse. En harddisk gir ca 0,4/0,4 MB/s random ytelse. Med andre ord en enorm forskjell på ytelse i OS, spill og programmer. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Tore: Vertex Turbo har 270/210 MB/s sekvensiell ytelse over hele lagringsområdet. En ny harddisk har rundt 120/120 MB/s sekvensiell ytelse på starten av lagringsområdet og rundt 75/75 MB/s på slutten av lagringsområdet. Men det er ikke sekvensiell ytelse som er viktig for OS, spill og programmer. Det er random ytelse. 4 kB er en veldig relevant størrelse å måle random ytelse på. Det er på dette området SSD grisebanker harddisker. Jeg bruker Intel X25M som eksempel siden jeg husker tallene. En X25M 160 GB gir ca 35/8,6 MB/s random ytelse. En harddisk gir ca 0,4/0,4 MB/s random ytelse. Med andre ord en enorm forskjell på ytelse i OS, spill og programmer. Jau det er enorm forskjell, og i QD#64 4kb random read/write som er en riktig og "real life" test ser tallene slik ut: X25-M 80GB G1 gir ca. 157/62 MB/s random ytelse. Raskeste 7200rpm HDD gir ca. 0.9/0.8 MB/s random ytelse. Med andre ord helt vill forskjell.... Endret 23. juli 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Ourasi, Hva er "galt" med den første screenshot'n, den var dårlig på store og random blokker? edit: Glem det, ser nå at det er write ;-) Endret 23. juli 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Tore: Vertex Turbo har 270/210 MB/s sekvensiell ytelse over hele lagringsområdet. En ny harddisk har rundt 120/120 MB/s sekvensiell ytelse på starten av lagringsområdet og rundt 75/75 MB/s på slutten av lagringsområdet. Men det er ikke sekvensiell ytelse som er viktig for OS, spill og programmer. Det er random ytelse. 4 kB er en veldig relevant størrelse å måle random ytelse på. Det er på dette området SSD grisebanker harddisker. Jeg bruker Intel X25M som eksempel siden jeg husker tallene. En X25M 160 GB gir ca 35/8,6 MB/s random ytelse. En harddisk gir ca 0,4/0,4 MB/s random ytelse. Med andre ord en enorm forskjell på ytelse i OS, spill og programmer. Jau det er enorm forskjell, og i QD#64 4kb random read/write som er en riktig og "real life" test ser tallene slik ut: X25-M 80GB G1 gir ca. 157/62 MB/s random ytelse. 7200rpm HDD gir ca. 0.9/0.8 MB/s random ytelse. Med andre ord helt vill forskjell.... Aha, der falt mye på plass...! Perfekt for OS... Men hva med eks. Videoredigering.? store Gb filer å tunge oppgaver, der er det ikke så mye å hente med en SSD, annet en at redigeringsprogrammet kan være mer responsivt, men skrive/lese på videofilene vil ikke få SÅ merkbar forbedring... Der er det ram og cpu som er flaskehalsen... Heller ikke innlasting av maps på spill kanskje...? Nå er jeg nesten alltid sistemann inn på servere i freks. L4D... Endret 23. juli 2009 av Tore Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 edit:Glem det, ser nå at det er write ;-) Hihi, ja, det er ikke lett å gjøre det bedre i write enn dette med gen 1, stanger i write max begrensningen under mye av testen... Skal tusje på bildene i fremtiden, spess når de er så like som dette, min feil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Aha, der falt mye på plass...!Perfekt for OS... Men hva med eks. Videoredigering.? store Gb filer å tunge oppgaver, der er det ikke så mye å hente med en SSD, annet en at redigeringsprogrammet kan være mer responsivt, men skrive/lese på videofilene vil ikke få SÅ merkbar forbedring... Der er det ram og cpu som er flaskehalsen... Heller ikke innlasting av maps på spill kanskje...? Nå er jeg nesten alltid sistemann inn på servere i freks. L4D... Videoredigering tjener vel mest på rask sekvensiell hastighet, eventuellt i raid0. Spill laster veldig mye raskere, har du COD4 kan du sammenligne med 3.5s load time på tyngste map med X25-M G1, dette da fra disk og ikke ram... Endret 23. juli 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Kjøp noen Seagate 7200.12 og sett de i raid-0 for maksimal skriving og lesing. De er billige og ser ut til å være bra på alt unntatt søketid. ICH10R stripe size 128 (64KB block size i HDTune) edit: tenker da på arbeidsdisker for video etc Endret 23. juli 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 En Gen 2 80GB SSD fra Intel er bestilt fra komplett =)! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 4stk intel gen 2 bestillt til Areca Vertex skal sendes til Fretex Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 LOL, Fretex var vel litt drøyt ;-) Regner med det er 80GB'ere du har bestilt? Blir spennende å se hvordan de yter på Areca. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nizzen : Kan du drite litt penger på meg også? Lyst på X25 Gen2 jeg også Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Enda en Intel gen2 test: http://www.pcper.com/article.php?aid=750&type=expert LOL, Fretex var vel litt drøyt ;-) Regner med det er 80GB'ere du har bestilt? Blir spennende å se hvordan de yter på Areca. Bare 80 gig Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Enda en Intel gen2 test: http://www.pcper.com/article.php?aid=750&type=expert LOL, Fretex var vel litt drøyt ;-) Regner med det er 80GB'ere du har bestilt? Blir spennende å se hvordan de yter på Areca. Bare 80 gig PC Perspective har fine og gode tester men er allerede linket til. Forskjellen mellom 160gb gen 2 og 80gb gen 1 er knapt tilstede, og sikkert lik null når 80gb gen 2 testes, siden 160gb skal være noe raskere.. Men prisen, pluss lovnad om trim, gjør gen 2 til et godt kjøp, ja faktisk det absolutt beste SSD kjøpet siden de er bittelitt raskere og mye billigere enn gen 1 imho, og det er liten vits å handle andre SSD'er enn disse gen 2 diskene til noe bedre dukker opp... Jeg tipper du blir fornøyd med et lite lass av disse diskene Endret 23. juli 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå